ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ

                        ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ

 N 01-8/296 від 05.03.2001
                                           Арбітражні суди України


      Про внесення змін до деяких Інформаційних та Оглядових
             листів Вищого арбітражного суду України


     У зв'язку  із  змінами,  які сталися у чинному законодавстві,
Вищий  арбітражний   суд   України   вносить   до   деяких   своїх
Інформаційних та Оглядових листів такі зміни.

     1. В  Інформаційному  листі  Вищого арбітражного суду України
від 16.10.95  N  01-8/732  (  v_732800-95  )  "Про  деякі  питання
практики  застосування  окремих  норм  чинного  законодавства  при
вирішенні спорів" пункт 4 виключити.
     У зв'язку з цим пункти 5-8 вважати відповідно пунктами 4-7.

     2. В  абзаці п'ятому Інформаційного листа Вищого арбітражного
суду України   від  25.04.96  N  01-8/167  (  v_167800-96  )  "Про
застосування Указу Президента України від 5  квітня  1996  року  N
243/96"  слова  і  цифри  "постанови  Верховної  Ради  України від
24.12.93 "Про відповідальність за несвоєчасне  виконання  грошових
зобов'язань",  якою не встановлено будь-яких обмежень розміру сум,
що   підлягають   стягненню"   замінити   словами   "інших   актів
законодавства".

     3. В  Інформаційному  листі  Вищого арбітражного суду України
від 10.06.96  N  01-8/207  (  v_207800-96  )  "Про  деякі  питання
практики  застосування  окремих  норм  чинного  законодавства  при
вирішенні спорів" пункт 8 викласти у такій редакції:
     "8. На  запитання,  чи  входить до кола виконавчих документів
розпорядження податкової інспекції,  Вищий арбітражний суд України
повідомив,  що стаття 3 Закону України "Про виконавче провадження"
( 606-14 ) вміщує перелік  документів,  які  підлягають  виконанню
Державною виконавчою службою.
     Статтею 9  названого  Закону  (  606-14  )  визначено,  що  у
випадках,  передбачених  законом,  рішення  судів та інших органів
щодо стягнення коштів виконуються податковими органами, установами
банків,  кредитно-фінансовими  установами.  Тому  на розпорядження
податкової служби про списання певних сум до  бюджету  поширюється
дія нормативних актів Національного банку України,  згідно з якими
такі   документи    враховуються    кредитними    установами    на
позабалансовому рахунку 9803 "Розрахункові документи,  обов'язкові
до сплати".  Таким  чином,  названі  документи  набувають  статусу
виконавчих   не   на   підставі   Закону  України  "Про  виконавче
провадження", а за правилами Національного банку України.
     У вирішенні   спорів   слід  враховувати,  що  відповідно  до
підпункту 19.3.1 пункту 19.3 статті 19 Закону України "Про порядок
погашення   зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) з моменту  набрання  цим
Законом (   606-14   )   чинності   банки   не   здійснюють  облік
заборгованості клієнтів,  не  сплаченої  у  строк,  та  не  ведуть
картотеку  за  винятком випадків,  коли такі операції здійснюються
банками у межах укладених ними цивільно-правових угод".

     4. У пункті 5 Інформаційного листа Вищого  арбітражного  суду
України від 30.09.96 N 01-8/342 ( v_342800-96 ) "Про деякі питання
практики  застосування  окремих  норм  чинного  законодавства  при
вирішенні спорів" абзац другий відповіді на питання виключити.

     5. Доповнити  Інформаційний  лист  Вищого  арбітражного  суду
України від 06.08.97 N 01-8/277  (  v_277800-97  )  "Про  облікову
ставку  Національного банку України" такими літерою і цифрами:  "з
15.08.2000 27%".

     6. В  Інформаційному  листі  Вищого арбітражного суду України
від 24.11.97  N  01-8/452  (  v_452800-97  )  "Про  деякі  питання
практики  застосування  окремих  норм  чинного   законодавства   у
вирішенні спорів" підпункт 1.2 пункту 1 виключити.
     У зв'язку  з  цим  підпункти  1.3  і  1.4  пункту  1  вважати
відповідно підпунктами 1.2 і 1.3.

