ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   29.05.2006  N 3067/н/17-0715


                Стосовно пільг щодо оподаткування
                      доходів фізичних осіб


                             (Витяг)


     ДПА України  розглянула  лист   ...   стосовно   пільг   щодо
оподаткування доходів фізичних осіб і повідомляє.

     З 1 січня 2004 року прийнятим Верховною Радою України Законом
України від 22 травня 2003 року N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з
доходів  фізичних  осіб"  (далі  - Закон N 889-IV) змінено порядок
оподаткування доходів фізичних осіб та порядок надання пільг  щодо
оподаткування.

     Законом N 889-IV ( 889-15 ) значно знижено податковий тиск на
всіх платників податку.  Так,  замість п'яти ставок  оподаткування
доходів   фізичних  осіб  (з  максимальною  -  40%),  передбачених
Декретом про прибутковий податок з громадян ( 13-92  ),  який  був
чинним  до  прийняття  Закону  N  889-IV,  установлена одна ставка
податку - 15 відсотків (до 1 січня 2007 року - 13 відсотків).

     Крім того,  на відміну від Декрету ( 13-92 ) Закон  N  889-IV
( 889-15  )  носить  більш  соціально  спрямований та справедливий
характер,  оскільки при  вирішенні  питання  надання  пільги  щодо
оподаткування,  по-перше,  розглядається  вид та розмір одержаного
особою доходу,  а вже в другу чергу - належність  такої  особи  до
певної професії чи категорії платників.

     Закон N  889-IV  (  889-15  )  зберіг і навіть розширив обсяг
пільг  для   соціально   вразливих   і   малозабезпечених   верств
суспільства.  Так,  Закон  N 889-IV передбачає надання пільги всім
громадянам (незалежно від розміру одержаного доходу) -  у  вигляді
невключення до об'єкта оподаткування окремих видів доходів,  а для
малозабезпечених платників - ще й у вигляді податкової  соціальної
пільги.

     Зокрема, у  будь-якої особи незалежно від рівня її доходів не
підлягають оподаткуванню суми державної матеріальної та соціальної
допомоги  у  вигляді  адресних виплат коштів та надання соціальних
послуг відповідно  до  закону,  житлових  та  інших  субсидій  або
дотацій,   компенсацій   (включаючи   допомогу  по  вагітності  та
пологах), винагород та страхових виплат, які отримуються платником
податку  відповідно  з  бюджетів  та  фондів загальнообов'язкового
державного соціального страхування згідно із  законом  (пп.  4.3.1
п. 4.3 ст. 4 Закону N 889-IV ( 889-15 ).

     Податкова соціальна    пільга   застосовується   до   доходу,
нарахованого  на  користь  платника  податку   протягом   звітного
податкового  місяця  як  заробітна  плата виключно за одним місцем
його нарахування (виплати). Визначення заробітної плати наведено у
пункті 1.1 та підпункті "д" пункту 1.3 статті 1 Закону ( 889-15 ).

     До доходів,  відмінних  від  заробітної  плати,  застосування
податкової соціальної пільги  Законом  N  889-IV  (  889-15  )  не
передбачено.

     Відповідно до  статті  6 Закону N 889-IV ( 889-15 ) ця пільга
встановлюється залежно від категорій платників у розмірах 100, 150
та   200   відсотків   від   мінімальної   заробітної   плати   та
застосовується до нарахованого місячного доходу платника податку у
вигляді заробітної плати у разі,  якщо її розмір не перевищує суми
місячного   прожиткового   мінімуму   для   працездатної    особи,
встановленого на 1 січня звітного податкового року,  помноженої на
1,4 та округленої до найближчих 10 гривень. З урахуванням того, що
на 2004   рік  прожитковий  мінімум  було  встановлено  у  розмірі
365 грн.,  на 2005 рік -  у  розмірі  453  грн.,  на  2006  рік  -
483 грн.,   сума  доходу  (заробітної  плати),  що  дає  право  на
одержання податкової соціальної  пільги,  у  2004  році  становила
510 грн.  на  місяць,  у  2005  році  -  630  грн.  на  місяць,  у
2006 році - 680  грн.  на  місяць.  У  разі  перевищення  місячної
заробітної   плати   понад  встановлений  розмір  питання  надання
податкової  соціальної  пільги  не  розглядається  незалежно   від
категорії платника податку, що її одержує.

