Особливості бухгалтерського та податкового обліку реалізації лікарських засобів в аптеках
1. Законодавче регулювання
Правові відносини, пов’язані зі створенням, реєстрацією, виробництвом, контролем якості та реалізацією лікарських засобів, регулює Закон України від 04.04.96 р. № 123/96-ВР «Про лікарські засоби» (далі – Закон № 123/96-ВР). Закон дає чітке визначення лікарських засобів, встановлює обов’язковість та порядок їх державної реєстрації.
Лікарські засоби допускаються до застосування в Україні після їх державної реєстрації, про що заявнику видається відповідне посвідчення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.97 р. № 447 затверджено правила роздрібної реалізації лікарських засобів. Пунктом 5 цих правил установлено, що господарюючі суб’єкти здійснюють роздрібну реалізацію лікарських засобів за наявності у них ліцензій на визначений вид діяльності.
Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами затверджено наказом Держкомітету України з питань регуляторної політики і підприємництва та Міністерства охорони здоров’я України від 12.01.2001 р. № 3/8.
Відповідно до Закону України від 03.12.90 р. № 507-ХІІ «Про ціни та ціноутворення» (далі – Закон № 507-ХІІ) та на виконання п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 р. № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» обласні та Київська і Севастопольська міські державні адміністрації установлюють граничні розміри торгових націнок на вироби медичного призначення. Зазначені виконавчі органи влади встановлюють або за поданням аптечних об’єднань затверджують:
граничні рівні роздрібної торгової націнки у відсотках до ціни вітчизняного виробника або до митної вартості імпортного товару;
граничний рівень постачальницько-збутової надбавки (націнки) на вітчизняні лікарські засоби та вироби медичного призначення у відсотках до оптово-відпускної ціни підприємства-виробника незалежно від кількості перепродажу;
граничний рівень постачальницько-збутової націнки у відсотках до митної вартості на імпортні лікарські засоби та вироби медичного призначення незалежно від кількості перепродажу;
граничний рівень постачальницько-збутової надбавки (націнки) у відсотках до оптово-відпускної ціни вітчизняного виробника або митної вартості імпортованого товару незалежно від кількості перепродажу, а також граничний рівень роздрібної торгової надбавки (націнки) у відсотках до оптово-відпускної ціни вітчизняного виробника або митної вартості імпортного товару на лікарські засоби згідно з Переліком вітчизняних та імпортних лікарських засобів і виробів медичного призначення, ціни на які підлягають державному регулюванню, затвердженим наказом МОЗ України та Мінекономіки України від 03.12.2001 р. № 480/294.
За порушення дисципліни цін відповідно до ст. 14 Закону № 507-ХІІ до підприємств можуть бути застосовані санкції у вигляді:
стягнення у дохід відповідного бюджету всієї виручки, необгрунтовано отриманої внаслідок порушення державної дисципліни цін;
штрафу в двократному розмірі необгрунтовано отриманої суми виручки.
За порушення законодавства України про лікарські засоби встановлено відповідальність, механізм застосування якої викладено в Інструкції «Про порядок накладання штрафів на суб’єктів господарської діяльності, їх посадових осіб та громадян-підприємців за порушення законодавства України про лікарські засоби», затвердженої наказом МОЗ України від 26.10.2001 р. № 428*.
2. Оподаткування операцій з лікарськими засобами
Відповідно до пп. 5.1.7 Закону України від 03.04.97 р. № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість» (далі – Закон № 168/97-ВР) звільняються від оподаткування операції з продажу лікарських засобів і виробів медичного призначення, зареєстрованих в Україні в установленому законодавством порядку, у тому числі надання послуг з продажу їх аптечними установами. Варто зазначити, що відповідно до пп. 7.4.2 Закону № 168/97-ВР у разі якщо платник податків здійснює операції з продажу товарів (робіт, послуг), що звільнені від оподаткування, суми ПДВ, сплачені (нараховані) у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів і нематеріальних активів, що підлягають амортизації, включаються до складу валових витрат виробництва (обігу) та на збільшення вартості основних фондів і нематеріальних активів і до податкового кредиту не включаються.
Якщо підприємство при придбанні ліків оплачує витрати на доставку, які є об’єктом оподаткування ПДВ, то вони разом з ПДВ (згідно з пп. 7.4.2 Закону № 168/97-ВР та п. 9 ПБО 9 «Запаси») включаються до первинної вартості товару.
