ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
11.04.2006 N 2797

Про державну реєстрацію об'єднань співвласників багатоквартирних будинків

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваш запит щодо проблемних питань державної реєстрації новоутворених об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (далі - об'єднання) та в порядку порушених питань повідомляє наступне.
Щодо документів, які подаються для проведення державної реєстрації новоутвореного об'єднання.
Відповідно до преамбули Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (2866-14) (далі - Закон N 2866), цей Закон визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Статтею 6 Закону N 2866 (2866-14) встановлено, зокрема, що реєстрація всіх документів здійснюється безоплатно у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 року N 1521 (1521-2002-п) (далі - Порядок), державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною у мм. Києві та Севастополі державною адміністрацією (далі - органи державної реєстрації) за місцем знаходження багатоквартирного будинку.
Органи державної реєстрації ведуть реєстри об'єднань співвласників багатоквартирного будинку в установленому ними порядку. Реєстрація об'єднань, найменування яких тотожні найменуванням інших об'єднань, внесених до відповідного реєстру об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - реєстр), не допускається.
Пунктом 5 цього ж Порядку (1521-2002-п) визначено, що орган державної реєстрації у місячний термін після надходження необхідних документів вносить дані реєстраційної картки до реєстру та видає свідоцтво про державну реєстрацію об'єднання із зазначенням ідентифікаційного коду згідно із ЄДРПОУ за зразком згідно з додатком 3 до цього Порядку, а у разі відмови у реєстрації - дає вмотивовану відповідь.
Бланк свідоцтва про державну реєстрацію об'єднання, відповідно до пункту 7, є документом суворої звітності.
Також пунктом 10 встановлено, що ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ одержується органами державної реєстрації в органах державної статистики.
На підставі наведеного вище Держпідприємництво вважає, що вказаний вище порядок державної реєстрації об'єднань може бути встановлений у виконавчих органах міської, районної у місті ради, районною у мм. Києві та Севастополі державною адміністрацією.
Одночасно повідомляємо, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців, регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) (далі - Закон про реєстрацію), який набрав чинності з 1 липня 2004 року.
Дія цього Закону (755-15) , відповідно до частини першої статті 3, поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.
Водночас частиною другою статті 3 визначено, що законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.
Частиною третьою цієї ж статті встановлено, що об'єднання громадян (у тому числі професійні спілки), благодійні організації, партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом (755-15) .
Крім того, згідно із статтею 16 цього ж Закону (755-15) , з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців створено Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр).
З огляду на зазначене вище Держпідприємництво рекомендує, у разі встановлення виконавчими органами порядку державної реєстрації об'єднань у відповідності із вимогами Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (2866-14) , державну реєстрацію новоутвореного об'єднання співвласників багатоквартирного будинку проводити згідно із таким порядком з наступним включенням відомостей про це об'єднання до Єдиного державного реєстру на підставі відомостей з реєстраційної картки - форма N 6 (zb802-04) та видачею свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи. Звертаємо увагу на те, що датою реєстрації цієї юридичної особи, яка проставляється у свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи єдиного зразка, є дата її реєстрації відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію об'єднання, видану виконавчим органом.
Включення відомостей до Єдиного державного реєстру проводиться без оплати.
У разі, якщо виконавчим органом прийнято рішення проводити державну реєстрацію об'єднання відповідно до вимог Закону про реєстрацію (755-15) , вважаємо за необхідне при оформленні необхідних документів для реєстрації об'єднання дотримуватись окремих вимог Закону N 2866 (2866-14) , які не протирічать Закону про реєстрацію, а державну реєстрацію юридичної особи - об'єднання проводити шляхом внесення відомостей з реєстраційної картки - форма N 1 (za802-04) , але без оплати, відповідно до вимог зазначеного вище спеціального Закону N 2866.
Стосовно питань, хто повинен підписувати статут ОСББ, чи повинні підписувати статут ОСББ всі члени об'єднання, чи повинні підписи на статут посвідчуватись нотаріально, повідомляємо наступне.
У переліку відомостей, які повинні бути визначені у статуті об'єднання, відповідно до статті 7 Закону N 2866 (2866-14) , відсутні відомості про склад членів об'єднання. Статтею 6 цього ж Закону встановлено, зокрема, що установчі збори веде голова зборів який обирається більшістю голосів присутніх власників або їх уповноважених осіб.
Крім того, цією статтею встановлено, що рішення приймається шляхом поіменного голосування та оформлюється особистим підписом кожного, хто проголосував, у протоколі із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти").
Установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут.
Оформлення і реєстрація всіх документів, що засвідчують створення об'єднання, здійснюються безоплатно у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 зазначеного вище Порядку (1521-2002-п) на державну реєстрацію уповноважена установчими зборами особа (далі - заявник) подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом), зокрема, протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту, два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно із вимогами законодавства, та список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Зважаючи на викладене вище, вважаємо, що затверджений установчими зборами статут об'єднання не повинен містити відомостей про його членів, та може бути підписаний головою цих зборів, а його підпис, відповідно до вимог законодавства, повинен бути посвідчений нотаріусом.
Щодо питання справляння реєстраційного збору за вчинення реєстраційних дій, повідомляємо, що відповідно до вказаного вище, державна реєстрація та реєстрація змін до статуту об'єднання проводиться без оплати.
Перший заступник Голови
К.Ващенко