Про права платників податків




При здійсненні податковими органами контрольно-перевірочної роботи нерідко трапляються випадки, коли платники податків не згодні з висновками перевіряючих щодо допущених ними тих чи інших порушень норм чинного законодавства. Права та обов’язки сторін, а також порядок узгодження й реалізації результатів перевірки визначені та регламентуються низкою законодавчих, нормативних та відомчих документів.
Так, ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» у редакції Закону України від 24.12.93 р. № 3813-XII (зі змінами та доповненнями) (далі — Закон № 3813-XII) і п. 12 Інструкції про порядок застосування і стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затвердженої наказом ДПА України від 17.03.2001 р. № 110, передбачено, що під час перевірки керівники і посадові особи підприємств, а також фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності зобов’язані надавати необхідні документи, письмові роз’яснення з усіх питань і підписати акт перевірки; мають право, у разі незгоди з висновками перевіряючих щодо наявних порушень, подати до органу податкової служби, працівники якого здійснювали перевірку, заперечення (розбіжності) до акта перевірки й одержати на них письмову відповідь.
Узгодження акта перевірки:



Відповідно до пунктів 7, 8 ст. 11 і враховуючи норми п. 16 ст. 11 Закону № 3813-ХІІ, за результатами розгляду матеріалів перевірки (з урахуванням розбіжностей) керівником податкового органу або його заступником приймається рішення про застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій, донарахованих сум податків, зборів (обов’язкових платежів) і пені за порушення податкового й іншого законодавства, перший примірник якого вручається під розписку керівникові або головному бухгалтерові підприємства, що перевіряється, або громадянинові — платнику податків, або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Статтею 14 Закону № 3813-ХII передбачено, що рішення, дії або бездіяльність органів державної податкової служби й їхніх посадових осіб можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.
Порядок і терміни оскарження, а також процедура розгляду скарг визначені законами України «Про звернення громадян», «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами», Кодексом України про адміністративні правопорушення.
З набранням чинності Законом України від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами» (далі — Закон № 2181-III) зазнала змін процедура оскарження платниками податків рішень податкових органів щодо: нарахування податкових зобов’язань; застосування штрафних (фінансових) санкцій і вжиття інших заходів примусового впливу, передбачених законодавством.
У зв’язку з цим наказом ДПА України від 02.03.2001 р. № 82 було внесено відповідні зміни до Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби. Зокрема, значно розширилося коло питань, що можуть бути оскаржені в податкових органах в адміністративному порядку, а саме: податкові повідомлення про суми податкових зобов’язань; постанови про накладення адміністративних стягнень; рішення: щодо визначення сум податкових зобов’язань; щодо погодження операцій з активами платника податків, які перебувають у заставі; щодо узгодження плану реорганізації, продажу активів, які перебувають у податковій заставі; щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій; щодо арешту активів; про накладання відповідальності за погашення залишкового боргу платника податків на третю особу; щодо дострокового розірвання договорів про розстрочку, відстрочку податкових зобов’язань з ініціативи органу державної податкової служби.
Як показав аналіз роботи податкових органів з розгляду скарг (апеляцій) у 2002 р., в адміністративному порядку платниками податків в основному оскаржувалися рішення про застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій донарахованих сум податків, зборів (обов’язкових платежів) і пені за порушення податкового й іншого законодавства (90% від загальної кількості скарг).
За десять місяців поточного року до державних податкових інспекцій Луганської області надійшло 200 первинних скарг. За результатами розгляду 193 з них повністю або частково скасовано 42 рішення на загальну суму 4,8 млн. грн. та залишено без змін 178 — на суму 61,7 млн. грн. Повторно в податковій адміністрації у Луганській області оскаржено 161 повідомлення (рішення, постанова, розпорядження). Рішенням ДПА залишено без змін 104 рішення на загальну суму 7,8 млн. грн., скасовано 37 — на суму 20,1 млн. грн. При цьому водночас на суму 17,7 млн. грн. зменшено суму ПДВ, заявлену платниками податків до відшкодування, а у 9 випадках збільшено попередньо нараховані податковими інспекціями податкові зобов’язання на суму 875,8 тис. грн.
Хотілося б звернути увагу платників податків, що не завжди подані до податкових органів скарги відповідають вимогам до їх оформлення, а це, у свою чергу, не дає змоги швидко й об’єктивно їх розглянути. Вимоги до оформлення скарг викладено в п. 3 Положення про порядок подання і розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби. А саме — у скарзі (заяві) повинні бути зазначені: прізвище, ім’я та по батькові, місце проживання фізичної особи, а для юридичної особи — її найменування, місцезнаходження; найменування органу державної податкової служби, що видав податкове повідомлення або оскаржуване рішення, дата і номер; суть питання, прохання або вимоги, що піднімається; інформація про подання (неподання) позовної заяви до суду (господарського суду) про визнання недійсним податкового повідомлення або рішення органу державної податкової служби; підпис фізичної особи або уповноваженої на те особи, а для юридичної особи — підпис керівника або представника юридичної особи, скріплений печаткою юридичної особи.
Скарга повинна бути викладена в письмовій формі і надіслана до органу державної податкової служби поштою або передана фізичною чи юридичною особою через представника. Якщо скарга в інтересах фізичної чи юридичної особи подається її представником, то до скарги додається копія довіреності (доручення), оформлена відповідно до чинного законодавства.
Важливим є дотримання законодавчо визначених термінів для проведення процедури апеляційного (адміністративного) узгодження, а саме:



За наявності визначених причин платник може звернутися до податкового органу із заявою про продовження терміну подання скарги. Порядок та терміни подання таких заяв, а також процедура їх розгляду визначені п. 15.4 ст. 15 Закону № 2181-III.
Продовження граничних термінів подання скарги (Порядок застосування норм п. 15.4 ст. 15 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами», затверджений наказом ДПА України від 19.03.2001 р. № 113):



Слід мати на увазі, що скарга, подана з дотриманням термінів та порядку, зупиняє виконання платником податків зобов’язань, визначених у податковому повідомленні (рішенні), на термін з дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного терміну податкові вимоги з оскарженого податку не направляються, а сума оскарженого податкового зобов’язання вважається неузгодженою.
Відповідно до пп. 5.2.4 п. 5.2 ст. 5 Закону № 2181-III процедура адміністративного (апеляційного) оскарження закінчується:
останнім днем терміну, передбаченого пп. 5.2.2 цього пункту для подання заяви про перегляд рішення контролюючого органу, у випадку коли таку заяву не було подано у встановлений термін;
днем одержання платником податків рішення контролюючого органу про повне задоволення скарги;
днем одержання платником податків рішення контролюючого органа, що не підлягає подальшому адміністративному оскарженню;
днем порушення судом (арбітражним судом) провадження у справі за позовом платника податків про визнання недійсним рішення контролюючого органу.
День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження податкового зобов’язання платника податків.
З урахуванням терміну давності позову платник податків має право оскаржити до суду (арбітражного суду) рішення контролюючого органу про нарахування податкового зобов’язання в будь-який момент після одержання відповідного податкового повідомлення. У цьому випадку зазначене рішення контролюючого органу не підлягає адміністративному оскарженню. Платник податків зобов’язаний письмово повідомляти контролюючому органові про кожен випадок судового оскарження його рішень.
З вищевикладеного випливає, що з набранням чинності Законом № 2181-ІІІ розширилися права платників податків щодо захисту своїх інтересів, а також забезпечення конституційного права громадян на звернення до органів державної влади. Разом з тим податкові органи отримали додаткову можливість всебічно й об’єктивно розібратися у конфлікті, що виник, і при необхідності виправити допущені помилки самостійно, скасувавши раніше прийняте рішення, або більш повно й аргументовано довести допущені платником податків помилки.
При цьому до закінчення процедури адміністративного оскарження платник не має перед бюджетом зобов’язань зі сплати донарахованих податків (зборів, обов’язкових платежів) і застосованих штрафних (фінансових) санкцій. Якщо оскаржуване рішення залишено в силі, то відповідно до ст. 16 Закону № 2181-III пеня нараховується за весь час несплати, за винятком часу, на який відповідно до рішення керівника податкового органу продовжувався термін розгляду скарги.

Людмила КАПУСТІНА,
начальник відділу апеляцій ДПА в Луганській області

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 44 ЛИСТОПАД 2002 року