Залишки транспортно-заготівельних витрат включаються до балансової вартості запасів та згідно з п. 4.9 Порядку складання декларації про прибуток підприємства, затвердженого наказом ДПА України від 08.07.97 р. № 214 (зі змінами та доповненнями), беруться до уваги при проведенні перерахунку прибутку (убутку) залишків відповідно до п. 5.9 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР зі змінами та доповненнями; далі – Закон № 283/97-ВР).
Інші витрати підприємства разом з ПДВ, які у формуванні первісної вартості товарів участі не беруть (оренда, комунальні послуги, телефонні платежі тощо), включаються до складу валових витрат підприємства (за податковим законодавством) і до складу операційних витрат (за бухгалтерським законодавством).
Якщо ж підприємство має обороти з реалізації товарів, що оподатковуються ПДВ (супутні товари: зубна паста, мило, зубні щітки тощо), то згідно з пп. 7.4.3 Закону № 168/97-ВР до податкового кредиту слід віднести ту частку ПДВ на сплачені товари (роботи, послуги), яка відповідає частці використання таких товарів (робіт, послуг) в оподатковуваних операціях звітного періоду. При цьому суми податку, що припадають на оборот, який не оподатковується, і не включені до податкового кредиту, відносяться до складу валових витрат підприємства на підставі пп. 5.3.3 Закону № 334/94-ВР.
Найдоцільнішим є пропорційний метод розподілу. Тобто слід визначити частку оподатковуваного обороту в загальному обсязі продажу. Для цього потрібно суму оподаткованого обороту без ПДВ поділити на загальну суму обороту без ПДВ.
Відповідно до пп. 7.2.8 Закону № 168/97-ВР платники податку повинні вести окремий облік продажу операцій, що підлягають оподаткуванню за ставкою 20 % та звільнені від оподаткування. Наказом ДПА України від 30.05.97 р. № 165 затверджено форму Книги обліку продажу товарів (робіт, послуг).
У Книзі в графі 6 відображається загальний обсяг продажу товарів (робіт, послуг) разом з ПДВ. Суми ПДВ відображено в графах 17 та 19. У графі 15 відображається загальний обсяг продажу, за яким виникають податкові зобов’язання. Якщо підсумок за місяць графи 15 за мінусом граф 17 та 19 поділити на підсумок графи 6 за мінусом граф 17 та 19, то одержимо частку продажу оподатковуваних операцій у загальному обсязі продажу. Щоб визначити суму ПДВ, яку платник податку має право віднести до податкового кредиту, необхідно загальну суму ПДВ, сплачену постачальником за отримані послуги, помножити на частку оподатковуваного обороту.
Аптечні заклади можуть також відпускати лікарські засоби безоплатно або за пільговими рецептами. Основним документом, що регламентує пільговий відпуск лікарських засобів, є постанова Кабінету Міністрів України від 17.08.98 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного і пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у випадку амбулаторного лікування окремих груп населення і за визначеними категоріями захворювання».
Слід зауважити, що безоплатно і на пільгових умовах можна продавати не будь-які ліки, а тільки ті, які включено до Переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.96 р. № 1071 «Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров’я, що фінансуються з бюджету».
Витрати, пов’язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, відносяться на рахунок загальних асигнувань, передбачених відповідними бюджетами. Відшкодування вартості ліків, проданих аптекою на пільгових умовах або безоплатно, провадиться також місцевими органами або установами охорони здоров’я на підставі зведених реєстрів. Реєстри складаються аптечними закладами і подаються до територіальних медичних об’єднань.
Слід звернути увагу, що згідно з пп. 11.3.5 Закону № 334/94-ВР датою збільшення валового доходу у випадку продажу товарів (робіт, послуг) з оплатою за рахунок бюджетних коштів є день надходження таких коштів на розрахунковий рахунок платника податків або дата одержання відповідної компенсації у будь-якому іншому вигляді, включаючи зменшення заборгованості такого платника податків за його зобов’язаннями перед бюджетами.
У Законі № 334/94-ВР йдеться саме про продаж товарів, компенсацію за які буде одержано за рахунок бюджету, тобто у платника повинно бути документальне підтвердження того, що оплата провадиться за рахунок коштів бюджету. У випадках, коли компенсація буде здійснюватись шляхом погашення заборгованості перед бюджетом, слід врахувати особливий порядок відображення таких операцій, передбачених пп. 11.3.4 Закону № 334/94-ВР і пп. 7.3.4 Закону № 168/97-ВР.
При розрахунку приросту (убутку) балансової вартості покупних товарів (згідно з п. 5.9 Закону № 334/94-ВР) вартість ліків, відпущених за безоплатними та пільговими рецептами, включається до складу валових витрат (убутку) незалежно від того, одержано за них компенсацію чи ні.