     Особи, які   згідно   із  Законом  України  від  22.10.93  р.
N 3551-XII ( 3551-12 ) "Про статус ветеранів  війни,  гарантії  їх
соціального  захисту"  (далі  -  Закон  N 3551-XII) відносяться до
ветеранів війни - учасників бойових дій на території інших  країн,
у  Законі  N  889-IV  (  889-15  ) не зазначені як окрема пільгова
категорія, але при додержанні установленого рівня заробітної плати
мають право   на   застосування  податкової  соціальної  пільги  у
2006 році в розмірі 175 грн.  на  місяць  (у  2004  році  ця  сума
становила 61 грн. 50 коп., у 2005 році - 131 грн.).

     Водночас повідомляємо,  що  згідно  з  пунктом 22.2 статті 22
Закону N 889-IV ( 889-15 ) у разі,  якщо норми  інших  законів  чи
законодавчих  актів,  що  містять  правила  оподаткування  доходів
(прибутків) фізичних осіб,  суперечать  нормам  Закону  N  889-IV,
пріоритет  мають  норми  цього  Закону,  а згідно з п.  22.11 цієї
статті інші неподаткові закони,  в тому числі Закон  України  "Про
статус ветеранів   війни,   гарантії   їх   соціального   захисту"
( 3551-12 ) повинні бути  приведені  у  відповідність  із  Законом
України  N  889-IV у частині оподаткування і звільнення від сплати
цього податку.

     Відповідно, в  преамбулі  Закону  N  3551-XII  (  3551-12   )
зазначено,  що цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни,
забезпечує  створення  належних  умов  для  їх  життєзабезпечення,
сприяє  формуванню  в  суспільстві  шанобливого  ставлення до них.
Тобто  цей  Закон  не  є  законом  про  оподаткування  і  не  може
встановлювати пільги щодо оподаткування.

     Згідно зі  ст.  1  Закону України N 1251-XII ( 1251-12 ) "Про
систему оподаткування",  який був прийнятий 25.06.91  р.,  ставки,
механізм  справляння  податків  і зборів (обов'язкових платежів) і
пільги  щодо   оподаткування   не   можуть   встановлюватися   або
змінюватися    іншими   законами   України,   крім   законів   про
оподаткування.

     Дану норму  Закону  N  1251-XII  (  1251-12  )   підтверджено
рішенням  Конституційного  Суду  України  від  5 квітня 2001 р.  у
справі N 1-16/2001 (  v003p710-01  )  за  конституційним  поданням
Президента України    щодо   відповідності   Конституції   України
( 254к/96-ВР ) (конституційності)  Закону  України  "Про  внесення
змін  до деяких законодавчих актів України" ( 539-14 ) (справа про
податки).

     Поряд з цим  ДПА  України  поділяє  думку  щодо  необхідності
більшої  підтримки  з  боку держави категорії осіб,  віднесених до
учасників бойових дій в інших  країнах  (воїнів-інтернаціоналістів
та  миротворців),  зокрема шляхом повного забезпечення законодавчо
встановлених соціальних  гарантій  для  таких  громадян.  Водночас
виходячи  з конституційного принципу рівності всіх перед законами,
в тому числі податковими,  вважаємо,  що вирішення цього значущого
соціального  питання  має  здійснюватися  не  за  рахунок  надання
преференцій  в  оподаткуванні,  а  шляхом   розширення   державної
фінансової підтримки даної категорії громадян та заміни податкових
пільг адресними грошовими компенсаціями.

 Заступник Голови                                       С.І.Лекарь