УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
          (iз змiнами, внесеними листом НБУ ь 25058/316 вiд 22.06.95 р.)


                                  Г л а в а   IV

                      ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З ГОТІВКОВОГО ОБІГУ

              43. Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ:

              - проводять і організують роботу з готівкового обігу з  таким
         розрахунком, щоб активно впливати на додержання основних пропорцій
         економічного і соціального розвитку, зокрема співвідношення темпів
         зростання грошових доходів населення і роздрібного товарообороту і
         платних послуг,  співвідношення  темпів  зростання  продуктивності
         праці і середньої заробітної плати;

              - систематизують показники, що характеризують стан готівково-
         го обігу, вивчають і аналізують його,  повсякденно контролюють хід
         виконання прогнозів касових оборотів;

              - вивчають територіальне розміщення емісії  грошей,  шляхи  і
         причини їх міграції, економічні пропорції між грошовими доходами і
         витратами населення по республіці, областях, містах і районах;

              - здійснюють у встановленому порядку регулювання касових  ре-
         сурсів, маючи на увазі забезпечення своєчасних розрахунків  готів-
         кою в господарстві, прискорення обіговості касових ресурсів;

              - контролюють роботу установ банків з готівкового обігу.

              44. Установи банків:

              - систематично аналізують стан надходжень і видатків готівки,
         причини відхилень фактичних надходжень і видач готівки від прогно-
         зів касових оборотів за окремими статтями, обсяги виробництва  то-
         варів народного  споживання,  роздрібного  товарообороту,  надання
         платних послуг населенню у взаємозв'язку з показниками економічно-
         го і соціального розвитку;

              - вживають заходи, спрямовані на залучення вільних коштів на-
         селення на вклади, розширення безготівкових перерахувань  грошових
         доходів громадян за їх бажанням  на  вклади  в  установах  банків,
         сприяють подальшому розвитку безготівкових розрахунків за товари і
         послуги;

              - встановлюють підприємствам, організаціям, установам  ліміти
         залишку готівки в їх касах, порядок і строки здавання грошової ви-
         ручки, маючи на увазі забезпечення щонайшвидшого  надходження  го-
         тівки в банк;

              - здійснюють контроль за повнотою і своєчасністю  надходження
         в каси банків грошової виручки, за дотриманням підприємствами, ор-
         ганізаціями і установами касової дисципліни і  заощадливим  витра-
         чанням готівки в господарстві, своєчасно задовольняють потреби на-
         родного господарства і населення у готівці.

              45. З метою повсякденного контролю за ходом  виконання  прог-
         нозів касових оборотів установи  банків  використовують  відомість
         обліку касових оборотів за формою N 744.

              Для порівняння з прогнозом фактичні касові обороти за надход-
         женнями і видатками повинні бути сальдовані за рахунок операцій за
         вкладами громадян, підприємств зв'язку, які в  обліку  показуються
         розгорнуто за приходом і видатками. (Наприклад, надходження на ра-
         хунки за вкладами громадян становили 100 млн. крб., а видачі з ра-
         хунків за вкладами громадян - 20 млн. карбованців. Отже, при саль-
         дуванні касові обороти за приходом і видатком  зменшуються  на  20
         млн. карбованців. Надходження від підприємств зв'язку становили 10
         млн. крб., а видачі їм підкріплень - 70 млн. крб., касові  обороти
         за приходом і видатком зменшуються на 10 млн. карбованців).

              46. Установи банків на підставі  даних  про  фактичні  касові
         обороти здійснюють оцінку очікуваного виконання прогнозів  касових
         оборотів до кінця місяця. Республіканський банк Криму, регіональні
         управління НБУ уточнюють оцінку після одержання звітності про  ка-
         сові обороти за наступні п'ятиденки.

              Фактичний емісійний результат за підсумками роботи за звітний
         період визначається як різниця між надходженнями і  видатками  го-
         тівки.

              47. Відповідно до діючого порядку ведення касових операцій  у
         народному господарстві України усi державнi, кооперативнi,  акцiо-
         нернi, оренднi, колективнi, спiльнi, громадськi  та  iншi  пiдпри-
         ємства, об'єднання, органiзацiї i установи (далi  -  пiдприємства)
         незалежно вiд форми власностi та виду діяльності, а також  фізичні
         особи, які є суб'єктами підприємницької діяльності і мають  розра-
         хунковий рахунок в банку, зобов'язанi зберiгати свої кошти в уста-
         новах банкiв.

              48. Пiдприємства можуть мати у своїй  касi  готiвку  в  межах
         лiмiтiв залишку готiвки в касi, що встановлюються щорічно протягом
         першого кварталу, а в разі необхідності  можуть  бути  переглянуті
         протягом року.

              Ліміт залишку готівки в касі для кожного підприємства  (неза-
         лежно від того, перебувають чи не перебувають вони на самостійному
         балансі) встановлюється комерційними банками за  місцем  відкриття
         розрахункового рахунку з урахуванням режиму роботи підприємства та
         графіка заїзду інкасаторів:

              - для підприємств і організацій, які мають постійну   грошову
         виручку і зобов'язані здавати її в  банк   або   на  пошту щоденно
         наприкінці  робочого  дня,  -  в  розмірах,   що   необхідні   для
         забезпечення нормальної роботи ранком наступного дня; зобов'язаних
         здавати виручку наступного дня, - в розмірах,  з  урахуванням  се-
         редньоденної виручки готівкою; для тих, що мають право здавати ви-
         ручку не щоденно, - в розмірах, що залежать від встановлених стро-
         ків здавання і суми виручки;