Таким чином, вартість ліків, відпущених на умовах компенсації їх вартості з бюджету, включається до складу валових витрат без обмежень, а валові доходи виникають за касовим методом, тобто за фактом надходження оплати за них.
3. Бухгалтерський облік лікарських засобів
Узагальнюючи практику ведення бухгалтерського обліку в аптеках та використовуючи прогресивні методи його ведення, пропонуємо такий механізм.
Аптеки можуть проводити торгівлю готовими (покупними) лікарськими засобами та власного індивідуального виготовлення. Бухгалтерський облік лікарських засобів ведеться на рахунку 282 «Товари в торгівлі» з дотриманням вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 «Запаси». При цьому для обліку покупних ліків використовується методологія бухгалтерських записів, яка застосовується в торговельних організаціях.
При продажу ліків індивідуального виготовлення (фасування) в аптеках до їх вартості включається вартість лікарських засобів, отриманих від постачальників, і вартість робіт (тарифів) на їх виготовлення та фасування. Тарифи затверджуються відповідними органами виконавчої влади (про що йшлося в розділі 1 цієї статті).
Для обліку виготовлення ліків аптеки ведуть журнал лабораторних робіт за формою № 1, в якому відображається вартість сировини, вартість послуг з їх виготовлення за встановленими тарифами, вартість готової продукції, та журнал фасувальних робіт за формою № 2. На підставі цих журналів за даними підсумків за місяць складається довідка про вартість дооцінки фасувальних та лабораторних робіт, яку підписують матеріально-відповідальна особа та бухгалтер. Згідно з вказаною довідкою вартість лікарських засобів дооцінюється на суму тарифів на їх виготовлення. Сума дооцінки записується на надходження в товарно-грошовому звіті матеріально-відповідальної особи. У бухгалтерському обліку робиться запис: Дт 282 «Товари в торгівлі» та Кт 285,2 «Торгова націнка (оприбуткування тарифів)». При відпуску ліків покупцям через касу сума тарифів окремо не виділяється, оскільки вона входить до роздрібної ціни готового товару (ліків) і списується за товарно-грошовим звітом у вигляді зданої торгової виручки.
При розрахунку реалізованої торгової націнки вартість тарифів до уваги не береться (участі не бере), оскільки її вартість повністю списується на собівартість записом Дт 902, Кт 285,2 зі знаком мінус.
Розглянемо на прикладі порядок відображення в обліку реалізації лікарських засобів і супутніх товарів через аптечну установу.
Приклад. У січні 2002 р. аптека «Фалбі» закупила ліки на суму 250000 грн., за їх транспортування сплачено 900 грн., в т. ч. ПДВ – 150 грн., закуплено супутні товари на суму 18000 грн., в т. ч. ПДВ – 3000 грн., нараховано торгову націнку на лікарські засоби 80000 грн., на супутні товари – 6000 грн. Залишок товару в аптеці на 01.01.2002 р. (сальдо по рахунку 282) – 30000 грн., торгова націнка (сальдо по рахунку 285) – 10000 грн., транспортно-заготівельні витрати (сальдо по рахунку 289) – 1000 грн. Виручка від реалізації товарів за січень становила 216800 грн., в тому числі від продажу супутніх товарів 15000 грн., в т. ч. ПДВ – 2500 грн. Дані про реалізацію супутніх товарів слід брати із граф 6 та 7 Книги обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок (наказ ДПА України від 01.12.2000 р. № 614 (зі змінами та доповненнями)). Вартість тарифів за фасування і виготовлення ліків – 1800 грн., які оприбутковані в товарному звіті. За цей період оплачено вартість оренди і комунальних послуг у сумі 4800 грн., у т. ч. ПДВ – 800 грн.
Відпущено лікарських засобів за безоплатними рецептами на суму 3000 грн., за пільговими з оплатою 50 % – на суму 2000 грн. При цьому з вартості до розрахунку з бюджетом зроблено торгову знижку в розмірі 25 %, що становить
(3000 х 25 %) = 750 грн., 1000 х 25 % = 250 грн.
Одержано компенсацію із бюджету – 3000 грн.
