МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
ЛИСТ
21.11.2013 № 3304-05/41104-12
ОКП "Донецьктеплокомуненерго"
вул. Донецька, 38, м. Донецьк, 83086
Державній казначейській службі України
01601, м. Київ, вул. Бастіонна, 6
Антимонопольному комітету України
вул. Урицького, 45, Київ, 03680

Висновок уповноваженого органу за результатами здійснення моніторингу державних закупівель

Мінекономрозвитку, керуючись пунктами 3, 3-1, 4, 5 частини другої статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (2289-17) (далі - Закон) та Порядком здійснення моніторингу державних закупівель (z1377-11) , затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 № 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за № 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі за державні кошти вугілля кам'яного (оголошення № 143943 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 01.07.2013 № 51(794)), проведеної ОКП "Донецьктеплокомуненерго" (далі - Замовник) за процедурою "відкриті торги".
I. Дата початку здійснення моніторингу: 04.09.2013 (лист-повідомлення щодо здійснення Уповноваженим органом моніторингу державних закупівель за власною ініціативою від 03.09.2013 № 3304-05/30847-12).
II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку.
III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: згідно з абзацами четвертим та п'ятим пункту 1.5 Порядку.
IV. Результати здійснення моніторингу
Замовником усупереч вимозі пункту 3.6 Порядку (z1377-11) до Мінекономрозвитку не надано оригінал або завірену в установленому порядку копію рішення комітету з конкурсних торгів щодо вибору процедури закупівлі.
Пунктом 3.8 Порядку встановлено, що у разі коли замовник не надав у строк (термін), визначений у листі-повідомленні, інформацію та документи, зазначені в цьому листі, Мінекономрозвитку здійснює моніторинг закупівлі та приймає рішення за його результатами на підставі та в межах наявної інформації та документів.
На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.
Рішення про затвердження документації конкурсних торгів на закупівлю вугілля кам'яного (далі - документація конкурсних торгів) оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 20.06.2013 № 436.
Рішення про внесення змін до документації конкурсних торгів оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 23.07.2013 № 437 та продовжено строк подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів до 08.08.2013.
Підпунктом 5 пункту 6 "Кваліфікаційні критерії до учасників" розділу III "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі пункт 6 розділу III) документації конкурсних торгів передбачено, що учасник у складі пропозиції конкурсних торгів повинен надати копію довідки про взяття на облік платника податку ( форма № 4-ОПП (z1562-11) ).
При цьому слід зауважити, що до Податкового кодексу України 17.12.2012 були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм" (4834-17) від 24.05.2012 № 4834-VI, зокрема, відповідно до яких пункт 64.3 Податкового кодексу України (2755-17) викладено в новій редакції: взяття на облік юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків і зборів в органах державної податкової служби згідно з пунктом 64.1 цієї статті підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка надсилається (видається) цим юридичним особам та відокремленим підрозділам юридичних осіб у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) . У разі взяття на облік юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків і зборів в органах державної податкової служби згідно з пунктом 64.2 ( 2755-17 ) цієї статті цим юридичним особам та відокремленим підрозділам юридичних осіб наступного робочого дня з дня взяття на облік за основним місцем обліку надсилається (видається) довідка про взяття на облік.
Разом з цим, 17.12.2012 набрав чинності Закон України "Про внесення змін у деякі закони України щодо взяття на облік юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (4839-17) , яким внесені зміни до законодавства щодо взяття на облік юридичних та фізичних осіб - підприємців.
З метою забезпечення реалізації вимог Закону України від 24.05.2012 № 4839-VI (4839-17) "Про внесення змін до деяких законів України щодо взяття на облік юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", Закону України від 24.05.2012 № 4834-VI (4834-17) "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм", а також підвищення рівня обслуговування платників податків та удосконалення окремих норм порядку обліку платників податків в органах державної податкової служби внесені зміни до Порядку обліку платників податків і зборів (z1562-11) , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі - Порядок обліку платників податків і зборів).
Вищезазначеними змінами до Порядку обліку платників податків і зборів встановлюються особливості взяття на облік в органах державної податкової служби юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, а також самозайнятих осіб, а саме у разі взяття на облік як платників податків і зборів в органах державної податкової служби юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів, для яких законом установлені особливості їх державної реєстрації та відомості щодо яких не містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі у разі взяття на облік договорів про спільну діяльність та договорів управління майном, орган державної податкової служби за основним місцем обліку формує довідку про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП (z1562-11) . За згодою платника податків не пізніше наступного робочого дня після взяття його на облік така довідка може бути видана платнику податків чи уповноваженій особі платника податків в органі державної податкової служби.