              - для виробничих підприємств, а також для організацій і уста-
         нов, які не мають постійної грошової виручки, - в межах  середньо-
         денного видатку готівки (крім витрат на заробітну плату,  до.омоги
         за тимчасовою непрацездатністю, стипендії, премії). Якщо  ці  під-
         приємства знаходяться не за місцем  розташування  установи  банку,
         ліміт залишку готівки в касі може підвищуватися;

              - для установ, негоспрозрахункових організацій і підприємств,
         які мають невеликі касові обороти (за списком, затвердженим керів-
         ником установи банку), встановлені ліміти залишку готівки  в  касі
         можуть в подальшому, за згодою керівників таких господарських  ор-
         ганів, затверджуватися установою банку без щорічного подання  ними
         заявки-розрахунку;

              - торговельним підприємствам, які розташовані  в  інших  рай-
         онах, ліміти залишку каси встановлюються установою банку, в  якому
         знаходиться рахунок торговельної організації; ці ліміти повідомля-
         ються для контролю установам банків за місцем  знаходження  торго-
         вельних підприємств;

              - для підприємств і організацій, що  здійснюють  заготівельну
         діяльність, до ліміту каси не включаються суми одержаної в устано-
         вах банків готівки для  розрахунків  зі  здавачами  сільськогоспо-
         дарської продукції і продуктів її переробки.

              Колективні   сільськогосподарські   підприємства   самостійно
         визначають розміри (ліміти) готівки в  їх  касах  з  повідомленням
         в першому кварталі кожного року відповідних установ банків.

              Для військових частин,  установ  і  організацій  Міністерства
         оборони,  Національної  гвардії,  Міністерства  внутрішніх  справ,
         Служби безпеки України  (за  винятком  торговельних  і  видовищних
         підприємств) ліміт залишку готівки в касі встановлюється установа-
         ми банків за погодженням з керівниками цих організацій з урахуван-
         ням специфіки роботи кожної такої організації.

              Відповідальність за невстановлення лімітів  залишку готівки в
         касах підприємств, об'єднань, організацій і установ незалежно  від
         форм власності і виду діяльності покладається на  установи  комер-
         ційних банків. За невстановлення цих лімітів до відповідних  уста-
         нов комерційних банків  органами  державної  податкової  інспекції
         застосовуються за поданням Національного банку  України  фінансові
         санкції у вигляді штрафу у п'ятидесятикратному розмірі неоподатко-
         ваного мінімуму за кожний випадок.

              Ліміт залишку готівки в касі не встановлюється фізичним  осо-
         бам-суб'єктам підприємницької діяльності та фермерам.

              49. Для встановлення лімітів залишків готівки в касах устано-

         ви банків одержують заявку-розрахунок від  торговельних  організа-
         цій (підприємств) за формою додатку N 15 і від усіх інших  підпри-
         ємств, організацій і установ - за формою додатку N 16. Торговельні
         й інші організації, які мають у своєму підпорядкуванні не виділені
         на самостійний баланс підприємства,  подають  заявку-розрахунок  з
         зазначенням кожного магазину, їдальні, підприємства (крім  дрібно-
         роздрібної мережі).

              У разі неподання таких розрахунків зазначені ліміти  встанов-
         люються відповідним господарським органам установами банків самос-
         тійно протягом першого кварталу кожного року.

               50. Встановлені ліміти залишку готівки  в  касі,  порядок  і
         строки здавання виручки в письмовій формі повідомляються установа-
         ми банків кожному підприємству, організації  і  установі,  в  тому
         числі і не виділеним на самостійний баланс.

              Керівники установ банків за домовленістю з керівниками відпо-
         відних торговельних організацій можуть запровадити  порядок,   при
         якому встановлені ліміти каси, порядок і строки  здавання  виручки
         повідомляються установою банку торговельній організації, а остання
         доводить їх до кожного свого торгового підприємства.

              На розсуд керівників установ банків для повідомлення встанов-
         лених лімітів, порядку і строків здавання виручки використовуються
         другі примірники заявок-розрахунків (додатки NN 15 і 16), які  по-
         даються підприємствами, організаціями і установами.

              51. При встановленні лімітів залишку готівки у касі  врахову-
         ється, що підприємства, організації і установи, виконкоми селищних
         і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних  депутатів
         мають право зберігати понад встановлений ліміт в касах готівку, що
         одержана в банку для виплати заробітної плати, допомог за тимчасо-
         вою непрацездатністю, стипендій і премій, протягом 3 робочих днів;
         колективні сільськогосподарські підприємства, підприємства  заліз-
         ничного транспорту для виплати заробітної плати працівникам відда-
         лених дільниць,  виконкоми  сільських  Рад  народних  депутатів  -
         протягом 5 робочих днів, включаючи день одержання готівки у банку.
         Після закінчення цих строків суми готівки, що  не  використані  за
         призначенням, повертаються в банк не пізніше  наступного  робочого
         дня і в подальшому видаються підприємствам, організаціям і устано-
         вам за їх першою вимогою на ті самі цілі.

              Пiдприємства, установи і організації, що мають постійний гро-
         шовий виторг (роздрібної торгівлі, громадського харчування,  побу-
         тового обслуговування), можуть затримувати в своїх  касах  готівку
         для оплати праці не більше трьох робочих днів,  включаючи  термін,
         необхідний для безпосередньої виплати заробітної плати.

              Колективним сільськогосподарським  підприємствам,  які  мають
         грошовий виторг, дозволяється затримувати готівку з виручки в касі
         понад визначені ними ліміти каси для оплати праці, стипендій,  до-
         помоги за соціальним страхуванням на п'ять робочих днів, включаючи
         термін, необхідний для безпосередньої виплати цих платежів.

