Про затвердження Інструкції про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені

Наказ Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 року N 460

Зареєстровано в Харківському обласному управлінні юстиції
11 січня 2005 р. за N 1/816

З метою виконання Закону України "Про міський електричний транспорт" від 29 червня 2004 року N 1914-IV, постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 року N 270 "Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру" НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Інструкцію про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені (далі за текстом - Інструкція) (додається).

2. Карамшику М. Ф. - начальнику служби руху, Коліньку О. І. - начальнику адміністративно-господарської служби, Ольніченку В. М. - начальнику відділу реклами та поліграфії визначити необхідний тираж та забезпечити друкування і розсилку Інструкції з додатками до неї всім структурним підрозділам та відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену.

Термін виконання - 10 діб після реєстрації Інструкції.

3. Керівникам структурних підрозділів метрополітену Лінькову В. В., Філіповичу В. П., Карамшуку М. Ф., Швачію В. А., Однорогову А. С., Лозовому Д. Ю., Ляхову В. Й., Макєєву М. П., Ковтуну В. В., Шутікову Р. О., Коліньку О. І., Цвіркуну М. С., Гулакову П. З., Рудімову Ю. В., начальнику відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену Лисенку В. М. ознайомити з Інструкцією причетних працівників під підпис та забезпечити її виконання.

4. Баранову Ю. С. - начальнику юридичного відділу забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Харківського управління юстиції.

5. Наказ від 12.12.2002 року N 305 "Про затвердження Інструкції про порядок розслідування, обліку та дій обслуговуючого персоналу при нещасних випадках з пасажирами в метрополітені" вважати таким, що втратив чинність, після вступу в дію даного наказу.

6. Даний наказ ввести в дію через 10 днів після реєстрації в Харківському управлінні юстиції.

7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Хвороста М. В. - головного інженера - першого заступника начальника метрополітену.

 

Начальник метрополітену 

М. Д. Пилипчук 


 

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 р. N 460

Зареєстровано
в Харківському обласному управлінні юстиції
11 січня 2005 р. за N 1/816 


ІНСТРУКЦІЯ
про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені

1. Загальні положення

1.1. Інструкція про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені (далі - Інструкція) розроблена на підставі Закону України "Про міській електричний транспорт" від 29 червня 2004 року N 1914-IV, постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 року N 270 "Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру", визначає порядок розслідування і обліку нещасних випадків невиробничого характеру (не пов'язаних з трудовими обов'язками) зі сторонніми метрополітену громадянами, у тому числі, з пасажирами, а також з працівниками метрополітену, які не знаходяться на роботі, які привели до ушкодження їх здоров'я, і встановлює обов'язки посадових осіб структурних підрозділів метрополітену щодо організації роботи по попередженню нещасних випадків.

1.1.1. Скорочення, терміни та визначення, які використані у тексті Інструкції

N
п/п 

Повний термін 

Скорочений термін 

Визначення терміну 

1. 

Автоматичний контрольно-пропускний пункт 

АКП 

Автоматичний пункт пропуску та сплати за проїзд пасажирами у метрополітені 

2. 

Пропускний контрольний пункт 

ПКА 

Автоматичний пункт пропуску пасажирів у сторону виходу зі станції метрополітену. В. М. Елисеєв, В. А. Медеников "Устройства пассажирской автоматики на метрополитене", Москва, "Транспорт"', 1989 р., стор. 75 - 77 

3. 

Пристрій службового ходу, "Бар'єр" 

  

Пункт для пропуску та підрахунку пасажирів, які користуються службовим входом 

4. 

Автоматизована система управління роботою станції з використанням промислового телебачення 

АСУРСТ 

Автоматизована система для забезпечення контролю та управління роботою ескалаторів, ланцюгами освітленості об'єктів станції та дільниць колії, схем електропостачання контактної рейки електродепо та інших об'єктів станції 

5. 

Поїзний диспетчер 

ДЦХ 

Працівник, на якого покладені обов'язки оперативного розпорядника руху поїздів на лінії метрополітену. Посадова інструкція затв. 15.09.2003 р. 

6. 

Автоматизована система управління маршрутно-релейної централізації 

АСУ-МРЦ 

Система управління стрілками та сигналами станції з автоматизованого робочого місця чергового по посту централізації. Місцева інструкція по кожній станції з колійним розвитком 

7. 

Пункт відновлювальних засобів 

ПВЗ 

Відновлювальне формування у метрополітені для ліквідації наслідків сходів з рейок електропоїздів та виконання аварійно-рятувальних робіт з вилучення людей, які опинились на коліях станції та перегоні, а також усунення наслідків аварійного характеру у спорудах та обладнаннях метрополітену. "Положення про відновлювальні формування в метрополітенах". Москва, 1989 р., затв. 27.08.88 р. 


1.2. Розслідуванню у відповідності до даної Інструкції підлягають нещасні випадки, що сталися:

1.2.1. з пасажиром в метрополітені, внаслідок наїзду на нього рухомого складу; удару електропоїздом або його частинами; падіння з електропоїзда; падіння з платформи на колію; падіння на платформі, на ескалаторі, у вестибюлі, у пішохідному переході, у пішохідному виході, на наземній поверхні на відстані до п'яти метрів по фасаду пішохідного виходу та до одного метра по інших частинах периметру пішохідного виходу, у разі відсутності магазинів, влаштованих в павільоні, а також в вагонах, в залах, внаслідок удару вхідними дверима, стулками АКТІ або ПКА; падіння деталей конструкцій, світильників інформаційних табло, рекламних щитів; заподіяння тілесних ушкоджень іншою особою, отруєння, самогубства, опіків, ураження електричним струмом, травми, отримані внаслідок стихійного лиха, контакту з тваринами, та інше.

1.2.2. зі стороннім метрополітену громадянином на території структурного підрозділу метрополітену (електродепо, ремонтно-механічної служби, побутових приміщень служб, які знаходяться на балансі метрополітену, автотранспортного підприємства, складу служби матеріально-технічного постачання, санаторію-профілакторію "Дубовий гай", підстанціях і т. ін.) внаслідок наїзду або удару рухомим складом, падіння при пересуванні, падіння з висоти, падіння деталей конструкцій та інших важкостей, заподіяння тілесних ушкоджень іншою особою, отруєння, самогубства, опіків, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, отримані внаслідок стихійного лиха, контакту з тваринами, ураження блискавкою.

1.2.3. із стороннім метрополітену громадянином іншої держави та особами без громадянства в метрополітені або на території структурного підрозділу метрополітену внаслідок обставин, перелічених в п. 1.2.1 та 1.2.2 цієї Інструкції.

1.3. Нещасні випадки, що сталися в метрополітені або на території структурного підрозділу метрополітену з працівниками інших підприємств, організацій або установ, які виконують (виконували) роботу в метрополітені по завданнях керівників своїх підприємств, організацій або установ, розслідуються у відповідності з Порядком розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. N 1112, далі по тексту - Порядок. Якщо нещасний випадок стався з громадянином іншої держави, який тимчасово знаходиться і виконує роботу в метрополітені, то розслідування, оформлення та облік такого нещасного випадку проводиться у відповідності з Угодою про порядок розслідування нещасних випадків на виробництві, які мали місце з робітниками при перебуванні їх за межами держави проживання від 09.12.94 р. Якщо між Україною та державою проживання потерпілого згадана Угода не укладена, розслідування та облік нещасного випадку проводиться у відповідності з вищеназваним Положенням.