Використовуючи набуту практику ведення бухгалтерського обліку в аптеках, пропонуємо такий порядок обліку операцій з реалізації лікарських засобів і супутніх товарів через аптеку на рахунках бухгалтерського обліку:
№ | Зміст операції | Кореспонденції рахунків | Сума | Валові витрати | Валові доходи | |
Дт | Кт | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Оприбутковано в аптеці лікарські засоби | 282 «Товари в торгівлі» | 631 «Розрахунки | 250000 | 250000 |
|
2 | Відображено різницю між купівельною і продажною вартістю лікарських засобів | 282 «Товари в торгівлі» | 285 «Торгова націнка» | 80000 | – | – |
3 | Оприбутковано в аптеці супутні товари | 282 «Товари в торгівлі» | 631 «Розрахунки | 15000 | 15000 |
|
4 | Відображено суму податкового кредиту з ПДВ | 641 «Розрахунки | 631 «Розрахунки | 3000 | – | – |
5 | Відображено різницю між купівельною і продажною (роздрібною) вартістю супутніх товарів | 282 «Товари в торгівлі» | 285 «Торгова націнка» | 6000 | – | – |
6 | Оприбутковано в товарному звіті дооцінку ліків на суму вартості фасувальних робіт за затвердженими тарифами | 282 «Товари в торгівлі» | 285,2 «Торгова націнка (тарифи)» | 1800 | – | – |
7 | Перераховано грошові кошти постачальникам в оплату за лікарські засоби і супутні товари | 631 «Розрахунки | 331 «Поточні рахунки | 265000 | – | – |
8 | Перераховано згідно з рахунком грошові кошти за комунальні послуги, що відносяться до поточного місяця | 377 «Розрахунки | 311 «Поточні рахунки | 4800 | 4000 | – |
9 | Відображено суму податкового кредиту з ПДВ, яка відноситься до комунальних послуг | 641 «Розрахунки | 644 «Податковий кредит» | 800 | – | – |
10 | Віднесено на адміністративні витрати вартість комунальних послуг | 92, 93 «Адміністративні витрати», «Збутові витрати» | 377 «Розрахунки | 4000 | – | – |
11 | Відображено розрахунки за податковим кредитом з ПДВ | 644 «Податковий кредит» | 377 «Розрахунки | 800 | – | – |
12 | Надійшло до каси виручки від продажу лікарських засобів (без ПДВ), включаючи тарифи фасувальних та лабораторних робіт, у сумі 1800 грн. | 301 «Каса | 702 «Дохід від реалізації товарів» | 201800 |
| 201800 |
13 | Оплачено транспортні послуги в сумі 900 грн., у т. ч. ПДВ 150 грн. | 631 «Розрахунки | 311 «Поточні рахунки | 900 | 900 | – |
14 | Відображено витрати | 289 «Транспортні заготівельні витрати» | 631 «Розрахунки | 900 |
|
|
15 | Відпущено ліки за безоплатними рецептами з наданням знижок 25 % | 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» | 702 «Дохід від реалізації товарів» | 2250 | – | – |
16 | Відображено торгову знижку, надану покупцям у момент реалізації | 285 «Торгові націнки» | 282 «Товари | 750 | – | – |
17 | Відпущено ліки за пільговими рецептами з оплатою 50 % з наданням торгової знижки 25 % до роздрібної ціни, сума ліків 2000 грн., сума, сплачена хворими в касу,1000 грн. сума знижки 250 грн. (1000 х 25 %) | 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» | 702 «Дохід від реалізації товарів» | 750 | – | – |
18 | Відображено торгову знижку, надану покупцям у момент реалізації | 285 «Торгові націнки» | 282 «Товари | 250 | – | – |
19 | Одержано гроші до каси за ліки | 301 «Каса | 702 «Дохід від реалізації товарів» | 1000 |
| 1000 |
20 | Одержано компенсацію з бюджету | 311 «Поточний рахунок | 361 «Розрахунки | 3000 |
| 3000 |
21 | Надійшло до каси виручки від продажу супутніх товарів (разом з ПДВ) | 301 «Каса | 702 «Дохід від реалізації товарів» | 15000 | – | 12500 |
22 | Відображено суму податкових зобов’язань з ПДВ, яка відноситься до реалізованих супутніх товарів за даними книги обліку розрахункових операцій | 702 «Дохід від реалізації товарів» | 641«Розрахунок | 2500 |
|
|
23 | Списано роздрібну вартість реалізованих лікарських та супутніх товарів | 902 «Собівартість реалізованих товарів» | 282 «Товари | 220800 |
|
|
24 | Списано суму торгової націнки, | 902 «Собівартість реалізованих товарів» | 285 «Торгові націнки» | – 55188 |
|
|
25 | Списується торгова націнка в сумі тарифів на виготовлення та фасування ліків (зі знаком мінус) | 902 «Собівартість реалізованих товарів» | 285,2 «Торгові націнки (тарифи)» | – 1800 |
|
|