              52. Готiвка з виручки може витрачатися:

              а) пiдприємствами і організаціями роздрібної  торгiвлi,  гро-
         мадського харчування, побутового обслуговування незалежно від форм
         власності на оплату працi працівників магазинів, їдалень,  буфетів
         і інших торговельних підприємств, підприємств громадського  харчу-
         вання і побутового обслуговування населення - в межах  коштів,  що
         направлені на споживання;

              б) сільськими і районними споживчими товариствами, які не ма-
         ють у своєму складі галузевих  об'єднань,  на  виплату  заробітної
         плати працівникам апарату управління товариством, а також  праців-
         никам підвідомчих підприємств і організацій, які не перебувають на
         господарському розрахунку (хлібопекарень, складів, баз, перукарень
         і інших), - у межах коштів, що направлені на  споживання;

              в) підприємствами громадського харчування і споживчої  коопе-
         рації, статутами яких передбачений такий вид діяльності, - на  за-
         купівлю сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки у
         населення. Перелік  такої продукції регламентується Загальним кла-
         сифікатором галузей народного господарства  України,  затвердженим
         наказом Мінстату України від 24.01.1994 р. N 21.

              г) підприємствами торгівлі - на купівлю скляної тари  у насе-
         лення і розрахунки з фізичними особами - комітентами;

              д) колективними сільськогосподарськими підприємствами, які ма-
         ють грошовий виторг від реалізації сільськогосподарської продукції
         власного виробництва і продуктів її переробки, включаючи  виготов-
         лену на давальницьких умовах та  одержану  в  порядку  зустрічного
         продажу, - на оплату  праці,  стипендій,  допомоги  за  соціальним
         страхуванням своїм працівникам;

              е) підприємствами побутового обслуговування -  на  купівлю  у
         роздрібних магазинах і населення за готівку інструменту,  запасних
         частин, ниток, бортовки, гудзиків, лаків, фарб,  парфюмерно-косме-
         тичних товарів, фотопаперу і інших матеріалів, які  необхідні  для
         надання послуг населенню.

              53. Установи банків повинні враховувати  таке:

              - витрачання готівки з виручки одного  підприємства  (в  тому
         числі з виручки магазину, їдальні, перукарні,  ательє,  майстерні)
         на потреби інших підприємств, що входять до складу тієї ж  органі-
         зації, а також  на  потреби  цієї  організації  і  з  виручки,  що
         надходить   в   об'єднані   каси,   заборонено,   крім   випадків,
         передбачених вище для сільських і районних споживчих товариств;

              -  всі юридичні  особи, незалежно від форм власності, а також
         фізичні особи-громадяни України,  іноземні  громадяни,  особи  без
         громадянства, які є суб'єктами підприємницької  діяльності,  здій-
         снюють між собою розрахунки за товари, роботи,  послуги  та  цінні
         папери, як правило, в безготівковому порядку.

              54. Експлуатаційні підприємства Міністерства зв'язку здійсню-
         ють касові операції у порядку, встановленому Положенням про веден-
         ня касових операцій експлуатаційними  підприємствами  Міністерства
         зв'язку України, затвердженим Міністерством зв'язку України за по-
         годженням з Міністерством фінансів і Національним банком  України.
         Ліміти залишку гот1вки у касі для підприємств  зв'язку  встановлю-
         ються установами банків за погодженням з керівниками  цих  підпри-
         ємств з урахуванням розмірів готівкового  обороту  і  умов  роботи
         підприємств зв'язку.

              Напередодні неробочих днів установ банку підприємства зв'язку
         можуть перевищувати ліміти  каси  в  розмірах,  що  необхідні  для
         забезпечення  видаткових операцій у ті дні, коли установи   банків
         операцій не здійснюють.

              Підприємствам зв'язку дозволяється виплачувати заробітну пла-
         ту своїм працівникам з поточних касових надходжень.

              55. Грошова виручка  здається  підприємствами,  організаціями
         в установленому банком порядку:

              - в денні і вечірні каси установ банку ;

              - інкасаторам Національного банку України. У разі, коли уста-
         нові банку відповідно до п. 179 Інструкції Національного банку Ук-
         раїни з організації емісійно-касової роботи в установах банків Ук-
         раїни N 1 від 7 липня 1994 р. дозволена служба інкасації комерцій-
         ного банку, - інкасаторам цього банку:

              - в об'єднані каси при підприємствах і організаціях  для  по-
         дальшого здавання у відповідні установи банків ;

              - підприємствам зв'язку для переказів на рахунки в  установах
         банків.

              Строки і порядок здавання виручки встановлюються   установами
         банків кожному підприємству, організації, установі за  погодженням
         з їх керівниками, виходячи з необхідності  прискорення  обіговості
         грошей і своєчасного надходження їх у каси банків:

              - для організацій, що розташовані в місцевості, де є установи
         банків, підприємства зв'язку, - щоденно в день надходження  грошей
         в їх каси;

              - в місцевості,  де  немає  установ  банків  або  підприємств
         зв'язку, - не рідше одного разу на три дні, в залежності від  від-
         даленості від них організації;

              - для підприємств і організацій, що мають невеликі  суми  ви-
         ручки і знаходяться на значній відстані  від  установи  банку  або
         підприємства зв'язку, - не рідше одного разу  в  десять  днів,  за
         умови, що загальна сума виручки за десять днів не перевищує  деся-
         тикратного неоподаткованого мінімуму.

              Залізничні станції, річкові, морські вокзали і пристані,  які
         знаходяться в місцевості, де немає установ банків, переказують ви-
         ручку в банк не пізніше наступного дня після її надходження.

