УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.

    (Втратила чиннiсть постановою Правлiння НБУ
     вiд 19.02.2001 р. N 69 ( z0216-01 ),
     зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України
     12 березня 2001 р. за N 216/5407)



Національний банк України     Кримському регіональному,
                              обласним та по м.Києву
                              управлінням Національного
N 25058/314                   банку України,
21.06.95 р.                   "Укрсоцбанк", "Промінвестбанк",
                              "Ощадбанк", банк "Україна" АК,
                              "Ексімбанк", Асоціація комер-
                              ційних банків України,
                              Комерційним банкам


     При цьому  надсилаємо  постанову  Правління Національного
банку України від 20 червня 1995 р. N 149 ( v0149500-95 )  
"Про   затвердження   "Інструкції  про  організацію  роботи  з 
готівкового обігу установами банків України" та "Інструкцію про 
організацію   роботи  з  готівкового  обігу  установами  банків 
України" від 20.06.95 р. N 4 для подальшого використання в 
роботі.

     Заступник начальника
     управління організації
     роботи з готівкою                         І.О.Галичин

     25EMIS@U0H0
     Туманов
     293-54-56


            Правління Національного банку України

                      П О С Т А Н О В А


                 від 20 червня 1995 р. N 149

                           


    Про затвердження "Інструкції про організацію роботи з
         готівкового обігу установами банків України"
    -----------------------------------------------------

     Розглянувши поданий   управлінням  організації  роботи  з
готівкою департаменту готівково-грошового обігу  Національного
банку  України  проект  "Інструкції  про  організацію роботи з
готівкового  обігу  установами  банків   України",   Правління
Національного банку України

                    п о с т а н о в л я є:

     1. Затвердити  "Інструкцію  про  організацію   роботи   з
готівкового  обігу установами банків України" з введенням її в
дію 1 липня 1995 року (додається).

     2. Встановити,  що дія "Інструкції про організацію роботи
з готівкового обігу установами банків України" поширюється  на
всі банки України, їх відділення та філії.

     3. Для    забезпечення   суворого   дотримання   положень
"Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу устано-
вами    банків    України"    зобов'язати   Голову   Правління
Республіканського банку Криму,  начальників  регіональних  уп-
равлінь  НБУ організувати проведення з керівниками комерційних
банків, працівниками банків, які займаються організацією робо-
ти  з готівкою,  семінарів-нарад з роз'ясненням основних поло-
жень і вимог Інструкції.

     Персональна відповідальність  за  дотримання   Інструкції
покладається безпосередньо на керівників банківських установ.

     5. Зобов'язати  управління  організації роботи з готівкою
департаменту готівково-грошового обігу,  управління  інспекту-
вання департаменту банківського нагляду, управління внутрішніх
ревізій Національного банку  України  та  контрольно-ревізійні
служби  інших банківських установ здійснювати контроль за дот-
риманням  положень  "Інструкції  про  організацію   роботи   з
готівкового обігу установами банків України".

     6. Визнати такими,  що втратили чинність, Тимчасове поло-
ження щодо встановлення ліміту залишку готівки  в  касі,  норм
витрачання грошей з виручки, строків і порядку здавання вируч-
ки  підприємствами,  установами,   організаціями   всіх   форм
власності  і Тимчасовий порядок організації контролю за дотри-
манням касової дисципліни,  затверджені  постановою  Правління
Національного банку України  N 21 ( v021a500-95 ) від 2 лютого 
1995 р. "Про заходи Національного банку України щодо виконання  
Указу   Президента   України   від   12  січня  1995 року N 40 
( v0040500-95) та стабілізацію готівкового обігу".


     Голова Правління                             В. А. Ющенко


                             НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
     ----------------------------------------------------------------------

               N 4
           ------------------
           20  червня  1995 р.



                                    ІНСТРУКЦІЯ

                          ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ РОБОТИ З ГОТІВКОВОГО

                          ОБІГУ УСТАНОВАМИ БАНКІВ УКРАЇНИ





                             Затверджено постановою Правління Національного
                             банку  України  N 149  від  20  червня 1995 р.








         ------------------------------------------------------------------
         Київ                                                          1995
                                                               
     
                                   Г л а в а   I

                                   ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ


              1. Ця Інструкція розроблена згідно  з  Законом  України  "Про
         банки і банківську діяльність", Статутом Національного банку Укра-
         їни, іншими законодавчими актами України, нормативними документами
         Національного банку України.

              Інструкція регламентує порядок організації роботи  установами
         банків України з готівкового обігу національної валюти, як  закон-
         ного платіжного засобу на території України.

