Застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктами малого підприємництва -юридичними особами та економічна ефективність надходження єдиного податку

Розвиток малого підприємництва сприяє створенню умов для позитивних структурних змін в економіці України, подолання негативних процесів та забезпечення сталого позитивного розвитку суспільства. Підтримуючи розвиток малого та середнього бізнесу, держава тим самим підтримує вітчизняних виробників. Крім того, формуються умови для забезпечення зайнятості населення України, створюються нові робочі місця, вирішується проблема безробіття.

Поняття суб'єктів малого підприємництва визначено Законом № 2063-ІІІ, згідно зі ст. 1 якого суб'єктами малого підприємництва, зокрема є юридичні особи — суб'єкти підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та обсяг річного валового доходу не перевищує 500000 євро.

Для суб'єктів малого підприємництва, зокрема юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. грн., згідно з Указом № 727/98 запроваджується спрощена система оподаткування, обліку та звітності.

Тобто із суб'єктів підприємницької діяльності — юридичних осіб, які згідно із Законом відносяться до категорії суб'єктів малого підприємництва, на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку можуть перейти лише ті суб'єкти, які відповідають вимогам зазначеного Указу.

Для здійснення діяльності за спрощеною системою оподаткування зі сплатою єдиного податку суб'єкту підприємницької діяльності необхідно отримати Свідоцтво про право сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва (затверджено наказом № 555). Для цього суб'єкт малого підприємництва — юридична особа подає письмову заяву до органу державної податкової служби за місцем державної реєстрації не пізніше ніж за 15 днів до початку наступного звітного (податкового) періоду (кварталу) за умови сплати всіх установлених податків та обов'язкових платежів, термін сплати яких настав на дату подання заяви.

Право вибору системи оподаткування: загальна (зі сплатою всіх податків) чи спрощена (зі сплатою єдиного податку) — залишається за суб'єктом малого підприємництва.

Слід зазначити, що спрощену систему оподаткування, обліку та звітності обирають все більше суб'єктів малого підприємництва — юридичних осіб.

Так, якщо у 1999 р. на умовах спрощеної системи оподаткування здійснювали діяльність 28,6 тис. осіб, у 2000 р. - 66,6 тис, 2001 р. - 91.7 тис, 2002 р. -115,6 тис, то у 2003 р. свідоцтво отримали вже 133,1 тис. юридичних осіб — суб'єктів малого підприємництва.

Проте порівняно із кількістю зареєстрованих платників єдиного податку станом на 1 січня 2004 р.їх кількість лише за три перших місяці поточного року зменшилася на 16,1 тис. суб'єктів, або на 12.1%.

До цього призвела насамперед неврегульованість законодавства щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.

Так, а. 15 Закону № 1058-14/. який набрав чинності з 1 січня 2004 р., визначено, що платники єдиного податку зобов'язані, крім єдиного податку, сплачувати внески до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування та Пенсійного фонду України. Відповідно ж до Указу № 727/98 платники єдиного податку звільняються від сплати зазначених внесків. Саме це є причиною переходу платників податків зі спрощеної системи оподаткування на загальну.

З метою врегулювання цього питання Кабінетом Міністрів України схвалено проект Закону України «Про встановлення ставок єдиного податку і порядок перерозподілу сум єдиного та фіксованого податків». Законопроект передбачає зменшення діючих ставок єдиного податку, але такі платники сплачуватимуть внески до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування та Пенсійного фонду України на загальних підставах. На сьогодні законопроект розглядається у Верховній Раді України.

У поточному році суб'єкти малого підприємництва — платники єдиного податку здійснювали діяльність у таких сферах: торгівля та громадське харчування — 26,8%, надання послуг — 33,3%, матеріальне виробництво — 26,1 %, сільське господарство - 3,9%, інші - 9,9%.

Таким чином, мале підприємництво розвивається переважно у сферах надання послуг, торгівлі та громадського харчування, матеріального виробництва.