     7. Відповідь на питання,  вміщене у пункті  7  Інформаційного
листа Вищого арбітражного суду  України  від  10.03.98  N  01-8/91
( v8_91800-98  )  "Про деякі питання практики застосування окремих
норм чинного законодавства у вирішенні спорів"  викласти  у  такій
редакції:
     "У вирішенні цього питання  слід  виходити  з  вимог  чинного
законодавства,  зокрема,  частини восьмої статті 28 Закону України
"Про охорону прав на винаходи і корисні моделі" ( 3687-12 )  (далі
- Закон), відповідно до якої договір про передачу права на винахід
(корисну модель) і ліцензійний договір вважаються  дійсними,  якщо
вони укладені у письмовій формі і підписані сторонами.
     Зазначені договори  набирають  чинності  стосовно   будь-якої
іншої  особи  з  дати  публікації  відомостей  про це в офіційному
бюлетені та внесення їх до Реєстру.
     Визначення поняття   "Реєстр"  наведено  у  статті  1  Закону
( 3687-12 ).
     Офіційний бюлетень видається центральним  органом  виконавчої
влади з питань правової охорони інтелектуальної власності.
     Порядок розгляду  та  реєстрації  у  Державному  департаменті
інтелектуальної  власності  договору  про  передачу  власності  на
винахід (корисну модель) та ліцензійного договору на  використання
винаходу  (корисної  моделі)  визначено  відповідною  Інструкцією,
затвердженою наказом Міністерства освіти і науки від 18.09.2000  N
451 ( z0675-00 ).

     8. У  пункті  4 Інформаційного листа Вищого арбітражного суду
України від 17.08.98 N 01-8/314 ( v_314800-98 ) "Про деякі питання
практики  застосування  окремих  норм  чинного   законодавства   у
вирішенні  спорів"  в  абзаці другому відповіді на питання останнє
речення викласти у такій редакції:
     "Відповідно до  пункту  7  статті  3  Закону   України   "Про
виконавче провадження" ( 606-14 ) такий напис  підлягає  виконанню
Державною виконавчою службою".

     9. У пункті 13 Інформаційного листа Вищого арбітражного  суду
України від 14.10.98 N 01-8/391 ( v_391800-98 ) "Про деякі питання
практики   застосування   окремих  норм  чинного  законодавства  у
вирішенні спорів" в абзаці четвертому відповіді на  питання  друге
речення викласти у такій редакції:
     "Виконання таких вимог арбітражного суду є обов'язковим".

     10. У  пункті 8 Інформаційного листа Вищого арбітражного суду
України від  29.01.99 N 01-8/46 ( v8_46800-99 ) "Про деякі питання
практики  застосування  окремих  норм  чинного   законодавства   у
вирішенні  спорів"  абзац  другий  відповіді на питання викласти у
такій редакції:
     "За відсутності у зазначеного вище відповідача розрахункового
рахунку  в  установі  банку  наказ  підлягає  виконанню у порядку,
передбаченому Законом    України   "Про   виконавче   провадження"
( 606-14 ). Таким чином, стягувач повинен звернутися із заявою про
примусове  виконання  рішення  до  державного  виконавця за місцем
проживання боржника".

     11. В  Інформаційному  листі Вищого арбітражного суду України
від 31.03.99  N  01-8/141  (  v_141800-99  )  "Про  деякі питання,
порушені у доповідних записках про роботу арбітражних судів у 1998
році" пункт 10 виключити.
     У зв'язку з цим пункти 11 і 12 вважати відповідно пунктами 10
і 11.

     12. В Інформаційному листі Вищого арбітражного  суду  України
від 06.04.99  N  01-8/151  (  v_151800-99  )  "Про  деякі  питання
практики   застосування   окремих  норм  чинного  законодавства  у
вирішенні спорів" пункт 3 викласти у такій редакції:
     "3. Чи застосовуються правила статті 4  Закону  України  "Про
порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" (  185/94-ВР  )
до правовідносин, які регулюються Законом України "Про регулювання
товарообмінних (бартерних) операцій у галузі  зовнішньоекономічної
діяльності" ( 351-14 )?
     Закон України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній
валюті" (    185/94-ВР   )   регулює   відносини,   пов'язані   із
перерахуванням грошових сум.
     Відповідно до  статті  1  Закону  України  "Про   регулювання
товарообмінних  (бартерних) операцій у галузі зовнішньоекономічної
діяльності" (   351-14   )   товарообмінна   (бартерна)   операція
визначається  як  один  з  видів   експортно-імпортних   операцій,
оформлених  бартерним  договором  або договором із змішаною формою
оплати,  яким  часткова  оплата  експортних  (імпортних)  поставок
передбачена  в  натуральній формі,  що передбачає збалансований за
вартістю  обмін  товарами,  роботами,   послугами   у   будь-якому
поєднанні,  не  опосередкований  рухом  коштів  у  готівковій  або
безготівковій формі.
     Отже у   арбітражного   суду   немає   правових  підстав  для
застосування  правил  статті  4  Закону   України   "Про   порядок
здійснення розрахунків  в  іноземній  валюті"  (  185/94-ВР  )  до
правовідносин,  які є предметом регулювання  Закону  України  "Про
регулювання   товарообмінних   (бартерних)   операцій   у   галузі
зовнішньоекономічної діяльності" ( 351-14 ).
     Разом з  тим  слід  враховувати,  що  за наявності у договорі
умови  змішаної  форми  оплати  або  у   разі   переоформлення   в
установленому   порядку   бартерного   договору   на   інші   види
зовнішньоекономічного договору (частина четверта статті  2  Закону
України  "Про  регулювання  товарообмінних  (бартерних) операцій у
галузі зовнішньоекономічної діяльності" ( 351-14 )  такий  договір
підпадає у частині,  опосередкованій рухом коштів у готівковій або
безготівковій формі,  під  дію  частини  другої  статті  4  Закону
України "Про  порядок  здійснення  розрахунків в іноземній валюті"
( 185/94-ВР ) (з  урахуванням  вимог  згаданої  частини  четвертої
статті   2   Закону   України   "Про   регулювання  товарообмінних
(бартерних) операцій у  галузі  зовнішньоекономічної  діяльності",
згідно  з  якими строк одержання валютної виручки у такому разі не
поновлюється  і  не  переривається,  а   строк   грошової   оплати
високоліквідних товарів продовжується до 90 днів)".

