УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
        (iз змiнами, внесеними листом НБУ ь 25058/316 вiд 22.06.95 р.)

                                   Г л а в а  VI

                 ОРГАНІЗАЦІЯ КОНТРОЛЮ ЗА ДОТРИМАННЯМ КАСОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ

              83. Установи банків відповідно до діючого порядку ведення ка-
         сових операцій у народному господарстві України  систематично,  не
         менше ніж один раз на два роки, а у разі виявлених порушень часті-
         ше, згідно з рішенням керівника установи банку, перевіряють дотри-
         мання касової дисципліни на всіх  підприємствах,  в  організаціях,
         установах і  колективних сільськогосподарських  підприємствах, які
         вони обслуговують, незалежно від форм  власності,  і  мають  право
         одержувати від них дані про їх касові обороти за джерелами надход-
         жень і цільовим призначенням витрачання грошей.

              Дотримання вимог "Порядку ведення касових операцій у народно-
         му господарстві України", інших  нормативних  актів  Національного
         банку України з питань готівкового обігу підприємствами, об'єднан-
         нями, організаціями, установами незалежно від форм власності і ви-
         ду діяльності контролюється також  органами  державної  податкової
         інспекції, установами комерційних  банків,  фінансовими  органами,
         державною  контрольно-ревізійною  службою,  органами  Міністерства
         внутрішніх справ України, установами Національного банку України.

              84. Керівники установ банків при затвердженні планів  переві-
         рок дотримання кредитно-розрахункової дисципліни на підприємствах,
         в організаціях, установах і з інших питань, з яких установи банків
         мають право проводити  перевірки,  визначають  також  перелік  тих
         підприємств, організацій, установ,  сільськогосподарських  підпри-
         ємств, у яких плануються перевірки дотримання  касової  дисципліни
         (при цьому враховується, що перевірки дотримання касової дисциплі-
         ни в установах і організаціях, що перебувають на державному і міс-
         цевих бюджетах, проводяться фінансовими органами).

              Відповідно до цих  планів  бухгалтерські  працівники  установ
         банків готують потрібні дані про суми готівки,  що  здана  до  кас
         банку і видана з кас банку, в організаціях, які  підлягають  пере-
         вірці. До перевірок касової дисципліни залучаються всі  економісти
         установи банку. Працівники, що направляються на перевірку, повинні
         мати посвідчення на право перевірки, підписане керівником установи
         банку.

              85. Перевірка дотримання касової  дисципліни  здійснюється за
         даними бухгалтерського обліку організацій (у  разі  потреби  і  за
         первинними грошовими документами) за визначений період -  квартал,
         півріччя, але не менше ніж за два місяці і з  виділенням  операцій
         за кожний місяць окремо. Умови зберігання грошей  і  цінностей  на
         підприємствах, в організаціях, установах  і  сільськогосподарських
         підприємствах установи банків не перевіряють.

              При перевірці касової дисципліни з'ясовується:

              а) наявність встановленого ліміту залишку каси;

              б) відповідність записів касової книги підприємства,  органі-
         зації, установи про суми, що одержані з банку і здані в банк,  да-
         ним банку. У разі розходження між даними банку і записами в  касо-
         вій книзі з'ясовуються причини цих  розходжень.  При  встановленні
         зловживань установи банків зобов'язані негайно передати  матеріали
         правоохоронним органам;

              в) забезпечення щоденного дотримання встановлених банком  лі-
         мітів залишків кас, строків і порядку здавання  грошової  виручки,
         своєчасність повернення в банк не витрачених у встановлений  строк
         сум заробітної плати, допомог, стипендій, винагород і  інших  сум,
         встановлених норм витрачання грошей з виручки на поточні  потреби.
         У разі виявлення порушень з'ясовується, на які цілі витрачені гро-
         ші понад встановлені норми, протягом якого часу і яка сума не зда-
         валась до банку і з якої причини, коли і в якій  сумі  мало  місце
         перевищення ліміту каси за період, що перевіряється;

              г) правильність витрачання готівки, що одержана в банку, вра-
         ховуючи, що організації не мають права її використовувати на  інші
         цілі, крім показаних в чеку  при  одержанні  грошей;  правильність
         витрачання готівки з власних надходжень. Виявляються факти  витра-
         чання грошей не за цільовим призначенням, випадки незаконної  вип-
         на оплату праці за договорами, на витрати за відрядженнями,  факти
         розрахунків готівкою з підприємствами і організаціями замість зас-
         тосування безготівкових розрахунків, видачі готівки у позичку юри-
         дичним особам, на інші, не передбачені чинним законодавством  цілі
         або понад встановлені норми видачі готівки з кас з  відшкодуванням
         витрат з виручки за рахунок подальшого надходження готівки з банку
         за чеками, інші випадки порушення касової дисципліни;

              д) використання готівки господарськими органами  при система-
         тичному одержанні ними значних сум тільки на основі ретельної  пе-
         ревірки за касовими книгами (приходними і видатковими касовими ор-
         дерами) цільового витрачання попередньо отриманих сум;

              е) правильність ведення касової книги і своєчасність обліку в
         ній надходжень і видач готівки.