26 | Відображено списання суми транспортно-заготівельних витрат, що відносяться до реалізованих товарів згідно з розрахунком | 902 «Собівартість реалізованих товарів» | 289 «Транспортно- заготівельні витрати» | 1102 |
|
|
27 | Проведено за підсумками місяця розподіл суми податкового кредиту за комунальні послуги | |||||
27.1 | Скориговано суму ПДВ, що підлягає виключенню зі складу податкового кредиту згідно з розрахунком (червоним сторно) | 641 «Розрахунки за податками» | 631 «Розрахунки | – 754 |
|
|
27.2 | Включено до складу адміністративних витрат і віднесено на валові витрати відсторновану суму ПДВ за комунальні послуги | 92 «Адміністративні витрати» | 631 «Розрахунки | 754 | 754 |
|
28 | Списано на фінансовий результат адміністративні витрати | 791 «Результати основної діяльності» | 92 «Адміністративні витрати» | 4754 |
|
|
29 | Списано на фінансові результати собівартість реалізованих товарів | 791 «Результати основної діяльності» | 902 «Собівартість реалізованих товарів» | 164914 |
|
|
30 | Списано на фінансовий результат дохід від реалізації товарів | 702 «Дохід від основної діяльності» | 791 «Результати основної діяльності» | 218300 |
|
|
Розрахунок торгової націнки на реалізовані товари
Розрахуємо середній відсоток торгової націнки: сальдо рахунку 285 на 01.01.2002 р. + оборот рахунку 285 за січень: сальдо рахунку 282 на 01.01.2002 р. + оборот рахунку 282 за січень = (10000 грн. + 86000 грн.): 30000 + 351000грн.) х 100 = 25,2 %. Торгова націнка в реалізованому обороті становитиме:
виручка х середній відсоток торгової націнки, тобто
(201800 – 1800 + 2250 + 1750 + 15000) х 25,2 % = 219000 х 25,2 % = 551880 грн.
Розрахунок транспортно-заготівельних витрат (ТЗВ)
Розрахуємо середній відсоток ТЗВ: сальдо рахунку 289 на 01.01.2002 р. + оборот рахунку 289 за січень: сальдо рахунку 282 на 01.01.2002 р. без торгової націнки + оборот рахунку 282 без торгової націнки за січень (1000 грн. + 900) : (30000 – 10000 + 265000) х 100 = 0,67 %.
ТЗВ на реалізований товар становитимуть:
виручка без торгової націнки х середній відсоток, тобто
(220000 – 55440) х 0,67 % = 1102 грн.
Розподіл сум податкового кредиту з ПДВ між операціями, що оподатковуються і не оподатковуються
1. Питома вага операцій, що оподатковуються ПДВ, у загальній сумі валового обороту за січень становить (оборот по оподатковуваних операціях враховується без ПДВ):
12500: (200000 + 12500 + 5000) х 100 = 5,75 %.
2. В операціях, що оподатковуються і звільняються від оподаткування ПДВ, розраховуються (діляться) тільки суми ПДВ на послуги (супутні товари використовуються в операціях, що оподатковуються, тому «вхідні» суми ПДВ, що відносяться до них, до розрахунку не включаються, тобто «вхідні» суми ПДВ по оподатковуваних товарах будуть відноситися повністю до податкового кредиту).
Визначаємо суму ПДВ за комунальні послуги, що відповідає частці використання таких послуг в оподатковуваних операціях звітного періоду і може бути включена до складу податкового кредиту: 800 х 5,75 = 46 грн.
3. Визначаємо суму ПДВ за комунальні послуги, яку необхідно сторнувати зі складу податкового кредиту звітного місяця, віднести до складу адміністративних витрат і включити до валових витрат: 800 – 46 = 754 грн.
4. Відображення операцій з продажу в бухгалтерській звітності
У балансі форми № 1 у рядку 140 можна відобразити вартість товарів на кінець звітного періоду за собівартістю. Облікова вартість товару + транспортно-торговельні витрати – торгова націнка. У нашому прикладі 111986 грн. (161000 + 798 – 49812).
У Звіті про фінансові результати форми № 2 по рядку 010 «Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» буде відображено загальний дохід (виручка) від реалізації продукції, що визначено в статті 13 ПБО 3 Звіту про фінансові результати.
Статті 5 та 8 ПБО 15 «Дохід» дають визначення доходу (виручки від реалізації). Так, відповідно до ст. 5 дохід визначається під час здійснення активу або зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу, за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена. Стаття 8 зазначеного Положення визначає, що дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визначається в разі наявності деяких умов, зокрема: сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена; є впевненість, що в результаті операцій відбудеться збільшення економічних вигод підприємства.
