ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                  13.02.2006  N 1216/6/17-0716
                              N 2607/7/17-0717


                Про розгляд листа щодо обкладання
              ПДФО вартості товарів, які передаються
               безоплатно фізичним особам на умовах
                   розіграшу з рекламною метою


                             (Витяг)

     <...> Згідно з Законом  України  від  22.05.03  р.  N  889-IV
( 889-15  )  "Про  податок  з доходів фізичних осіб",  який набрав
чинності з 1 січня 2004 року (п.  1.2 ст.  1, далі - Закон), дохід
платника  податку  визначено  як  сума будь-яких коштів,  вартість
матеріального і нематеріального майна,  інших  активів,  що  мають
вартість,  у тому числі цінних паперів або деривативів,  одержаних
платником податку у власність  або  нарахованих  на  його  користь
протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел
як на території України, так і за її межами.

     Вирішення питання щодо  виникнення  об'єкта  оподаткування  у
платника податку,  визначення оподатковуваного доходу особою,  яка
провадить рекламну  акцію  та  є  відповідальною  за  нарахування,
утримання   та   сплату   (перерахування)   до   бюджету  податку,
провадиться з урахуванням положень  статті  4  (пункти  4.2,  4.3)
Закону ( 889-15 ),  а також положення статті 5 Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).

     Законом України    від    03.07.2004    р.    N     270/96-ВР
( 270/96-ВР  )  "Про  рекламу",  який  визначає  засади  рекламної
діяльності в Україні,  регулює відносини,  що виникають у  процесі
виробництва, розповсюдження та споживання реклами, установлено, що
реклама - це  інформація  про  особу  чи  товар,  розповсюджена  в
будь-якій  формі  та  в  будь-який  спосіб  (виготовлення  видання
рекламних виробів - ілюстрованих прейскурантів, каталогів, брошюр,
альбомів,  проспектів, плакатів, афіш, рекламних листів, продукції
з рекламним логотипом, зображенням тощо, які призначені сформувати
або  підтримати обізнаність споживачів такої реклами та їх інтерес
щодо особи чи товару).

     Названим Законом ( 889-15 ) установлено також,  що  споживачі
реклами  -  це  невизначене коло осіб,  на яких спрямовується така
реклама,  а товар - будь-який предмет господарського обігу, в тому
числі  продукція,  роботи,  послуги,  цінні папери,  об'єкти права
інтелектуальної власності, щодо яких така реклама надається.

     Згідно з підпунктом 5.4.4 пункту 5.4 статті 5 Закону  України
"Про  оподаткування  прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ),  витрати
платника податку на проведення передпродажних та рекламних заходів
стосовно   робіт   (послуг),   що  продаються  (надаються)  такими
платниками  податку,  зокрема  витрати  на  організацію  прийомів,
презентацій,  придбання  і  розповсюдження,  включаючи  безоплатну
роздачу зразків товарів або безоплатне надання  послуг  (виконання
робіт)  з  рекламними  цілями,  відносяться до витрат на виробничі
цілі,  що пов'язані з  господарською  діяльністю  такого  платника
податку,   які  включаються  до  складу  валових  витрат  платника
податку,  але  не  більше  двох  відсотків  від   оподатковуваного
прибутку платника податку за попередній звітний (податковий) рік.

     Якщо витрати  підприємств  - замовників реклами на проведення
рекламних акцій та заходів здійснюються  в  порядку  та  у  межах,
визначених  пп.  5.4.4  п.  5.4  ст.  5  Закону  (  889-15  )  про
оподаткування   прибутку   підприємств,   то   їх   вартість    не
розглядається  як дохід фізичних осіб - споживачів таких рекламних
заходів та,  відповідно,  не є об'єктом оподаткування  податком  з
доходів фізичних осіб.

     Якщо в   період   проведення   рекламних   акцій  проводяться
розіграші виграшів і призів,  у  тому  числі  і  в  лотерею  (крім
державної)  та  подарунків,  вартість  таких  подарунків,  призів,
виграшів є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб
і оподатковується згідно з положеннями Закону України "Про податок
з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ) (пп. 9.5.1 п. 9.5 ст. 9).

     Вимоги щодо оподаткування подарунків, встановлені статтями 13
і  14  Закону  (  889-15 ),  застосовуються виключно при отриманні
платником податку подарунків від дарувальників  -  фізичних  осіб,
оскільки  визначення  об'єкта оподаткування провадиться виходячи з
об'єкта дарування та ступеня споріднення фізичних осіб,  і тому не
можуть поширюватись на вартість подарунків,  одержуваних платником
податку від юридичної особи.

     Підпунктом 9.5.1 пункту 9.5 статті 9 Закону ( 889-15 )  чітко
визначено,  що податковим агентом платника податку при нарахуванні
на його користь доходу у вигляді призів,  виграшів у лотерею (крім
державних лотерей),  інших розіграшів або виграшів у лотерею (крім
державних лотерей),  інших розіграшів або виграшів в азартні ігри,
є особа, яка здійснює таке нарахування.

     Тобто рекламне агентство,  яке проводить розіграші,  визначає
переможців та вручає  призи  (виграші)  громадянам,  є  податковим
агентом  щодо  отриманого платником податку доходу у вигляді призу
чи подарунка, і тому відповідальність за сплату до бюджету податку
із   вартості   подарунків,   одержуваних  платником  податку  від
юридичної  особи  -   податкового   агента   та   повідомлення   у
встановленому порядку   податковим   органам   за  формою  N  1-ДФ
( z0960-03 ), покладається на такого податкового агента - рекламне
агентство (статті 8, 16 Закону ( 889-15 ).

 Заступник голови                                          С.Лекар