НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

                        П О С Т А Н О В А

                        16.04.2003  N 329


       Про усунення порушень законодавства України у сфері
      електроенергетики Державним підприємством "Національна
           атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом"


     Національна  комісія регулювання електроенергетики України на
відкритому  засіданні  16  квітня  2003  р. розглянула питання про
дотримання    Державним    підприємством    "Національна    атомна
енергогенеруюча  компанія  "Енергоатом"  (далі  НАЕК "Енергоатом")
Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва
електричної  енергії,  затверджених  постановою  НКРЕ від 8 лютого
1996 р.  N  3  (  z0174-96  ),  і  Умов   та   Правил   здійснення
підприємницької  діяльності  з  постачання  електричної енергії за
нерегульованим тарифом, затверджених постановою НКРЕ від 12 серпня
1996 р. N 36 ( z0448-96 ) (ліцензійні умови), та встановила.
     Комісією  НКРЕ  за  участю  представників  Мінпаливенерго  та
Державної  інспекції  з  контролю за цінами з 17 січня до 3 лютого
2003    р.   у   Державному   підприємстві   "Національна   атомна
енергогенеруюча компанія      "Енергоатом"      (01011,      Київ,
вул. Арсенальна,  9/11,  тел.  294-48-70,  МФО: 300131, код   ЗКПО
24584661,   Президент   Тулуб  С.Б.)  в  присутності  директора  з
економіки  НАЕК  "Енергоатом"  Рачина  М.Е.  проведена   перевірка
додержання   ліцензіатом  законодавства  про  електроенергетику  і
ліцензійних умов з виробництва електричної енергії  та  постачання
електричної  енергії за нерегульованим тарифом відповідно до листа
НКРЕ від 15 січня  2003  р.  N  05-39-17/135  згідно  з  Програмою
перевірки діяльності   НАЕК   "Енергоатом"   за   вересень-грудень
2002 року,  затвердженою  Головою  НКРЕ  Проданом  Ю.В.  15  січня
2003 р.
     За результатами перевірки був  складений  акт  від  5  лютого
2003 р.
     Перевіркою встановлено:
     Державне  підприємство  "Національна  атомна  енергогенеруюча
компанія  "Енергоатом"  (далі  -  НАЕК  "Енергоатом") має ліцензії
НКРЕ: ВР N 0110 - з виробництва електричної енергії, ПС N 0406 - з
постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом.

     1.  На  виконання  постанов  НКРЕ від 19 серпня 2002 р. N 904
( v0904227-02 ) "Про тариф на відпуск електричної енергії для НАЕК
"Енергоатом", від 6 листопада 2002 р.  N 1234 ( v1234227-02 ) "Про
проведення розрахунків НАЕК "Енергоатом" з ДСП "Чорнобильська АЕС"
НАЕК "Енергоатом" перерахувала  фонду  створення  ядерно-паливного
циклу  (ЯПЦ) за вересень-грудень 2002 р.  22,55 млн.  грн.,  що на
4,45 млн.  грн. менше встановленої суми коштів згідно з постановою
НКРЕ від 19 серпня 2002 р.  N 904. Крім того, у листопаді - грудні
2002 року з запланованих для перерахування ДСП "Чорнобильська АЕС"
13,8 млн.  грн.,  передбачених  постановою  НКРЕ  від  6 листопада
2002 р.  N 1234,  НАЕК "Енергоатом" проплатила лише 3  млн.  грн.,
борг на 1 січня 2003 р. становить 10,8 млн. грн. (порушення статті
27 Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ).