Отже, законодавством передбачено, що взяття на облік суб'єктів господарювання в органах державної статистики, Державної податкової служби та Пенсійного фонду України підтверджується Випискою з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка висилається (видається) юридичній особі або фізичній особі - підприємцю держреєстратором в порядку, встановленому Законом "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) , з урахуванням особливостей встановлених Порядком обліку платників податків і зборів.
Відповідно до реєстру отриманих пропозицій конкурсних торгів та протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів Замовника від 08.08.2013 № 439 для участі у процедурі закупівлі запропоновано наступні пропозиції:
№ п/п
Назва учасника
Ціна пропозиції, грн. (з ПДВ)
1
ТОВ "Альтер Групп"
84094854,75
2
ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс"
68025202,92
3
Виробничо-комерційна фірма в виду ТОВ "НОРТЕКС" (далі - ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС")
68634714,45
Відповідно до протоколу засідання комітету конкурсних торгів від 13.08.2013 № 441 пропозицію конкурсних торгів ТОВ "Альтер Групп" відхилено на підставі абзацу другого пункту 1 та пункту 3 частини першої статті 29 Закону (2289-17) , оскільки учасник не відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим статтею 16 Закону, та пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам документації конкурсних торгів (z0653-10) .
Пунктом 22 частини першої статті 1 Закону визначено, що пов'язана особа - це, у тому числі, фізична особа, яка здійснює контроль над учасником процедури закупівлі. Під здійсненням контролю слід розуміти у тому числі володіння часткою, яка становить не менше ніж 25 відсотків статутного капіталу учасника процедури закупівлі.
Згідно зі статутом, затвердженим рішенням загальних зборів засновників ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс" від 11.11.2011 (протокол № 1), наданим у складі пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс", його учасниками є Піскора Вадим Олексійович (ідентифікаційний номер [...]) та Троян Григорій Олексійович (ідентифікаційний номер [...]) із частками статутного капіталу 50 % та 50 % відповідно.
Наказом від 28.05.2012 № 1/1, наданим у складі пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс", Троян Григорій Олексійович на основі рішення загальних зборів засновників ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс" (протокол від 11.11.2011 № 1) призначений директором ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс".
Наказом від 10.04.2012 № 6, наданим у складі пропозиції конкурсних торгів ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС", Піскору Вадима Олексійовича (ідентифікаційний номер [...]) на основі рішення загальних зборів засновників ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС" (протокол від 06.04.2012 № 02/12) призначено директором ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС".
Таким чином, можна вважати, що ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС" та ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс" є пов'язаними особами.
Пунктом 6 частини першої статті 17 Закону встановлено, що Замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов'язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів учасника у разі якщо пропозиція конкурсних торгів подана учасником процедури закупівлі, який є пов'язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі.
Разом з цим підпунктом 18 пункту 6 "Кваліфікаційні критерії до учасників" розділу III "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі - підпункт 18 пункту 6 розділу III) документації конкурсних торгів передбачено, що для підтвердження кваліфікаційного критерію "Наявність обладнання та матеріально-технічної бази, у тому числі власних виробничих потужностей та/або центрів обслуговування на території України" учасник повинен надати в складі пропозиції конкурсних торгів довідку про те, що він є власником основних засобів: із окремим зазначенням будівель, споруд, складських приміщень, автотранспорту, машин та обладнання, або надати документи (завірені належним чином), що підтверджують оренду будівель, споруд, складських приміщень, автотранспорту, машин та обладнання за рекомендованою формою у додатку № 15 документації конкурсних торгів. Додатком № 15 до документації конкурсних торгів (z0653-10) встановлено, що у разі відсутності власних основних засобів, машин, обладнання та транспортних засобів обов'язково надати копію договору оренди (завірену належним чином).
У складі пропозиції конкурсних торгів ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС" надано довідку від 07.08.2013 № 13 про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, яка засвідчує спроможність Учасника виконати умови закупівлі, зазначені у документації конкурсних торгів, в якій указано один орендований автомобіль КАМАЗ 5511.
Крім того, у складі пропозиції конкурсних торгів ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС" надано копію договору оренди автомобіля КАМАЗ 5511 (державний номер АН 3627 СМ) від 03.01.2012 № 21, укладеного з фізичною особою Кухаренко А. М.
