ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 1109/6/17-0516|3150/7/17-0517 від 03.03.2000
     м.Київ

 vd20000303 vn1109/6/17-0516|3150/7/17-0517




     Державна податкова  адміністрація  України  розглянула   лист
стосовно   порядку  оподаткування  доходів  громадян  -  учасників
інвестиційного  фонду,   виплачених   інвестиційним   фондом   або
інвестиційною   компанією   за   викуплені   у   них  інвестиційні
сертифікати,  що були придбані цими  громадянами  в  обмін  на  їх
приватизаційні    майнові    сертифікати,   акції   приватизованих
підприємств,  які знаходяться в управлінні інвестиційної компанії,
або власні кошти, і повідомляє.
     Відповідно до  Декрету  Кабінету  Міністрів  України  від  26
грудня  1992  року  N 13-92 "Про прибутковий податок з громадян" з
відповідними змінами і  доповненнями,  зокрема  внесеними  Законом
України від  23  березня  1999  року  N  539-XIV  (  539-14 ) "Про
внесення змін до деяких законодавчих  актів  України"  (стаття  5,
пункт  1,  підпункт  "з")  до  сукупного  оподатковуваного доходу,
одержаного   громадянами   в   період,   за   який    здійснюється
оподаткування,   не   включаються   суми   доходів,  одержані  від
відчуження громадянами акцій та інших корпоративних прав, які були
набуті  такими  громадянами  в  процесі приватизації в обмін на їх
приватизаційні або компенсаційні сертифікати,  а також в межах  їх
пільгового придбання за власні кошти працівниками підприємств,  що
приватизуються,  та особами, визначеними статтею 25 Закону України
"Про приватизацію майна державних підприємств" ( 2163-12 ).
     Згідно із Положенням про інвестиційні фонди  та  інвестиційні
компанії,  затвердженим  Указом  Президента  України від 19 лютого
1994  року  N  55/94  "Про  інвестиційні  фонди  та   інвестиційні
компанії"  з  відповідними  змінами і доповненнями,  інвестиційний
сертифікат   -   цінний   папір,   який   випускається    виключно
інвестиційним  фондом або інвестиційною компанією і дає право його
власникові  на   отримання   доходу   від   інвестиційних   фондів
(інвестиційних компаній) у вигляді дивідендів, оподаткування якого
здійснюється у порядку, встановленому чинним законодавством.
     Інвестиційні сертифікати   відкритих   фондів   можуть   бути
придбані за кошти учасників,  закритих фондів - за кошти учасників
та приватизаційні папери. Інвестиційні сертифікати закритих фондів
можуть обмінюватися на приватизаційні  папери,  якщо  ці  фонди  у
встановленому  Фондом  державного  майна  України порядку отримали
дозвіл на здійснення  комерційної  діяльності  з  приватизаційними
паперами.
     Інвестиційний фонд (компанія), який обмінює свої інвестиційні
сертифікати на приватизаційні папери,  стає власником цих паперів,
а  особа,  яка  обміняла  свій   приватизаційний   сертифікат   на
інвестиційний  сертифікат,  стає  учасником  інвестиційного  фонду
(компанії),  тобто  власником  інвестиційного  сертифікату,  а  не
акцій.
     Отже, у разі інвестування  інвестиційним  фондом  (компанією)
приватизаційних   паперів   у   підприємство,  що  приватизується,
власником акцій,  одержаних в обмін на  приватизаційні  папери,  є
інвестиційний   фонд   (компанія),   а  не  громадянин  -  учасник
інвестиційного фонду (компанії).
     Виходячи з   наведеного,   на  доходи  громадян  -  учасників
інвестиційного фонду, одержані від інвестиційного фонду (компанії)
за   викуплені  у  них  інвестиційні  сертифікати,  в  тому  числі
інвестиційні  сертифікати,   що   були   придбані   в   обмін   на
приватизаційні   та   компенсаційні  сертифікати,  не  поширюється
пільга, встановлена підпунктом  "з"  пункту  1  статті  5  Декрету
( 13-92  ),  і  тому  зазначені  доходи  підлягають  оподаткуванню
прибутковим податком на загальних підставах.
     Оподатковуваним прибутковим   податком   з  громадян  доходом
учасників інвестиційного фонду вважається дохід у вигляді  різниці
між доходом,  отриманим від відчуження інвестиційних сертифікатів,
і фактично витраченими коштами на первинне придбання інвестиційних