     2.  Вибірковою  перевіркою  діяльності НАЕК "Енергоатом" щодо
дотримання  компанією  структури  тарифу  на  електричну  енергію,
затвердженої постановою  НКРЕ  від  17  вересня  2002  р.  N  1019
( v1019227-02  )  "Про  структуру тарифу на електричну енергію для
НАЕК "Енергоатом" на 2002 рік", встановлено.
     Протягом  періоду,  що  підлягав  перевірці,  діяв  тариф  на
електричну енергію 6,50 коп.  за 1 кВт x год (в тому числі цільова
надбавка  0,16 коп.  для добудови енергоблоків N 2 ВП "Хмельницька
АЕС" та N 4 ВП "Рівненська АЕС",  цільова надбавка 0,25  коп.  для
добудови Ташлицької ГАЕС,  цільова надбавка 0,21 коп. для добудови
ВП "Запорізька АЕС"),  затверджений постановою НКРЕ  від  19.08.02
N 904  (  v0904227-02  ) "Про тариф на відпуск електричної енергії
для НАЕК "Енергоатом".
     Аналіз   показників   діяльності  компанії  свідчить,  що  за
вказаний  період  компанія  в цілому не дотримувалася затвердженої
структури  тарифу, допускала здійснення витрат, які не передбачені
структурою   тарифу,   не  забезпечила  фінансування  пріоритетних
напрямків діяльності, зокрема, підвищення безпеки атомних станцій.
В  компанії  не  розроблена та не реалізується програма управління
витратами  виробництва  і  фінансовими  ресурсами, не здійснюються
заходи   з   оптимізації  чисельності  персоналу,  що  передбачено
постановою НКРЕ  від  19  серпня  2002  р.  N  904 ( v0904227-02 )
(порушення статті  27  Закону  України   "Про   електроенергетику"
( 575/97-ВР   )   та   пункту  3.6.1  Умов  та  Правил  здійснення
підприємницької діяльності  з  виробництва   електричної   енергії
( z0174-96 ).
     За   структурою  тарифу  фінансування  заходів  з  підвищення
безпеки  АЕС  на  період  вересень-грудень 2002 року передбачене в
сумі  234,0  млн.  грн.  (за  рахунок  коштів,  отриманих у складі
тарифу), фактичне виконання становило 123,2 млн. грн.
     Адміністративні  витрати за період вересень-грудень 2002 року
перевищують  плановий  показник  на  6,8 млн. грн., з них по фонду
оплати праці на 6,0 млн. грн.
     Крім  цього,  НАЕК  "Енергоатом" за вказаний період здійснила
витрати, які не передбачені структурою тарифу, порушивши постанову
НКРЕ від 17 вересня 2002 р. N 1019 ( v1019227-02 ), зокрема:
     здійснені   відрахування  до  резервного-інноваційного  фонду
(РІФ) у сумі 3,9 млн. грн.;
     погашення векселів в сумі 13,9 млн. грн.;
     надання позики працівникам в сумі 1,2 млн. грн.;
     придбання оргтехніки на суму 4,4 млн. грн.
     3.  Вибіркова  перевірка  переліку  договорів, укладених НАЕК
"Енергоатом",  показала,  що  частина  цих  договорів укладена без
проведення  тендеру  з  порушенням  статті  18 Закону України "Про
електроенергетику" ( 575/97-ВР ), наприклад:
     договір  від  16.12.2002 р. N 1051/31 з ЦОІ "Енергобізнес" на
видання  журналу  "Енергоатом  України"  (загальна  сума  договору
628800 грн.);
     договір  від  13.12.2002  р. N 1050/13 з Київським інститутом
"Енергопроект" щодо  розробки  звіту з аналізу безпеки енергоблоку
N 4 РАЕС (загальна сума договору 4704145,2 грн.) та інші.

     4. На   виконання   доручення   НКРЕ   від   20.01.2003    р.
N 05-33-17/186  Запорізьким  територіальним  представництвом  (ТП)
НКРЕ була проведена перевірка ВП "Запорізька АЕС" щодо  законності
укладання угод з концерном "Стратон".
     ВП "Запорізька   "АЕС"   в   особі   генерального   директора
Пишного В.М.,  який  діє  на  підставі  довіреності  N  54/10  від
12.06.2002 р.,  уклав   договір   із   концерном   "Стратон"   від
19.09.2002 р.  N 69/548-02 на постачання технологічного обладнання
для АКС-2 на суму 7810698 грн.,  що перевищує ринкову вартість  на
3066966 грн.
     Тобто,  при  виборі та закупівлі вищенаведеного обладнання ВП
"Запорізька  АЕС" не провів тендеру, чим порушено статтю 18 Закону
України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР  ),  завдавши  збитків
підприємству на суму 3066966 грн.