              Результати перевірки оформлюються актом з доданням  до  нього
         довідки (за формою додатку N 22), в якому відображається стан над-
         ходжень готівки в каси підприємств, організацій, установ, що пере-
         віряються, і її витрачання за період, що перевіряється. Акт  і до-
         відка підписуються керівником, головним (старшим) бухгалтером під-
         приємства, організації,  установи,  колективного сільськогосподар-
         ського підприємства і представником банку. В разі відмови підпису-
         вати акт в ньому робиться напис "відмовився" і додається відповід-
         не письмове пояснення.

              Якщо при перевірці порушень не встановлено, перевіряючий  об-
         межується заповненням довідки за формою додатку N 22 із  зазначен-
         ням, що перевірка проведена відповідно до  вимог  цієї Інструкції.

              86. Керівники установ банків розглядають  протягом  3-5  днів
         результати перевірки касової дисципліни і при   виявленні порушень
         (витрачання касової виручки понад  встановлені  норми, несвоєчасне
         здавання виручки до банку, перевищення встановленого ліміту залиш-
         ку готівки в касі, витрачання одержаної  в  банку  готівки  не  за
         призначенням, несвоєчасне повернення в банк невикористаних  готів-
         кових коштів, що одержані на виплату  заробітної  плати,  допомог,
         стипендій і винагород, видача готівки з кас у позику іншим підпри-
         ємствам і організаціям, інші  порушення  порядку  ведення  касових
         операцій) повинні вжити необхідні заходи, зокрема:

              - обговорити виявлені при перевірці порушення касової дисцип-
         ліни з керівництвом підприємства, організації, установи, колектив-
         ного сільськогосподарського підприємства і  пред'явити  вимоги про
         недопущення їх надалі або надіслати письмові  пропозиції  щодо  їх
         усунення;

              - прийняти рішення про застосування фінансової санкції у виг-
         ляді штрафу:

              а) за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в  ка-
         сах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки;

              б) за перевищення норм витрачання готівки (на поточні  потре-
         би) - у розмірі сум їх перевищення;

              в) за неоприбуткування (неповне оприбуткування) в  касах  го-
         тівки - у п"ятикратному розмірі неоприбуткованої суми;

              Штрафні санкції за порушення встановленого "Порядку   ведення
         касових операцій у народному господарстві України",  інших  норма-
         тивних актів Національного банку України застосовуються до підпри-
         ємств, об'єднань, організацій,  установ,  інших  суб'єктів  госпо-
         дарської діяльності незалежно від форм власності і виду діяльності
         органами державної податкової  інспекції  на  підставі  матеріалів
         проведених ними перевірок і подань установ комерційних банків, фі-
         нансових органів, державної контрольно-ревізійної служби,  органів
         Міністерства внутрішніх справ України, установ Національного банку
         України шляхом представлення до банку за місцем знаходження розра-
         хункового рахунку платника безакцептної платіжної  вимоги-доручен-
         ня.Штрафи стягуються до державного бюджету у безспірному порядку.

              - прийняти рішення про застосування санкції - заборону витра-
         чання готівки з виручки на строк до трьох місяців;

              - врахувати при контролі за видачею  коштів,  спрямованих  на
         споживання, суми, що незаконно виплачені на заробітну плату  з ви-
         ручки (з поточних касових надходжень).

              У разі виявлення порушень, перелічених у  п.  85,  зловживань
         відповідні матеріали перевірок мають бути передані податковій  ін-
         спекції або правоохоронним органам.

              Пропозиції установ банків про заходи щодо усунення  виявлених
         порушень касової дисципліни є обов'язковими для підприємств, орга-
         нізацій,  установ,  колективних сільськогосподарських підприємств.
         Установи банків контролюють їх виконання.

              Установи банків періодично інформують місцеві керівні  органи
         про підприємства, організації, установи, колективні сільськогоспо-
         дарські підприємства, які систематично допускають порушення  касо-
         вої дисципліни.

