Я народила дитину і звернулась до сільради з метою здійснення запису походження дитини від померлого батька, з яким я проживала разом, але не була зареєстрована. Працівники сільради у свідоцтві про народження у графі «батько» записали вигадану людину, тому що справжній батько помер. Чи правильно вчинили працівники сільради? Чи можна це питання вирішити в судовому порядку? В якому розмірі оплачуються судові витрати?

Згідно з Правилами реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженими наказом Міністерства юстиції України № 1154/5 від 22.11.2007 p., крім державного відділу реєстрації актів цивільного стану (РАЦС), реєстрацію народження фізичної особи з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, власного імені та по батькові також здійснює, зокрема, виконавчий комітет сільської ради відповідного сільського населеного пункту з видачею свідоцтва про народження дитини.

Якщо батьки не перебувають у шлюбі між собою, походження дитини від матері визначається на підставі медичного свідоцтва про народження дитини форми № 103/о, а походження дитини від батька визначається за заявою матері та батька дитини або за заявою чоловіка, який вважає себе батьком дитини.

Якщо ж мати дитини не перебуває у шлюбі та не має спільної заяви обох батьків або заяви батька про визнання батьківства (зокрема внаслідок смерті батька), тоді за заявою матері прізвище батька дитини зазначається за прізвищем матері, а власне ім'я та по батькові — за бажанням матері.

При незгоді матері дитини з унесеними в актовий запис про народження відомостями про батька дитини зміни провадяться згідно з Положенням про порядок зміни, доповнення, поновлення та анулювання актових записів цивільного стану, який затверджений наказом Міністерства юстиції України № 86/5 від 26.09.2002 р.

Внесення змін до актового запису провадиться за місцем проживання заявника. У даному випадку внесення змін до актового запису про зроблений запис про батьків дитини • провадиться виконкомом сільради, зокрема на підставі заяви громадянина або рішення суду.

Тобто заявник у даному випадку може подати заяву про внесення змін до актового запису до виконкому сільради (виконком складає висновок про внесення змін до акту цивільного стану або про відмову в цьому). Висновок, зокрема, складається у разі, якщо при реєстрації народження дитині присвоєне прізвище або ім'я без урахування побажання одного з батьків (у даному випадку — матері).

Разом із заявою про внесення змін до актових записів цивільного стану заявниками подаються паспорт або паспортний документ; свідоцтва про реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.

У випадку відмови виконкому сільради у внесенні змін до акту цивільного стану заявник може звернутись до суду у цьому питанні шляхом подання заяви про встановлення неправильності в актовому записі цивільного стану разом з другим примірником висновку про відмову в унесенні змін до актових записів цивільного стану, який вручається заявнику виконкомом сільради. Одночасно заявнику роз'яснюється порядок оскарження відмови про внесення змін до актового запису цивільного стану і, на його прохання, пред'явлені ним документи, крім заяви, повертаються. Якщо суд задовольнить вимоги заявника, то виконком сільради без власного висновку повинен виконати рішення суду про внесення змін до актового запису та вчинення іншого запису в свідоцтві про народження.

Відповідно до Цивільного процесуального кодексу (ЦПК) суд у порядку окремого провадження розглядає справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення. До таких фактів відноситься й факт внесення змін у актовий запис цивільного стану.

Декретом Кабінету Міністрів України «Про державне мито» (пункт «є» ст. 3) передбачено, що ставка державного мита при поданні заявником до суду заяви у справі окремого провадження (у даному випадку — це заява про внесення змін до актового запису цивільного стану) становить 0,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, а саме: 8,5 грн. Також Порядком оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення судових процесів, пов'язаних з розглядом цивільних та господарських справ, та їх розмірів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1258 від 21.12.2005 р. встановлено витрати по розгляду заяви в суді у справі окремого провадження в сумі 7,5 грн. Питання щодо оплати вказаних витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справи вирішується судом після розгляду їм справи.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 26/2008