     5. Постановою   НКРЕ   від   20   лютого   2002   р.   N  159
( v0159227-02 ) "Про  надання  фінансової  звітності  ліцензіатами
НКРЕ"  суб'єкти  підприємницької діяльності,  що отримали ліцензії
НКРЕ  на  здійснення  підприємницької  діяльності  з   виробництва
електроенергії,  зобов'язані  надавати до НКРЕ квартальну та річну
фінансову  звітність.  За  період  перевірки  фінансова  звітність
(форми 1,  2,  3,  4, 5) компанією не надавалася (порушення пункту
3.5.1 Умов  та  Правил  здійснення  підприємницької  діяльності  з
виробництва електричної енергії ( z0174-96 ).
     Статзвітність, визначена НКРЕ постановою від 30 січня 2002 р.
N 103  (  v0103227-02  )  "Про відомчу статистичну звітність НКРЕ"
(форма  N  6-НКРЕ  -  відповідно   до   ліцензії   з   виробництва
електроенергії,  та  форма  N  7-НКРЕ  -  відповідно до ліцензії з
постачання  електроенергії  за  нерегульованим  тарифом)  не  була
надана  в  2002  році  до  Київського  ТП НКРЕ.  Форма N 7-НКРЕ не
надавалась до НКРЕ взагалі (порушення пункту 3.1.1 Умов та  Правил
здійснення  підприємницької  діяльності  з  постачання електричної
енергії за нерегульованим тарифом ( z0448-96 ).

     6.  НКРЕ  листом  від 31.03.2003 р. N 05-39-12/1944 надіслала
запит  до  НАЕК "Енергоатом" щодо надання відповідної документації
про  проведення  процедури  тендеру  конкурсного відбору страхової
компанії  в  термін  до  7  квітня  2003  р.,  на який не одержала
відповіді.
     НАЕК  "Енергоатом"  листом від 24.03.2003 р. N 2521/04 надала
НКРЕ  свої  зауваження  та  заперечення  щодо  вищевказаного  акту
перевірки НКРЕ, які були розглянуті Комісією.
     При розгляді цих зауважень НКРЕ врахувала такі з них:
     лист  НАЕК  "Енергоатом"  від  06.12.2002  р.  N  11536/35 до
Кабінету  Міністрів України щодо надання інформації в частині ходу
розрахунків  компанії  з  фондом  ЯПЦ,  який  не  був  наданий при
перевірці;
     погашення заборгованості    НАЕК    "Енергоатом"    на   суму
13,9 млн.  грн.  шляхом проведення розрахунків до бюджету з ВАТ ТД
"Рівненщина"  та  АТЗТ  "Агросинтез"  (в  акті перевірки погашення
векселів);
     списання  позики  працівників  компанії на суму 3,3 млн. грн.
(за актом перевірки 1,7 млн. грн.).
     Інші    зауваження    та    заперечення   НАЕК   "Енергоатом"
безпідставні,   оскільки   перевірка   здійснювалась   за   період
вересень-грудень  2002  року, а наведені компанією дані стосуються
2002 року в цілому.
     Згідно   з  повноваженнями,  наданими  Законом  України  "Про
електроенергетику" ( 575/97-ВР ),  Указом Президента  України  від
21 квітня  1998 р.  N 335 ( 335/98 ) "Питання Національної комісії
регулювання електроенергетики України",  відповідно до пункту  5.3
Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва
електроенергії,  затверджених постановою НКРЕ від 8 лютого 1996 р.
N 3  (  z0174-96  ),  і  пункту  5.3  Умов  та  Правил  здійснення
підприємницької  діяльності   з   постачання   електроенергії   за
нерегульованим тарифом,  затверджених постановою НКРЕ від 12.08.96
N 36   (   z0448-96    ),    Національна    комісія    регулювання
електроенергетики України П О С Т А Н О В Л Я Є:

     1.     Державному     підприємству     "Національна    атомна
енергогенеруюча компанія "Енергоатом" до 19 травня 2003 р. усунути
порушення:

     1.1. Статті   18   Закону   України  "Про  електроенергетику"
( 575/97-ВР   )   в   частині   здійснення   оснащення    об'єктів
електроенергетики на тендерних засадах.