1.4. Нещасні випадки з пасажирами та працівниками метрополітену, що сталися внаслідок катастроф, аварій та серйозних інцидентів, а також внаслідок пожеж в метрополітені розслідуються і підлягають обліку в порядку, визначеному відповідними інструкціями та Порядком, з обов'язковим введенням до складу комісії з розслідування представників Держнаглядохоронпраці і відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, якщо не було прийнято спеціального рішення Кабінету Міністрів України.

1.5. Всі нещасні випадки із пасажирами в метрополітені або сторонніми метрополітену громадянами на території структурних підрозділів із смертельними наслідками, пов'язані із заподіянням тілесних ушкоджень іншою особою, а також нещасні випадки, що сталися внаслідок контакту зі зброєю, боєприпасами та вибуховими матеріалами, розслідуються органами внутрішніх справ та прокуратури та передбачені п. п. 1.2 та 1.4 даної Інструкції, повинні розслідуватися в тісній взаємодії з працівниками відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену або за участю працівників служби воєнізованої охорони метрополітену (в залежності від того, який структурний підрозділ здійснює фізичну охорону об'єкта або території метрополітену).

1.6. У разі настання нещасного випадку з пасажиром в метрополітені або зі стороннім метрополітену громадянином на території структурного підрозділу метрополітену (незалежно від ступеня тяжкості), який має прикмети здійснення злочину, самогубства, а також при травмуванні невідомої особи або виявленні невпізнаного трупу, розслідування проводиться відділом внутрішніх справ по охороні метрополітену або прокуратурою. Після отримання письмового висновку відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену або прокуратури про встановлення особи потерпілого, причин та обставин нещасного випадку, такі нещасні випадки оформлюються та розглядаються в терміни, передбачені наказом (розпорядженням) про призначення комісії з розслідування нещасного випадку невиробничого характеру.

1.7. На підставі результатів розслідування розробляються заходи щодо запобігання подібним випадкам.

2. Розслідування нещасних випадків невиробничого характеру

2.1. Кожний нещасний випадок невиробничого характеру повинен бути розслідуваний комісією та складатися з двох рівнів дій:

ПЕРШИЙ РІВЕНЬ ДІЙ

2.1.1 Повинний бути виконано НЕГАЙНО по факту нещасного випадку на місці події черговими працівниками метрополітену, до якого належать: начальник станції, черговий по станції, черговий по електродепо, майстер пункту технічного огляду рухомого складу, машиніст-інструктор, черговий персонал служби воєнізованої охорони та електромеханічної служби, інспектор з контролю за станом колії та споруд служби колії та тунельних споруд (далі - інспектор ТП), черговий електромеханік, начальник дільниці, до роботи комісії залучається черговий постовий міліціонер та інші працівники метрополітену по таблиці 1 або 2.

Основною метою дій першого рівня є встановлення факту випадку (обставин), ступінь тілесних ушкоджень потерпілого та складання первинних документів до матеріалів розслідування нещасного випадку, у тому числі:

- пояснення потерпілого (якщо це є можливим);

- дані його особи: прізвище, ім'я та по батькові, рік народження, домашня адреса, місце праці (навчання, пенсіонер і т. ін.);

- стан взуття або одягу потерпілого;

- свідчення очевидців або осіб, причетних до нещасного випадку;

- дані про цих осіб;

- прізвище, ім'я та по батькові лікаря бригади швидкої медичної допомоги, номер бригади швидкої медичної допомоги;

- найменування лікарняного закладу, куди направлено потерпілого;

- акт огляду місця події з характеристикою стану обладнання, сходів, підлог, освітленості та інших факторів, що впливають на об'єктивність розслідування причин та обставин нещасного випадку.

Комісією першого рівня оформлюється первинний акт (додаток 1), у двох примірниках: один примірник направляється у службу руху, другий примірник - у відділ внутрішніх справ по охороні метрополітену, акт підписується членами комісії першого рівня. Ці документи повинні знаходитись у службі руху до прибуття комісії другого рівня, якщо такої комісії не було, зберігати документи з додатками протягом 45-ти років.

Нещасні випадки розслідуються незалежно від того, чи був потерпілий у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння.

ДРУГИЙ РІВЕНЬ ДІЙ

2.1.2. Повинний бути виконано комісією з розслідування нещасного випадку, згідно з п. п. 2.1.3, 2.1.4 цієї Інструкції.

2.1.3. Нещасні випадки, що сталися з працюючими особами або з такими, що навчаються, розслідуються комісією, утвореною організацією, де працює або навчається потерпілий. За попереднім узгодженням до роботи комісії можуть залучатися працівники відповідних структурних підрозділів метрополітену.

2.1.4. Нещасні випадки, що сталися з особами, які не працюють, розслідуються комісією, утвореною районною держадміністрацією (виконавчим органом міської, районної у місті ради) або за її рішенням визначеною організацією, у тому числі і метрополітеном. Якщо комісія з розслідування нещасного випадку утворюється визначеним підприємством, то за попереднім узгодженням до роботи комісії можуть залучатися працівники відповідних структурних підрозділів метрополітену по таблиці 1 або 2.

2.1.5. Комісія з розслідування нещасного випадку утворюється метрополітеном у двох випадках:

- коли нещасний випадок стався з працівником метрополітену, який у той час був пасажиром;

- коли нещасний випадок стався з будь-яким пасажиром, не працівником метрополітену, але за рішенням райдержадміністрації.

Підготовка наказу (розпорядження) про призначення такої комісії покладається:

- на начальника служби руху - по нещасних випадках з пасажиром на станції метрополітену;

- на начальника відповідного структурного підрозділу по нещасних випадках із сторонньою метрополітену особою на території структурного підрозділу.

До складу комісії залучаються працівники метрополітену, що зазначені в таблиці 1 або 2 в залежності від ступеню важкості, обставин та місця події нещасного випадку.

2.1.6. Після завершення роботи комісії другого рівня, складання акта форми НТ посадова особа метрополітену, яка приймала участь у роботі комісії з розслідування нещасного випадку, передає копію акта особі, відповідальній за облік та аналіз нещасних випадків у метрополітені, до копії акта додаються усі матеріали розслідування у першому рівні в оригіналі, для подальшого зберігання згідно з даною Інструкцією.

2.1.7. За результатами розслідування нещасного випадку з пасажиром метрополітеном розробляються пропозиції по запобіганню повторення подібних нещасних випадків.

2.1.8. Оригінал акта форми НТ залишається по місцю створення комісії другого рівня та примірники розсилаються згідно із наказом про призначення комісії з розслідування нещасного випадку невиробничого характеру, копія акта форми НТ з додатками зберігається у службі руху протягом 45 років.

2.1.9. Кожний нещасний випадок, згідно з результатами розслідування другого рівня, повинен бути розглянутий на оперативній нараді керівником відповідного структурного підрозділу в залежності від обставин травмування або травмуючих факторів, передбачених таблицею 1 або 2, в зазначений термін після закінчення розслідування.

2.1.10. За матеріалами розслідування нещасного випадку та рішенням оперативної наради, при необхідності, видається наказ, яким затверджуються додаткові заходи по попередженню травматизму, винуваті особи притягаються до відповідальності, згідно з діючим законодавством.

2.1.11. Нещасні випадки з пасажиром в метрополітені або зі сторонньою метрополітену особою на території структурного підрозділу метрополітену, які привели до отримання тілесних ушкоджень у потерпілого, розслідуються у метрополітені у порядку, передбаченому п. 2.1.1 та таблицею 1 або 2 даної Інструкції, та беруться на ОПЕРАТИВНИЙ облік у службі руху метрополітену.

