З ПРАКТИКИ ПРАВОВОГО ЦЕНТРУ "ПРОФКОНСАЛТІНГ":

        ПОДАТКОВЕ ЗАКОНОДАВСТВО У ЗАПИТАННЯХ І ВІДПОВІДЯХ

Застосування Закону України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників   податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами".

Запитання:

За даними  облікової   картки   платника   податків   підприємству
нараховано  певну  суму  пені  за  ПДВ  станом  на  31.12.2000  р.
Підприємство також має переплату за  податком  на  прибуток.  Коли
постало  питання  про  проведення  списання  вищезгаданої  пені на
підставі  Закону  України  "Про  порядок   погашення   зобов'язань
платників   податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами" ( 2181-14 ) податківці запропонували підприємству скласти
заяву  про  надання згоди на взаємозалік пені за ПДВ і належною до
відшкодування переплатою за податком на прибуток. Чи законно це ?

Відповідь:

Списання пені регулюється такими нормативно-правовими актами:

- Законом  України  від  21.12.2000  р.  №2181-111  "Про   порядок
погашення   зобов`язань  платників  податків  перед  бюджетами  та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (далі - Закон 2181)

- "Положенням  про  списання  та  розстрочку   податкового   боргу
платника податків у зв`язку з відміною картотеки",  затв.  наказом
ДПАУ від 01.03.2001 р. №81 ( z0281-01 )(далі - Положення)

- Інструкцією про порядок ведення  органами  державної  податкової
служби   оперативного   обліку  податків  і  зборів  (обов'язкових
платежів) до бюджетів  та  до  державних  цільових  фондів,  затв.
наказом  ГДПІУ  від  12.05.94  р.  №37  ( z0114-94 ) (з наступними
змінами і доповненнями, далі - Інструкція).

На підставі  п.18.1.3.  ст.18  Закону 2181  ( 2181-14 )  і  п.3.1,
п.3.2.  Положення    ( z0281-01 )  пеня підлягає списанню за таких
умов:

- Пеня має  бути  нарахована  на  податковий  борг,  що  виник  до
01.01.2001 р.

- Визначення  розміру пені і періоду її виникнення здійснюється за
даними  карток  особистих  рахунків  (облікової  картки   платника
податку) згідно з вимогами Інструкції ( z0114-94 ).

Пеня, що була нарахована на підприємство відповідає цим умовам. Її
внесено до облікової картки станом на 31.12.2000р.  на  податковий
борг за ПДВ, що виник до цієї дати.

У п.18.1.3  Закону  2181  вказано:  "Списанню з платників податків
підлягають пеня...."  ( 2181-14 ).  При  цьому  не  передбачається
подання будь-яких заяв з боку платника податків,  тобто підставами
для відповідного рішення ДПІ мають бути лише вищезгадані положення
чинного законодавства і данні облікової картки платника податків.

Що ж  стосується  вимог  ДПІ з приводу надання Замовником згоди на
проведення заліку у зв'язку з переплатою за іншими  податками,  то
подібні вимоги не є законними:

- Подібне  не  передбачене  Законом  2181 ( 2181-14 ) і Положенням
( z0281-01 ).

- ДПАУ неодноразово роз'яснювала  з  посиланням  на  п.21.3  ст.21
Закону    України   " Про   оподаткування  прибутку  підприємств "
( 334/94-ВР ) ,  що відшкодування надмірно сплаченого  податку  на
прибуток   має   відбуватись   шляхом  повернення  з  бюджету  або
зарахування у рахунок майбутніх платежів до бюджету (див.  "Вісник
податкової служби України", №19/2001, стор.31).


     
Запитання:

Наше підприємство  звернулося до міської ДПА із скаргою на рішення
районної ДПІ,  що відмовила нам у списанні  податкового  боргу.  У
відповідь  ми  отримали  лише  листа  під  назвою  "Про  відмову в
списанні та розстроченні".

Чи можна це вважати порушенням Закону України  від  21.12.2000  р.
№2181-111  "Про  порядок  погашення зобов`язань платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (далі
- Закон 2181) або згаданий лист і є рішенням у нашій скарзі ?

Відповідь:

Наданий Правовому  центру  для вивчення вищезгаданий лист ДПА не є
рішенням  за  скаргою  платника  податків,   що   приймається   за
процедурою   апеляційного   (адміністративного)  оскарження.  Таке
рішення має відповідати вимогам п.10 Положення про порядок  подачі
та розгляду скарг платників податків органами державної податкової
служби" (у редакції наказу ДПАУ від  02.03.2001  р.  №82,  далі  -
Положення  про  скарги)  (  z0238-01  ).  Зокрема,  тут мають бути
наявними  назва  документу  "Рішення",  посилання  на   можливість
оскарження  тощо.  Усі  ці реквізити у вищезгаданому листі міської
ДПА відсутні.  Подібне фактично означає,  що сама ДПА не розглядає
цей   лист,  як  рішення  прийняте  відповідно  до  вимог  чинного
законодавства.  Подібне є суттєвим порушенням п.5.2.2. ст.5 Закону
Закон   2181   ( 2181-14 ),   тобто   процедури  адміністративного
оскарження ,  що передбачає обов'язкове прийняття за скаргами саме
рішень  з  усіма  необхідними  реквізитами  такого  документу,  як
юридичного акту.  Лист за своїм статусом  є  лише  формою  певного
інформування  платника податків.  Надходження цього листа свідчить
про відсутність мотивованого рішення у терміни,  що встановлені  у
ч.1  п.5.2.2.  ст.5 Закону 2181 ( 2181-14 ). Згідно з ч.3 п.5.2.2.
ст.5 Закону 2181 ( 2181-14 )   у   цьому  випадку  скарга  платника
податків вважається задоволеною.


24.09.2001 г. "Правничий центр "Профконсалтинг"

Сергій Опанасович Теньков - директор юридичного департаменту.

м. Київ,  вул.  Артема, 1/5, офіс 400
Тел./ факс: (044) 212-05-97,212-08-55