Ліцензування


 
 

Зернові культури

Чи потрібно отримувати ліцензію тим, хто здійснює операції із зерном, оскільки насіння — це будь-які частини рослини, що вважаються придатними для відтворення цілісних рослин? Тобто чи може підприємство торгувати без ліцензії будь-якими зерновими культурами?
(ФГ «Нива», Київська обл.)

Оптова торгівля насінням підлягає ліцензуванню (п. 65 ст. 9 Закону № 1775-III).
Статтею 1 Закону № 411-IV дано визначення терміну «насіння», згідно з яким це — органи рослин, які використовуються для розмноження.
Зерно — це плоди зернових, зернобобових та олійних культур, які використовуються для харчових, насіннєвих, кормових та технічних цілей (п. 11 ст. 1 Закону № 37-IV).
Відповідно до ст. 1 Закону № 1775-III торгівля — це будь-які операції, що здійснюються за договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на товари.
Таким чином, у разі здійснення суб’єктом господарювання діяльності з оптового продажу зерна як органа рослини, що використовуватиметься для розмноження, потрібно отримувати відповідну ліцензію.

Переоформлення ліцензії

Товариство змінило місцезнаходження. Чи потрібно переоформити ліцензію?
(ТОВ «Екос», АР Крим)

Статтею 16 Закону № 1775-III визначено підстави для переоформлення ліцензії. Серед них:
зміна найменування юридичної особи (якщо зміна найменування не пов’язана з реорганізацією юридичної особи) або прізвища, ім’я, по батькові фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності;
зміна місцезнаходження юридичної особи або місця проживання фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності;
зміни, пов’язані з провадженням ліцензіатом певного виду господарської діяльності, зазначеного в ст. 9 цього Закону.
Отже, у разі зміни місцезнаходження суб’єкта господарювання йому слід переоформити ліцензію.
У разі виникнення підстав для переоформлення ліцензії ліцензіат зобов’язаний протягом десяти робочих днів подати до органу ліцензування заяву про переоформлення ліцензії разом з ліцензією, що підлягає переоформленню, та відповідними документами або їх нотаріально засвідченими копіями, які підтверджують зазначені зміни.
Орган ліцензування протягом трьох робочих днів з дати надходження заяви про переоформлення ліцензії та документів, що додаються до неї, зобов’язаний видати переоформлену на новому бланку ліцензію з урахуванням змін, зазначених у заяві.
Одночасно з переоформленою на новому бланку ліцензією орган ліцензування на підставі даних ліцензійного реєстру безкоштовно видає ліцензіату засвідчені ним копії такої ліцензії.
У разі переоформлення ліцензії орган ліцензування приймає рішення про визнання недійсною ліцензії, що була переоформлена, з внесенням відповідних змін до ліцензійного реєстру не пізніше наступного робочого дня.
Термін дії переоформленої ліцензії не може перевищувати терміну дії, зазначеного в ліцензії, що переоформлялася.
За переоформлення ліцензії справляється плата в розмірі п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85 грн.).
Ліцензіат, який подав відповідні документи та заяву про переоформлення ліцензії, може провадити діяльність на підставі довідки про прийняття заяви про переоформлення ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності, яка видається органом ліцензування у разі подання заяви про переоформлення ліцензії.
Не переоформлена в установлений термін ліцензія є недійсною.

Дублікат ліцензії

Бухгалтер підприємства загубила ліцензію. В які терміни можна отримати дублікат ліцензії, i чи справляється за це плата?
(ГК «Гідроенергетик», Дніпропетровська обл.)

Відповідно до ст. 18 Закону № 1775-III підставами для видачі дубліката ліцензії є:
втрата ліцензії;
пошкодження ліцензії.
У разі втрати ліцензії ліцензіат зобов’язаний звернутися до органу ліцензування із заявою про видачу дубліката ліцензії, до якої додається документ, що засвідчує внесення плати за видачу дубліката ліцензії.
Термін дії дубліката ліцензії не може перевищувати терміну дії, який зазначався у втраченій або пошкодженій ліцензії.
Орган ліцензування зобов’язаний протягом трьох робочих днів з дати одержання заяви про видачу дубліката ліцензії видати заявникові дублікат ліцензії замість втраченої або пошкодженої.
За видачу дубліката ліцензії замість втраченої або пошкодженої ліцензії справляється плата у розмірі п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85 грн.), що зараховується до Державного бюджету України.