              Вимоги Інструкції поширюються на всі установи банків, юридич-
         них осіб усіх форм власності і фізичних осіб - суб'єктів підприєм-
         ницької діяльності, що користуються у своїй роботі готівкою в  на-
         ціональній валюті.

              2. Національний банк України, як єдиний емісійний банк і  ка-
         совий центр держави, організує і регулює обсяг і структуру  готів-
         кової маси в обігу на підставі основних напрямів грошово-кредитної
         політики і показників економічного і соціального розвитку України.

              Установи банків відповідно до  вказівок  Національного  банку
         України здійснюють аналіз і прогнозування готівкового обігу, орга-
         нізують і виконують оперативні функції з реалізації єдиної  грошо-
         во-кредитної політики на території регіону.

              3. Важливою умовою нормального функціонування  господарського
         механізму, яка необхідна для забезпечення  прискорення  соціально-
         економічного розвитку суспільства, є стійкість  готівкового  обігу
         на основі збалансування платоспроможного попиту населення з пропо-
         зицією товарів та послуг.

              Виходячи з цього, основними завданнями установ банків в робо-
         ті з готівкового обігу є:

              - безумовне виконання законів України, указів Президента  Ук-
         раїни, нормативних та інструктивних актів Національного банку  Ук-
         раїни з питань регулювання обсягу і структури  готівкової  маси  в
         обігу;

              - аналіз сукупних оцінок стану збалансованості грошових дохо-
         дів і витрат населення у взаємозв'язку  із  загальним  економічним
         станом та вироблення на цій основі пропозицій і заходів щодо  ста-
         білізації готівкового обігу;

              - прогнозування  готівкового  обігу  за  загальним  обсягом і
         структурою з урахуванням основних  напрямів  грошової  політики  і
         показників економічного і соціального розвитку;

              - раціональна організація готівкового обороту, всебічне спри-
         яння розвитку і впровадженню нових форм безготівкових розрахунків,
         якнайшвидше залучення готівки до кас банків;

              - врахування інтересів подальшого зміцнення готівкового  обі-
         гу - економне витрачання кредитних ресурсів і підвищення  ефектив-
         ності використання кредиту;

              - обмеження готівкової емісії економічно обгрунтованими вимо-
         гами зростання обігу готівки;

              - своєчасна видача готівки підприємствам, об'єднанням,  орга-
         нізаціям і установам на оплату праці, пенсій, допомог та на  інші
         цілі;

              - здійснення контролю за економним витрачанням готівки у гос-
         подарстві, а також за її витрачанням за цільовим призначенням;

              - дотримання встановленого порядку ведення касової і  емісій-
         ної роботи.

                                   Г л а в а   II

                            ПРОГНОЗУВАННЯ ГОТІВКОВОГО ОБІГУ


              4. Прогнозування готівкового обігу здійснюється з урахуванням
         основних напрямів державної грошово-кредитної політики, прогнозних
         розрахунків балансу грошових доходів і витрат населення та касових
         оборотів.

              Порядок і форми складання розрахунків балансу грошових  дохо-
         дів і витрат населення визначаються: звітного - Міністерством ста-
         тистики України; прогнозного - Міністерством економіки України.

              Під час складання звітного балансу грошових доходів і  витрат
         населення Республіканський банк Криму,  регіональні управління НБУ
         надають регіональним державним статистичним органам звітну  інфор-
         мацію про касові обороти.

              У період складання прогнозного  балансу  грошових  доходів  і
         витрат населення Республіканський банк Криму,  регіональні  управ-
         ління НБУ:

              - надають регіональним державним органам, що займаються прог-
         нозуванням, матеріали з аналізом стану грошового обігу, що склався
         в регіоні у звітному періоді;

              - проводять економічний аналіз та оцінку правомірності  спів-
         відношення між грошовими доходами і витратами населення регіону на
         період, що прогнозується, яке передбачається органами,  що  займа-
         ються прогнозуванням.

              Показники звітного балансу грошових доходів і витрат населен-
         ня використовуються Республіканським банком  Криму,  регіональними
         управліннями НБУ для аналізу стану готівкового обігу в регіоні,  а
         показники прогнозного балансу - для  складання  прогнозів  касових
         оборотів готівки.

              5. Прогнози касових оборотів складаються на підставі показни-
         ків економічного і соціального розвитку на регіональному  рівні  з
         урахуванням основних напрямів державної грошово-кредитної  політи-
         ки. Прогноз встановлює розмір і джерела надходжень готівки до  кас
         банків, розмір і цільове спрямування видач готівки з  кас  банків,
         розмір випуску грошей або вилучення їх з обігу в цілому по країні,
         Автономній Республіці Крим, областях, містах,  районах  на  кожний
         квартал року.