Оскільки суми торгових знижок, наданих у момент здійснення реалізації, не приведуть до збільшення економічних вигод, то вони не будуть доходом від реалізації і, таким чином, не повинні відображатися в рядку 010 Звіту про фінансові результати.
У нашому прикладі в рядку 010 слід відобразити суму 220800 грн. (201800 + 2250 + 750 + 1000 + 15000), тобто суму рядків 12, 15, 16, 19 і 21.
По рядку 015 «Податок на додану вартість» слід відобразити 2500 грн. (рядок 20 прикладу).
По рядку 035 «Чистий дохід від реалізації продукції» буде відображено 218300 грн. (220800 – 2500).
По рядку 040 «Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)» слід відобразити суму, визначену в порядку, передбаченому ст. 22 ПБО 9 «Запаси», тобто як різницю між продажною (роздрібною) вартістю реалізованих товарів і сумою торгової націнки на ці товари. У нашому прикладі вона становить 164914 грн. (220800 – 55188 – 1800 + 1102), тобто рядок 23 – рядок 24 – рядок 25 + рядок 26.
У рядку 030 форми № 2 «Інші вирахування з доходу» торгові знижки, надані покупцям під час реалізації, не відображаються. У даному рядку відображаються тільки ті знижки, що надані покупцям після дати реалізації товару, як це визначено Інструкцією про застосування плану рахунків № 291 по рахунку 704 «Вирахування з доходу»: «за дебетом відображаються сума наданих після дати реалізації знижок покупцям, вартість повернених товарів», тобто у випадку проведення коригування вартості раніше реалізованих товарів чи у випадку їх повернення (за коригуючою податковою накладною).
5. Документальне забезпечення та оформлення первинних документів
У накладних постачальника на відпуск виробів медичного призначення повинні вказуватися серія, назва медтовару з його повною характеристикою, митна вартість на імпортні лікарські засоби, оптово-відпускна ціна вітчизняного виробника, постачальницько-збутова націнка, відпускна ціна з урахуванням постачальницько-збутової націнки.
Аптечний заклад, який здійснює роздрібний продаж, формує продажну ціну з урахуванням встановленого граничного рівня роздрібної торгової націнки у відсотках до ціни виробника чи митної вартості товару.
Наводимо приклади оформлення деяких документів.
1. Приклад оформлення накладної, формування відпускної ціни постачальника та роздрібної продажної ціни (накладна № 06332).
2. Приклад формування відпускної та роздрібної ціни на імпортні медпрепарати (накладна № 2810).
3. Приклад формування відпускної та роздрібної ціни на хімпрепарати, які оподатковуються ПДВ (накладна № 411).
4. Приклад довідки на дооцінку лікарських засобів по фасувальних та лабораторних роботах.
5. Приклад заповнення реєстрів пільгових рецептів.
6. Приклад заповнення та бухгалтерської обробки Товарного звіту (форма № 25-АП), затверджений наказом МОЗ СРСР від 20.10.83 р. № 1031.
7. Приклад Журнал № 5, розділ ІV («Аналітичні дані до рахунку 28 «Товари»).
