ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
Обласна комісія у справах альтернативної (невійськової) служби

РІШЕННЯ № 3

Від 18 вересня 2001року

Про організацію виконання Закону України
"Про альтернативну (невійськову) службу"
в Харківському районі та м.Куп'янськ

Заслухавши звіти секретаря Куп'янської міської ради Б.І.Кравченка,
заступника голови Харківської райдержадміністрації Ю.М.Бондаренка, як голів
міської та районної комісій, обласна комісія у справах альтернативної
(невійськової) служби ВИРІШИЛА:

1. Визнати незадовільною організацію роботи Харківської районної
комісій у справах альтернативної (невійськової) служби (Ю.М.Бондаренко) та
зобов'язати:

1.1. У місячний термін глибоко проаналізувати результати перевірки,
здійснити вичерпні заходи щодо недопущення виявлених недоліків, в
подальшому організувати роботу комісії у відповідності з вимогами Закону
України "Про альтернативну (невійськову) службу";

1.2. Привести у відповідність з Положенням про порядок проходження
альтернативної (невійськової) служби ведення документації щодо обліку
громадян, які проходять альтернативну (невійськову) службу, та їх особистих
справ;

1.3. Розгляд заяв на проходження служби, а також вирішення питань зміни
місця служби, її закінчення, здійснювати на засіданні комісії та оформляти
відповідним рішенням комісії;

1.4. Вимагати від громадян, які бажають пройти альтернативну службу,
надання тільки офіційних довідок релігійної організації, які підтверджують
істинність їх переконань. При розгляді заяв запрошувати на засідання комісії
служителів відповідних релігійних організацій;

1.5. Постійно здійснювати перевірки підприємств, де громадяни проходять
альтернативну (невійськову) службу;

1.6. Суворо дотримуватись законодавчо визнаного терміну служби - 27
місяців, а для осіб, які мають вищу освіту - 18 місяців;

1.7. Встановити чіткий облік початку строку проходження альтернативної
(невійськової) служби , її загального терміну з урахуванням наданих протягом
року відпусток. У випадку безпідставного порушення терміну явки громадян до
підприємств (протягом 7 днів), розглядати на засіданні комісії питання скасування
власного рішення про проходження альтернативної служби і направлення
порушника на строкову військову службу;

1.8.Разом з райвійськкоматом постійно проводити інформаційно-
роз'яснювальну роботу серед громадян щодо умов проходження альтернативної
(невійськової) служби, серед роботодавців - щодо правил ведення документації
на підприємствах, прав громадян та їх обов'язків;

1.9. Про вжиті заходи інформувати обласну комісію через головне
управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації до 1
листопада 2001р.

2. Направити довідку перевірки Харківської районної комісії у справах
альтернативної (невійськової) служби в райони та міста області для вивчення та
вжиття необхідних заходів з метою недопущення виявлених недоліків.

3. Голові Купянської міської комісії у справах альтернативної
(невійськової) служби Б.І.Кравченку:

3.1. Внести зміни в склад районної комісії у справах альтернативної
(невійськової) служби відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації
від 27.04.2000р. № 385. Обов'язки заступника голови комісій покласти на
начальника міського управління праці та соціального захисту населення;

3.2. Посилити контроль за наданням громадянами необхідних документів та
привести особові справи "альтернативників" у відповідність з Положенням про
порядок проходження альтернативної (невійськової) служби, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.1999 року № 2066.

4. Головним управлінням облдержадміністрації: сільського господарства
і продовольства (С.В.Лобас), праці та соціального захисту населення (Б.Є.Баєв),
управлінням облдержадміністрації: житлово-комунального господарства
(В.Г.Дулуб), капітального будівництва (О.Д.Федорець), охорони здоров'я
(Ю.Г.Федченко), фармацевтичному (В.Д.Чередниченко) протягом ІУ кварталу
провести необхідну роботу з підвідомчими підприємствами та організаціями
щодо виконання вимог Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу*
та постанови Кабінету Міністрів України від 10.11.1999 р. № 2066 "Про
затвердження нормативно-правових актів щодо застосування Закону України
"Про альтернативну (невійськову) службу ".

Заступник голови обласної державної
адміністрації, голова обласної комісії
у справах альтернативної
(невійськової) служби

О.М.Титаренко

Довідка
перевірки роботи Харківської районної комісії у справах
альтернативної (невійськової) служби

В районі 29-30 серпня 2001 року проведена перевірка роботи
районної комісії у справах альтернативної (невійськової) служби. За її
результатами встановлено, що районна комісія була створена згідно з
розпорядженням голови райдержадміністрації від 28.10.98р. № 936. Зміни в
складі комісії затверджені розпорядженнями райдержадміністрації від
09.12.98р. № 1036 (голова комісії П.П.Збукар), від 24.03.2000р. № 95 (голова
комісії П.П.Збукар) та від 3.08.2001р. № 326 (голова комісії
Ю.М.Бондаренко).

Журнал реєстрації заяв громадян, які звернулись з питання
проходження альтернативної (невійськової) служби, заведено, проте записи
відсутні. Не ведеться книга обліку громадян, які проходять альтернативну
службу. Вона була заведена у ході перевірки.

Районною комісією не ведеться облік терміну проходження
альтернативної служби, в результаті чого 9 альтернативників відслужили
36 місяців замість 27.