Матеріали розслідування нещасних випадків, взяті на оперативний облік, служать меті розроблення більш повних профілактичних заходів по зменшенню невиробничого травматизму на метрополітені та у випадках звернення громадян з заявами про компенсацію спричинених збитків. Матеріали розслідування таких випадків зберігаються у службі руху протягом 45-ти років.

3. Дії обслуговуючих працівників при нещасних випадках з пасажирами у метрополітені

3.1. При виникненні нещасного випадку з пасажиром в метрополітені або зі сторонньою метрополітену особою на території структурного підрозділу метрополітену кожний працівник метрополітену, дотримуючись вимог охорони праці, ПОВИНЕН ВИКОНАТИ НИЗКУ ЗАГАЛЬНИХ ОБОВ'ЯЗКОВИХ ДІЙ:

Примітка. При виникненні надзвичайної ситуації, чергові працівники служби доходів на станції (контролер-касир, касир квитковий 2 та 3 розряду), виконують вказівки чергового по станції.

3.1.1. негайно вжити заходів з метою недопущення збільшення важкості пошкоджень у потерпілого або травмування інших осіб;

3.1.2. негайно надати першу допомогу потерпілому;

3.1.3. повідомити черговий диспетчерський персонал про нещасний випадок та про необхідність викликати швидку медичну допомогу потерпілому;

3.1.4. не змінювати положення потерпілого, якщо це не заважає нормальній роботі метрополітену. У протилежному разі його слід перенести на платформу, попередньо зазначити його положення, та очікувати на допомогу бригади ПВЗ.

3.2. У випадку падіння людини на станційну колію в межах пасажирської платформи в період руху електропоїздів черговий по станції, по посту централізації, оператор посту централізації, контролер-касир чи будь-який інший працівник метрополітену зобов'язаний негайно вжити заходів для зупинки електропоїзда, який прибуває на станцію, і зняття напруги з контактної рейки;

3.2.1. у випадку отримання візуальної інформації з контролюючих приладів черговий по посту централізації повинен зупинити електропоїзд за допомогою перекриття дозволяючого показання вхідного світлофору на забороняюче, черговий по станції - за допомогою натискання кнопки екстреної зупинки поїзда, що знаходиться на пульті АСУРСТ, відповідно по першій або по другій колії.

ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

3.3. При вилученні потерпілого з колії:

3.3.1. дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки (якщо черговий по станції сам не знімав в екстреному порядку напругу або не знав, чи знята напруга за заявкою машиніста електропоїзда, що зупинився), починати вилучення потерпілого з колії тільки після зняття напруги з контактної рейки;

3.3.2. одержати повідомлення ДЦХ про те, що напруга з контактної рейки тієї колії, на якій знаходиться потерпілий, знята;

3.3.3. опуститися на колію через торцеві двері;

3.3.4. перевірити відсутність напруги на контактній рейці покажчиком напруги (при цьому переносну закоротку між ходовою і контактною рейкою можна не встановлювати, згідно з розділом 7 діючих місцевих інструкцій про порядок зняття та подачі напруги на контактну рейку на кожній лінії);

3.3.5. за допомогою машиніста електропоїзда, що зупинився, працівників метрополітену, міліції, пасажирів (не допускаючи останніх на колію), організувати підняття або вивід потерпілого на платформу, зачинити торцеві двері;

3.3.6. доповісти ДЦХ про вилучення потерпілого з колії і дати заявку на подачу напруги, згідно діючих місцевих інструкцій про порядок зняття та подачі напруги на контактну рейку на кожній лінії;

3.3.7. організувати доставку потерпілого в службове приміщення, незалежно від того, має потерпілий явні пошкодження чи ні, надати першу долікарняну допомогу працівниками станції або міліції, викликати швидку медичну допомогу (у координації дій з ДЦХ);

3.3.8. встановити та записати прізвище, ім'я та по батькові, вік, адресу потерпілого, місце роботи або навчання, свідків нещасного випадку;

3.3.9. доповісти про нещасний випадок: начальнику станції, ДЦХ, ЧЕРГОВОМУ ПО МЕТРОПОЛІТЕНУ, який ПОВИНЕН сповістити телефонограмою членів комісії з розслідування нещасного випадку згідно таблиці 1 або 2.

3.4. Якщо людина перебуває під електропоїздом, що зупинився, машиніст електропоїзда, черговий по станції (оператор посту централізації) кожен, незалежно один від одного, зобов'язані дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки тієї колії, на якій трапився нещасний випадок.

3.5. Машиніст електропоїзда, що вимушено зупинився на станції, зобов'язаний:

3.5.1. негайно інформувати ДЦХ про причину зупинки, номер маршруту, місце перебування електропоїзда, оголосити пасажирам про вимушену зупинку з технічних причин, закликати до ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І СПОКОЮ, дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки та увімкнення підплатформеного освітлення;

3.5.2. одержати повідомлення-наказ ДЦХ про те, що напруга з контактної рейки тієї колії, на якій зупинився електропоїзд, знята;

3.5.3. спуститися на колію, перевірити відсутність напруги на контактній рейці покажчиком напруги, встановити переносну закоротку між ходовою і контактною рейкою;

3.5.4. доповісти ДЦХ про встановлення закоротки та вказати її номер;

3.5.5. визначити візуально ступінь пошкодження потерпілого, визначити спосіб звільнення людини з-під вагону;

3.5.6. якщо людина не затиснута рухомим складом, машиніст за допомогою працівників міліції або працівників метрополітену, повинен вилучити людину з-під електропоїзда, підняти потерпілого на платформу станції і передати його працівникам служби руху;

3.5.7. якщо людина затиснута рухомим складом на колії, затиснута кузовом або іншими частинами вагону між платформою (шляховою стіною) та її неможливо звільнити, машиніст повинен доповісти про це ДЦХ, дати заявку на виїзд бригади ПВЗ, починати підготовчу роботу по звільненню потерпілого;

3.5.8. попередити пасажирів про наступну висадку через двері тих вагонів, що зупинилися в межах пасажирської платформи, закликати до ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І ОРГАНІЗОВАНОСТІ;

3.5.9. відкрити двері вагонів в межах пасажирської платформи, відкрити торцеві двері вагонів, що залишились в тунелі, періодично голосно сповіщаючи пасажирів про необхідність висадки, та ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І ОРГАНІЗОВАНОСТІ;

3.5.10. доповісти ДЦХ про виконану висадку пасажирів.

ПРИ ПРИБУТТІ БРИГАДИ ПВЗ НА СТАНЦІЮ керівник ПВЗ виконує вимоги діючих на метрополітені інструкцій щодо організації аварійно-рятувальних робіт: потерпілого слід перенести на платформу, попередньо зазначивши його положення. У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ РОБІТ ПО ЗВІЛЬНЕННЮ ПОТЕРПІЛОГО ПРАЦІВНИКИ ВСІХ СЛУЖБ МЕТРОПОЛІТЕНУ ПОВИННІ ВИКОНУВАТИ ВСІ ВКАЗІВКИ КЕРІВНИКА ПВЗ - КЕРІВНИКА РОБІТ.

