ДПА КОНСУЛЬТУЄ


Платник податків отримав рішення районної ДПІ, прийняте за розглядом первинної скарги, яким сума податкового зобов'язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні що оскаржувалося, зменшена. Крім цього, через декілька днів платник податків отримав нове податкове повідомлення-рішення. в якому зазначено вже зменшену суму податкового зобов'язання та новий строк її сплати до бюджету. Від якої події (отримання рішення за розглядом скарги чи нового податкового повідомлення-рішення на зменшену суму податкового зобов'язання) необхідно дотримуватися строків подання повторної скарги (заяви) та які вимоги до змісту скарги (заяви)?


Строки для подання скарги

Дійсно, ці питання є актуальними, і незнання їх може призвести до залишення скарги без розгляду або до збільшення кількості скарг (заяв) платників податків.

У разі коли нарахована сума податкового зобов'язання (пені та штрафних або фінансових санкцій) зменшується внаслідок їх адміністративного оскарження, раніше надіслане податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним від дня отримання платником податків нового податкового повідомлення-рішення, що містить нову суму податкового зобов'язання. Зменшена сума податкового зобов'язання повинна бути сплачена або може бути оскаржена (якщо платник податків не погоджується з прийнятим рішенням за розглядом його скарга або заяви) у строки, визначені Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (пункт 6.5 статті 6 зазначеного Закону, далі — Закон).

У цьому випадку, як і у випадку, коли за розглядом скарги (заяви) оскаржуване податкове пові-домлення-рішення залишається без змін, державна податкова інспекція за місцем взяття на податковий облік платника податків відповідно до вимог Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платника податків, затвердженого наказом ДПА України від 21 червня 2001 року № 253 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 6 липня 2001 року за № 567/5758 (із змінами та доповненнями) надсилає останньому нове податкове повідомлення-рішення відповідно на зменшену суму податкового зобов'язання або на суму податкового зобов'язання, зазначену у податковому повідом-ленні-рішенні, яке оскаржувалося, і було залишене без змін. У новому податковому повідомленні-рішенні проставляється новий строк сплати до бюджету суми податкового зобов'язання (пені, штрафних або фінансових санкцій).

Враховуючи норми абзацу першого підпункту 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону, у разі коли контролюючий орган надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді (рішення за розглядом скарги), а у випадках передбачених зазначеним Законом та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, — протягом тридцяти календарних днів від дня отримання відповіді (рішення за розглядом скарги) звернутися з повторною скаргою до контролюючого органу вищого рівня. Скаргу (заяву) необхідно подавати (надсилати поштою з повідомленням про вручення) у зазначені строки безпосередньо до органу державної податкової служби вищого рівня після отримання відповіді (рішення за розглядом скарги), а не після отримання нового податкового повідомлення-рішення. Щодо суми, то оскаржується сума податкового зобов'язання з урахуванням рішення (рішень), прийнятого (прийнятих) за розглядом первинної або первинної і повторної (повторних) скарг (заяв).

Деякі платники податків, отримавши нове податкове повідомлен-ня-рішення, надіслане з урахуванням рішення, прийнятого за розглядом первинної скарги, яким залишено без змін податкове пові-домлення-рішення, що було оскаржене, знову звертаються з первинною скаргою (заявою) до ДПІ на нове податкове повідомлення-рішення, видане під таким же номером але через дріб "1" і на таку ж саму суму податкового зобов'язання з новим строком сплати. Цього робити не потрібно, тому що зазначені у новому податковому пові-домленні-рішення суми податкового зобов'язання вже оскаржувалися і були предметом розгляду держподатінспекцією та залишені без змін її рішенням, прийнятим за розглядом скарги. Платник податків мав право оскаржити в установлені Законом і Положенням строки суми податкового зобов'язання, з яким він не погоджується, до органу державної податкової служби вищого рівня після отримання рішення держподатінспекції за розглядом первинної скарги.

Зміст скарги

Аналіз скарг (заяв) платників податків свідчить про необхідність дотримання платниками податків вимог Закону та Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби в редакції затвердженій наказом Державної податкової адміністрації України від 2 березня 2001 року № 82, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 березня 2001 року за № 238/5429, із змінами і доповненнями) щодо змісту скарги (заяви) і порядку та строків подання (надсилання) скарги (заяви) на рішення органів державної податкової служби.

