Коментар фахівця

 
 

Законом України від 28.11.2003 р. № 1352-IV «Про продовження дії окремих норм Закону України «Про податок на додану вартість» (набрав чинності з 1 січня 2004 р.) з метою підтримки сільськогосподарських товаровиробників продовжено до 1 січня 2005 р. дію пп. 6.2.6 п. 6.2 ст. 6 та пунктів 11.21 i 11.29 ст. 11 Закону України від 03.04.97 р. № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість» (за текстом — Закон № 168/97-ВР).
З метою приведення у відповідність до вказаних змін деяких нормативно-правових актів, пов’язаних із дією вищезазначених пунктів Закону України «Про податок на додану вартість», Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 04.03.2004 р. № 254 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (за текстом — постанова № 254), яка внесла зміни до таких документів.
Постанова Кабінету Міністрів України від 26.02.99 р. № 271 «Про Порядок акумуляції та використання коштів, які нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками — платниками податку на додану вартість щодо операцій з продажу товарів (робіт, послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини» (зі змінами та доповненнями, за текстом — постанова № 271).
Пунктом 11.29 ст. 11 Закону № 168/97-ВР передбачено особливий порядок сплати ПДВ до бюджету щодо операцій з продажу товарів (робіт, послуг) власного виробництва сільськогосподарськими товаровиробниками, за винятком операцій з продажу переробним підприємствам молока та м’яса живою вагою, затверджений постановою № 271.
Згідно зі змінами, внесеними до п. 5 Порядку акумуляції та використання коштів, які нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками — платниками ПДВ щодо операцій з продажу товарів (робіт, послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини, затвердженого постановою № 271, продовжено до 01.03.2005 р. дію норми, відповідно до якої залишок коштів на окремому рахунку сільськогосподарських товаровиробників у кінці року вилученню до бюджету не підлягає i має бути використаний сільськогосподарськими товаровиробниками на придбання матеріально-технічних ресурсів виробничого призначення в наступному році (до 01.03.2005 р.), а починаючи з 1 березня 2005 р. має бути перерахований до державного бюджету.
Таким чином, залишок коштів, що рахувались у кінці 2003 р. на окремому рахунку сільськогосподарських товаровиробників i не були використані ними до 01.03.2004 р. на придбання матеріально-технічних ресурсів виробничого призначення, після 01.03.2004 р. до бюджету не вилучаються, i сільськогосподарські товаровиробники мають право використовувати їх на вищезазначені цілі до 01.03.2005 р. Проте у разі нецільового використання зазначені кошти стягуватимуться до держбюджету у безспірному порядку.
Крім того, необхідно підкреслити, що кошти, які в період до 1 березня 2005 р. не будуть перераховані на окремий рахунок (незалежно від причини), також підлягатимуть спрямуванню до держбюджету.
Постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.99 р. № 805 «Про Порядок нарахування, виплат i використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі» (зі змінами та доповненнями, за текстом — постанова № 805).
Пунктом 11.21 ст. 11 Закону № 168/97-ВР передбачено відмінний від загального порядок сплати ПДВ до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, затверджений постановою № 805.
Дію Порядку нарахування, виплат i використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі (за текстом — Порядок) продовжено на 2004 р. (до 01.01.2005 р.) пп. 1 п. 2 постанови № 254. Крім того, зазначеним підпунктом внесено доповнення до абзацу третього п. 1 Порядку, згідно з яким збільшено перелік операцій, на які не поширюється пільговий порядок сплати ПДВ, а саме операції:
з реалізації молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів, виготовлених переробними підприємствами з: імпортованої сировини; сировини, закупленої не в живій вазі; сировини не власного виробництва сільськогосподарського товаровиробника;
з продажу імпортованої сировини;
з продажу молока i м’яса в живій вазі посередниками;
з переробки сировини на давальницьких умовах.
Згідно з доповненнями, внесеними до абзацу першого п. 5 Порядку, перерахування сум дотацій провадиться платіжними дорученнями з окремого рахунку переробного підприємства на окремі рахунки сільськогосподарських товаровиробників. Окремі рахунки мають бути відкриті сільськогосподарськими товаровиробниками в обслуговуючих установах банків протягом одного звітного періоду.
Ця норма не стосується особистих селянських господарств. Тобто сільськогосподарські товаровиробники, що ведуть особисте селянське господарство, окремі рахунки в установах банків відкривати не зобов’язані.
Змінами, внесеними до абзацу четвертого п. 5 Порядку, продовжено на 2005 р. дію норми, відповідно до якої переробні підприємства перераховують сільськогосподарським товаровиробникам суми ПДВ, нараховані на обсяги реалізованої у 2005 р. готової продукції, виготовленої із сировини, закупленої у 2004 р. без ПДВ, у міру надходження коштів за неї чи її відвантаження залежно від того, що здійснено раніше.
Пункт 7 Порядку доповнено абзацом, який передбачає, що не перераховані переробними підприємствами на окремі рахунки сільськогосподарських товаровиробників суми дотацій вважаються такими, які використовуються не за цільовим призначенням.
Слід зауважити, що встановлено також порядок цільового використання дотацій, отриманих сільськогосподарськими товаровиробниками (п. 8 Порядку) та визначено відповідальність за нецільове використання таких коштів.
За використання сум дотацій не за цільовим призначенням керівники сільськогосподарських підприємств несуть відповідальність згідно із законом.

Анатолій БОГДАН,
директор Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 11 / 2004