3.5.11. одержати від керівника робіт повідомлення про вилучення потерпілого з-під електропоїзда і готовність рухомого складу для подальшого безпечного руху до електродепо або до пункту обороту, про одержане повідомлення від керівника робіт доповісти ДЦХ;

3.5.12. зняти переносну закоротку і доповісти про це ДЦХ;

3.5.13. дати заявку ДЦХ на подачу напруги на контактну рейку;

3.5.14. контролювати по приладах подачу напруги на контактну рейку, контролювати наповнення пневмомагістралі стисненим повітрям до номінального тиску;

3.5.15. закрити двері вагонів;

3.5.16. провести скорочене випробування пневматичних гальм електропоїзда у разі розчепи вагонів або стоянки більше як 20 хвилин;

3.5.17. доповісти ДЦХ про готовність до руху та дати заявку на слідування до електродепо для комісійного огляду рухомого складу;

3.5.18. далі машиніст електропоїзда повинен діяти за наказами ДЦХ.

3.6. ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ, у випадку коли людина перебуває під електропоїздом, що зупинився, і затиснута рухомим складом на колії, затиснута кузовом або іншими частинами вагону між платформою (шляховою стіною) і її неможливо звільнити без підіймання вагону (візка, колісної пари) або без знімання обладнання вагону;

3.6.1. якщо черговий по станції самостійно побачив по АСУРСТ наїзд електропоїзда на людину, він зобов'язаний негайно виконати зняття високої напруги з контактної рейки за допомогою відповідних пристроїв, доповісти про це ДЦХ. У разі відсутності відповідних пристроїв для зняття високої напруги з контактної рейки на станції дати заявку ДЦХ на знаття високої напруги з контактної рейки відповідної колії.

3.6.2. якщо черговий по станції не побачив по АСУРСТ падіння людини на колію і наїзд на неї електропоїзда, а побачив на станційній колії електропоїзд, що зупинився в невстановленому місці станції, він зобов'язаний доповісти про це ДЦХ, одержати від ДЦХ інформацію про причину зупинки електропоїзда і вимагати зняття високої напруги з контактної рейки;

3.6.3. вийти до електропоїзда, що зупинився, оцінити обстановку і доповісти про це ДЦХ;

3.6.4. прийняти рішення за узгодженням з ДЦХ про закриття станції на вхід пасажирів, якщо таке рішення прийняте, дати вказівку черговому міліціонеру закрити на вхід двері типу "Метро", доповісти ДЦХ;

3.6.5. надати допомогу машиністу по виводу пасажирів із зупиненого електропоїзда і далі до виходу їх зі станції;

3.6.6. при наявності на станції ескалаторів дати заявку ескалаторному диспетчеру про увімкнення ескалаторів на підйом для скорішого звільнення платформи від пасажирів;

3.6.7. оголосити по гучномовній системі сповіщення пасажирам інформацію про те, що станція на вхід зачинена з технічних причин і запропонувати всім пасажирам залишити станцію, оголошення повторити кілька разів з інтервалом 0,5...1 хв.;

3.6.8. виставити біля вхідних дверей пости (черговий міліціонер або контролер-касир з ключами) для зустрічі бригад ПВЗ, аварійних бригад служб електропостачання, автоматики, телемеханіки та зв'язку, швидкої медичної допомоги, працівників служби колії та тунельних споруд;

3.6.9. приготувати і доставити до місця події медичні аптечки, носилки, поліетиленовий кульок або покривало;

3.6.10. вилучити службові посвідчення у працівників метрополітену, які спускаються на колію для виконання аварійно-рятувальних робіт, для подальшої реєстрації у Книзі обліку проходу робітників у тунель. Зареєструвати в означеній книзі працівників метрополітену та правоохоронних органів, якщо вони будуть спускатися на колію;

3.6.11. фіксувати час подій, прізвища, імена та по батькові потерпілого (якщо така можливість є), свідків, бригади швидкої медичної допомоги, керівників аварійних бригад;

3.6.12. регулярно інформувати ДЦХ про всі події в ході аварійно-рятувальних робіт;

3.6.13. після закінчення аварійно-рятувальних робіт доповісти про це ДЦХ, привести платформу в нормальний санітарний стан і керуватися наказами ДЦХ щодо відновлення перевізного процесу.

3.7. Машиніст електропоїзда, що зупинився на перегоні, якщо людина перебуває під електропоїздом зобов'язаний:

3.7.1. негайно інформувати ДЦХ про причину зупинки, номер маршруту, місце перебування електропоїзда, дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки, виклик бригади ПВЗ та увімкнення освітлення у тунелі;

3.7.2. оголосити пасажирам про вимушену зупинку з технічних причин, закликати до ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І СПОКОЮ;

3.7.3. одержати повідомлення-наказ ДЦХ про зняття високої напруги з контактної рейки тієї колії, на якій зупинився електропоїзд;

3.7.4. спуститися на колію, перевірити покажчиком напруги відсутність напруги на контактній рейці, встановити переносну закоротку між ходовою і контактною рейкою;

3.7.5. доповісти ДЦХ про встановлення закоротки та вказати її номер;

3.7.6. встановити місцезнаходження людини, якщо вона не затиснута рухомим складом та самостійно пересувається, машиніст електропоїзда сам або разом з працівниками ПВЗ допомагають їй піднятися до вагона електропоїзда. Після подання напруги на контактну рейку встановленим порядком та відновлення руху на перегоні потерпілого на рухомому складі вивезти на найближчу станцію і передати працівникам міліції та служби руху;

3.7.7. якщо людина не затиснута рухомим складом:

- доповісти ДЦХ про визначену ситуацію;

- звільнити від пасажирів вагон, під яким перебуває потерпілий;

- по прибуттю бригади ПВЗ, потерпілого (або частини його тіла) підняти у звільнений від пасажирів вагон або перенести та підняти до неробочої кабіни;

- закрити двері вагона;

- одержати від керівника робіт повідомлення про готовність рухомого складу для подальшого безпечного руху;

- зняти переносну закоротку і доповісти про це ДЦХ;

- дати заявку ДЦХ на подачу напруги на контактну рейку;

- провести скорочене випробування пневматичних гальм електропоїзда у разі розчепки вагонів або стоянки більш як 20 хвилин;

- доповісти ДЦХ про готовність до руху, дати заявку на слідування до електродепо для комісійного огляду рухомого складу;

- після подачі напруги на контактну рейку встановленим порядком та відновлення руху на перегоні потерпілого (або частини його тіла) на рухомому складі вивезти у неробочій кабіні або у вагоні, з якого виведені пасажири, на найближчу станцію і передати працівникам міліції;

- висадити пасажирів з вагонів на платформу станції;

- далі машиніст повинен діяти за наказами ДЦХ.

3.7.8. якщо людина затиснута рухомим складом, машиніст електропоїзда повинен починати підготовчу роботу по звільненню потерпілого: 

- до прибуття бригади ПВЗ машиніст повинен звільнити від пасажирів вагон, під яким перебуває потерпілий, шляхом переводу їх до суміжних вагонів;

- при прибутті бригади ПВЗ потерпілого (або частини його тіла) визволити з-під рухомого складу, підняти у звільнений від пасажирів вагон або перенести та підняти до неробочої кабіни;

- закрити двері вагонів;

- одержати від керівника робіт повідомлення про готовність рухомого складу до подальшого безпечного руху;

- зняти переносну закоротку та доповісти про це ДЦХ;

- керівник бригади ПВЗ повинен дати заявку ДЦХ на подачу напруги на контактну рейку;

- контролювати по приладах подачу напруги на контактну рейку;

- контролювати наповнення пневмомагістралі стисненим повітрям до номінального тиску;

- провести скорочене випробування пневматичних гальм електропоїзда у разі розчепки вагонів або стоянки більш як 20 хвилин;

- доповісти ДЦХ про готовність до руху, дати заявку на слідування до електродепо для комісійного огляду рухомого складу;

- після подачі напруги на контактну рейку встановленим порядком та відновлення руху на перегоні потерпілого (або частини його тіла) вивезти на рухомому складі у звільненому від пасажирів вагоні або у неробочій кабіні на найближчу станцію і передати працівникам міліції;

- висадити пасажирів з вагонів на платформу станції;

- далі машиніст повинен діяти за наказами ДПХ.

