Чи несе відповідальність пошта за втрату посилки з-за кордону?

Згідно з Законом України «Про поштовий зв'язок» за втрату, недостачу або пошкодження вкладень поштових відправлень, порушення контрольних строків доставки поштових відправлень персонал оператора, з вини якого завдані збитки, несе відповідальність у порядку, передбаченому законодавством України.

За втрату (пошкодження) міжнародних поштових відправлень і посилок оператори несуть відповідальність відповідно до вимог актів Всесвітнього поштового союзу та законодавства України, за невиплату міжнародних поштових переказів — відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (ст. 18 Закону України «Про поштовий зв'язок»).

Законом також встановлено виключний перелік винятків, коли оператор не несе матеріальної відповідальності за поштові відправлення.

Відповідно до актів Всесвітнього поштового союзу, законів України «Про поштовий зв'язок», «Про захист прав споживачів» та Правил надання послуг поштового зв'язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів № 1155 від 17.08.2002 p., було розроблено Правила виплати відшкодування операторами поштового зв'язку збитків, завданих унаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання міжнародних поштових відправлень, затверджені наказом Державного комітету зв'язку та інформатизації України № 50 від 18.03.2003 р. (далі — Правила).

Згідно з п.3 Правил відповідальність за втрату міжнародних поштових відправлень несе оператор поштового зв'язку, який прийняв міжнародне поштове відправлення для вручення або пересилання за призначенням, але документально не може довести факт вручення його адресатові або відправки за призначенням.

Розмір матеріальної відповідальності визначається п.5 Правил, де, зокрема, зазначено, що за повну втрату (пошкодження) відправлення з оголошеною цінністю, посилки з оголошеною цінністю виплачується сума оголошеної цінності в спеціальному праві запозичення (далі — СПЗ) та вартість послуг поштового зв'язку за пересилання відправлення, за винятком плати за оголошену цінність. За повну втрату (пошкодження) звичайної посилки передбачено матеріальну відповідальність у розмірі 40 СПЗ за посилку та 4,50 СПЗ за кожний кілограм маси посилки та вартість послуг поштового зв'язку за пересилання відправлення.

Згідно з п.10 Правил зобов'язання виплати відшкодування покладається, залежно від випадку, на оператора поштового зв'язку країни приймання чи поштову службу країни призначення. За збитки, завдані внаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання міжнародних поштових відправлень (далі — МПВ), прийнятих до пересилання оператором поштового зв'язку в Україні, відшкодування виплачується відправникові за місцем подання відправлення.

За збитки, завдані внаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання МПВ, що надійшли з-за кордону в Україну, а також їх безпідставне повернення з України за кордон, сума відшкодування перераховується оператором поштового зв'язку України в установленому законодавством порядку на рахунок поштової служби країни подання для подальшої виплати відшкодування відправникові (п.12 Правил).

Відшкодування збитків, завданих внаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання МПВ, виплачується адресату в Україні за умови, якщо відправник відмовився від своїх прав на його користь і повідомив про це поштову службу країни подання.

Відшкодування повинно бути виплачене відправникові (адресатові) не пізніше ніж за три місяці від дня, наступного за днем подання заяви. Виплата відшкодування відправникам (адресатам) в Україні провадиться в національній валюті України.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 9/2008