• Витрати, пов’язані з оплатою днів тимчасової непрацездатності


Чи нараховуються страхові внески в розмірі 1,9% та чи утримуються в розмірі 0,5% на допомогу у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності? Законом № 2213-III передбачено, що перші п’ять днів тимчасової непрацездатності, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, оплачуються власником або уповноваженим ним органом за рахунок коштів підприємства, установи, організації за основним місцем роботи. Як нараховуються в такому випадку страхові внески (1,9 i 0,5%) на виплати за перші п’ять днів непрацездатності?

 

Стосовно нарахування та утримання страхових внесків з допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, яка виплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності), то у зв’язку з тим, що допомога в разі тимчасової непрацездатності не входить до оплати праці за Інструкцією № 323, страхові внески на неї не нараховуються в розмірі 1,9% i не утримуються в розмірі 0,5% (відповідно до Закону № 1533-III страхові внески для найманих працівників нараховуються на суми оплати праці, які включають основну i додаткову заробітну плату, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати (у тому числі в натуральній формі), які підлягають обкладанню прибутковим податком з громадян, а не від суми оподатковуваного доходу (прибутку), як було передбачено в Порядку справляння збору на обов’язкове соціальне страхування на випадок безробіття).
Відповідно до п. 4.6 Інструкції № 323 допомога по тимчасовій непрацездатності не включається до складу фонду оплати праці. Тому суми оплати за перші п’ять днів тимчасової непрацездатності, що повинні сплачуватися роботодавцем найманому працівнику відповідно до Закону № 2213-III, також не відносяться до фонду оплати праці.
Таким чином, у зв’язку з тим, що витрати, пов’язані з оплатою днів тимчасової непрацездатності, в тому числі перших п’яти днів, не відносяться до фонду оплати праці, а тому не є базою для нарахування внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, страхові внески на ці суми не нараховуються i не утримуються (від роботодавців та найманих працівників).
Відповідно до п. 7 Порядку оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації, затвердженого постановою № 439, витрати, пов’язані з оплатою днів тимчасової непрацездатності найманих працівників, відносяться згідно з пп. 5.6.2 п. 5.6 ст. 5 Закону № 334/94-ВР на валові витрати, а для бюджетних установ та організацій — на їх видатки за кодом економічної класифікації 1120 «Нарахування на заробітну плату».

Консультують фахівці Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 45 / 2003