3.8. ПОЇЗНИЙ ДИСПЕТЧЕР ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ, у випадку коли людина опинилась на колії:

- якщо електропоїзда на станції немає;

- при зупинці електропоїзда не доїжджаючи до людини, що впала на колію станції;

- при наїзді електропоїзда на людину на станції;

- при зупинці електропоїзда на перегоні, якщо виявлено сторонню особу у тунелі і електропоїзд зупинився не доїжджаючи до людини;

- при наїзді електропоїзда на людину на перегоні;

3.8.1. отримавши заявку на зняття напруги з контактної рейки головної колії від машиніста електропоїзда, від чергового по станції, від будь-якого працівника метрополітену, передати наказ машиністу електропоїзда зупинитися, не в'їжджаючи на станцію, по тій колії, де людина опинилась на колії;

3.8.2. передати наказ енергодиспетчеру на зняття напруги з контактної рейки тієї колії і тієї станції, де трапився нещасний випадок;

3.8.3. отримати повідомлення-наказ енергодиспетчера про зняття напруги з контактної рейки;

3.8.4. передати повідомлення-наказ про зняття напруги з контактної рейки працівникові, який замовив її зняття (машиністу електропоїзда, черговому по станції або працівнику метрополітену);

3.8.5. дати наказ черговому по станції на вивід (вилучення) потерпілого зі станційної колії, якщо людина опинилась на колії при відсутності електропоїзда на станції, і електропоїзд було зупинено в тунелі перед станцією;

3.8.6. доповісти про нещасний випадок, що трапився, ЧЕРГОВОМУ ПО МЕТРОПОЛІТЕНУ, який ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ сповістити телефонограмою членів комісії з розслідування нещасного випадку по таблиці 1 або 2;

3.8.7. дати накази про підготовку бригад ПВЗ до виїзду, про підготовку аварійних бригад служб автоматики, телемеханіки та зв'язку і електропостачання до виїзду, інспектору ТЦ, про відрядження на станцію працівника дистанції колії, по посаді не нижче помічника колійного майстра;

3.8.8. контролювати за записом у журналі доповіді про встановлення і зняття закороток (від машиніста електропоїзда, від керівника бригади ПВЗ);

3.8.9. організувати оборот електропоїздів на діючій лінії, розставити електропоїзди по станціях на тій дільниці лінії, де рух зупинено;

3.8.10. дати наказ на виїзд бригад ПВЗ, аварійних бригад служб електропостачання і автоматики, телемеханіки та зв'язку до місця аварійно-рятувальних робіт, якщо по доповіді машиніста електропоїзда людина затиснута рухомим складом;

3.8.11. якщо в подальшому з'ясувалося, що бригада ПВЗ не знадобилась, диспетчер по радіозв'язку повинен завернути бригаду ПВЗ і аварійні бригади служб автоматики, телемеханіки та зв'язку і електропостачання на місце постійної дислокації;

3.8.12. по доповіді чергового по станції, доповіді машиніста електропоїзда, виходячи з прогнозу часу виконання аварійно-рятувальних робіт, прийняти рішення про закриття станції на вхід і про закриття інших станцій, де зупинено рух електропоїздів;

3.8.13. після закінчення аварійно-рятувальних робіт прийняти доповіді: керівника бригади ПВЗ про закінчення робіт і зняту закоротку, машиніста електропоїзда - про зняту закоротку і готовність до руху, працівника служби ПТС, за посадою не нижче помічника колійного майстра, - про готовність колії і контактної рейки до пропуску електропоїздів, чергового по станції - про вихід людей з колії, закритті торцевих дверей і готовності станції до відновлення перевізного процесу;

3.8.14. дати повідомлення-наказ енергодиспетчеру на подачу напруги на контактну рейку, передати наказ машиністу електропоїзда і черговому по станції про подачу напруги;

3.8.15. по заявці машиніста відправити електропоїзд до першої станції для висадки пасажирів, які перебували в електропоїзді, для видалення потерпілого та надалі відправити електропоїзд резервом у електродепо для комісійного огляду;

3.8.16. дати наказ черговому по станції відкрити станцію на вхід;

3.8.17. дати накази на лінію про відкриття інших станцій та відновлення руху електропоїздів;

3.8.18. дати наказ на відправлення із електродепо резервного електропоїзда.

3.9. КЕРІВНИК БРИГАДИ ПВЗ після прибуття на станцію, де трапився нещасний випадок, виконує вимоги діючих на метрополітені інструкцій щодо організації аварійно-рятувальних робіт та ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

3.9.1. організувати розвантаження обладнання, інструменту, доставку його до місця ведення аварійно-рятувальних робіт, здати службові посвідчення працівників ПВЗ черговому по станції (посту централізації) для подальшої реєстрації у Книзі обліку проходу робітників у тунель;

3.9.2. впевнитись у відсутності напруги на контактній рейці;

3.9.3. встановити на місці ведення робіт свою закоротку, доповісти про це ДЦХ;

3.9.4. дати вказівку аварійній бригаді служби електропостачання про встановлення додаткового освітлення місця ведення робіт, аварійній бригаді служби автоматики, телемеханіки та зв'язку - про встановлення надійного телефонного зв'язку з ДЦХ, іншими посадовими особами метрополітену;

3.9.5. не змінювати положення виявленого потерпілого, якщо він затиснутий рухомим складом, дочекатись прибуття бригади ПВЗ, приступити до ведення аварійно-рятувальних робіт згідно з відпрацьованими технологічними прийомами і варіантами дій, з метою скорішого вилучення потерпілого з-під рухомого складу, у протилежному разі потерпілого слід перенести на платформу, попередньо зазначивши його положення; У ПРОЦЕСІ ПРОВЕДЕННЯ РОБІТ ПО ВИЛУЧЕННЮ ПОТЕРПІЛОГО КЕРІВНИК ПВЗ МАЄ ПРАВО ЗАЛУЧИТИ ДО ВИКОНАННЯ ДОПОМІЖНИХ ОПЕРАЦІЙ (ДІЙ НА РІВНІ ПЛАТФОРМИ) БУДЬ-ЯКОГО ПРАЦІВНИКА МЕТРОПОЛІТЕНУ, ЯКИЙ ЗНАХОДИТЬСЯ НА СТАНЦІЇ;

НА ПЕРЕГОНІ:

- вилучити потерпілого (або частини його тіла) з-під вагону, підняти його до вагону, з якого пасажири попередньо переведені до суміжних вагонів, після відновлення руху вивезти потерпілого на найближчу станцію на платформу і передати робітникам міліції і лікарю швидкої медичної допомоги для огляду.

3.9.6. висновки огляду потерпілого лікарем швидкої медичної допомоги записати в первинні документи.