Приклад 1
«Элегант-Фарм» |
| | | Реєстр |
Товарно-транспортна накладна № 06332 від 30.11.2000 р. |
| ||
| |||
Підстава – угода № 594 від 12.09.99 р. | |||
№ | Серія | Назва товару | Виробник | Кількість | Одиниця виміру | Ціна заводу, митна | Постачальницько | Ціна відпускна | Сума | Коефіцієнт торгової націнки | Роздрібна ціна | Сума |
1 | 200200 | Ампіцилін | Київмедпрепарат | 20 | упак. | 0,45 | 0,00 | 0,45 | 9,00 | 1,4 | 0,63 | 12,60 |
2 | 03022 | Борметіон, амп. 300 од. 12 мл № 5 | Бірмінгем | 1 | упак. | 47,70 | 0,00 | 42,12 | 42,12 | 1,377 | 58,00 | 58,00 |
3 | 60300 | Новокаїн, амп 2% 2 мл № 10 | Дарниця | 10 | упак. | 1,50 | 6,00 | 1,59 | 15,90 | 1,46 | 2,19 | 21,90 |
4 | 50500 | Пентоксифілін | Дарниця | 3 | упак. | 3,60 | 5,00 | 3,78 | 11,34 | 1,445 | 5,20 | 15,60 |
5 | 002412 | Церебралізин, амп. 5 мл № 5 | ЄБСВС | 3 | упак. | 14,58 | 2,00 | 86,27 | 258,81 | 1,42 | 120,10 | 360,30 |
6 | 550800 | Цефазолін | Київмед-препарат | 40 | упак. | 2,61 | 1,92 | 2,66 | 106,40 | 1,41 | 3,68 | 147,20 |
7 | 61100 | Ампіокс капс., 0,25 № 20 | Фармак | 10 | упак. | 4,60 | 6,74 | 4,91 | 49,10 | 1,457 | 6,70 | 67,00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Директор:__________ | Петров В. В. | Через кого: _____________ | Довіреність № ______________ |
Бухгалтер __________ | Іванов П. П. | Відпустив ______________ | Отримав __________________ |
Менеджер _________ | Соболєв В. Е. |
| Дата отримання _____________ |
Приклад 2
Товариство з обмеженою відповідальністю «Верес» | | | Реєстр | |
Видаткова накладна № 2810 від 30.11.2000 р. |
|
| |
Клієнт: Аптека № 26 м. Києва |
|
| |
м. Київ, вул. Горького, 165 |
|
| |
Дата оплати 30.11.2000 р. | Довіреність: серія № ___ від _____ |
| |
| П. І. Б. ______________ |
|
№ | Серія | Назва товару | Од. | Термін придатності | Кількість | Ціна | Націнка, % | Ціна відпускника | Сума | Коефіцієнт торгової націнки | Роздрібна ціна | Сума |
1 | 40600 | Анаприлін, таб. 0,01 № 50 | упак. |
| 10,0 | 0,9400 | 10,00 | 1,034 | 10,34 | 1,49 | 1,40 | 14,00 |
2 | 521000 | Бромгексін 0,008 | упак. |
| 100,0 | 0,4500 | 10,00 | 0,4950 | 49,500 | 1,5 | 0,68 | 68,00 |
3 | 360500 | Вікалін, таб. № 10 | упак. |
| 30,0 | 0,9900 | 10,00 | 1,089 | 32,670 | 1,49 | 1,49 | 44,70 |
4 | 24533 | Імован, таб. Покриті обол. | упак. |
| 5,0 | 23,5700 | 10,00 | 25,9270 | 129,635 | 35,00 | 35,00 | 175,00 |
5 | 60900 | Клотримазол р-н 1% 25 мл | упак. |
| 5,0 | 3,7500 | 10,00 | 4,1250 | 20,625 | 5,60 | 5,60 | 28,00 |
|
|
| Сума |
|
| без ПДВ |
|
| 1082,36 |
|
| 1469,85 |
Сума до сплати 1082,36 (одна тисяча вісімдесят дві грн. 36 коп.)
Директор _______________ | Через кого .______________ | Завідувач аптекою _____________ |
Бухгалтер_______________ | Відпустив________________ | Довіреність № ______ від _______ |
Менеджер______________ |
| Комісія ______________________ |
Приклад 3
Постачальник: ПП «А. Г. С. ЛТД» |
| | | Реєстр № 7 |
|
|
| |
Видаткова накладна № 411 від 3 грудня 2001 року |
| ||
Покупець: Аптека 26 м. Києва |
|
| |
Договір № |
|
| |
Довіреність |
|
| |
Форма оплати відстрочка (днів): 10 днів | Дата оплати 13.12.2001р. |
|
№ | Серія | Назва товару | Виробник | Кількість, кг | Ціна виробника (митна вартість), грн. | % націнки | Відпускна ціна, грн. | Сума відпуску, грн. | Роздрібна ціна, грн. | Сума, грн. |
1 | 1016 | Калію хлорид | Чехія | 1,5 | 51,80 | 3 | 53,35 | 80,03 | 80,60 | 120,90 |
2 | п. 1 | Пергідроль | Україна | 16,2 | 8,64 | 3 | 8,90 | 144,18 | 13,10 | 212,22 |
3 | 17016 | Тальк | Чехія | 5 | 15,10 | 2 | 15,40 | 77,00 | 23,30 | 116,50 |
|
|
|
|
|
| Всього ПДВ До сплати | 301,21 60,24 361,45 |
|
| 449,62 |
Всього до сплати: 361,45 грн.
Сума прописом: Триста шістдесят одна грн. 45 коп., в т. ч. ПДВ – шістдесят грн. 24 коп.