Згідно з Указом № 727/98 суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа, яка перейшла на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, самостійно обирає одну з таких ставок єдиного податку:

Так, станом на 01.04.2004 р. за першою ставкою здійснювали діяльність 28,9% суб'єктів підприємницької діяльності, за другою — 71,1%.

Тобто більшість платників єдиного податку обирають спосіб оподаткування за ставкою 10% і звільняються від сплати ПДВ.

Відповідно до Указу № 727/98 новостворені та зареєстровані в установленому порядку суб'єкти малого підприємництва, які подали до державної податкової служби за місцем їх реєстрації заяву на право застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, вважаються суб'єктами спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності з того кварталу, в якому проведено їх державну реєстрацію.

Так, наприклад, лише у І кварталі 2004 р. майже 1,7 тис. суб'єктів малого підприємництва зареєстровані в державних податкових органах як новостворені та при реєстрації обрали спосіб оподаткування за єдиним податком.

Всього за зазначений період середньооблікова чисельність працюючих на підприємствах України, що перейшли на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку, становить 906532 особи. Здебільшого вони здійснюють діяльність у сфері надання послуг (38%), матеріального виробництва (33,7%), торгівлі та громадського харчування (17.1%).

Середньооблікова чисельність працюючих у одного суб'єкта малого підприємництва становить 8 осіб.

Згідно з Указом № 727/98 об'єктом оподаткування для платників єдиного податку вважається сума виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок та/або в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).

Крім того, згідно із Порядком № 554 щодо ведення Книги обліку доходів і витрат суб'єкта малого підприємництва - юридичної особи, яка застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, у дохідній частині Книги відображаються всі надходження, отримані на розрахунковий (поточний) рахунок та в касу суб'єктом малого підприємництва від продажу продукції (товарів, робіт, послуг), майна, включаючи основні фонди, які належать суб'єкту малого підприємництва й реалізовані у звітному (податковому) періоді, позареалізаційні доходи та виручка від іншої реалізації.

Тобто при переході на спрощену систему оподаткування за єдиним податком платником податку застосовується касовий метод обчислення виручки, при якому враховуються всі кошти, що надійшли на розрахунковий рахунок та в касу.

Обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) у платників єдиного податку— юридичних осіб за І квартал 2004 р. становив 3234,4 млн. грн.

За результатами господарської діяльності за звітний (податковий) період (квартал) суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи зобов'язані подавати до органу державної податкової служби до 20 числа місяця, що настає за звітним (податковим) періодом, розрахунки про сплату єдиного податку разом з платіжними дорученнями на сплату єдиного податку з позначкою банку про зарахування коштів.

Суб'єкти підприємницької діяльності — юридичні особи сплачують єдиний податок щомісяця не пізніше

20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділень Держказначейства України. Ця норма чинного законодавства щодо термінів сплати єдиного податку та подання платіжних доручень про його сплату також потребує законодавчого врегулювання.

За період до бюджету надійшло єдиного податку, сплаченого юридичними особами - суб'єктами малого підприємництва, всього у сумі 31 5,4 млн. грн.

Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження єдиного податку до бюджету збільшилися на 79,9 млн. грн., або на 33,9%.

Одним із позитивних факторів застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності є перехід збиткових підприємств на сплату єдиного податку.

Так, лише за три місяці поточного року на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності переведено 576 збиткових підприємств, які, перебуваючи на загальній системі оподаткування, не сплачували податок на прибуток, оскільки мали нульове або від'ємне значення об'єкта оподаткування у загальній сумі 14,2 млн. грн. Після переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності ними перераховано до бюджету 0,8 млн. грн. єдиного податку.

Віра ЦВЄТКОВА, заступник начальника управління податку на прибуток та податкових платежів — начальник відділу спеціальних режимів оподаткування Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 25/ 2004 (ЛИПЕНЬ)