              Готівка, що прийнята від сільського населення у сплату подат-
         ків, страхові та інші збори здаються місцевими органами самовряду-
         вання безпосередньо до кас установ банків або шляхом переказу  че-
         рез пошту в порядку і в строки, встановлені Міністерством фінансів
         України.

              З метою забезпечення максимального і своєчасного здавання ви-
         ручки та дотримання лімітів залишку готівки в  касах  підприємств,
         організацій і установ установи банків повсюдно мають  забезпечува-
         ти роботу вечірніх кас у робочі, вихідні та святкові дні.

              В окремих випадках підприємствам торгівлі і громадського хар-
         чування, які працюють у вихідні та святкові дні, дозволяється  пе-
         ревищувати встановлені ліміти залишку готівки в касі з  обов'язко-
         вим здаванням її в банк не пізніше наступного робочого дня банку.

              56. Установи банків ведуть облік підприємств  і  організацій,
         що мають постійну грошову виручку, в журналі за формою  додатку  N
         17. В ньому реєструються всі торговельні та інші підприємства, які
         мають постійну грошову виручку, в тому числі і не виділені на  са-
         мостійний баланс. Не  реєструються  підприємства  дрібнороздрібної
         мережі: палатки, кіоски, павільйони, буфети і т. п., продавці яких
         матеріально відповідальні перед торговельними підприємствами, до
         складу яких вони входять, і здають виручку в їх каси.

              На розсуд керівника установи банку облік підприємств і  орга-
         нізацій, що мають постійну  грошову  виручку,  може  здійснюватися
         безпосередньо за заявками-розрахунками (додатки NN 15 і  16),  які
         повинні формуватися в спеціальній справі.

              57. Своєчасність здавання грошової виручки  підприємствами  і
         організаціями контролюється економістами установ банків.

              Для здійснення вказаного контролю економісти з  прогнозування
         касових оборотів на підставі  журналу  (додаток  N  17)  складають
         списки-контрольні відомості по підприємствах і  організаціях,  які
         здають виручку в денні, вечірні каси банків і через пошту, і пере-
         дають їх бухгалтерам банку за місцем ведення рахунків  клієнтів  і
         контролерам вечірніх кас, які щоденно роблять  у  цих  контрольних
         відомостях відмітки про здачу виручки.

              Начальник відділу (дільниці) інкасації по підприємствах і ор-
         ганізаціях, що здають виручку через  інкасаторів  банків,  щоденно
         подає економістам з прогнозування  касових  оборотів  довідку  про
         підприємства і організації, які не здали виручку за минулий  день,
         із зазначенням причин. В умовах централізованої інкасації  ці  до-
         відки подаються відділом інкасації економістам відповідних установ
         банку.

              Економісти  установ  банку  зобов'язані  щоденно  переглядати
         контрольні відомості і довідки відділу (дільниці) інкасації і вжи-
         вати заходи щодо обов'язкової здачі в денну касу  всієї затриманої
         напередодні виручки, а також щодо недопущення затримок у подальшо-
         му. У цих відомостях і довідках економісти з  прогнозування  касо-
         вих оборотів роблять відмітки про вжиті заходи.

              На підприємствах і в організаціях, що здають грошову  виручку
         в об'єднані каси, економісти установ банку періодично  перевіряють
         своєчасність здавання виручки в об'єднану касу на підставі  відмі-
         ток працівників таких кас у контрольних відомостях.

              58. Установи банку щомісячно і за кожний  квартал  аналізують
         стан інкасації торгової виручки за окремими торговельними  органі-
         заціями, які мають рахунки в цій установі банку.

              Для аналізу стану інкасації торгової виручки за окремими тор-
         говельними організаціями проводиться розрахунок, в якому  порівню-
         ється фактичний обсяг роздрібного товарообороту організації з  су-
         мою виручки, яка надійшла на рахунок цієї організації (через каси
         даного відділення банку, включаючи надходження розрахункових чеків
         і перерахування з рахунків вкладників в оплату за  товари,  в касу
         інших установ банку, що перерахована електронною поштою, переказа-
         ми по пошті). Попередньо сума фактичної виручки коригується на пе-
         рехідну виручку від торгівлі за звітними даними банку шляхом  вик-
         лючення суми, що перейшла з попереднього кварталу (місяця), і  до-
         дання виручки, що перейшла на наступний квартал (місяць). При ана-
         лізі інкасації торгової виручки за квартал використовуються  також
         дані звітів про обороти каси торговельних організацій і про продаж
         населенню товарів у кредит.

              В результаті  вказаного  розрахунку  виводиться  неінкасована
         частина товарообороту і розглядається обгрунтованість її розмірів,
         зокрема, правильність  використання  торговельними  підприємствами
         права витрачання з виручки грошей на виплату заробітної плати, за-
         купівлю сільськогосподарської продукції і продуктів її  переробки,
         на невідкладні потреби, а також причини змін обсягів продажу това-
         рів за безготівковим розрахунком та в  кредит,  вживаються  заходи
         щодо припинення необгрунтованих зустрічних оборотів грошей, дотри-
         мання встановлених лімітів залишку готівки у касі.

              Установи банків надсилають Республіканському банку Криму, ре-
         гіональним управлінням НБУ, а також в копії  дирекціям  (управлін-
         ням) банків розрахунок інкасації торгової виручки за квартал до 15
         числа другого місяцю кварталу,  який  слідує  за  звітним  кварта-
         лом, а оперативний щомісячний аналіз інкасації торгової виручки  -
         до 10 числа місяця, наступного за звітним.