В усіх випадках травмування, у тому числі при травмах, не сумісних з життям, констатація смерті проводиться тільки лікарем швидкої медичної допомоги;

НА СТАНЦІЇ:

3.9.7. привести обладнання електропоїзда в технічний стан, що забезпечує безпечний рух до електродепо або до пункту обороту, доповісти про це ДЦХ та машиністу електропоїзда;

3.9.8. забезпечити підйом усіх людей на платформу (у вагон), прибирання інструменту, пристосувань, допоміжних матеріалів з колії;

3.9.9. надати можливість працівникові служби колії та тунельних споруд по посаді не нижче помічника колійного майстра провести огляд стану колії і контактної рейки в зоні виконання аварійно-рятувальних робіт;

3.9.10. дати вказівку аварійній бригаді служби електропостачання на зняття додаткових приладів освітлення місця виконання робіт та аварійній бригаді служби автоматики, телемеханіки та зв'язку на зняття тимчасового телефонного зв'язку;

3.9.11. забезпечити підйом на платформу (у вагон) людей, обладнання, інструменту, допоміжних матеріалів;

3.9.12. зняти закоротку, що була встановлена на місці виконання робіт, і доповісти про це ДЦХ;

3.9.13. забезпечити повернення службових посвідчень, винос обладнання зі станції, посадку людей, завантаження обладнання у автомобіль бригади ПВЗ та відбуття на місце постійної дислокації.

ПРИ ПАДІННІ ЛЮДИНИ (ЛЮДЕЙ) НА ЕСКАЛАТОРІ:

3.10. Ескалатор повинен бути негайно зупинений працівником метрополітену, який першим виявив факт падіння людини:

3.10.1. черговим біля ескалатора;

3.10.2. черговим по станції, контролером-касиром (який побачив факт падіння по АСУРСТ);

3.11. Ескалатор може бути зупинений будь-яким пасажиром за допомогою вимикачів аварійної зупинки, що знаходяться на верхньому і нижньому оголовниках балюстради кожного ескалатора;

3.12. Ескалатор може бути зупинений в результаті спрацювання блокуючого захисту.

ЧЕРГОВИЙ БІЛЯ ЕСКАЛАТОРА ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

3.13. При зупинці ескалатора через падіння людини:

3.13.1. НЕГАЙНО доповісти про факт падіння людини ескалаторному диспетчеру і черговому по станції;

3.13.2. вивести інших пасажирів з ескалатора, що зупинився;

3.13.3. підійти до упавшої людини, допомогти їй піднятися, якщо потерпілий або його одяг, або взуття не затиснені частинами ескалатора, допомогти залишити ескалатор, передавши потерпілого черговому по станції;

3.13.4. оглянути ескалатор, особливо уважно в зоні падіння людини, доповісти результати огляду ескалаторному диспетчеру;

3.13.5. далі діяти за наказами ескалаторного диспетчера;

3.13.6. якщо людина, її одяг або взуття затиснені рухомими частинами або між рухомими і нерухомими частинами ескалатора, черговий біля ескалатора зобов'язаний доповісти про це ескалаторному диспетчеру і черговому по станції. Далі діяти за вказівками чергового по станції.

3.14. Якщо потерпілий за допомогою чергового біля ескалатора, або самостійно, залишив зупинений ескалатор, ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ доставити потерпілого в службове приміщення, надати йому першу допомогу, викликати швидку медичну допомогу (у координації дій - із ДЦХ), доповісти начальнику станції про випадок, записати дані про потерпілого згідно п. 2.1.1 даної Інструкції, далі діяти за наказами поїзного диспетчера.

3.15. Якщо факт падіння людини на ескалаторі першим виявив черговий по станції по монітору АСУРСТ (при відсутності чергового біля ескалатора), він повинен негайно зупинити ескалатор, доповісти про це ДЦХ і ескалаторному диспетчеру, а потім:

3.15.1. встановити стан потерпілого, допомогти йому залишити ескалатор, якщо потерпілий або його одяг, або взуття не з втиснуті частинами ескалатора, доставити потерпілого в службове приміщення, надати першу допомогу, викликати швидку медичну допомогу (у координації дій з ДЦХ), доповісти начальнику станції про випадок, записати дані про потерпілого згідно п. 2.1.1 даної Інструкції, передати потерпілого бригаді швидкої медичної допомоги;

3.15.2. оглянути ескалатор, особливо уважно в зоні падіння людини, доповісти результати огляду ескалаторному диспетчеру, далі у відношенні зупиненого ескалатора виконувати вказівки ескалаторного диспетчера.

3.16. Якщо людина, її одяг або взуття затиснуті частинами ескалатора і звільнити потерпілого немає можливості, ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ надати на місці потерпілому першу долікарняну допомогу, викликати швидку медичну допомогу (у координації дій з ДЦХ), вивести інших пасажирів із зупиненого ескалатора, підготувати умови для роботи чергових працівників електромеханічної служби і бригади швидкої медичної допомоги.

ЕСКАЛАТОРНИЙ ДИСПЕТЧЕР ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

3.17. При зупинці ескалатора внаслідок падіння людини (незалежно від ступеня важкості пошкоджень потерпілого)

3.17.1. проінформувати про випадок ДЦХ відповідної лінії;

3.17.2. доповісти про випадок черговому по метрополітену;

3.17.3. проінформувати за затвердженою схемою посадових осіб електромеханічної служби про випадок;

3.17.4. направити чергових працівників електромеханічної служби на місце події для:

- огляду технічного стану ескалатора, відновлення дії блокувань, підготовки та виконання пробного пуску, якщо потерпілий не був затиснутий і залишив ескалатор;

- виконання робіт по визволенню потерпілого або його одягу, або взуття чи інших предметів, з втиснутих між частинами ескалатора, виконання наступного ремонту і ввід ескалатора до експлуатації;

- складання акта технічного огляду ескалатора, в якому потрібно вказати основні технічні параметри ескалатора (зазори, довжина гальмового шляху і т. ін.).

Примітка.

ПРИВОДИТИ В ДІЮ ЕСКАЛАТОР ДО ПОВНОГО ЗВІЛЬНЕННЯ ПОТЕРПІЛОГО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ.

Якщо неможливо звільнити потерпілого, який затиснений частинами ескалатора, у виключних випадках, допускається пуск ескалатора у зворотному напрямку, але не більше як на півсходинки. При цьому: сходове полотно повинно бути звільнене від пасажирів та перекриваючі засоби або бар'єри закриті, коли вихід з ескалатора для пасажирів затруднений або існує безпосередня загроза їх життю, пуск ескалатора у зворотному напрямку допускається після попередження про це пасажирів по гучномовних засобах зв'язку.

ЧЕРГОВИЙ ПО МЕТРОПОЛІТЕНУ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ

3.18. оповістити телефонограмою членів комісії з розслідування нещасного випадку по таблиці 1 чи 2 на першому рівні, організувати в ситуації, що склалася, експлуатаційну діяльність метрополітену.

4. Облік і аналіз нещасних випадків невиробничого характеру

4.1. Кожний нещасний випадок невиробничого характеру, у наслідок якого потерпілий отримав тілесні ушкодження, комісійно розслідується, про нього складається акт (додаток 1) на першому рівні, реєструється в оперативному журналі обліку нещасних випадків невиробничого характеру з пасажирами у метрополітені (додаток 2). Журнал знаходиться в службі руху метрополітену та зберігається протягом 45 років.

4.2. Нещасний випадок невиробничого характеру, який не викликав у потерпілого тілесних ушкоджень, комісійно розслідується, про нього складається акт (додаток 1) на першому рівні, він не береться на оперативний облік, а зберігається в окремій справі у службі руху не менше 45-ти років та в статистичну звітність не включається.

4.3. Документи по всіх нещасних випадках невиробничого характеру із пасажирами в метрополітені на першому рівні служать цілям розробки більш повних профілактичних заходів по зменшенню невиробничого травматизму на метрополітені, а також відправними матеріалами при розгляді заяв громадян по позову на відшкодування збитків (моральних або матеріальних).

