КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
                  від 15 червня 2006 р. N 336-р
                               Київ

            Про схвалення Концепції Державної програми
           збереження, відродження і розвитку народних
               художніх промислів на 2006-2010 роки


     1. Схвалити   Концепцію   Державної   програми    збереження,
відродження і    розвитку    народних    художніх   промислів   на
2006-2010 роки, що додається.

     Замовником Програми визначити МКТ.

     2. МКТ розробити і  подати  в  тримісячний  строк  Кабінетові
Міністрів    України   проект   Державної   програми   збереження,
відродження і   розвитку   народних    художніх    промислів    на
2006-2010 роки.


     Прем'єр-міністр України                            Ю.ЄХАНУРОВ

     Інд. 28


                                          СХВАЛЕНО
                         розпорядженням Кабінету Міністрів України
                               від 15 червня 2006 р. N 336-р

                            КОНЦЕПЦІЯ
      Державної програми збереження, відродження і розвитку
          народних художніх промислів на 2006-2010 роки


            Сучасний стан народних художніх промислів

     Залежно від історичних факторів, природних умов, особливостей
побуту  та  наявності  місцевої  сировини у кожному етнографічному
регіоні України формувалося  виробництво  предметів  з  локальними
ознаками   художньої  образності,  орнаментики,  формотворення.  З
покоління  в   покоління   передавалися   таємниці   технічної   і
технологічної   майстерності,   вдосконалювалися  прийоми  обробки
природних  матеріалів.   У   ряді   населених   пунктів   (Опішня,
Решетилівка,  Косів,  Богуслав,  Гавареччина, Петриківка, Діхтярі,
Глиняни,  Клембівка тощо) існували  школи  традиційного  народного
мистецтва.

     Протягом останніх  десятиліть  у більшості регіонів мистецькі
осередки занепали,  практично зруйновано їх матеріально-технічну і
сировинну  базу.  Це  призвело до припинення підготовки фахівців у
спеціалізованих   навчальних   закладах,   майже   зникли    школи
майстерності  і  мистецькі династії.  Втрачаються традиційні ринки
збуту готової продукції.

     Більшість майстрів позбавлена  робочих  місць  і  соціального
захисту,  права  на  творчу  працю,  а  також  передачу унікальних
художніх традицій молодому поколінню.

             Аналіз причин занепаду народних художніх
             промислів та обґрунтування необхідності
                       розроблення Програми

     У центрах  традиційних  ремесел   діяли   художньо-промислові
артілі, що об'єднували майстрів. У 60-х роках минулого століття їх
було  реорганізовано  у  державні  підприємства  і   об'єднано   в
Укрхудожпром.

     Окремі підприємства  підпорядковувалися різним міністерствам,
державним установам, громадським організаціям. Наприклад, тільки у
системі   колишнього  Міністерства  місцевої  промисловості  діяли
Республіканське  промислове  об'єднання   художніх   промислів   -
Укрхудожпром,   Центральне   художнє  конструкторсько-технологічне
бюро,  база постачання та збуту і фірмова  торговельна  мережа.  В
Укрхудожпромі працювало   п'ять   виробничо-художніх  об'єднань  і
25 фабрик  художніх  виробів.   Підприємства   народних   художніх
промислів складалися з об'єднань,  фабрик,  комбінатів,  дільниць,
цехів,  лабораторій.  Учнівська   молодь   здобувала   профосвіту,
опановуючи технології народних художніх промислів.

     Наприкінці 80-х  - на початку 90-х років XX століття розвиток
народних  художніх   промислів   фактично   припинився,   оскільки
підприємства     Укрхудожпрому     були    приватизовані.    Після
перепрофілювання більшість з них не випускає художньої продукції.

     Таким чином, під загрозою зникнення опинився важливий елемент
традиційної культури Українського народу.

     Прийняття в  2001  році  Закону  України "Про народні художні
промисли" ( 2547-14 ) та постанови Кабінету Міністрів України  від
13 березня 2002 р.  N 283 ( 283-2002-п ) "Деякі питання реалізації
Закону України "Про народні художні промисли" фактично не  змінило
ситуації.

        Порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язання
         проблеми та обґрунтування оптимального варіанта

     Розв'язання проблеми можливе за такими трьома варіантами:

     перший - підтримка галузі на регіональному рівні.

     Це дасть змогу вирішити питання лише  частково,  оскільки  на
регіональному     рівні     можна    забезпечити    інвентаризацію
матеріально-технічної бази окремих підприємств,  здійснити  заходи
щодо   виявлення,   обстеження,  обліку  та  охорони  осередків  і
заповідних територій та залучення  незначного  обсягу  інвестицій.
Розвиток народних художніх промислів буде нерівномірним;

     другий -  здійснення заходів щодо збереження,  відродження та
розвитку народних художніх промислів на державному рівні.