              59. Республіканський банк Криму, регіональні  управління  НБУ
         проводять розрахунок інкасації торгової виручки в цілому  по  рес-
         публіці, області щомісячно і за кварталами, а по окремих районах і
         містах - за кварталами.

              При наявності розривів між фактичною виручкою, що надійшла, і
         виручкою, що повинна була надійти, виходячи  з  обсягу  фактичного
         роздрібного товарообороту, з'ясовуються причини таких  розривів  і
         вживаються заходи щодо збільшення надходжень виручки до  кас  бан-
         ків.

              При аналізі інкасації торгової виручки  по  Республіканському
         банку Криму, регіональному управлінню НБУ за квартал  використову-
         ються також дані: квартальних аналізів інкасації  установ  банків,
         звітів про обороти каси торговельних організацій, про продаж това-
         рів у кредит, про вартість періодичних друкованих видань,  що  ре-
         алізуються за раніше оплаченою передплатою,  про  надходження  пе-
         редплати за подальшу реалізацію періодичних друкованих видань.

                                    Г л а в а  V

                         ОРГАНІЗАЦІЯ КОНТРОЛЮ ЗА ВИДАЧЕЮ ГРОШЕЙ

              60. Готiвка може бути одержана з  установ банків  державними,
         кооперативними, акцiонерними, орендними, колективними,  спiльними,
         громадськими та iншими пiдприємствами, об'єднаннями, органiзацiями
         i установами (далi - пiдприємства) незалежно вiд  форми  власностi
         та виду діяльності, а також фізичними  особами,  які  є суб'єктами
         підприємницької діяльності і зберiгають свої грошовi кошти в уста-
         новах банкiв, для розрахунків з населенням з оплати праці,  грошо-
         вих виплат та заохочень, купівлі-продажу цінних  паперів,  виплати
         дивідендів (процентів), інших виплат  населенню,  що не входять до
         складу коштів, які направлені на споживання,  допомогу,  компенса-
         ції, гонорари, стипендії, пенсії, витрати на відрядження, закупів-
         лю дорогоцінних металів та коштовних каменів,  закупівлю сільсько-
         господарської продукції і продуктів її переробки, тваринницької та
         рослинницької сировини, дикорослих плодів  і ягід, лікарських рос-
         лин, макулатури, ганчір'я, склотари, брухту, страхові відшкодуван-
         ня населенню у разі настання страхових  випадків,  ломбардами,  що
         здійснюють виключно ломбардні операції, у розмірах згідно з чинни-
         ми нормативними актами. Видача коштів юридичним особам за  страхо-
         вою діяльністю здійснюється установами банків у безготівковому по-
         рядку за виключенням виплат населенню, передбачених цим   пунктом,
         та у разі, якщо страхові суми були внесені готівкою або  перерахо-
         вані із заробітної плати.

              Готівка, що одержана з установ банків, має витрачатися на  тi
         цiлi, на якi вона отримана.

              Видача  готiвки  установами   банкiв   вiйськовим   частинам,
         установам  і  організаціям  Міністерства   оборони,   Національної
         гвардії, Мiнiстерства  внутрiшнiх  справ  і Служби безпеки України
         здiйснюється за чеками без обов'язкового розшифрування  цiлей,  на
         якi готiвка одержується.

              61. Видача готівки підприємствам на виплату заробітної плати,
         стипендій і грошового забезпечення військовослужбовцям здійснюєть-
         ся установами банків в строки, встановлені відповідно колективними
         договорами, адміністративними угодами, постановами  Уряду,  розпо-
         рядженнями міністерств, центральних установ,  а  також  вказівками
         Правління Національного банку України.

              Установи банків одержують від підприємств і господарських ор-
         ганізацій відомості про строки виплати заробітної плати, що перед-
         бачені колективними договорами. Вказані дані  повідомляються  під-
         приємствами і організаціями в касових заявках (р.  IV,  додаток  N
         1).

              Якщо в колективному договорі строк виплати  заробітної  плати
         передбачено не в один, а в декілька днів, то установа банку спіль-
         но з керівником відповідного підприємства або організації встанов-
         люють, у які конкретно дні і в яких  сумах підприємство або  орга-
         нізація будуть одержувати гроші на заробітну плату, що повинно бу-
         ти підтверджено письмовою згодою підприємства, організації. У май-
         бутньому узгоджені строки  підтверджуються підприємствами, органі-
         заціями шляхом повідомлення календаря  видач у касових заявках (р.
         IV, додаток N 1).

              При погодженні з підприємствами, організаціями  і  установами
         конкретних строків видачі грошей на заробітну плату установи  бан-
         ків враховують необхідність розподілу видач, по можливості  рівно-
         мірно за днями місяця, в цілому по установі банку в межах встанов-
         лених організаціям строків виплати заробітної плати.

              62. Установи банків здійснюють контроль за додержанням  стро-
         ків видачі заробітної плати, забезпечують задоволення  обгрунтова-
         них вимог клієнтів на готівку і не допускають видачу грошей на за-
         робітну плату організаціям раніше  встановлених строків, за виклю-
         ченням випадків, передбачених цією Інструкцією.

              63. Бюджетним установам, профспілковим, громадським та  іншим
         організаціям, які не мають колективних договорів, видача грошей на
         заробітну плату проводиться, як правило, два рази  на  місяць:  за
         першу половину місяця - з 16 до 20 числа  поточного  місяця  і  за
         другу половину місяця - з 1 до 5 числа наступного місяця.

              Для кожної установи або організації в межах вказаного виплат-
         ного періоду за погодженням з їх керівниками повинен бути встанов-
         лений конкретний строк видачі заробітної плати.

