МІНІСТЕРСТВО ЗОВНІШНІХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗВ'ЯЗКІВ
                        І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

                      Р О З ' Я С Н Е Н Н Я

 від 04.01.99
     м.Київ

 vd990104



     1. Згідно  з   Положенням  про  штрихове  кодування   товарів
( z0517-96  ),  розробленим  МЗЕЗторгом   України   на   виконання
Постанови   Кабінету  Міністрів  України  від  29.05.96  р.  N 574
( 574-96-п )  "Про  впровадження  штрихового  кодування  товарів",
маркуванню  штриховими кодами EAN в Україні підлягають товари,  що
виробляються суб'єктами підприємницької діяльності та реалізуються
через оптову та роздрібну торговельні мережі.
     Обов'язковому штриховому  кодуванню не підлягають:
     одиночні та   дослідні зразки   товарів;
     товари    народних промислів та авторські роботи;
     товари, виготовлені за індивідуальними замовленнями;
     товари, для  яких за нормативними документами  не передбачено
пакування або прикріплення етикетки та на які нанесення  штрихових
кодів EAN неможливе з технічних причин, у тому числі в мішкотарі;
     товари, які   виготовлені   на    замовлення    інофірм    із
давальницької сировини і реалізуються за межами України;
     товари, які  не  реалізуються  через  оптову  або   роздрібну
торгівлю, а  постачаються  підриємствам та організаціям за прямими
договорами для задоволення виробничих потреб;
     товари у роздрібній торгівлі,  які реалізуються безпосередньо
покупцеві шляхом розважування або іншого вимірювання.
     2. Перенесення      терміну      впровадження      технології
штрихового кодування в роздрібній торгівлі з 1 січня 1999 року  на
1 січня 2000 року  пов'язане з недостатнім наповненням підприємств
торгівлі  товарами,  які  марковані  штриховими  кодами,  оскільки
тільки з 01.01.99 р.  усі товари повинні постачатися в магазини із
штрихкодовими   позначками,    і   недостатньою    підготовленістю
матеріально-технічної   бази   з   автоматизованої   ідентифікації
товарів. А  як  свідчить  досвід  розвинутих  країн,  застосування
технології штрихового кодування в роздрібній  торгівлі  економічно
доцільне,  якщо  не  менше  80%  товарів  постачаються  в торгівлю
промаркованими штриховими кодами.
     3. Брак на товарах штрихкодових позначок з 1 січня 2000  року
вважатиметься   порушенням  правил   торгівлі  згідно  з  Порядком
заняття  торговельною   діяльністю   і   правилами   торговельного
обслуговування    населення   (затвердженими  постановою  Кабінету
Міністрів України  від  08.02.95  р.  N  108 ( 108-95-п ) стосовно
продажу не промаркованих належним чином товарів.
     За порушення   правил    торгівлі    Кодекс    України    про
адміністративні правопорушення  (  80731-10  )  визначає   санкції
(ст. 155).
     4. Відповідно до п. 1.3   Положення  про  штрихове  кодування
товарів:
     "Кодування товарів  штриховими  кодами  EAN   та   реєстрація
суб'єктів підприємницької   діяльності,   товари  яких  маркуються
штриховими  кодами   EAN   здійснюється   в   Україні   асоціацією
"ЄАН-Україна".
     "Сплата суб'єктами  підприємницької  діяльності   коштів   за
одержання  та  використання штрихових кодів на товари здійснюється
відповідно до порядку,  який розробляє асоціація "ЄАН-Україна"  та
затверджує у встановленому порядку".
     Підприємствам торгівлі,  які застосовують електронні  системи
контролю  та  управління товарно-грошовим обігом, для впровадження
технології  штрихового  кодування   необхідно   придбати   сканери
штрихових   кодів,   за  допомогою  яких  провадиться  автоматична
ідентифікація товарів,  та,  в окремих  випадках,  принтери  друку
штрихових кодів для маркування товарів.  Вартість сканерів,  що їх
найчастіше використовують у торгівлі, становить від 350 до 900 грн
залежно   від  модифікації.  Зрозуміло,  що  частіше  підприємству
торгівлі  для  впровадження   технології   штрихового   кодування
потрібно  придбати  декілька сканерів.  Крім того,  слід доповнити
існуючу   електронну   систему   обліку   відповідним   програмним
забезпеченням. Таким   чином,   вартість  впровадження  технології
штрихового кодування на підприємствах торгівлі сягає кількох тисяч
гривень.   Але  досвід роботи торговельних  підприємств,  які  вже
застосовують технологію    штрихового    кодування,    підтверджує
доцільність таких витрат, оскільки це підвищує ефективність роботи
підприємств та якість обслуговування покупців.
     Міністерство розробило  та направило в усі обласні управління
торгівлі   пакет   рекомендацій   щодо   застосування   технології
штрихового кодування  в сфері торгівлі,  і зокрема "Рекомендації з
вибору та застосування технічних засобів штрихового  кодування  на
підприємствах  сфери  торгівлі" (затверджені наказом МЗЕЗторгу від
25.12.98 р. N 851).
     Для довідки
     За участю  МЗЕЗторгу  у  1998  році в Україні проведено вісім
конференцій та  виставок-семінарів,  на  яких  розглядали  питання
впровадження штрихового кодування та запропонували технічні засоби
штрихового кодування й електронні системи обліку на їх основі.

 Заступник міністра                                     В.Шевельов

 "Галицькі контракти" 4/99