УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 березня 2006 р. N 228
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 676 (676-2008-п) від 23.07.2008 )

Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки

На виконання Указу Президента України від 13 липня 2005 р. N 1105 (1105/2005) "Про заходи щодо вдосконалення діяльності у сфері технічного регулювання та споживчої політики" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки, що додається.
2. Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики інформувати до 1 березня починаючи з 2007 року Кабінет Міністрів України про стан виконання Програми, затвердженої цією постановою.
Прем'єр-міністр України
Ю.ЄХАНУРОВ
Інд. 28

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 березня 2006 р. N 228

ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА

розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки

Загальна частина

Еталонна база є науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювання у державі, що сприяє розвитку наукової та виробничої сфер економіки, міжнародної торгівлі, захисту інтересів споживачів.
Еталонна база включає державні первинні та вторинні еталони одиниць вимірювання, стандартні зразки складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартні довідкові дані про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Результати аналізу свідчать, що для забезпечення єдності вимірювання у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії, підвищення точності обліку енергоресурсів, посилення контролю безпеки атомних електростанцій необхідно створити додаткові і удосконалити існуючі державні первинні та вторинні еталони.
Широке використання засобів вимірювальної техніки зумовлює потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та визначення вимог до їх технічних характеристик.
Близько 40 відсотків державних еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність (простежуваність) вимірювання часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, що застосовуються в Україні, занесено 1029 типів державних стандартних зразків.
Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Мінагрополітики, МОЗ, Мінпромполітики, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів додаткових стандартних зразків.
Для задоволення потреби національної економіки в стандартних довідкових даних відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР) утворено Державну службу стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, яка здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію робіт, пов'язаних з визначенням і впровадженням у практику стандартних та рекомендованих довідкових даних.
Фонд стандартних та рекомендованих довідкових даних в Україні включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювання є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.

Мета і основні завдання

Мета Програми полягає у забезпеченні задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювання.
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення державних первинних та вторинних еталонів;
забезпечення функціонування державних еталонів та проведення їх звіряння на міжнародному рівні;
удосконалення технічної бази та забезпечення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
створення державних стандартних зразків і визначення стандартних довідкових даних.
Для виконання завдань Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.

Фінансове забезпечення

Фінансування Програми здійснюється відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР) за рахунок коштів державного бюджету в межах призначень, передбачених Держспоживстандарту з цією метою.
Загальний обсяг фінансування Програми, який становить 76042 тис. гривень, визначено на підставі відповідних розрахунків (у цінах на 1 серпня 2005 р.).
Контроль за цільовим використанням бюджетних коштів здійснюється в порядку, встановленому законодавством.

Організаційне забезпечення

Державним замовником Програми є Держспоживстандарт, який в установленому порядку визначає виконавців заходів, укладає з ними договори та здійснює контроль.

Очікувані результати

Виконання Програми дасть змогу:
створити 29 і вдосконалити 24 державних первинних еталони, створити 21 і вдосконалити 5 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювання у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 154 типи державних стандартних зразків;
розробити 45 нормативних документів, що визначають стандартні довідкові дані;
забезпечити функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
підвищити рівень національної безпеки;
удосконалити систему технічного регулювання;
створити метрологічну інфраструктуру, що відповідає потребам ринкової економіки;
створити умови для інноваційного розвитку національної економіки;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, у тому числі енергетичних;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для вступу до СОТ та доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів з метрології;
використовувати сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпеки харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
створити умови для проведення звіряння державних еталонів на міжнародному рівні;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.

Додаток
до Програми

ЗАХОДИ

щодо розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки

(тис. гривень)
Найменування заходу Орієн- товний обсяг фінан- суван- ня У тому числі за роками
2006 2007 2008 2009 2010
1. Створення і вдосконалення державних первинних і вторинних еталонів одиниць вимірювання:
1) геометричних величин 3665 115 957 971 921 701
2) механічних величин 4540 145 1187 1204 1137 867
3) параметрів потоку, витрати, рівня, об'єму речовини 1860 59,5 486,5 492 468 354
4) тиску 2980 92 778 790 750 570
5) фізико-хімічного складу і властивостей речовин 930 28 243 247 233 179
6) температурних і теплофізичних величин 2121 69 552 560 532 408
7) одиниць часу і частоти 2128 67 556 562 536 407
8) електричних і магнітних величин 3667 115 958 971 922 701
9) радіотехнічних і радіоелектронних величин 2195 69 575 584 553 414
10) акустичних величин 918 27 240 245 230 176
11) оптико-фізичних величин 3413 108 892 903 856 654
12) характеристик іонізувальних випромінювань і ядерних констант 4045 131,1 1056,9 1069 1014 774
Разом 32462 1025,6 8481,4 8598 8152 6205
2. Забезпечення функціонування державних еталонів 11669 749 2610 2696 2784 2830
3. Проведення звірянь державних еталонів на міжнародному рівні 1744 111 390 404 416 423
Разом 13413 860 3000 3100 3200 3253
4. Створення і вдосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот 7505 2100 2000 1800 1605
5. Створення державних стандартних зразків:
1) властивостей матеріалів 610 50 50 400 60 50
2) складу речовин і матеріалів:
хімічних речовин, реактивів та продуктів, розчинів іонів металів і неметалів та органічних речовин 1695 20 445 380 480 370
пестицидів і агрохімікатів 390 10 70 100 90 120
продукції сільськогосподарського виробництва, харчової продукції, тари і пакування 525 10 150 170 100 95
матеріалів чорної металургії 1067 200 200 300 367
кольорових металів і сплавів 1085 10 220 235 380 240
руд і концентратів 525 15 100 150 170 90
палива і нафтопродуктів 130 30 100
6. Створення державних стандартних зразків складу речовин і матеріалів для:
1) здійснення контролю забруднення повітря 320 20 100 80 80 40
2) проведення мікробіологічних досліджень рідини і тканини людини 50 10 20 10 10
Разом 6397 175 1435 1735 1670 1382
7. Визначення стандартних довідкових даних про фізичні сталі, що використовуються для:
1) забезпечення точності вимірювання характеристик іонізувальних випромінювань 200 60 90 30 20
2) витратометрії та обліку газів і розрахунку показників якості 245 80 95 40 30
3) проведення дослідження ступеня розчинності у воді компонентів повітря, природногогазу та нафти 140 50 30 30 30
4) виробництва пластмас 175 25 70 70 10
8. Визначення стандартних довідкових даних стосовно:
1) властивостей конструкційних матеріалів 140 70 35 35
2) термодинамічних властивостей технічно важливих газів і рідин 315 105 100 60 50
3) властивостей матеріалів для сцинтиляційної техніки 140 25 20 95
4) властивостей розчинів для екологічних досліджень, фармацевтики і хімічних технологій 280 70 70 100 40
Разом 1635 485 510 365 275
9. Забезпечення функціонування:
Державної служби єдиного часу і еталонних частот 11500 2300 2670 3100 3430
Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів 2000 50 400 450 530 570
Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів 250 50 60 65 75
Разом 13750 50 2750 3180 3695 4075
10. Проведення підготовки і перепідготовки кадрів у сфері метрології та метрологічної діяльності 880 220 220 220 220
Усього 76042 2110,6 18471,4 19343 19102 17015