              Видача грошей на виплату заробітної плати  працівникам  сіль-
         ських установ, учителям шкіл і медичним працівникам проводиться 25
         числа поточного місяця.

              Видача грошей на виплату заробітної  плати  учителям  шкіл  у
         містах, районних центрах і робітничих селищах проводиться два рази
         на місяць: за першу половину місяця - 16 числа  поточного  місяця,
         за другу половину місяця - 1 числа наступного місяця.

              Видача грошей на виплату грошового  забезпечення  військовос-
         лужбовцям і заробітної  плати  вільнонайманому  складу  військових
         частин, установ і організацій Міністерства оборони і  Національної
         гвардії України проводиться: військовослужбовцям у стройових  час-
         тинах - з 13 до 20 числа і в установах і організаціях - з 23 до 29
         числа за поточний місяць; вільнонайманому складу за першу половину
         місяця - з 16 до 20 числа і за другу половину місяця - з  1  до  5
         числа наступного місяця. Начальники гарнізонів  за  узгодженням  з
         керівниками установ банків  встановлюють  у  межах  вказаних  вище
         строків для кожної військової частини, установи, організації  кон-
         кретні строки одержання грошей.

              Виплата  грошового  забезпечення  військовослужбовцям  Мініс-
         терства внутрішніх справ і Служби безпеки України проводиться один
         раз на місяць: стройовим частинам і військовоучбовим закладам -  з
         15 до 20 числа, а їх управлінням, установам, організаціям -  з  20
         до 25 числа за поточний місяць.

              Видача грошей на виплату заробітної плати загонам  воєнізова-
         ної охорони усіх міністерств і відомств проводиться за домовленіс-
         тю з ними в період з 20 до 30 числа за поточний місяць або  ж  два
         рази в місяць: 16-18 числа за першу половину  даного  місяця,  1-3
         числа за другу половину минулого місяця.

              64. Строки виплати стипендій встановлюються установами банків
         за узгодженням з керівниками відповідних учбових закладів  або  їх
         вищестоящих організацій.

              Керівники установ банків мають право проводити видачу  грошей
         на виплату стипендій учням і студентам при  виїздах  на  виробничу
         практику до настання строку виплати стипендій, а також на весь пе-
         ріод практики. Видача учбовим закладам грошей на виплату стипендій
         учням і студентам при настанні канікул (відпустки) проводиться не-
         залежно від встановлених строків виплати стипендій.

              65. Видача готівки на виплату заробітної плати і стипендій за
         строками, що припадають на суботу і неділю, проводиться установами
         банків у четвер і п'ятницю (у четвер може також проводитися видача
         грошей за строками, що припадають на п'ятницю). Тим підприємствам,
         організаціям, установам, вихідні дні яких не збігаються з  суботою
         і неділею, видача грошей на виплату заробітної плати за  строками,
         що припадають на вихідні дні організацій, проводиться  напередодні
         цих днів.

              Видача грошей на виплату заробітної  плати  за  строками,  що
         припадають на святкові дні, проводиться установами  банків  відпо-
         відно до окремих вказівок Правління Національного банку   України.
         При цьому в період, що передбачений такими вказівками, з метою ро-
         зосередження навантаження банку можуть наближатися  видачі  грошей
         на виплату заробітної плати за строками, що припадають  на  перед-
         святкові дні.

              Керівники установ банків можуть дозволяти  дострокову  видачу
         грошей на виплату заробітної плати за відпрацьований  час  підпри-
         ємствам, організаціям, установам за їх проханнями у зв'язку з нап-
         равленням робітників і службовців на сільськогосподарські  роботи,
         а також у разі тимчасового припинення зв'язку через розлив  річок,
         бездоріжжя і т.ін.

              Видача грошей підприємствам, організаціям, установам для роз-
         рахунків з тими, хто звільняється або іде у відпустку, а  також  з
         працівниками позаштатного (позаспискового) складу здійснюється не-
         залежно від встановлених строків виплати заробітної плати.

              66. У всіх випадках, коли видачі грошей на виплату заробітної
         плати проводяться не через касу даної  установи  банку,  доручення
         підприємств, організацій, установ на перерахування або переказ сум
         заробітної плати приймаються установами банків з  таким  розрахун-
         ком, щоб кошти надійшли у відповідні установи банку,  до  поштових
         підприємств у встановлений для цих організацій строк виплати заро-
         бітної плати.

              67. Для регулювання касових ресурсів установи банків  склада-
         ють щорічно календар видач на заробітну плату та інші види  оплати
         праці робітників і службовців за формою додатку N  18  (на  розсуд
         керівника установи банку може застосовуватися календар  за  формою
         додатку N 19).

              У календарі видач вказуються узгоджені у  встановленому  вище
         порядку строки видачі грошей на підприємствах, в організаціях, ус-
         тановах усіх видів діяльності та форм  власності.  Конкретні  суми
         видач проставляються в календарі щоквартально за кожним місяцем на
         підставі касових заявок, які подаються підприємствами, організаці-
         ями, установами за формою додатку N 1.

              У календарі видач заробітної плати вказуються платежі за всі-
         ма числами місяця, включаючи і неробочі дні.

              У календар включаються всі  суми  заробітної  плати,  премій,
         постійних надбавок, інших видів оплати праці і стипендій, які вип-
         лачуються готівкою з кас банків.

              Не включається в календар заробітна  плата,  що  виплачується
         торговельними підприємствами з  виручки,  переказується  підприєм-
         ствами, організаціями, установами через пошту і для зарахування на
         вклади в установах банків, а також заробітна плата,  яка  виплачу-
         ється підприємствами зв'язку своїм працівникам.