              6. Прогнозні розрахунки касових оборотів складаються за таки-
         ми джерелами надходжень і напрямами видач готівки:

                      П Р И Х О Д                                   N N
                                                                  символів

         Надходження торгової виручки                                02
         Надходження виручки від усіх видів транспорту               05
         Надходження квартирної плати і комунальних платежів         08
         Надходження виручки видовищних підприємств                  09
         Надходження виручки підприємств побутового обслуговування   11
         Надходження на рахунки колективних сільськогосподарських
              підприємств                                            13
         Надходження на рахунки за вкладами громадян                 16
         Надходження від підприємств Міністерства зв'язку            17
         Інші надходження (включаючи повернення заробітної плати)    32
         Купівля готівки комерційними банками                        37
         Підкріплення оборотної каси з резервних фондів              38

                      В И Д А Т К И

         Видачі на оплату праці, грошові виплати і заохочення,
              інші виплати, що не входять до складу коштів, які
              направлені на споживання                               40
         Видачі на закупівлю сільськогосподарських продуктів         46
         Видачі з рахунків колективних сільськогосподарських
              підприємств                                            47
         Видачі на виплату пенсій, допомог і страхових відшкодувань  50
         Видачі з рахунків за вкладами громадян                      55
         Видачі підкріплень підприємствам Міністерства зв'язку       59
         Видачі на інші цілі                                         61
         Продаж готівки комерційними банками                         72
         Перерахування з оборотної каси до резервних фондів          73

              Зміст статей касових оборотів викладено в додатку N 25 до ці-
         єї Інструкції.

              7. Республіканський банк Криму,  регіональні  управління  НБУ
         для складання прогнозів касових оборотів одержують  від  республі-
         канських, обласних і міських органів управління та статистики такі
         прогнозні і звітні матеріали в територіальному розрізі:

              - розрахунки роздрібного товарообороту державної  і  коопера-
         тивної торгівлі і дані про обсяги продажу товарів за безготівковим
         розрахунком;

              -  розрахунки надходження грошової виручки від перевезень па-
         сажирів  і  багажу. Установи НБУ в день одержання матеріалів пові-
         домляють  дані про розмір надходження грошової виручки від переве-
         зення пасажирів і багажу тим установам НБУ, на території яких над-
         ходить вказана  виручка;

              - розрахунки доходів за окремими видами  платних  послуг,  що
         надаються населенню;

              - розрахунки про надходження податків і зборів за формою  до-
         датку N 4;

              - розрахунки про надходження  страхових  платежів  і  виплати
         страхових відшкодувань за формою додатку N 5;

              - очікувані фонди оплати праці;

              - розрахунки закупівлі сільськогосподарської продукції і про-
         дуктів її переробки у населення у  сумарному  виразі відповідно до
         форми додатку N 13;

              - дані про обсяги реалізації послуг  зв'язку населенню і  про
         суми виплат заробітної  плати  своїм працівникам; прогнозні розра-
         хунки реалізації друкованих видань за раніше  сплаченою  передпла-
         тою, а також дані про очікувані  в даному кварталі надходження пе-
         редплати готівкою;

              - дані про витрати на виплату пенсій і допомог відповідно  до
         форми додатку N 14.

              8. Для складання прогнозів готівкового обігу установи  банків
         до початку кварталу, що прогнозується, у  встановлені  ними строки
         одержують від підприємств, об'єднань, організацій і установ  неза-
         лежно від форм власності і виду діяльності, а також  від  фізичних
         осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, що  мають  рахунки  у
         даній установі банку, необхідні звітні і прогнозні матеріали  (ка-
         сові заявки) за формою додатку N 1 і, крім того:

              - від торговельних організацій, а також від  об'єднань,  під-
         приємств, організацій і установ, для яких торгівля не  є  основним
         видом діяльності, - прогнозні розрахунки надходження торгової  ви-
         ручки за формою додатку N 2;

              - від підприємств місцевого транспорту, видовищних, комуналь-
         них підприємств і підприємств побутового обслуговування - фактичні
         і прогнозні дані про надходження грошової виручки  від  послуг  за
         формою додатку N 3;

              - від районних і міських фінансових  відділів  -  фактичні  і
         прогнозні дані про надходження податків і зборів за формою додатку
         N 4;