4.4. Облік, аналіз нещасних випадків невиробничого характеру, підготовка і своєчасне подання звітів, складання планів заходів по запобіганню невиробничого травматизму і контроль за їх виконанням покладається на службу руху метрополітену.

4.5. Працівник служби руху, на якого у числі інших питань покладається виконання обов'язків, передбачених п. п. 4.1; 4.2; 4.3; 5.1 і 5.2 цієї Інструкції, знаходиться в оперативній підлеглості начальника виробничо-технічного відділу служби руху.

5. Звітність про нещасні випадки невиробничого характеру.

5.1. Метрополітен щомісячно 5-го числа кожного місяця, слідуючого за звітним, надає Міністерству транспорту та зв'язку України оперативну інформацію про нещасні випадки невиробничого характеру, які реєструються в журналі.

5.2. Звіт про нещасні випадки невиробничого характеру з пасажирами в метрополітені відсилається Міністерству транспорту та зв'язку України:

- кожного кварталу не пізніше 10 числа місяця, слідуючого за звітним кварталом;

- за підсумками року - не пізніше 15 січня.

6. Нормативи участі посадових осіб метрополітену по запобіганню нещасних випадків невиробничого характеру

6.1. Начальники відокремлених структурних підрозділів метрополітену з метою запобігання нещасних випадків невиробничого характеру зобов'язані:

6.1.1. систематично проводити роботу по запобіганню нещасних випадків з пасажирами в метрополітені, забезпечуючи виконання рішень органів виконавчої влади по цих питаннях, наказів і розпоряджень начальника метрополітену;

6.1.2. забезпечити утримання в належному стані рухомого складу, ескалаторів, оснащення і пристроїв метрополітену;

6.1.3. разом з відділом міліції по охороні метрополітену вживати заходи по недопущенню порушень у метрополітені діючих Правил користування Харківським метрополітеном, а також по підтриманню громадського порядку на станціях і в поїздах;

6.1.4. разом з відділом міліції по охороні метрополітену вживати заходи по впорядкуванню руху пасажирів, запобігаючи доступ сторонніх осіб у тунелі і тупики, а також в службові приміщення метрополітену;

6.1.5. систематично проводити роз'яснювальну роботу серед пасажирів і населення по запобіганню нещасних випадків, використовуючи для цього наглядну агітацію, пресу, радіо, телебачення та інші форми пропаганди;

6.1.6. вживати заходи по підвищенню уваги чергових працівників, покращанню якості роботи АСУРСТ;

6.1.7. забезпечити утримання в постійному справному стані огороджень і освітлення територій і інших споруд метрополітену, які запобігають доступу сторонніх осіб на ці території і споруди;

6.1.8. вживати організаційно-технічні заходи по запобіганню нещасних випадків з пасажирами в метрополітені, зі сторонніми громадянами на об'єктах і спорудах метрополітену в тісній взаємодії з місцевими органами виконавчої влади;

6.1.9. при проведенні комісійних оглядів метрополітену обов'язково проводити перевірку здійснення заходів по запобіганню нещасних випадків невиробничого характеру на об'єктах метрополітену.

6.2. Начальник служби воєнізованої охорони метрополітену забезпечує дотримання встановленого режиму перебування сторонніх осіб і працівників метрополітену на об'єктах і територіях метрополітену, що охороняються воєнізованою охороною метрополітену.

6.3. Заступник начальника метрополітену - щоквартально, а головний інженер - перший заступник начальника метрополітену - 1 раз на півріччя розглядають стан травматизму невиробничого характеру і виконання заходів по запобіганню нещасних випадків з пасажирами в метрополітені.

6.4. Заступник начальника метрополітену - головний ревізор з безпеки руху забезпечує контроль за виконанням усіх вимог даної Інструкції.

6.5. Загальне керівництво і контроль за діяльністю всіх структурних підрозділів і посадових осіб метрополітену по питаннях, що відносяться до травматизму невиробничого характеру, передбачених даною Інструкцією, здійснює начальник метрополітену.

 

Таблиця 1
до Інструкції про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 р. N 460 


ПЕРЕЛІК ПРИМІРНОГО СКЛАДУ КОМІСІЇ З РОЗСЛІДУВАННЯ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ З ПАСАЖИРАМИ У МЕТРОПОЛІТЕНІ У ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД МІСЦЯ ПОДІЇ ТА ОБСТАВИН ТРАВМУВАННЯ

N
п/п 

Місце події 

Обставини травмування (травмуючий фактор) 

Склад комісії першого рівня з розслідування нещасних випадків з пасажирами 

Примітки 

1. 

Станція метрополітену: платформа, вестибюль, станційна колія, сходи 

Падіння людини 

1. Начальник станції або начальник дільниці - голова комісії.
2. Працівник станції або іншої служби - член комісії.
3. Постовий міліціонер - член комісії. 

1. Допускається, при відсутності керівника структурного підрозділу, очолити комісію з розслідування заступнику керівника; при відсутності начальника станції - черговому по станції; при відсутності начальника дільниці, особа, яка виконує його обов'язки.
2. Посадова особа, яка приймає участь у роботі комісії з розслідування нещасних випадків на другому рівні, може бути із складу комісії першого рівня. 

2. 

Станція метрополітену - ескалатор 

Падіння людини 

1. Начальник станції - голова комісії.
2. Начальник дистанції ескалаторів (майстер ескалаторної станції) - член комісії.
3. Постовий міліціонер - член комісії. 

3. 

Станція метрополітену: пішохідний перехід, пішохідний вихід, наземна поверхня до 5 м по фасаду пішохідного виходу та до 1 м по інших частинах периметру пішохідного виходу 

Падіння людини, удар вхідними дверима типу "М", падіння деталей конструкції світильників, рекламних щитів, інформаційних табло (без дії електроструму на потерпілого) 

1. Начальник дистанції тунельних споруд - голова комісії.
2. Начальник станції - член комісії.
3. Постовий міліціонер - член комісії. 

4. 

Станція метрополітену: елементи станції ті ж, що в п. 3 

Травмуючий фактор той же самий, що в п. 3, але з дією електричного струму на потерпілого 

1. Начальник дистанції тунельних споруд - голова комісії.
2. Начальник дистанції кабельної мережі та освітлення - член комісії.
3. Начальник станції - член комісії.
4. Постовий міліціонер - член комісії. 

5. 

Станція метрополітену: прохід АПП, ПКА або ПКП 

Удар людини створками 

1. Начальник дистанції зв'язку - голова комісії.
2. Начальник дільниці - член комісії.
3. Постовий міліціонер - член комісії. 

6. 

Територія структурного підрозділу метрополітену: електродепо, ремонтно-механічна служба, побутові приміщення служб, які знаходяться на балансі метрополітену, автотранспортне підприємство, підстанція, санаторій-профілакторій "Дубовий гай", склад служби матеріально-технічного постачання та ін. 

Падіння людини, удар людини, падіння важких предметів на людину, дія електричного струму на людину, інші травмуючі фактори 

1. Начальник відповідного структурного підрозділу метрополітену - голова комісії.
2. Посадова особа відповідного структурного підрозділу - член комісії.
3. Працівник служби воєнізованої охорони метрополітену або постовий міліціонер - член комісії. 

7. 

Салон вагону метрополітену 

Падіння людини, удар дверима вагону, інші травмуючі фактори, пов'язані з несправністю обладнання вагону 

1. Начальник електродепо - голова комісії.
2. Машиніст-інструктор - член комісії.
3. Постовий міліціонер - член комісії. 