              За підприємствами та організаціями, що обслуговуються  безка-
         совою установою банку, календар видач на заробітну  плату  склада-
         ється і надсилається цією установою в установу банку, яка здійснює
         касове обслуговування таких організацій.

              68. Установи банків складають за  узгодженням  з  керівниками
         колективних сільськогосподарських підприємств  графік видач грошей
         цим підприємствам з їх рахунків для  розрахунків  з їх працівника-
         ми відповідно до порядку складання календаря  видач на   заробітну
         плату. Конкретні строки видачі  грошей колективним  сільськогоспо-
         дарським підприємствам визначаються з урахуванням їх  касових  за-
         явок, при цьому, по можливості, вони не встановлюються на дні най-
         більших видач грошей на заробітну плату.

              Видачі грошей колективним сільськогосподарським підприємствам
         проводяться в строки, установлені вказаними графіками.  На  вимогу
         цих підприємств видачі їм готівки можуть проводитися і в дні,  які
         не передбачені графіками.

              69. Установи банків два рази на рік - не пізніше 20 березня і
         20 вересня - надсилають Республіканському банку Криму,  регіональ-
         ним управлінням НБУ календар видач заробітної плати і графік видач
         готівки колективним сільськогосподарським підприємствам на травень
         і листопад без розподілу сум видач по підприємствах, організаціях,
         установах і колективних сільськогосподарських підприємствах.

              Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ пода-
         ють зведений календар видачі заробітної плати  і  зведений  графік
         видач грошей колективним сільськогосподарським підприємствам Наці-
         ональному банку України не пізніше 30 березня і 30 вересня.

              70. Для контролю за своєчасною виплатою заробітної плати  ро-
         бітникам і службовцям і своєчасністю розрахунків по оплаті праці з
         працівниками колективних сільськогосподарських підприємств устано-
         ви банків ведуть щоденний облік видачі готівки на оплату праці  по
         кожному підприємству, організації,  установі,  колективному  сіль-
         ськогосподарському підприємству. З цією метою:

              - економіст з прогнозування касових оборотів повідомляє  від-
         повідальним виконавцям календар видач на заробітну плату і  графік
         видач грошей з рахунків  колективних сільськогосподарських підпри-
         ємств по  підприємствах,  організаціях,  установах  і  колективних
         сільськогосподарських підприємствах, що обслуговуються ними;

              - відповідальні виконавці на  підставі  календаря  і  графіка
         складають наприкінці кожного дня відомість видачі на наступний ро-
         бочий день готівки для розрахунків по заробітній  платі  і  оплаті
         праці працівників  колективних сільськогосподарських підприємств в
         розрізі організацій (додаток N 20). При цьому, якщо виплата  заро-
         бітної плати проведена частково або зовсім не проведена, сума  не-
         виплаченого залишку вважається простроченою і переноситься в відо-
         мість, яка складається для наступного дня ;

              - щоденно відповідальні виконавці наприкінці операційного дня
         роблять в відомостях відмітки про проведені виплати грошей по кож-
         ній організації і передають ці відомості економісту з прогнозуван-
         ня касових оборотів, який доповідає керівнику установи  банку  про
         підприємства, організації, установи,  колективні сільськогосподар-
         ські підприємства, що допустили затримки в  розрахунках  з  оплати
         праці, а також ставить до відома економістів, що обслуговують від-
         повідні організації.

              Керівники установ банків разом з керівниками підприємств, ор-
         ганізацій, установ, колективних сільськогосподарських  підприємств
         вживають заходи щодо забезпечення  своєчасних розрахунків з оплати
         праці, доповідають місцевим керівним органам про підприємства, ор-
         ганізації, установи,  колективні  сільськогосподарські   підприєм-
         ства, що допускають затримки в розрахунках з оплати праці.

              71. Установи банків щорічно складають список підприємств, ор-
         ганізацій, установ, які перераховують заробітну плату на вклади  в
         банках, переказують через пошту і в інші установи банків, за  фор-
         мою додатку N 21.

              Строки перерахувань (переказу) коштів визначаються  відповід-
         но до вказівок п. 66 і проставляються у вказаних списках.  Щоквар-
         тально на підставі даних, що повідомляються організаціями в  касо-
         вих заявках за формою додатку N 1, економіст з прогнозування касо-
         вих оборотів  перевіряє відповідність установлених у списках стро-
         ків. Список передається віповідальним виконавцям,  які  здійснюють
         контроль за  додержанням організаціями строків перерахувань (пере-
         казу) коштів і роблять відмітки про  дату  перерахувань   (перека-
         зів). Економіст з прогнозування касових оборотів щоденно  перегля-
         дає списки. У разі порушення строків перерахувань (переказів)
         вживаються заходи, передбачені п. 70.

              72. Видача готівки на закупки сільськогосподарської продукції
         і продуктів її переробки у населення здійснюється установами  бан-
         ків тим організаціям, статутами яких передбачений такий вид діяль-
         ності.

              Фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, що  зай-
         маються закупівлею у населення зазначеної вище продукції, і  мають
         на це відповідний дозвіл (ліцензію), можуть одержувати готівку  на
         ці цілі в установах банків на повний обсяг закупівлi.

              73. Установи банків можуть видавати спеціалізованим автотран-
         спортним підприємствам і організаціям (основним видом статутної ді-
         яльності яких є надання транспортних послуг), а також  іншим  під-
         приємства усіх форм власності (що  мають  власний  автотранспорт),
         які здійснюють міжобласні перевезення, готівку для оплати  вартос-
         ті пального на обсяг його закупівлі за межами області, на  терито-
         рії якої розташовані такі підприємства й організації.