     1.2. Статті   27   Закону   України  "Про  електроенергетику"
( 575/97-ВР ) в частині ухилення від виконання постанов  НКРЕ  від
19 серпня  2002  р.  N  904  ( v0904227-02 ) "Про тариф на відпуск
електричної енергії для НАЕК "Енергоатом", від 6 листопада 2002 р.
N 1234   (   v1234227-02   )   "Про  проведення  розрахунків  НАЕК
"Енергоатом" з ДСП "Чорнобильська АЕС" НАЕК "Енергоатом".

     1.3.  Пункту  3.6.1 Умов та Правил здійснення підприємницької
діяльності з  виробництва  електричної  енергії  ( z0174-96 ) щодо
діяльності  ліцензіата  згідно   із   законодавством   та   іншими
нормативними документами, а саме щодо:
     1.3.1. Невиконання вимог постанови НКРЕ від 19 серпня 2002 р.
N 904 ( v0904227-02 ) у частині:
     розроблення   та  реалізації  програми  управління  витратами
виробництва електричної енергії;
     впровадження програми з оптимізації чисельності персоналу.
     1.3.2. Недотримання Порядку придбання товарів, робіт і послуг
ліцензіатами,   ціни   (тарифи)   на  відповідну  діяльність  яких
встановлюються НКРЕ  (постанова НКРЕ від 25 грудня 2002 р.  N 1455
( v1455227-02 ).
     1.3.3.  Невиконання в повному обсязі розрахунків з фондом ЯПЦ
та  графіка  погашення  заборгованості НАЕК "Енергоатом" перед ДСП
"Чорнобильська АЕС"  (постанова  НКРЕ  від  6  листопада  2002  р.
N 1234 ( v1234227-02 ).

     1.4.  Пункту  3.1.1 Умов та Правил здійснення підприємницької
діяльності  з  постачання  електричної  енергії  за нерегульованим
тарифом (  z0448-96  )  в  частині  ненадання  НКРЕ  звітності   з
ліцензованої  діяльності,  визначеної НКРЕ в установленому порядку
(форми N 7-НКРЕ ( v0103227-02 ),  та пункту 3.5.1 Умов  та  Правил
здійснення  підприємницької  діяльності  з виробництва електричної
енергії ( z0174-96 ) в  частині  ненадання  відомчої  статистичної
звітності  (форми N 6-НКРЕ до Київського ТП НКРЕ) та інформації на
запит НКРЕ в частині повного переліку укладених договорів, а також
щодо  проведення  тендеру  в частині конкурсного відбору страхової
компанії.

     2. НАЕК "Енергоатом" надати НКРЕ:

     2.1. До  15  травня  2003  року  пояснення  за  2002  рік  та
I квартал 2003 р.  щодо заходів з підвищення безпеки діючих АЕС та
погашення заборгованості НАЕК "Енергоатом" перед фондом  створення
ЯПЦ.

     2.2. До 1 серпня 2003 р. звіт щодо виконання цієї постанови з
урахуванням результатів роботи компанії за I півріччя 2003 року.

     3. Звернути  увагу  НАЕК  "Енергоатом"   на   неприпустимість
здійснення   витрат,   які   не   передбачені  структурою  тарифу,
затвердженою постановою  НКРЕ  від  17  вересня  2002  р.  N  1019
( v1019227-02 ), без погодження з НКРЕ.

 Голова Комісії                                           Ю.Продан