     Надання державної   підтримки    суб'єктам    підприємницької
діяльності,     забезпечення     централізованого     фінансування
підприємств,  відновлення системи професійно-технічної  освіти  та
традиційних ринків збуту, створення особливих економічних умов для
заповідних  територій  народних  художніх  промислів  (у   частині
виробництва та реалізації художніх виробів), впровадження новітніх
технологій,  зміцнення матеріально-технічної  бази  і  будівництво
нових  підприємств  народних  художніх  промислів  та інші питання
можуть бути вирішені лише на державному рівні.  Проте вирішити всі
пов'язані з діяльністю підприємств питання неможливо;

     третій -  об'єднання  зусиль держави і територіальних громад,
державних та приватних інвестицій.

     Інвентаризація в повному обсязі  матеріально-технічної  бази,
виявлення,  обстеження, облік та збереження осередків і заповідних
територій народних художніх промислів, централізоване фінансування
та   залучення   інвесторів,   переоснащення  діючих  підприємств,
впровадження  новітніх  і  використання   традиційних   технологій
можливе  тільки  за умови використання комбінованої багаторівневої
системи.  Це зумовлює необхідність розроблення Державної  програми
збереження,  відродження  і розвитку народних художніх промислів з
метою концентрації зусиль у  цій  справі  центральних  і  місцевих
органів  влади,  територіальних  громад,  громадських організацій,
підприємств, фінансових організацій та окремих фізичних осіб.

                     Мета і завдання Програми

     Метою Програми   є   створення   правових,   економічних   та
організаційних   умов   для  збереження,  відродження  і  розвитку
народних художніх промислів.

     Основними завданнями Програми є:

     детальне вивчення  проблемних  питань   у   галузі   народних
художніх  промислів  у  кожному  регіоні  та  визначення шляхів їх
вирішення;

     розвиток нормативно-правової бази у галузі народних  художніх
промислів;

     створення ефективної        моделі       фінансового       та
матеріально-технічного забезпечення  розвитку  народних   художніх
промислів;

     збереження заповідних  територій  народних художніх промислів
та їх осередків, а також сировинної бази;

     запровадження економічних   важелів   стимулювання   розвитку
народних художніх промислів;

     відновлення традиційних ринків збуту виробів;

     створення необхідних   умов  для  роботи  майстрів  народного
мистецтва та художніх промислів;

     відновлення системи  професійно-технічної  освіти  у   галузі
народних художніх промислів.

          Основні шляхи та способи розв'язання проблеми

     Виконання Програми передбачається за такими напрямами:

     надання державної    підтримки    суб'єктам   підприємницької
діяльності у галузі народних художніх промислів;

     оновлення матеріально-технічної бази існуючих та  будівництво
нових   підприємств   народних  художніх  промислів,  впровадження
новітніх технологій виробництва;

     формування сучасної   національної   індустрії    виробництва
традиційної художньої продукції;

     створення правових  умов  для  соціального  захисту  майстрів
народного мистецтва та художніх промислів;

     підтримка та розвиток народних художніх промислів у сільській
місцевості, передусім у депресивних регіонах;

     виконання освітніх, культурно-мистецьких програм і реалізація
проектів у галузі традиційної художньої культури.

                      Фінансове забезпечення

     Фінансування Програми   здійснюється   в   межах    бюджетних
призначень,  передбачених у державному бюджеті, а також за рахунок
коштів місцевих бюджетів та інших джерел.

     За попередніми розрахунками, для виконання Програми необхідні
кошти в обсязі понад 294 млн.  гривень, у тому числі на 2007 рік -
76,5 млн.  (з державного бюджету - 60 млн.,  місцевих  бюджетів  -
6,5 млн.,  з інших джерел - 10 млн.), 2008 рік - 77,6 млн. гривень
(з державного бюджету - 60 млн.,  місцевих бюджетів - 7,6 млн.,  з
інших  джерел  -  10  млн.),  2009  рік  -  71,4  млн.  гривень (з
державного бюджету - 55 млн.,  місцевих бюджетів  -  6,4  млн.,  з
інших  джерел  -  10  млн.),  на  2010 рік - 68,1 млн.  гривень (з
державного бюджету - 50 млн.,  місцевих бюджетів  -  8,1  млн.,  з
інших джерел - 10 млн. гривень).

             Очікувані результати виконання Програми

     Виконання Програми сприятиме:

     створенню правових,  економічних  та  організаційних умов для
збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів;

     відродженню важливих для держави виробництв народних художніх
виробів та національної сувенірної продукції;

     збільшенню кількості  робочих  місць,  передусім  у сільській
місцевості;

     вивченню, збереженню  і  популяризації  культурної   спадщини
Українського народу;

     об'єднанню зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування,  громадських організацій  та  наукових  установ  у
справі   збереження,  відродження  і  розвитку  народних  художніх
промислів.