ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 2648/6/15-1116 від 19.05.2000
     м.Київ

 vd20000519 vn2648/6/15-1116


          Щодо податкового обліку трансфертів (дотацій,
           субсидій), що надаються з бюджету суб'єктам
                    підприємницької діяльності


     Державна податкова  адміністрація  України  розглянула  запит
<...> і повідомляє.
     Відповідно до  статті 23 Закону України "Про бюджетну систему
України" ( 512-12 ) усі розташовані на території України  суб'єкти
підприємницької   діяльності,   незалежно  від  форм  власності  і
підпорядкування,  які сплачують податки, збори та інші обов'язкові
платежі  до бюджету,  можуть фінансуватися з бюджету та одержувати
дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального
розвитку.
     За економічною структурою бюджетних видатків пунктами 3  і  7
розділу  II  додатка  N  5 до Постанови Верховної Ради України від
12.07.96 р.  N 327/96-ВР  "Про  структуру  бюджетної  класифікації
України" передбачені такі субсидії, поточні трансфертні виплати та
капітальні трансферти суб'єктам підприємницької діяльності:
     - субсидії        державним        підприємствам,        крім
сільськогосподарських;
     - субсидії фінансовим установам;
     - субсидії   підприємствам    і    організаціям    сільського
господарства;
     - дотації на покриття збитків державних підприємств;
     - інші субсидії;
     - капітальні трансферти державним підприємством;
     - інші внутрішні капітальні трансферти.
     Таким чином,  у бюджеті,  з метою державного регулювання цін,
можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат
підприємств   і   організацій   певних   галузей,   пов'язаних   з
подорожчанням сировини,  матеріалів,  обладнання, збільшення інших
виробничих витрат тощо.
     При цьому,   наприклад,   у   Законі   України   "Про  захист
національного товаровиробника    від    субсидованого     імпорту"
( 331-14 ), під терміном "субсидія" розуміється фінансова або інша
підтримка державними  органами  виробництва,  переробки,  продажу,
транспортування,   експорту,   споживання   подібного   товару,  у
результаті  якої  суб'єкт  господарсько-правових  відносин  країни
експорту одержує пільги (прибутки) (п.20 ст.1).
     Пунктом 4.1  статті  4  Закону  України  "Про   оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ),  із внесеними змінами (далі -
Закон),  визначено,  що валовий дохід - це  загальна  сума  доходу
платника   податку   від   усіх   видів   діяльності,   отриманого
(нарахованого) протягом звітного періоду у грошовій,  матеріальній
або   нематеріальній   формах   як   на   території   України,  її
континентальному шельфі,  виключній (морській)  економічній  зоні,
так і за її межами.
     Ураховуючи вищенаведене,     без    урахування    компенсацій
(субсидій,  дотацій),   що   надаються   суб'єктом   господарської
діяльності  у  зв'язку  з  державним  регулюванням цін,  неможливе
правильне визначення прибутку - об'єкта оподаткування  підприємств
(платників податку).
     Відповідно до підпункту 4.1.6  пункту  4.1  статті  4  Закону
( 334/94-ВР ) доходи  з  інших  джерел  та  від  позареалізаційних
операцій включаються до складу валового доходу.
     Під позареалізаційними  операціями,  відповідно  до  пункту 8
Правил застосування Закону  України  "Про  оподаткування  прибутку
підприємств",  затвердженого Постановою Верховної Ради України від
27.06.95 р. N 247/95-ВР, слід розуміти діяльність підприємства, що
безпосередньо не пов'язана з реалізацією продукції (робіт, послуг)
та  іншого майна,  включаючи основні фонди,  нематеріальні активи,
продукцію допоміжного й обслуговуючого виробництва.
     Таким чином,  дохід платника податку, одержаний ним з бюджету
у  вигляді  дотацій,  субсидій у цілях державного регулювання цін,
вважається доходом від позареалізаційних операцій і включається  з
метою оподаткування до складу його валових доходів. Указаний дохід