     13. В  Інформаційному  листі Вищого арбітражного суду України
від 21.06.99  N  01-8/292  (  v_292800-99  )  "Про  деякі  питання
практики  застосування  у  вирішенні  спорів  окремих норм чинного
законодавства":
     13.1. У підпункті 1.1 пункту 1  у  запитанні  слова  і  цифри
"Указом Президента України від 27.01.95 "Про регулювання бартерних
(товарообмінних)   операцій    у    галузі    зовнішньоекономічної
діяльності"  замінити  словами  "Закону  України  "Про регулювання
товарообмінних (бартерних) операцій у галузі  зовнішньоекономічної
діяльності" ( 351-14 );
     13.2. У підпункті 1.2 пункту  1  абзац  перший  відповіді  на
питання викласти у такій редакції:
     "Відповідно до  статті  3  Закону  України  "Про  регулювання
товарообмінних  (бартерних) операцій у галузі зовнішньоекономічної
діяльності" (  351-14  )  однією  з  необхідних  умов застосування
відповідних  санкцій  є  неввезення  на  митну  територію  України
товарів за бартерною угодою протягом встановлених частинами першою
- третьою статті 2 цього Закону строків з дати митного  оформлення
(дати  виписки  вивізної вантажної митної декларації) товарів,  що
фактично експортовані за таким договором".

     14. В  Інформаційному  листі Вищого арбітражного суду України
від 24.09.99  N  01-8/451  (  v_451800-99  )  "Про  деякі  питання
практики застосування у  вирішенні  спорів  окремих  норм  чинного
законодавства":
     14.1. Відповідь на питання, вміщене у підпункті 1.2 пункту 1,
викласти у такій редакції:
     "Відповідно до  пункту  18.3  статті  18   названого   Закону
( 334/94-ВР  )  перелік  офшорних  зон  оприлюднено розпорядженням
Кабінету Міністрів України від 01.03.2000 N 106-р (  106-2000-р  )
(див. газету "Урядовий кур'єр" від 03.03.2000)";
     14.2. У пункті 5 виключити останній абзац.

     15. У пункті 5 Інформаційного листа Вищого арбітражного  суду
України від  02.11.99  N  01-8/518  (  v_518800-99  ) "Про Порядок
безспірного списання коштів з реєстраційних  рахунків  установ  та
організацій,   оплата   видатків   яких   здійснюється  з  єдиного
казначейського рахунка" слова і цифри "перелік  яких  зазначено  у
статті  349  Цивільного  процесуального  кодексу України" замінити
словами і цифрою "виданих на виконання  рішень,  які  зазначені  у
статті 3 Закону України "Про виконавче провадження" ( 606-14 ).

     16. В  Інформаційному  листі Вищого арбітражного суду України
від 14.03.2000 N 01-8/108 ( v_108800-00 ) "Про відповідальність за
невиконання рішень арбітражного суду":
     16.1. Абзац четвертий виключити.
     У зв'язку  з  цим  абзаци  п'ятий-дев'ятий вважати відповідно
абзацами четвертим-восьмим;
     16.2. У  новому  абзаці  четвертому  слова "якщо застосування
такої  відповідальності  не  тягне  за  собою  бажаних  наслідків"
замінити словами "з урахуванням викладеного";
     16.3. В останньому абзаці  виключити  слова  і  цифри  "після
застосування   заходів,   передбачених  статтею  119  Арбітражного
процесуального кодексу України".

     17. У пункті 5  Оглядового  листа  Вищого  арбітражного  суду
України від  31.01.2001  N  01-8/97  (  v8_97800-01  )  "Про деякі
питання практики  вирішення  спорів,  пов'язаних  з  укладанням  і
виконанням кредитних договорів":
     17.1. В абзаці другому виключити слова: "та не подано доказів
щодо відсутності вини за їх неналежне виконання";
     17.2. В абзаці одинадцятому слова  "не  доведено  відсутність
вини за неналежне" замінити словами "не подано доказів належного".

 Заступник Голови Вищого
 арбітражного суду України                           А.Осетинський