Відпустив _________________ | Прийняв ____________________ |
Дата відпуску
Приклад 4 ДКПГ АПТЕКА 26 | Приклад 5 ЛИСТ 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ДОВІДКА Дооцінка: по лабораторних роботах ______ 1000 ___________ по фасовочних роботах _________ 800 __________ Уцінка: по лабораторних роботах _____________________ по фасовочних роботах _______________________ Матеріально-відповідальна особа _______________ Бухгалтер __________________________________ | РЕЄСТР
Три тисячі сто п’ятдесят Завідувач аптеки Головний бухгалтер |
Приклад 6
Аптечне управління __________ |
| Форма № 25-АП |
код _______________________ |
| Затверджено наказом |
Аптека № __________________ |
| |
Відділ (аптечний пункт, кіоск) | Ліміт залишку товару ________ рублів. | |
Матеріально-відповідальні особи |
|
ТОВАРНИЙ ЗВІТ № ________
за січень 2001 р.
№ | Зміст запису | Документ. сума |
| Відмітки бухгалтерії про перевірку і записи в журнал по Дт рахунку 282 і Кт рахунків | ||||||||||||||||
номер | дата | товар | допоміж. | тара | лікар. |
|
| 631 |
|
| 285,1 |
| 285,2 |
|
|
|
|
| ||
| Залишок на 01.01.2002 р. |
|
|
|
|
|
| 30000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Закуплено лікарських засобів |
|
| 33000 |
|
|
| 330000 |
| 250000 |
|
| 80000 |
|
|
|
|
|
|
|
| Супутні товари |
|
| 21000 |
|
|
| 21000 |
| 15000 |
|
| 6000 |
|
|
|
|
|
|
|
| Тарифи згідно з довідкою |
|
| 1800 |
|
|
| 1800 |
|
|
|
|
|
| 1890 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Всього: за дебетом |
|
| 352800 |
|
|
| 352800 |
| 265000 |
|
| 86000 |
| 1800 |
|
|
|
|
|
Закінчення
№ | Зміст запису | Документ | Товар | Супутні товари | Тара | Лікар. росл. сиров. |
| Відмітки бухгалтерії про перевірку і записи в журналі за Дт 282 та Кт рахунків | ||||||||||||
номер | дата |
| 902 |
|
|
|
| 285 |
|
|
|
|
| |||||||
| Здана виручка до каси |
|
| 202800 |
|
|
| 202800 |
| 202800 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Відпущено за пільговими |
|
| 1000 |
|
|
| 1000 |
| 750 |
|
|
|
| 250 |
|
|
|
|
|
| Відпущено безкоштовно |
|
| 3000 |
|
|
| 3000 |
| 2250 |
|
|
|
| 750 |
|
|
|
|
|
| Виручка від продажу товарів |
|
| 15000 |
|
|
| 15000 |
| 15000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Всього: витрати |
|
| 221800 |
|
|
| 221800 |
| 220800 |
|
|
|
| 1000 |
|
|
|
|
|
| Залишок на |
|
| 161000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток _____________________ документів | Матеріально-відповідальні особи _________________ |
Звіт та документи прийняв ________________ | Звіт перевірив________________________________ |
З виправленнями згоден. Залишок товару в сумі ___________, тари в сумі ________ підтверджуємо
Матеріально-відповідальні особи ______________________________________________________
(підписи)
Приклад 7
Методичні рекомендації | Журнал 5 |
IV. АНАЛІТИЧНІ ДАНІ ДО РАХУНКУ 28 «ТОВАРИ»
Назва | Сальдо на початок місяця | Обороти за місяць | Сальдо на кінець місяця | |||
Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | Дебет | Кредит | |
281 «Товари на складі» |
| Х |
|
|
| Х |
282 «Товари в торгівлі» | 30000 | Х | 3522800 | 221800 | 161000 | Х |
283 «Товари на комісії» |
| Х |
|
|
| Х |
284 «Тара під товарами» |
| Х |
|
|
| Х |
285 «Торгова націнка» | Х | 10000 | 1000 | 40812 | Х | 49812 |
289 «Транспортно-заготівельні | 1000 | Х | 900 | 1102 | 798 | Х |
Всього за рахунком 28 | 31000 | 10000 | 354700 | 263714 | 161798 | 49812 |
ЖУРНАЛ ЗАКІНЧЕНО «___» ____________ 20___ р.
Виконавець _________________________________
(підпис)
В Головній книзі суми оборотів відображено «___» ____________ 20___ р.
Головний бухгалтер ____________________________________________
(підпис)
Віктор Копил | Бухгалтер-консультант |
«Вісник податкової служби України», червень 2002 р., № 21, с. 51 (http://www.visnuk.com.ua)
Дата підготовки 04.06.2002
Журнал «Вісник податкової служби України»