При перевірці встановлено, що на цей час 3 чол. проходять
альтернативну (невійськову) службу. Так, Сковпень М.В.- з 6.04.99р. в
ЖЕД ПЄП "Держпром"; Сковпень О.В. - з 9.12.99р. в АТ "УСПР";
Лазарец М.І. - з 9.06.99р. в АТ ''Альпсервис". В той час інформація
Харківської районної комісії станом на 1 серпня 2001р. свідчить про
відсутність таких громадян в районі.

Серйозні недоліки є у веденні особових справ громадян, направлених
для проходження альтернативної (невійськової) служби . В них відсутні такі
документі:

- копія паспорта;

- копія документа про освіту;

- довідка про склад сім'ї;

- витяг з рішення призовної комісії;

- щоквартальні відомості з підприємств про використання робочого
часу;

- рішення комісії про направлення громадянина на альтернативну
службу;

- відсутні копії письмового повідомлення про дату явки громадян на
засідання комісії.

Особові справи О.О.Маяцького та О.М.Сірячка взагалі відсутні, а за
даними статистичного звіту вони пройшли альтернативну службу з
06.01.1998р. по 06.01.2001р. (36 місяців) в спілці "Дитинство"
різноробочими.

Районною комісією порушується термін розгляду заяв громадян. Так,
М.В.Комлєв звернувся до комісії з заявою на проходження альтернативної

служби 6.05.99р. і надав довідку від релігійної громади Євангельських
Християн баптистів "Воскресіння"; О.П.Диденко звернувся з заявою
17.11.2000р. і надав до комісії довідки про підтвердження істинності
релігійних переконань, освіту і склад сім'ї. Однак, до цього часу ці заяви
комісією не розглянуті. Рішення комісії про направлення громадян на
альтернативну службу або про відмову немає.

Комісією допускається формальний підхід до питання підтвердження
істинності релігійних переконань громадян, які звернулись із заявою про
заміну військової служби на альтернативну. При перевірці виявлено, що
замість довідок, що підтверджують істинність релігійних переконань,
М.В.Сковпень і О.В.Сковпень надали заяви-підтвердження, що вони є
членами Мерефянської церкви Євангельських Християн баптистів, за
підписом служителів церкви ( без чіткої вказівки їх прізвищ) та завірені
печаткою Мерефянської міської ради. Деякі довідки надані без реєстрації і
підписані не керівником релігійної організації (М.І.Лазарец, О.О.Штакин).

Розгляди заяв оформлюються тільки протоколом, в якому одночасно
вказується місце проходження громадянином альтернативної служби. В
особових справах відсутнє документальне підтвердження дати отримання
громадянами протоколу комісії про проходження альтернативної
(невійськової) служби.

Районною комісією не здійснювались перевірки підприємств, де
громадяни проходять альтернативну (невійськову) службу. Щоквартальні
відомості про використання робочого часу та повідомлення про надання
відпусток з ініціативи адміністрації не надавались. Між підприємством і
громадянами, які направлені на проходження альтернативної (невійськової)
служби, не укладаються строкові трудові договори.

В ході перевірки ЖЕД ПЕП "Держпром" встановлено, що М.В.Сковпеня
було направлено для проходження альтернативної (невійськової) служби
29.12.98р., фактично він був зарахований до неї з 6.04.1999р. Під час
проходження альтернативної служби йому двічі надавались щорічні
оплачувані відпустки тривалістю 32 календарних днів, що перевищує термін,
встановлений чинним законодавством (15 днів). Записи в трудовій книжці не
відповідають вимогам Положення про порядок проходження альтернативної
(невійськової) служби. В ході перевірки ці порушення усунені.

Виходячи з вищенаведеного, районній комісії у справах
альтернативної (невійськової) служби рекомендується:

1. Привести у відповідність з Положенням про порядок проходження
альтернативної (невійськової) служби ведення документації щодо обліку
громадян, які проходять альтернативну (невійськову) службу, та їх особистих
справ.

2. Кожний розгляд заяви на проходження служби, а також вирішення
питань зміни місця служби, її закінчення, оформляти рішенням комісії.

3. Вимагати від громадян, які бажають пройти альтернативну службу,
надання тільки офіційних довідок релігійної організації, які підтверджують

істинність їх переконань. При розгляді заяви запрошувати на засідання
комісії служителів відповідних релігійних організацій.

4. В тижневий термін запросити для співбесіди М.В.Комлєва та
О.О.Диденко з метою визначення наміру проходження альтернативної
служби, а також поновлення надання заяв і відповідних документів. Надалі
розгляд заяв забезпечити в установлений місячний термін.

5. Встановити чіткий облік початку строку проходження
альтернативної (невійськової) служби , її загального терміну з урахуванням
наданих протягом року відпусток. У випадку безпідставного порушення
терміну звернення громадян до підприємств (протягом 7 днів), розглядати на
засіданні комісії питання скосування власного рішення про проходження
альтернативної служби і направлення порушника на строкову військову
службу.

6. Постійно здійснювати перевірки підприємств, де громадяни
проходять альтернативну (невійськову) службу.

7. Разом з рай військкоматом постійно проводити інформаційно-
роз'яснювальну роботу щодо проходження альтернативної (невійськової)
служби серед роботодавців щодо умов проходження альтернативної служби
та правил ведення документації на підприємствах, прав громадян та їх
обов'язків.

8. Про вжиті заходи інформувати головне управління праці та
соціального захисту населення облдержадміністрації до 1 листопада 2001р.

Відповідальний секретар
обласної комісії у справах
альтернативної (невійськової) служби О.В.Половкова