              87. Матеріали про наслідки перевірок дотримання  касової дис-
         ципліни підприємствами,  організаціями,  установами,  колективними
         сільськогосподарськими підприємствами і вжиті щодо порушників  за-
         ходи щомісячно, не пізніше 3-го числа місяця, наступного за тим, в
         якому проводилась перевірка, подаються для узагальнення  дирекціям
         (управлінням) банків.

              Узагальнені матеріали з наведенням кількох  найбільш  значних
         типових фактів порушень дирекції (управління) банків подають своїм
         центральним банкам, Республіканському  банку  Криму,  регіональним
         управлінням НБУ щомісячно, не пізніше 7 числа  місяця,  наступного
         за тим, в якому проводилась перевірка, а Республіканський банк Кри-
         му, регіональні управління НБУ -  Національному  банку  України не
         пізніше 12 числа місяця, наступного за тим,  в  якому  проводилась
         перевірка.


                                  Г л а в а   VII

                          ПОРЯДОК РЕГУЛЮВАННЯ КАСОВИХ РЕСУРСІВ


              88. Видача готівки підприємствам, організаціям, установам для
         розрахунків по заробітній платі, оплаті праці  працівників  колек-
         тивних сільськогосподарських підприємств і на  інші  цілі  повинна
         забезпечуватися установами банків у першу чергу за рахунок  поточ-
         них надходжень грошей у касу банку.

              Установи банків складають розрахунок  надходжень  і  видатків
         грошей за окремими днями на майбутні один-три дні (за  формою  до-
         датку N 23) і вживають оперативні заходи щодо забезпечення  плате-
         жів за рахунок власних надходжень.

              При складанні розрахунку установи банків враховують  майбутні
         надходження за всіма джерелами приходу і особливості у  надходжен-
         нях і видачах грошей в окремі дні місяця. При цьому  з'ясовується,
         чи мають організації кошти на  розрахункових  (поточних)  рахунках
         для виплати заробітної плати та інших витрат, коли надійдуть гроші
         на їх рахунки з тим, щоб своєчасно включити до розрахунку ті  пла-
         тежі, які будуть забезпечені коштами. В розрахунку  передбачається
         використання частини грошей з залишку  операційної  каси,  якщо  в
         наступний робочий день не виникає потреба в підкріпленні операцій-
         ної каси.

              89. У тому разі, коли поточні надходження недостатні для пок-
         риття видатків, установи банків звертаються  до  Республіканського
         банку Криму, регіональних управлінь НБУ за підкріпленням операцій-
         ної каси. Підкріплення операційної  каси  проводиться  в  порядку,
         встановленому Інструкцією Національного банку України з  організа-
         ції емісійно-касової роботи в установах банків України від 7 липня
         1994 р. N 1. Якщо потреба в підкріпленні не минула, установи  бан-
         ків щоденно поновлюють прохання  про  підкріплення,  уточнюючи при
         цьому його розмір.

              Прохання про підкріплення операційної  каси  установи  банків
         надсилають у встановлені строки і години відділу грошового обігу і
         емісійно-касових операцій  Республіканського  банку  Криму,  регі-
         онального управління НБУ та в копії дирекції (управлінню) банку.

              90. Республіканський банк Криму, регіональні  управління  НБУ
         звертаються з проханнями про необхідне підкріплення оборотної каси
         на наступний місяць до управління організації  роботи  з  готівкою
         департаменту готівково-грошового обігу Національного  банку  Укра-
         їни.

              Розрахунок підкріплення Республіканський  банк  Криму,  регі-
         ональні управління НБУ роблять виходячи із затверджених прогнозних
         розрахунків касових оборотів з урахуванням розподілу надходжень  і
         платежів за окремими днями місяця.

              У разі вичерпання емісійного права на  одержання  підкріплень
         оборотної каси Республіканський банк Криму, регіональні управління
         НБУ надсилають до Національного банку України обгрунтовані прохан-
         ня про виділення понадпланових підкріплень з поясненням причин пе-
         ревитрати емісії.

              Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ  над-
         силають телеграми на підкріплення з таким  розрахунком,  щоб  вони
         надійшли в Національний банк України не пізніше 16  годин  за  два
         робочих дні до початку наступного місяця. Наприклад, у  1995  році
         телеграми слід надіслати на липень - 28 червня і далі:  27  липня,
         29 серпня, 28 вересня, 27 жовтня, 28 листопада і 27  грудня  -  на
         січень 1996 року.

