Ведення Книги обліку доходів і витрат


Який порядок ведення Книги обліку доходів і витрат фізичними особами — платниками єдиного податку?


Указом № 727/98 визначено, що форма Книги обліку доходів і витрат, які підлягають оподаткуванню відповідно до цього Указу, а також порядок ЇЇ ведення суб'єктами малого підприємництва, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюється Державною податковою адміністрацією України (ст. 4 Указу).

Для платника єдиного податку — фізичної особи порядок ведення Книги обліку доходів і витрат затверджено Порядком № 599.

Відповідно до цього Порядку для визначення результатів власної підприємницькоїдіяльності на підставі хронологічного відображення здійснених господарських і фінансових операцій платник єдиного податку веде Книгу обліку доходів і витрат згідно з додатком 10 до Інструкції № 12. При цьому обов'язковому заповненню підлягають лише графи «Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)», «Витрати на виробництво продукції», «Сума виручки (доходу)», «Чистий дохід».

У графі «Сума виручки (доходу)» відображається фактично отримана сума виручки (як за наявності первинних документів, так і за їх відсутності). Згідно зі ст. 1 Указу № 727/98 виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) вважається сума, фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).

У графі «Витрати на виробництво продукції» відображаються документально підтверджені витрати, безпосередньо пов'язані з одержанням доходу, на підставі первинних документів про здійснення витрат.

Книга має перебувати на місці здійснення підприємницькоїдіяльності.

Записи платник єдиного податку веде в хронологічному порядку — в календарній послідовності виникнення фактів отримання доходів та фактів поне-сення витрат.

Книга та первинні документи (у тому числі електронні) зберігаються у платника єдиного податку протягом трьох років після останнього зробленого у Книзі запису.

Водночас згідно з Указом № 727/98 суб'єкти малого підприємництва — фізичні особи сплачують єдиний податок за ставками, встановленими місцевими радами за місцем їх державної реєстрації у фіксованому розмірі залежно від виду діяльності в межах від 20 до 200 грн. на місяць для самостійного здійснення підприємницької діяльності (з використанням найманої праці, включаючи членів їх сімей, — збільшується на 50% за кожну найману особу), і розмір єдиного податку не залежить від результатів підприємницької діяльності фізичної особи — суб'єкта підприємницької діяльності, тобто від розміру чистого доходу, за умови, що обсяг виручки платника єдиного податку не перевищує 500 тис. грн. на календарний рік.

Враховуючи зазначене, важливою умовою під час ведення платниками єдиного податку Книги обліку доходів і витрат є заповнення граф «Період обліку (день, тиждень, місяць)» та «Сума виручки (доходу)».

Як зазначено в постанові № 507, оскільки право надання роз'яснення щодо Указу № 727/98 покладено на Кабінет Міністрів України, книги обліку доходів і витрат (вищезазначена ф. № 10) додатково отримуються суб'єктом малого підприємництва — фізичною особою, яка провадить торговельну діяльність, на кожного найманого працівника, що займається реалізацією товарів (п. З постанови № 507).

Платник єдиного податку самостійно подає для реєстрації до податкового органу необхідну кількість книг обліку доходів і витрат. Аркуші Книги нумеруються, прошиваються, скріплюються печаткою податкового органу, затверджуються підписом керівника податкового органу або його заступника.

У Книзі, яку веде найманий працівник, має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові платника єдиного податку, прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, що перебуває у трудових відносинах з цим платником податку, а також серію та номер виданої довідки про трудові відносини.

У разі звільнення одного найманого працівника та працевлаштування іншого суб'єкт підприємницької діяльності самостійно вносить до Книги відповідні записи та нові відомості щодо найманого працівника згідно з виданою довідкою про трудові відносини з платником єдиного податку.

У разі припинення діяльності (зняття з державної реєстрації) суб'єкта підприємницької діяльності, звільнення найманого працівника без працевлаштування іншого або закінчення аркушів у Книзі відповідальний працівник податкового органу робить у ній відповідний запис («Книгу анульовано», інспектор (ПІБ), дата), і вона залишається на зберіганні у підприємця протягом трьох років.

КОНСУЛЬТУЮТЬ ФАХІВЦІ ДПА УКРАЇНИ

Відповіді підготовлено за сприяння Зінаїди МОРОЗ — заступника директора Департаменту оподаткування фізичних осібДПА України — начальника управління розгляду звернень платників та методології адміністрування

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 38-39 / 2004