платника податку відображається в рядку 4 Декларації про  прибуток
підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 Додатка Г до неї.
     Що стосується  субсидій,  дотацій,  які  надаються  суб'єктам
підприємницької діяльності в інших,  ніж державне регулювання цін,
цілях,   зокрема   на   фінансування    невиробничого    (об'єктів
соціально-культурного  призначення)  та  виробничого будівництва -
капітальні    трансферти    державним    підприємством,    охорону
навколишнього  природного  середовища,  то кошти (трансферти),  що
передаються з бюджетів розвитку в зазначених цілях, не включаються
до валового доходу платників податку. Зазначені кошти (трансферти)
не  відповідають  ознакам  валового   доходу   платника   податку,
установленим пунктом 4.1 Закону ( 334/94-ВР  ),  і  не  підлягають
оподаткуванню,  оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов'язане
з  будь-яким  видом  діяльності  підприємства  і   спрямоване   на
реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави.
     Одночасно повідомляємо,  що в  цілях  оподаткування  платники
податку  не зменшують скоригований прибуток на суму амортизаційних
відрахувань на основні фонди,  придбані (створені) ними за рахунок
апітальних  трансфертів.  Відповідно до підпункту 8.1.2 пункту 8.1
статті 8 Закону ( 334/94-ВР ) амортизації  підлягають  витрати  на
придбання,  самостійне  виготовлення  основних фондів для власного
виробничого використання  (власних  виробничих  потреб).  Оскільки
вищевказані  витрати,  здійснені  за  рахунок  трансфертів,  тобто
фактично понесені державою,  а не платником податку,  то  в  цілях
оподаткування  немає  підстав  для  амортизації  платником податку
основних фондів.
     Крім того,  за  підпунктом  5.3.2  пункту 5.3 статті 5 Закону
( 334/94-ВР ) капітальні витрати не включаються до складу  валових
витрат платника податку.
     Ураховуючи наведене, кошти (вартість майна) платника податку,
одержані  ним  з бюджету у вигляді капітальних трансфертів з метою
оподаткування,  не включаються до складу його валових  доходів.  У
податковому    обліку    вищевказані    кошти   (вартість   майна)
відображаються в рядку  8  Декларації  про  прибуток  підприємства
( z0313-97  )  і  в  рядку  8.13 Додатка Е до неї (у тому звітному
(податковому)  кварталі,  коли  відбулася  така   операція).   При
використанні  платником  податку  коштів (майна),  одержаних ним з
бюджету   у   вигляді   капітальних   трансфертів,   за   цільовим
призначенням  слід  здійснити  коригування  валових доходів шляхом
відображення витрачених сум у рядку  10  Декларації  про  прибуток
підприємства  і  в  рядку  10.8  Додатка Є до неї (у тому звітному
(податковому)  кварталі,  коли  відбулася  така  операція).  Таким
чином,  при  одержанні  платником  податку  вищезазначених  коштів
(майна) з бюджету та використанні їх за цільовим призначенням його
скоригований валовий дохід не збільшується.
     При цьому слід мати на увазі,  що проценти,  які  сплачуються
(нараховуються)   банківськими   установами,   у   яких   відкриті
розрахункові  (поточні)  рахунки  платника  податку  -  одержувача
капітальних   трансфертів,   за  користування  тимчасово  вільними
(невикористаними) коштами,  одержаними таким платником з бюджету у
вигляді  капітальних  трансфертів,  включаються  до  його  валових
доходів на підставі підпункту 4.1.4 Закону ( 334/94-ВР ). Указаний
дохід   відображається   в   рядку   8   Декларації  про  прибуток
підприємства і в рядку 8.8 Додатка Е до неї.
     У Вашому  випадку  дохід  <...>,  одержаний у вигляді дотацій
(субсидій)  на  придбання  газетного  паперу  та  покриття   інших
поточних витрат редакції, включається до валового доходу вказаного
платника  податку  і  відображається  в  рядку  4  Декларації  про
прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 Додатка Г до неї.

 Заступник Голови                                      Г. Оперенко

 "Баланс", N 242000