Водночас слід зауважити, що відповідно до частини другої статті 799 Цивільного кодексу України (435-15) договір найму транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню.
Таким чином, ураховуючи, що Законом визначено, що документальне підтвердження відповідності учасників встановленим у документації конкурсних торгів кваліфікаційним критеріям у відповідності до статті 16 Закону (2289-17) має відповідати вимогам законодавства, у тому числі Цивільному кодексу України (435-15) , ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС" не відповідає кваліфікаційному критерію "Наявність обладнання та матеріально-технічної бази, у тому числі власних виробничих потужностей та/або центрів обслуговування на території України", встановленому у документації конкурсних торгів Замовника, оскільки наданий таким учасником договір оренди транспортного засобу, укладений з фізичною особою, не містить нотаріального посвідчення.
Отже, при розгляді та оцінці пропозиції конкурсних торгів ВКФ в виду ТОВ "НОРТЕКС" та ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс" Замовником не дотримано вимоги абзацу другого пункту 1 та пункту 2 частини першої статті 29 Закону.
Згідно з абзацом другим пункту 1 та пунктом 2 частини першої статті 29 Закону у разі якщо учасник не відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим статтею 16 цього Закону, та наявні підстави, зазначені у статті 17 Закону, замовник відхиляє таку пропозицію.
Частинами четвертою та п'ятою статті 28 Закону встановлено, що замовник проводить оцінку пропозицій конкурсних торгів, які не було відхилено згідно з Законом, та визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено.
Слід звернути увагу, що відхилення пропозиції конкурсних торгів у зв'язку з тим, що учасник не відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим статтею 16 цього Закону, та наявності підстави, зазначеної у статті 17 Закону, а також відміна процедури закупівлі у зв'язку з відхиленням всіх пропозицій конкурсних торгів є обов'язком замовника.
Проте відповідно до протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів Замовника від 14.08.2013 № 442 до оцінки допущено пропозиції конкурсних торгів ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс" та ВКФ в виду ТОВ "Нортекс", а переможцем конкурсних торгів на основі критерію "Ціна" і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів, а саме у пункті 1 "Перелік критеріїв та методика оцінки пропозиції конкурсних торгів із зазначенням питомої ваги критерію" розділу V "Оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця" та додатку № 8 до документації конкурсних торгів (z0653-10) , визначено ТОВ "Інтегрований енергетичний комплекс", пропозицію конкурсних торгів якого визнано найбільш економічно вигідною та акцептованою.
V. Висновок за результатами здійснення моніторингу
За результатами розгляду матеріалів, наданих Замовником по процедурі закупівлі вугілля кам'яного, Мінекономрозвитку виявлено:
1. Щодо відповідності документів Замовника вимогам законодавства у сфері державних закупівель:
- при складанні документації конкурсних торгів (z0653-10) Замовником не враховані зміни до Податкового кодексу України (2755-17) , Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) та положення Порядку обліку платників податків і зборів (z1562-11) .
2. Щодо відповідності порядку проведення процедур закупівель вимогам законодавства у сфері державних закупівель:
- процедуру закупівлі проведено з порушенням вимог пункту 6 частини першої статті 17 Закону;
- пропозиція конкурсних торгів ВКФ в виду ТОВ "Нортекс" не відповідає вимогам підпункту 18 пункту 6 розділу III та додатку № 15 до документації конкурсних торгів.
Ураховуючи зазначене, виконання зобов'язань за договором на закупівлю вугілля кам'яного, укладеним за результатами процедури закупівлі, проведеної з порушенням законодавства у сфері державних закупівель, може призвести до нераціонального та неефективного використання державних коштів, що не відповідає меті Закону та принципам, за якими мають здійснюватися державні закупівлі, закріпленим в статті 3 Закону.
VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу
За результатами здійсненого моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує усунути вказані порушення та не допускати їх у майбутньому.
У разі неможливості їх усунення Міністерство рекомендує провести нову процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.
VII. Додаткова інформація
Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.
Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.
У зв'язку з чим Мінекономрозвитку інформує Замовника про подання даних матеріалів до правоохоронних та контролюючих органів у відповідності до пункту 22 частини першої статті 8 Закону (2289-17) та пункту 3.14 Порядку (z1377-11) .
Директор департаменту
державних закупівель
та державного замовлення
Мінекономрозвитку
А.Є. Рубан
( Текст взято з сайту Мінекономрозвитку України http://www.me.gov.ua )