8. 

Тунель метрополітену, тунель з'єднувальної вітки 

Падіння людини, удар об деталі або обладнання в тунелі, удар рухомим складом 

1. Начальник служби руху - голова комісії.
2. Начальник електродепо - член комісії.
3. Начальник дистанції колії та (або) начальник дистанції тунельних споруд, та (або) начальник дистанції кабельної мережі та освітлення - член комісії.
4. Керівник працівник відділу міліції - член комісії. 


 

Таблиця 2
до Інструкції про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 р. N 460 


ПЕРЕЛІК ПРИМІРНОГО СКЛАДУ КОМІСІЇ З РОЗСЛІДУВАННЯ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ З ПАСАЖИРАМИ У МЕТРОПОЛІТЕНІ У ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД МІСЦЯ ПОДІЇ ТА ОБСТАВИН ТРАВМУВАННЯ

N
п/п 

Місце події 

Обставини травмування (травмуючий фактор) 

Склад комісії першого рівня з розслідування нещасних випадків з пасажирами 

Примітки 

1. 

Станція метрополітену: платформа, вестибюль, станційна колія, сходи 

Падіння людини, падіння деталей конструкції, світильників, інформаційних табло, рекламних щитів, ураження електричним струмом 

1. Начальник служби руху або начальник служби доходів - голова комісії.
2. Начальник служби колії та тунельних споруд - член комісії.
3. Начальник служби електропостачання - член комісії.
4. Керівний працівник відділу міліції - член комісії. 

1. Посадова особа, яка приймає участь у роботі комісії з розслідування нещасних випадків на другому рівні, може бути призначена із складу комісії першого рівня. 

2. 

Станція метрополітену: станційна колія 

Наїзд рухомого складу на людину 

1. Начальник служби руху - голова комісії.
2. Ревізор з безпеки руху поїздів - член комісії.
3. Начальник електродепо - член комісії.
4. Начальник служби електропостачання - член комісії.
5. Керівний працівник відділу міліції - член комісії.
6. Начальник відділу охорони праці - член комісії. 

3. 

Станція метрополітену: платформа 

Затиск людини між вагонами, між вагоном та платформою 

1. Начальник служби руху - голова комісії.
2. Начальник електродепо - член комісії.
3. Керівний працівник відділу міліції - член комісії. 

4. 

Станція метрополітену: ескалатор 

Падіння людини, защемлення частин тіла в елементи ескалатора 

1. Начальник електомеханічної служби - голова комісії.
2. Начальник служби руху - член комісії.
3. Державний інспектор по нагляду за охороною праці на об'єктах котлонагляду - член комісії.
4. Провідний інженер з котлонагляду - член комісії.
5. Керівний працівник відділу міліції - член комісії. 

5. 

Станція метрополітену: пішохідний перехід, пішохідний вихід, денна поверхня до 5 м по фасаду пішохідного виходу та до 1 м по інших частинах периметру пішохідного виходу 

Падіння людини, удар вхідними дверима типу "М", падіння деталей конструкції, світильників, рекламних щитів, інформаційних табло 

1. Начальник служби колій та тунельних споруд - голова комісії.
2. Начальник служби електропостачання - член комісії.
3. Начальник служби руху - член комісії.
4. Керівний працівник відділу міліції - член комісії. 

6. 

Тунель метрополітену, тунель з'єднувальної вітки 

Падіння людини, удар об деталі або обладнання в тунелі, удар рухомим складом, дія електричного струму 

1. Начальник відповідного структурного підрозділу - голова комісії (начальник служби руху, начальник електродепо, начальник служби колії та тунельних споруд, начальник служби електропостачання).
2. Ревізор з безпеки руху поїздів - член комісії.
3. Інженер з енергонагляду - член комісії.
4. Керівний працівник відділу міліції - член комісії. 

7. 

Територія структурного підрозділу метрополітену: електродепо, ремонтно-механічна служба, побутові приміщення служб, які знаходяться на балансі метрополітену, автотранспортне підприємство, підстанція, санаторій-профілакторій "Дубовий гай", склад служби матеріально-технічного постачання та ін. 

Падіння людини, падіння важких предметів на людину, дія електричного струму на людину, інші травмуючі фактори 

1. Начальник відповідного структурного підрозділу метрополітену - голова комісії.
2. Посадова особа відповідного структурного підрозділу - член комісії.
3. Керівний працівник служби воєнізованої охорони метрополітену або керівний працівник відділу міліції - член комісії. 


 

Додаток 1
до Інструкції про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 р. N 460 


Державне підприємство Харківський метрополітен

АКТ N
про нещасний випадок невиробничого характеру з пасажиром у метрополітені

Дата 

м. Харків 

1. ___________________________________________________________________________________
                                                                                             (прізвище, ім'я та по батькові) 

2. Дата народження
_____________________________________________________________________________________
                                                                                                    (число, місяць, рік) 

3. Стать ______________________________________________________________________________
                                                                                                     (чоловіча, жіноча) 

4. Рід занять __________________________________________________________________________
 _____________________________________________________________________________________
                                                       (працюючий, непрацюючий, дитина дошкільного віку, учень, студент) 

5. Дата і час нещасного випадку
_____________________________________________________________________________________

6. Адреса потерпілого
_____________________________________________________________________________________
                                                                         (Автономна Республіка Крим, республіка, область) 

_____________________________________________________________________________________
                                                                                                      (район)
_____________________________________________________________________________________
                                                                                  (населений пункт: місто, село, селище)
_____________________________________________________________________________________
                                                                                           (вулиця, будинок, квартира) 

7. Місце, де стався нещасний випадок
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

8. Стислий виклад обставин нещасного випадку
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

Пояснення: до безпосередніх обставин нещасного випадку відносяться: якість освітлення місця нещасного випадку, стан підлоги, сходин, ескалатора та інших пристроїв метрополітену, стан взуття, одягу потерпілого, наявність свідків нещасного випадку

9. Подія, що призвела до нещасного випадку
_____________________________________________________________________________________

10. Причини нещасного випадку
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

11. Наслідки нещасного випадку (смертельний, не смертельний)
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

12. Перебування потерпілого в стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, тверезий
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

13. Рекомендовані заходи, які необхідно здійснити для усунення причин травмування 


N
п/п 

Зміст заходу 

Виконавець - посада, місце роботи, ініціали та прізвище 

Термін виконання 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  


14. Висновок комісії:
____________________________________________________
____________________________________________________
 (зміст порушення нормативно-правових актів із зазначенням винних осіб)

____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________ 

посада  

підпис 

ініціали та прізвище 

Члени комісії ________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________

"___" ____________ 200_ р. 


 

Додаток 2
до Інструкції про порядок розслідування нещасних випадків з пасажирами в метрополітені

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 р. N 460 


ЖУРНАЛ
ОБЛІКУ НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ НЕВИРОБНИЧОГО ХАРАКТЕРУ З ПАСАЖИРАМИ У МЕТРОПОЛІТЕНІ

Підприємство __________________

Початий _______________________
Закінчений _____________________

N
п/п 

Прізвище, ім'я, по батькові потер-
пілого 

Рік народ-
ження 

Домашня адреса потерпілого 

Дата і час нещасного випадку 

Місце, де стався нещасний випадок 

Обставини нещасного випадку 

Причина нещасного випадку 

Найме-
нування лікува-
льного закладу, який встановив діагноз 

Діагноз 

Дата скла-
дання акта форми НТ 

10 

11 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  


___________