Внутрішнє сумісництво


Чи можна на одному підприємстві прийняти на роботу одного працівника на дві посади (за сумісництвом)? Якщо так, то як це оформити?


Згідно з ч. 2 ст. 21 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) кожен працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору як на одному, так і одночасно на декількох підприємств установах чи організаціях (звісно, за умови, що інше не передбачено законодавством, колективним договором або угодою сторін). Завдяки цьому положенню трудового законодавства працівники мають змогу, окрім основного трудового договору, укладати ще й трудові договори про роботу за сумісництвом, яке може бути як зовнішнім (коли додаткова робота виконується на іншому підприємстві), так і внутрішнім (у разі, якщо основний трудовий договір і трудовий договір про роботу за сумісництвом укладено з одним роботодавцем). Таким чином, ніяких перешкод для укладення з одним і тим же працівником кількох трудових договорів не існує (звісно, за винятком певних обмежень, встановлених законодавством для окремих категорій працівників, наприклад, керівників державних підприємств, установ, організацій та їх заступників).

На порядок укладання трудового договору про роботу за сумісництвом поширюються загальні правила КЗпП. Слід звернути увагу, що навіть якщо працівник приймається на роботу за сумісництвом тим же самим роботодавцем, в якого працює й на основній роботі, укладення нового трудового договору і обов'язковим. Наказ про прийом на роботу за сумісництвом нічим не буде відрізнятися від наказів про прийом на основну роботу, але прийом на кожну роботу мас бути вказаний у наказі окремо.

На працівників, які працюють за сумісництвом, поширюються всі вимоги законодавства про працю, тобто вони мають ті самі права та несуть такі самі обов'язки, що й працівники, котрі працюють на основному місці роботи. Відповідно на сумісників роботодавцем мають вестися передбачені законодавством форми: обліку кадрів (особиста картка), робочого часу та часу відпочинку (табелі обліку робочого часу), нарахування заробітної плати (особові рахунки) та інші документи. Якщо ж основне місце роботи і місце роботи на умовах сумісництва знаходяться на одному підприємстві, такі документи ведіться окремо за основним місцем роботи та місцем роботи за сумісництвом.

Сторінку підготувала Анжеліка ДОМБРУГОВА

Юридичний вісник України №43 ( 28 жовтня – 3 листопада 2006 року)