Відповідальність банку


За порадою знайомих, я уклав договір банківського рахунка з маловідомим банком. Проте він окрім того, що несвоєчасно виконав моє розпорядження про переказ коштів з мого рахунка, ще й безпідставно списав кошти з мого рахунка на рахунок неналежного отримувача? Що я можу вимагати від адміністрації банку за таких обставин?


Відповідно до ч, 1 ст. 1066 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) сутність договору банківського рахунка полягає у тому, що банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком. З наведеного визначення зрозуміло, що предметом договору" банківського рахунка є надання послуг з приводу розрахунково-касового обслуговування, які переважно пов'язані з переказом грошей з рахунка й на рахунок клієнта та видачею йому грошей у готівковій формі. Таким чином, порушення банком строків проведення операцій за рахунком клієнта (несвоєчасне зарахування на нього грошових коштів, що надійшли клієнтові), безпідставне списання з рахунка клієнта грошових коштів, а також порушення банком розпорядження клієнта про перерахування грошових коштів з його рахунка є неналежним виконанням банком його обов'язків за договором банківського рахунка, що, у свою чергу, є підставою для покладення на банк відповідальності за порушення ним зобов'язання.

Так, при виявленні вищенаведених порушень, банк згідно зі ст. 1073 ЦКУ повинен негайно зарахувати відповідну суму на рахунок клієнта або належного отримувача, сплатити проценти та відшкодувати завдані збитки (за умови, шо інші правові наслідки невиконання чи неналежного виконання банком своїх зобов'язані) не встановлені у законі). У ст. 32 Закону "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" (далі — Закон) за порушення строків виконання доручення клієнта на переказ (відповідно до ст. 8 Закону воно повинно бути виконано протягом операційного часу банку в день надходження відповідного розрахункового документа) передбачено зобов'язання банку сплатити клієнтові пеню у розмірі 0,1 відсотка від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, що не може перевищувати 10 відсотків від суми переказу (якщо тільки інший розмір пені не обумошіений договором між банком та клієнтом).

У разі помилкового переказу коштів з рахунка клієнта на рахунок неналежного отримувача, що стався з вини банку, останній зобов'язаний негайно після виявлення помилки переказати за рахунок власних коштів суму переказу належному отримувачу. Одночасно банк зобов'язаний після виявлення помилки негайно повідомити неналежного отримувача про здійснення помилкового переказу і про необхідність ініціювання ним переказу еквівалентної суми коштів цьому банку протягом трьох робочих днів від дати надходження такого повідомлення.

Сторінку підготувала Анжеліка ДОМБРУГОВА

Юридичний вісник України №8 ( 24 лютого - 2 березня 2007 року)