              91. У телеграмі на підкріплення оборотної каси зазначається:

              - контрольне число, яке складається з п'яти знаків, де  перші
         два знаки відповідають  кінцевим  двом  цифрам  номера  останнього
         одержаного дозволу на підкріплення оборотної каси, а наступні  три
         знаки - порядковому номеру телеграми на підкріплення оборотної ка-
         си (телеграми нумеруються порядковими  номерами,  що  поновлюються
         щорічно);

              - прохання про підкріплення оборотної каси (за кодом);

              - сума необхідного підкріплення (за кодом).

              Наприклад:

              1. Необхідно 50 мільярдів карбованців підкріплення на наступ-
         ний місяць

              текст телеграми

              01013   Л А Р И Т   В О Р Е В   К О У Ч О
                                                                    підпис

              2. Необхідно 10 мільярдів карбованців підкріплення на  поточ-
         ний місяць

              текст телеграми

              02022   Л А Р О Ш   В А Р В О   К О У Ч О
                                                                    підпис

              92. Республіканський банк Криму, регіональні  управління  НБУ
         здійснюють контроль за правильністю і обгрунтованістю прохань  ус-
         танов банків на підкріплення операційної каси як при одержанні те-
         леграм на підкріплення, так і в подальшому при перевірках на  міс-
         цях.

              93. Республіканський банк Криму, регіональні  управління  НБУ
         визначають на кожний місяць прогнозну емісійну позицію за  устано-
         вами банків на підставі затверджених  прогнозів  касових  оборотів
         (сума випуску грошей в обіг або вилучення грошей з обігу), в межах
         якої підкріплює операційні каси,  враховуючи  фактичний  емісійний
         результат, який склався за попередні місяці поточного кварталу.

              Установи банків складають розрахунок емісійної прогнозної по-
         зиції у визначеному вище порядку і оперативно контролюють її стан.

              94. Голова Правління Республіканського банку Криму, начальни-
         ки регіональних управлінь НБУ або їх заступники, яким у встановле-
         ному порядку надано право розпорядження резервними  фондами,  роз-
         глядають прохання установ банків на підкріплення операційних кас з
         урахуванням даних про  виконання  прогнозних  розрахунків  касових
         оборотів, можливого збільшення надходжень грошей  до  кас  банків,
         економії у витратах і емісійної позиції установи  банку.

              Для обліку замовлень операційних відділів підкріплень і вида-
         чі їм дозволів на підкріплення оборотної каси Республіканським бан-
         ком Криму, регіональними управліннями НБУ використовується   відо-
         мість за формою додатку N 24. Стосовно цієї  ж  форми Республікан-
         ський банк Криму, регіональні управління НБУ  можуть  обліковувати
         замовлені установами банків підкріплення операційних кас і  видані
         дозволи операційним відділам на підкріплення операційних кас уста-
         нов банків.

              Видача дозволів на підкріплення оборотної каси, їх  оформлен-
         ня, облік використання  емісійних  дозволів  робиться  у  порядку,
         встановленому Інструкцією Національного банку України з  організа-
         ції емісійно-касової роботи в установах банків  України  N 1 від 7
         липня 1994 року.

                                *       *
                                    *

              У діючий порядок видачі установами банків готівки та її вико-
         ристання суб'єктами господарської діяльності, відповідними законо-
         давчими та нормативними актами можуть вноситися зміни і  уточнення
         в залежності від конкретних умов функціонування економіки та стану
         з готівковим обігом в країні.

              З виданням цієї Інструкції скасовуються:

              - інструкція Держбанку СРСР від 3 грудня 1986 р. N 6 "Про ор-
         ганізацію роботи з грошового  обігу  установами  Державного  банку
         СРСР";

              - листи Держбанку СРСР: від 21 лютого 1957 р. N  458,  від  5
         січня 1987 р. N 929, від 9 січня 1987 р. N 3-87, від 17  листопада
         1987 р. N 181-87, від 9 грудня 1987 р. N 194-87, від 11 липня 1990
         р. N 73-90, від 11 квітня 1991 р. N 348, а також усі  інші  норма-
         тивні акти Держбанку СРСР з питань  організації роботи з грошового
         обігу;

              - нормативні акти Національного банку України:

              - Тимчасове положення щодо встановлення ліміту залишку готів-
         ки в касі, норм витрачання грошей з  виручки,  строків  і  порядку
         здавання виручки підприємствами,  установами,  організаціями  всіх
         форм власності;

              - Тимчасовий порядок організації контролю за дотриманням  ка-
         сової дисципліни.


              Голова Правління                         В. А. ЮЩЕНКО