У скарзі (заяві) має бути зазначено:

1)   прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання фізичної особи — платника податку, а для юридичної особи — платника податку — її найменування, місцезнаходження, а також адресу, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) за скаргою (заявою);

2)   найменування органу державної податкової служби, яким видано податкове повідомлення або рішення, що оскаржується, дата і номер;

3)   суть порушеного питання, прохання чи вимоги й обгрунтування незгоди платника податків із сумою податкового зобов'язання, визначеною органом державної податкової служби в податковому повідомленні, або незгоди з іншим рішенням органу державної податкової служби;

4)  про подання чи неподання позовної заяви до суду про визнання недійсним податкового повідомлення або рішення органу державної податкової служби, а також про повідомлення чи неповідомлення відповідного органу державної податкової служби про подання повторної скарги (заяви) органу державної податкової служби вищого рівня;

5)   підпис фізичної особи — платника податку або уповноваженої на те особи, а для юридичної особи — платника податку — підпис керівника або представника юридичної особи — платника податку, скріплений печаткою юридичної особи — платника податку;

6) перелік документів і розрахунків, що додаються до скарги (заяви), у разі надсилання скарги (заяви) поштою додається опис укладеного та повідомлення про вручення.

Скарга (заява) повинна бути викладена в письмовій формі та надіслана до органу державної податкової служби поштою з повідомленням про вручення або передана фізичною чи юридичною особою — платником податку — через представника.

Згідно з абзацом сьомим пункту 3 зазначеного Положення скарга (заява), оформлена без дотримання цих вимог, що не дає можливості розглянути скаргу (заяву) по суті, повертається особі, яка її подала, з відповідними роз'ясненнями не пізніше п'яти днів від дня отримання такої скарги (заяви).

Продовження строків

Скарга (заява), подана з порушенням порядку і строків, визначених пунктом 4 та підпунктом 5.1 пункту 5 Положення, не підлягає розгляду органами державної податкової служби. Граничні строки для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби підлягають продовженню керівником органу державної податкової служби (його заступником) за письмовим запитом платника податків, якщо такий платник податків протягом зазначених строків:

1)  перебував за межами України;

2) перебував у плаванні на морських суднах за кордоном України у складі команди (екіпажу) таких суден;

3)   перебував у місцях позбавлення волі за вироком суду;

4)  мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території інших держав або через інші обставини непереборної сили, підтверджені документально;

5)   був визнаний за рішенням суду безвісно відсутнім або перебував у розшуку у випадках, передбачених законодавством.

Продовження граничних строків для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби із зазначених підстав здійснюється для платників податків — фізичних осіб, а також для посадових осіб юридичної особи — платника податку, якщо протягом граничних строків, визначених у підпунктах 4.2 та 4.3 пункту 4 і підпункті 5.1 Пункту 5 згаданого Положення, така юридична особа — платник податку не мала інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори (обов'язкові платежі), а також вести податковий облік та звітність (пункт 7 Положення). Механізм продовження граничних строків для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби передбачено Порядком застосування норм пункту 15.4 статті 15 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (затверджено наказом ДПА України від 19 березня 2001 року № 113 і зареєстровано в Мін'юсті України 28 березня 2001 року за № 284/5475).

Якщо питання, порушені у скарзі (заяві), одержаній органом державної податкової служби, не входять до його повноважень, то така скарга (заява) в термін не більше п'яти днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється особі, яка подала скаргу (заяву). Не розглядаються повторні звернення тим самим органом державної податкової служби від тієї ж самої особи з того ж самого питання, якщо перше вирішено по суті (абзаци 8 і 9 пункту 3 Положення).

Суттєве значення для з'ясування чи дотримано платником податків строки надсилання скарги (заяви) поштою мають повідомлення про вручення і опис вкладення поштового відправлення та відбиток календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), квитанція або касовий чек відділення поштового зв'язку про оплату послуг за поштове відправлення із зазначенням дати відправлення.

Іван ЛОНЮК, директор Департаменту апеляцій ДПА України

По материалам газеты "Юридичний вісник України" від 12-18 червня 2004 р. № 24