              - від страхових органів, товариств і компаній  -  фактичні  і
         прогнозні дані про надходження страхових платежів від населення  і
         про виплати населенню страхових відшкодувань за формою  додатку  N
         5;

              - від районних вузлів зв'язку, поштамтів - фактичні  і  прог-
         нозні дані про обсяги реалізації послуг зв'язку  населенню  та ви-
         ручки за передплатні видання і про  суми  виплати заробітної плати
         своїм працівникам;

              - від районних і міських відділів  соціального  забезпечення,
         недержавних пенсійних фондів - дані про витрати на виплату  пенсій
         і допомог за формою додатку N 14, а в умовах централізованого  на-
         рахування і обліку виплат пенсій і допомог - від центрів з нараху-
         вання і виплат пенсій і допомог.

              9. Організації, що мають у підпорядкуванні підприємства,  які
         розташовані на території двох або декількох районів, подають касо-
         ві заявки в установи банків за місцем  знаходження  розрахункового
         рахунку з відображенням у них обсягу товарообороту (доходів)  під-
         приємств, що розташовані на території інших районів, і суми вируч-
         ки, яка здається в каси установ банків в інших районах (за  кожним
         районом окремо). Установи банків у день одержання  касових  заявок
         від таких організацій повідомляють відповідній  установі  банку  і
         Республіканському банку Криму, регіональному управлінню  НБУ  дані
         про обсяг товарообороту (доходів) і розмір надходжень виручки в їх
         каси на квартал, що прогнозується.

              Установи банків, що не мають операційних кас, складають прог-
         нози касових оборотів на підставі даних підприємств, організацій і
         установ, які мають рахунки в цих банках, в  порядку, встановленому
         цією Інструкцією, і подають їх у встановлені  строки установі бан-
         ку, яка здійснює касове обслуговування цієї клієнтури.

              Військові частини, установи і організації Міністерства оборо-
         ни, Національної гвардії,  Міністерства  внутрішніх  справ, Служби
         безпеки України (за винятком  торговельних  і  видовищних  підпри-
         ємств) повідомляють установам банків дані про загальні  суми  над-
         ходжень і видач готівки в  кварталі,  що  прогнозується.  Установи
         банків включають ці суми до прогнозу готівкового обороту за  стат-
         тями "Інші надходження" і "Видачі на оплату праці, грошові  випла-
         ти і заохочення, інші виплати, що не входять до складу коштів, які
         направлені на споживання".

              10. Установи банків зобов'язані забезпечити  своєчасне  одер-
         жання від підприємств, об'єднань, організацій і установ  незалежно
         від форм власності та виду діяльності, а також від фізичних  осіб-
         суб'єктів підприємницької діяльності прогнозних і звітних  матері-
         алів, що необхідні для складання прогнозів касових  оборотів,  для
         чого слід передбачати в угодах на касове обслуговування обов'язко-
         ве надання цих матеріалів.

              Установи банків розглядають одержані від підприємств, органі-
         зацій і установ прогнозні і звітні  матеріали,  що  необхідні  для
         складання прогнозів касових оборотів, звертаючи при цьому  особли-
         ву увагу на:

              - повноту обліку  грошових  надходжень  до  кас  підприємств,
         об'єднань, організацій і установ виходячи з виду їх діяльності;

              - правильність передбаченої у прогнозах суми надходжень  гро-
         шової виручки виходячи з діючих правил витрачання готівки з вируч-
         ки і правильність розподілу цієї суми за каналами: в каси  установ
         банків, на пошту.

              У необхідних випадках за результатами розгляду установи  бан-
         ків вносять відповідні уточнення в представлені  підприємствами  і
         організаціями прогнозні розрахунки.

              11. Робота з готівкового обігу проводиться: в установах  бан-
         ків - економістами за дорученням керівника установи банку; в  опе-
         раційних відділах і великих установах банків - відділами (сектора-
         ми) з готівкового обігу; в Республіканському  банку  Криму,  регі-
         ональних управліннях НБУ - відділами готівкового обігу  і  емісій-
         но-касових операцій.

              Прогнозні і звітні  матеріали,  які  одержані  для  складання
         прогнозів касових оборотів, розглядаються за  участю  економістів,
         що здійснюють  кредитно-розрахункове  обслуговування  підприємств,
         об'єднань, організацій і установ.

              12. Установи банків складають прогнози готівкового обороту за
         формами додатків NN 7-10 відповідно до вказівок Глави III цієї Ін-
         струкції "Складання прогнозних розрахунків за  окремими статтями".
         До розрахунків включаються перевірені і уточнені дані касових за-
         явок підприємств, об'єднань, організацій і установ.