сертифікатів    (вартість    приватизаційних    і   компенсаційних
сертифікатів,  власні  кошти),  що   підтверджені   документально,
зокрема примірником угоди з інвестиційним фондом (компанією).
     Оскільки відповідальність за внесення податку  до  бюджету  з
таких  доходів  покладено на самого громадянина (стаття 13 Декрету
про прибутковий податок з громадян ( 13-92 ),  прибутковий податок
у джерела виплати такого доходу не нараховується і не утримується.
     Суми виплачених інвестиційним фондом  доходів  громадянам  за
викуплені у них інвестиційні сертифікати відображаються у ф. N 8ДР
і у відомостях за ф.  N 2 (статті 12, 14, 19 Декрету ( 13-92 ), що
надсилаються до податкових органів за місцем проживання громадян.
     Податкові органи за місцем проживання  громадян  на  підставі
одержаних від громадян до 1 березня наступного року декларацій про
доходи у звітному році та відомостей, що надійшли від підприємств,
установ,   організацій   і,   зокрема,  від  інвестиційних  фондів
(компаній) про виплачені громадянам суми, визначають суму податку,
яку  належить  сплатити  громадянину до бюджету за сукупним річним
доходом, враховуючи витрати на попереднє придбання цінних паперів.
     Що стосується  довірчого  товариства,  то  згідно  з Декретом
Кабінету Міністрів України від 17 березня 1993 року N  23-93  "Про
довірчі   товариства"  (з  відповідними  змінами  і  доповненнями)
довірче товариство - товариство з додатковою відповідальністю, яке
здійснює   представницьку   діяльність   відповідно  до  договору,
укладеного з довірителями майна щодо реалізації їх прав власників.
Майном довірителя є грошові кошти,  цінні папери та документи, які
засвідчують право власності довірителя.
     Довірче товариство   здійснює   такі   довірчі  операції  для
громадян,   як   збереження   та   представницькі   послуги    для
обслуговування майна довірителів.
     Довірче товариство може  здійснювати  операції,  пов'язані  з
розміщенням  приватизаційних  паперів,  у тому числі для товариств
покупців (при наявності дозволу (ліцензії) Фонду державного  майна
України   на   право   здійснення   представницької  діяльності  з
приватизаційними паперами.
     Приватизаційні майнові  сертифікати довірителів спрямовуються
довірчим товариством на придбання акцій приватизованих підприємств
для  цих  же  довірителів.  По отриманих акціях довірче товариство
відкриває рахунки для таких осіб (громадян) і  управляє  належними
цим особам акціями.
     Враховуючи, що   облік   результатів   діяльності   довірчого
товариства  щодо  ведення довірчих операцій здійснюється окремо на
спеціальних довірчих  рахунках  і  приватизаційні  папери,  кошти,
надані довірителями в управління довірчому товариству, належать за
правом власності не довірчому товариству,  а довірителю  (зокрема,
фізичній   особі),   при  виплаті  громадянам-довірителям  доходів
довірчими  товариствами  за  відчуження   таких   акцій   на   них
поширюватиметься  пільга  щодо  прибуткового податку,  встановлена
підпунктом "з" пункту 1 статті 5 Декрету ( 13-92 ).
     Як підтверджуючий  документ громадянином може бути наданий до
податкового органу за місцем свого проживання примірник угоди  про
придбання  йому на приватизаційний майновий сертифікат відповідних
акцій, який видається довірчим товариством на вимогу громадянина.
     У разі  відсутності  підтверджуючих  документів  на отримання
громадянином пільги щодо сплати прибуткового  податку  з  підстав,
установлених підпунктом  "з"  пункту 1 статті 5 Декрету ( 13-92 ),
оподаткування  одержуваних  громадянами  доходів   провадиться   з
різниці між сумою,  отриманою від довірчого товариства, і фактично
витраченими коштами на  первинне  придбання  акцій,  підтверджених
примірником угоди з довірчим товариством.
     На громадян,  які одержали пільгові акції у  спадщину  чи  як
подарунок,   пільга   щодо   прибуткового   податку,   встановлена
підпунктом "з"  пункту  1  статті  5  Декрету  (   13-92   ),   не
поширюється.

 Заступник Голови                                   Г.І.Бондаренко

 "Вісник податкової служби України", N 162000