ГУРТОЖИТОК ЧИ МАЛОСІМЕЙКА?

Передача у комунальну власність

Можливість приватизації будинків для малосімейних передбачена п. 9 ст. 8 Закону "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" від 22 лютого 1994 року, відповідно до якого у разі банкрутства підприємств, зміни форми власності або ліквідації підприємств, установ та організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (крім гуртожитків) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад. При переведенні будинків для малосімейних у комунальну власність наймачі матимуть змогу приватизувати квартири, в яких вони мешкають.

Із передачею у комунальну власність гуртожитків в Україні склалася складна ситуація. Підприємства, не маючи фінансової можливості навіть для здійснення своєї виробничої діяльності, припинили фінансування об'єктів житлового фонду. Звинувачувати когось у цій ситуації важко. Адже всім відомо, в якому жалюгідному стані перебуває державний житловий фонд, коштів на його утримання та ремонт немає. А які гроші можуть бути у банкрута? Будинки гуртожитків потребують ремонту, у деяких за несплату відключені газо-, електро-, водопостачання.

Такі умови викликають із боку мешканців безліч скарг. І вони наполягають на передачі будинків до комунальної власності, вбачаючи в цьому єдиний вихід зі складної ситуації. Вона погіршується ще й тим, що окремі типові будинки, які мали статус гуртожитків, підлягають реконструкції, після якої вони отримають статус звичайного жилого будинку. А для цього необхідно виселення мешканців, приведення будинків у відповідність із мінімальними нормами влаштування з відповідним фінансуванням виконаних робіт. На жаль, фінансові можливості для цього знаходяться не завжди. Однак, у деяких випадках може виправдати себе можливість залучення коштів мешканців квартир у інвестування житла з метою отримання упорядкованих квартир або ж вони пропонують більшість робіт виконати власними силами. Для вирішення зазначеної проблеми за наявності згоди власника будинку на виконання робіт із переобладнання будинку у разі такої потреби, слід звертатися до органів виконавчої влади і місцевого самоврядування. Отримавши квартири у власність, мешканці будуть зацікавлені у збереженні житлового фонду і використанні найкращим чином.

Правовими підставами передачі житлового фонду у комунальну власність є Закони України "Про приватизацію державного житлового фонду", "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності". Постанова Кабінету міністрів України від 6.11.1995 р. № 891 "Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій" тощо.

Згідно із законом

Основні засади передачі об'єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад міст, селищ, сіл або у їх спільну власність визначаються Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності". Цим же законом регулюються зворотні процеси, пов'язані з передачею об'єктів права комунальної власності у державну власність. До об'єктів передачі належить і житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури, які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій, або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

Стаття 7 зазначеного Закону передбачає, що жилі будинки (разом із вбудованими та прибудованими нежилими приміщеннями) та гуртожитки (в тому числі, не завершені будівництвом) передаються з державної у комунальну власність безоплатно. Передача здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном та самоврядних організацій, яким державне майно передано в користування. Порядок передачі житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні підприємств, установ, організацій, у комунальну власність визначається Кабінетом Міністрів України, який, окрім того, визначає і порядок подання та розгляду пропозицій щодо передачі об'єктів із комунальної власності у державну.

Порядок здійснення приймання-передачі

Перед передачею має бути визначений технічний стан будинку та об'єктів комунального призначення, що його обслуговують, відповідно до правил оцінки фізичного зносу жилих будинків. А якщо жилий будинок потребує ремонту, необхідно визначитися з джерелами фінансування і терміном виконання робіт, у тому числі, із залученням коштів підприємств, установ, організацій, які передають житловий фонд у комунальну власність.

Передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст — за наявності згоди районних і обласних рад, якщо інше не передбачено законом.

На практиці передача об'єктів здійснюється комісією з питань передачі об'єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Порядок утворення і роботи комісії визначається Кабінетом Міністрів України — у разі передачі об'єктів у державну власність і відповідними органами місцевого самоврядування — у тому випадку, коли об'єкти передаються у комунальну власність. Комісія визначає технічний стан жилого будинку та у разі потреби приймає рішення щодо ремонту будинку, джерела його фінансування, термін виконання робіт.

Передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії та затверджується виконавчим органом, який утворив цю комісію. З моменту підписання акта виникає право власності на об'єкт передачі. До акта приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність додаються: акт передачі наявного службового житла, договори оренди нежилих приміщень, акт передачі договорів найму жилих приміщень. Зміна умов договорів найму або оренди здійснюється відповідно до чинного законодавства.

Об'єкти житлового фонду передаються разом із майном підприємств, що обслуговували ці об'єкти, у тому числі основними фондами, ремонтно-будівельними ^базами, майстернями, транспортними засобами, технікою для прибирання. Разом із відомчим житловим фондом комунальним підприємствам передаються зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання).

Галина КОВАЛЕНКО, заступник завідуючого секретаріатом Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації

По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 30 (422)26 липня- 1 серпня 2003 р.