              Зводити касові заявки, одержані від підприємств  і  організа-
         цій, рекомендується за формою додатку N 6, яка може використовува-
         тись для складання прогнозів на декілька кварталів.

              13. Республіканський банк Криму, регіональні  управління  НБУ
         складають квартальні прогнози касових оборотів у цілому по респуб-
         ліці, області (місту) на підставі основних показників економічного
         і соціального розвитку республіки, області (міста), прогнозних ба-
         лансів грошових доходів і витрат населення, прогнозних  і  звітних
         матеріалів, що надаються республіканськими,  обласними  (міськими)
         організаціями відповідно до п. 7, а також прогнозів касових оборо-
         тів, що надаються установами банків.

              Розрахунки прогнозів за окремими  статтями  касових  оборотів
         складаються Республіканським банком Криму, регіональними управлін-
         нями НБУ за тими ж формами, що і установами банків і,  крім  того,
         за формами додатків NN 11-14.

              14. Розподіл квартальних прогнозів касових оборотів за  міся-
         цями установами НБУ проводиться з урахуванням:

              а) кількості днів кожного місяця і інших особливостей;

              б) можливих змін за місяцями обсягу роздрібного  товарооборо-
         ту, коштів, що направлені на споживання, закупівлю  сільськогоспо-
         дарської продукції і продуктів її переробки (в залежності  від се-
         зонності роботи окремих галузей промисловості,  сільського  госпо-
         дарства, будівництва, впливу свят і т. ін.);

              в) строків сплати населенням податків, зборів і інших  плате-
         жів; часу масових відпусток робітників і службовців.

              15. Прогнози касових оборотів подаються установами банків  (в
         тому числі і відділеннями  Ощадбанку) Республіканському банку Кри-
         му, регіональним управлінням НБУ, а останніми - Національному бан-
         ку України. Разом з прогнозами касових  оборотів  установи  банків
         надсилають основні показники до прогнозів за переліком, що наведе-
         ний у Главі III цієї Інструкції.

              16. Прогнози касових оборотів і основні показники до них над-
         силаються електронною поштою (установи банків - у мільйонах карбо-
         ванців, Республіканський банк Криму і регіональні управління НБУ -
         у мільярдах карбованців) у такі  строки:                        ыц

              - установами банків, операційними відділами НБУ  -  Республі-
         канському банку Криму і регіональним управлінням НБУ до  15  числа
         другого місяця кварталу, який передує кварталу, що прогнозується;

              - Республіканським банком Криму, регіональними  управліннями,
         Центральним сховищем, операційним управлінням НБУ -  Національному
         банку України в останній робочий  день  другого  місяця  кварталу,
         який передує кварталу, що прогнозується.

              17. Квартальні прогнози касових оборотів Національного  банку
         України в цілому по країні, Автономній Республіці Крим, областях і
         місту Києву із щомісячним розподілом затверджуються Правлінням На-
         ціонального банку України.

              18. Управління організаціі роботи з готівкою департаменту го-
         тівково-грошового обігу Національного банку України доводить  зат-
         верджені Правлінням Національного банку України  прогнози  касових
         оборотів Автономній Республіці Крим, областям і м. Києву відповід-
         но до Республіканського банку Криму, регіональних управлінь НБУ.

              Прогнози касових оборотів установам банків, що розташовані на
         території Автономної Республіки Крим, області, м. Києва, розробля-
         ються на квартал з розподілом за місяцями у точній відповідності з
         прогнозами касових оборотів, що  встановлені  для  даної  установи
         банків НБУ за кожною статтею приходу і видатку.

              При розробці прогнозів касових оборотів установам  банків  за
         районами Республіканський банк Криму,  регіональні  управління НБУ
         використовують прогнозні дані, що одержані  від  республіканських,
         обласних і міських організацій, проекти прогнозів  касових  оборо-
         тів, що надані установами банків, і звітні дані Національного бан-
         ку України про фактичні касові обороти за минулий час.

              Прогнози касових оборотів Республіканський банк  Криму, регі-
         ональні управління НБУ доводять до установ банків та в  копії  ди-
         рекціям (управлінням) банків протягом семи робочих днів, не врахо-
         вуючи день одержання.

              Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ дово-
         дять до установ банків прогнози касових оборотів з розподілом  за
         місяцями і в обов'язковому порядку разом з прогнозами  ті  основні
         показники до прогнозів, які повідомлені Національним банком  Укра-
         їни, і в точній відповідності з доведеними сумами.