• Збір за забруднення навколишнього
природного середовища


 

Подання розрахунків

Підприємство орендує автомобіль, у ході чого у I кварталі 2001 р. було списано бензин, за що підприємством було нараховано збір за забруднення навколишнього природного середовища i відповідно подано розрахунок до органів державної податкової служби. З наступного кварталу підприємство не орендувало автомобіль, збір за забруднення не нараховувало i розрахунок збору до органів податкової служби не подавало. Чи потрібно в цьому випадку подавати розрахунки до органів податкової служби?

Згідно з Порядком встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища i стягнення цього збору, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. № 303 (зі змінами та доповненнями) (далі — Порядок № 303), та пп. 2.1 п. 2 Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затвердженої наказом Мінекобезпеки України, ДПА України від 19.07.99 р. № 162/379, зареєстрованої у Мін’юсті України 09.08.99 р. за № 544/3837, платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища є суб’єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, включаючи їх об’єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади; бюджетні, громадські та інші підприємства, установи i організації; постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи в Україні; громадяни, які здійснюють на території України i в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони викиди i скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів.
Відповідно до п. 7 вищезазначеної Інструкції платники збору складають розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища i подають розрахунок до органу державної податкової служби за своїм місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби).
Базовий податковий (звітний) період збору за забруднення навколишнього природного середовища дорівнює календарному кварталу.
Розрахунки збору подаються платниками органам державної податкової служби протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, за місцем податкової реєстрації платника (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби).
Оскільки підприємство відповідно до Порядку № 303 зареєстровано платником збору за забруднення навколишнього природного середовища, воно повинно подавати розрахунок до органу державної податкової служби за своїм місцем податкової реєстрації (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби).


Погодження розрахунків

Підприємство сплачує збір за забруднення навколишнього природного середовища за всі свої підрозділи, які не мають банківських рахунків, не ведуть окремого бухгалтерського обліку i не складають окремого балансу. Ці підрозділи розташовані на території різних областей. Підприємство складає зведений розрахунок за всіма підрозділами, використовуючи різні коригувальні коефіцієнти. Згідно з п. 9 Порядку № 303 остаточний річний розрахунок збору перед поданням до органів державної податкової служби попередньо погоджується з органами Мінекоресурсів України. З органами яких областей слід погоджувати остаточний річний розрахунок збору: за місцем податкової реєстрації підприємства чи за місцем знаходження його підрозділів?

З метою усунення ряду незручностей, які виникали у платників під час погодження річних розрахунків збору з органами Мінекоресурсів України, постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.2002 р. № 905 було внесено зміни до Порядку № 303, згідно з якими погодження річних розрахунків збору з органами Мінекоресурсів виключається.
Тобто остаточний річний розрахунок збору подаватиметься платниками до органів державної податкової служби за місцем податкової реєстрації платника в установлені терміни без попереднього погодження з органами Мінекоресурсів України.


Приватні підприємці — платники збору

Приватний підприємець займається роздрібною торгівлею i в ході своєї діяльності здійснює перевезення товару на власному транспорті. Чи є приватний підприємець платником збору за забруднення навколишнього природного середовища?

Збір за забруднення навколишнього природного середовища є загальнодержавним, обов’язковим збором згідно зі ст. 14 Закону України від 25.06.91 р. № 1251-XII «Про систему оподаткування» (зі змінами та доповненнями) i справляється на всій території України.
Справляння збору здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. № 303 «Про затвердження Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища i стягнення цього збору» (зі змінами та доповненнями). На виконання цієї постанови спільним наказом Мінекобезпеки України, ДПА України за погодженням з Мінфіном i Мінекономіки України від 19.07.99 р. № 162/379, зареєстрованим у Мін’юсті України 09.08.99 р. за № 544/3837, затверджено Інструкцію про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, якою конкретизуються установлені постановою норми щодо платників та об’єкта обчислення збору, порядок подання звітності й терміни сплати збору.
Відповідно до п. 2 Порядку № 303 за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення справляється збір за забруднення довкілля.
Слід зазначити, що збір обчислюється платником збору самостійно на підставі нормативів збору за викиди залежно від виду транспорту (автомобільного, залізничного, морського чи річкового), виду пального та виходячи з фактичного його використання. У процесі здійснення транспортних перевезень відбуваються викиди в атмосферу забруднюючих речовин, i цей факт є підтвердженням того, що приватні підприємці є платниками цього збору. Крім того, сплата збору не залежить від форми власності чи статусу юридичної особи.
Таким чином, на підставі вищевикладеного приватні підприємці (фізичні особи), які в результаті своєї діяльності здійснюють транспортні перевезення, є платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища.


Ліміт на розміщення відходів

Як правильно заповнити розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища, а саме, який ліміт на розміщення чи утворення відходів слід застосовувати у розрахунку збору?
(ГПУ «Шебелинкагазвидобування»)

Пунктом 2 Порядку № 303 визначено, що збір за забруднення навколишнього природного середовища справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення; скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти i розміщення відходів.
Таким чином, під час заповнення розрахунку збору слід застосовувати ліміт на розміщення відходів.


Відображення обсягів відходів

Які фактичні обсяги відходів підприємство повинно відображати у розрахунку збору — з урахуванням обсягів відходів, переданих іншому власнику, чи без цих урахувань?
(ГПУ «Шебелинкагазвидобування»)

Відповідно до п. 4 Порядку № 303 суми збору, який справляється за викиди стаціонарними джерелами забруднення, скиди i розміщення відходів, обчислюються платниками самостійно на підставі затверджених лімітів (щодо скидів i розміщення відходів) виходячи з фактичних обсягів викидів, скидів i розміщення відходів, нормативів збору та визначених за місцем знаходження цих джерел коригувальних коефіцієнтів.
Тобто кожне підприємство, яке розміщує відходи i має на це дозвіл, повинно відображати у розрахунках збору той обсяг розміщення відходів, який фактично розміщується ним у відповідному періоді.


Консультують фахівці Головного управління оподаткування юридичних осіб ДПА України