              Видача готівки на зазначені цілі  повинна  здійснюватися  при
         поданні до установ банків необхідних розрахунків - обгрунтувань, а
         її цільове використання має підтверджуватися відповідними звітними
         документами (чеками АЗС тощо).

              74. Видача готівки фермерам з їх розрахункових рахунків в ус-
         тановах банків здійснюється в межах наявності коштів  на рахунках,
         а фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності -  в  межах
         надходження готівки на їх рахунки, крім заробітної плати (доходу).

              75. Страховi компанії, інвестиційні компанії і фонди, довірчі
         товариства, кредитні спілки, недержавні пенсійні  фонди,  споживчі
         товариства для  забезпечення проведення своєї статутної діяльності
         здійснюють необхідні розрахунки з населенням (учасниками,  пайови-
         ками, членами тощо) при виплаті  дивідендів (процентів), страхових
         сум та вiдшкодувань, пенсій, проведенні операцій по купівлі-прода-
         жу цінних паперів (крім  приватизаційних  майнових  сертифікатів),
         поверненнi пайових, членських, страхових,  пенсійних  внесків,  за
         рахунок власних готівкових надходжень, а в разі їх нестачі  можуть
         одержувати готівку в відповідних установах банків  (з поданням при
         необхідності обгрунтовуючих розрахункiв).  Приватизаційні  майнові
         сертифікати можуть бути використані лише для обміну на акції,  паї
         інші документи, що засвідчують право  власності  на  частку  майна
         державних підприємств. Сертифікати вільному  обміну  на готівку не
         підлягають.

              В аналогічному порядку юридичні особи, що займаються  ломбар-
         дною діяльністю, забезпечують готівкові  розрахунки  з  населенням
         при видачі їм позичок під заставу речей.

              Вказані розрахунки проводяться:

              з населенням - шляхом виплати готівкою через каси  зазначених
         суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi або за бажанням громадян  пе-
         рерахуванням коштів на особисті рахунки  у  вiдповiдних  установах
         банків;

              з юридичними особами - виключно у безготівковому порядку шля-
         хом перерахування на їх розрахункові (поточнi) рахунки.

              Зазначені у цьому пунктi суб'єкти підприємницької  діяльності
         мають одержувати готівку на виплату заробітної  плати,  стипендій,
         комiсiйних, допомог за соцiальним  страхуванням  своїм працiвникам
         виключно через установи банкiв.

              76. Видача грошей з кас банків  і  перерахування коштів через
         пошту і на вклади в банках для оплати оренди приміщень  в  окремих
         громадян для розміщення  робітників  і службовців може проводитись
         тільки у випадках і в розмірах, що  передбачені  законодавством.

              77. Видача коштів підприємствам, установам і організаціям для
         розрахунків з учасниками створених на них господарських (акціонер-
         них) товариств виплата (дивідендів (процентiв) за акціями (вклада-
         ми), викуп акцій, повернення  вкладів)  може здійснюватися устано-
         вами банкiв готівкою або за  бажанням  вказаних працiвникiв шляхом
         перерахування вiдповiдних  сум на їх особистi вклади у банкiвських
         установах.

              78. Установи  банків  можуть  видавати  лікувально-оздоровчим
         закладам (для бюджетних закладів - за  погодженням  з  фінансовими
         органами) готівку для закупівлі сільськогосподарської продукції  і
         продуктів її переробки у населення (понад розміри готівки, що  ви-
         дається на поточні потреби), в межах сум, затверджених  кошториса-
         ми на ці цілі, забезпечивши належний контроль за цiльовим викорис-
         танням виданих коштiв.

              79. Видача готівки окремим господарським органам для  виплати
         своїм працівникам споживчих кредитів може здійснюватись установами
         банків за умови, що такі виплати передбачені відповідними статута-
         ми або іншими аналогічними документами цих підприємств та за наяв-
         ності оформлених у  належному  порядку  обгрунтовуючих  документів
         (списку споживачiв кредиту, підписаному  адміністрацією  за узгод-
         женням з відповідною профспілковою організацією). За бажанням пра-
         цівників ці виплати можуть бути проведені у безготівковому  поряд-
         ку.

              80. Видача установами банків кредитів безпосередньо юридичним
         особам та фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльностi,  а
         також їх погашення та сплата по них процентів цими  особами  мають
         здійснюватися у безготівковому порядку.

              Аналогічні кредитні операції з населенням  можуть  здійснюва-
         тись як у безготівковому порядку, так і готівкою.

              81. Видача готівки на  поточні потреби проводиться установами
         банків в сумах, замовлених підприємствами, організаціями,  устано-
         вами, але в порядку і розмірах, визначених діючим порядком ведення
         касових операцій у народному господарстві України.

              82.  Установи  банкiв у разi виникнення сумнiвiв щодо потреби
         клiєнтiв у готiвцi або за наявностi ранiше виявлених порушень ними
         касової дисциплiни мають право  перевiрити у цих клiєнтiв первиннi
         обгрунтовуючi документи.

              Суб'єкти пiдприємницької дiяльностi за вимогою установ банкiв
         мають за одержанi в них та витраченi суми готiвки  для   закупiвлi
         сiльськогосподарської продукцiї i продуктiв її переробки, пального
         та в рядi iнших випадкiв подавати до зазначених установ банкiв не-
         обхiднi документи, що пiдтверджують здiйсненi витрати готiвки (ак-
         ти, вiдомостi, договори на закупiвлю продукцiї, чеки автозаправних
         станцiй за отримане пальне тощо).