Прекурсори

Чи потрібна ліцензія на придбання ацетону й толуолу, а також розчинників, що містять не менше ніж 10 відсотків ацетону й толуолу, з подальшим використанням у виробничих цілях?
(ПП «Ділова ініціатива», Херсонська обл.)

Статтею 5 Закону № 1775-III визначено, що спеціально уповноважений орган з питань ліцензування дає роз’яснення щодо застосування законодавства у сфері ліцензування.
Відповідно до роз’яснення № 4-431-876/5695 ацетон i толуол віднесено до групи прекурсорів, включених до списку № 2 таблиці IV Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин i прекурсорів, затвердженого постановою № 770, щодо яких встановлюються заходи контролю. Під час розробки цього Переліку було враховано вимоги Конвенції, членом якої є Україна.
Відповідно до Конвенції засоби контролю потрібні не лише щодо наркотичних засобів i психотропних речовин, а й щодо деяких речовин, у тому числі прекурсорів, хімічних речовин i розчинників, що використовуються під час незаконного виготовлення наркотичних засобів i психотропних речовин, легкодоступність яких призвела до зростання підпільного виробництва наркотичних засобів i психотропних речовин. У додатку до Конвенції наведено дві таблиці, що відповідають списку № 1 i списку № 2 таблиці IV Переліку.
Відповідно до п. 23 ст. 9 Закону № 1775-III ліцензуванню підлягає такий вид господарської діяльності, як розроблення, виробництво, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, пересилання, ввезення, вивезення, відпуск, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин i прекурсорів.
Діяльність, пов’язана з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів i прекурсорів, здійснюється відповідно до Закону № 60/95-ВР (ст. 4 Закону № 698-ХІІ).
Статтею 16 Закону № 60/95-ВР передбачено, що юридичні особи всіх форм власності можуть здійснювати діяльність, пов’язану з обігом прекурсорів, включених до списку № 2 таблиці IV Переліку, за наявності у них ліцензії на цей вид діяльності.
Таким чином, Закон № 60/95-ВР не ставить отримання ліцензії в залежність від того, з якою метою здійснюється придбання вищеназваних речовин, а тому згідно з чинним законодавством діяльність, пов’язана з придбанням ацетону, толуолу, а також розчинників, що містять не менше ніж 10 відсотків ацетону й толуолу та які підлягають тим же засобам контролю, що й прекурсори, можлива лише за наявності відповідної ліцензії.
Відповідно до п. 1.5 Ліцензійних умов № 39/66 ліцензування зазначеного виду господарської діяльності є засобом контролю держави за дотриманням ліцензіатом вимог законодавства щодо діяльності, пов’язаної з розробленням, виробництвом, виготовленням, зберіганням, перевезенням, придбанням, пересиланням, ввезенням, вивезенням, відпуском, знищенням наркотичних засобів, психотропних речовин i прекурсорів.
Відповідно до ст. 8 Закону № 1775-III у разі, якщо суб’єкт господарювання провадить вид господарської діяльності, зазначений у ст. 9 цього Закону, не повним обсягом, а частково або з окремих робіт, операцій, послуг, ліцензійні умови поширюються на суб’єкта господарювання в частині, що встановлює вимоги до провадження господарської діяльності, зазначеної в ліцензії.

Перевезення працівників

Орган державної влади має автобус, на якому вранці та ввечері перевозить своїх працівників. Чи потрібно йому отримувати ліцензію?
(Райсуд, Київська обл.)

Відповідно до п. 33 ст. 9 Закону № 1775-III ліцензуванню підлягає надання послуг з перевезення пасажирів i вантажів автомобільним транспортом загального користування (крім надання послуг з перевезення пасажирів та їх багажу на таксі).
Пунктом 1.5 Ліцензійних умов № 6/18 визначено, що не підлягає ліцензуванню діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів i вантажів автотранспортними засобами, що належать підприємствам та організаціям органів державної влади (наприклад, МВС України, Служби безпеки України, Міноборони України, МНС України, органів прокуратури, судів, митних органів, податкової адміністрації), за винятком перевезень, що здійснюються цими організаціями на комерційних умовах.
Враховуючи зазначене, у разі коли на автомобільному транспорті здійснюється перевезення працівників органу державної влади (не на комерційній основі), отримання ліцензії не потрібно.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 21 червень 2003 року