МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 128 від 20.02.2002
м. Київ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 березня 2002 р.
за N 229/6517

Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 (z0844-02) від 09.10.2002 Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту N 921 (z1482-12) від 17.08.2012 Наказом Міністерства освіти і науки N 401 (z0645-16) від 08.04.2016 )
На виконання статті 14 Закону України "Про дошкільну освіту" (2628-14) та статті 14 Закону України "Про загальну середню освіту" (651-14) НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Нормативи наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах згідно з додатками 1 та 2.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти України від 10.09.97 N 341 (z0453-97) "Про нормативи граничної наповнюваності класів, груп, гуртків і нормативи поділу класів при вивченні окремих предметів у середніх закладах освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 06.10.97 за N 453/2257.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Державного секретаря Богомолова А.Г. та Науменка Г.Г.
Державний секретар
В.О.Зайчук

Додаток 1
до наказу
Міністерства освіти і науки
України від 20.02.2002 N 128

Нормативи

наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів

Показники Наповнюваність не повинна перевищувати
1. Дошкільні навчальні заклади (ясла-садки) компенсуючого типу: спеціальні групи для дітей: глухих, сліпих, із складними вадами розвитку зі зниженим слухом, з порушенням опорно-рухового апарату, глибоко розумово відсталих з важкими порушеннями мови, затримкою психічного розвитку, косоокістю і амбліопією, зі зниженим зором, розумово відсталих і хворих на сколіоз з фонетико-фонематичним недорозвитком мови санаторні групи для дітей: до трьох років від трьох і старше років 6 8 10 12 15 20
2. Загальноосвітні школи-інтернати групи для дітей дошкільного віку 1-12-й класи та виховні групи для дітей шкільного віку 20 25
3. Навчальні інтернатні заклади для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування дошкільні групи для дітей одного віку дошкільні групи різновікові 1 - 9-й класи та виховні групи 10 - 12-й класи та виховні групи 20 15 25 20
4. Спеціальні загальноосвітні школи (школи-інтернати) * 1-12-й класи та виховні групи для дітей: глухих, сліпих зі зниженим слухом, з наслідками поліомієліту і церебральним паралічем, глибоко розумово відсталих зі зниженим зором, з важкими порушеннями мови, розумово відсталих, із затримкою психічного розвитку із складними вадами розвитку 8 10 12 6
5. Школи соціальної реабілітації групи (класи) 18
6. Загальноосвітні санаторні школи (школи-інтернати) 1 - 12-й класи та виховні групи 20
7. Групи подовженого дня 30
____________
* Наповнюваність дошкільних груп спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) відповідає наповнюваності груп спеціальних дошкільних закладів для дітей з відповідними вадами розвитку.
Мінімальна наповнюваність груп при проведенні факультативних занять та курсів за вибором у загальноосвітніх навчальних закладах міської місцевості становить 8 чоловік, сільської місцевості - 4 чоловіки.
( Додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 (z0844-02) від 09.10.2002 )

Додаток 2
до наказу
Міністерства освіти і науки
України від 20.02.2002 N 128

Порядок поділу класів

на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах

При вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах для посилення індивідуальної роботи з учнями запроваджується поділ класів на групи.
Предмети, при вивченні яких класи підлягають поділу на групи При кількості учнів у класі
1. При проведенні уроків з трудового навчання (крім загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, санаторних та спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) 5 - 9-й класи: міська місцевість сільська місцевість 10 - 12-й класи більше 27 більше 25 більше 27
2. При вивченні української мови, яка вивчається як предмет: у загальноосвітніх навчальних закладах (крім закладів з навчанням болгарською, кримськотатарською, польською, словацькою, молдовською, румунською та угорською мовами) у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням болгарською, кримськотатарською, польською, словацькою, молдовською, румунською та угорською мовами у: міській місцевості - сільській місцевості - більше 27 23 і більше 16 і більше
При вивченні інших мов (включаючи іноземну мову), які не є мовами навчання в закладі, а вивчаються як предмет більше 27
3. При вивченні мов національних меншин (наприклад, російської та кримсько-татарської, молдавської та угорської, російської та болгарської тощо) дві групи з кількістю не менше 8 учнів у кожній
4. При вивченні різних іноземних мов дві групи з кількістю не менше 8 учнів у кожній
5. При проведенні семінарських, лабораторних і практичних занять за лекційною формою навчання з профільних дисциплін у спеціалізованих школах (школах-інтернатах), гімназіях, ліцеях, колегіумах * більше 27
6. При проведенні уроків з основ здоров'я та фізичної культури у 10-12-му класах (окремо для хлопців і дівчат) більше 27, але не менше 8 учнів у групі
7. При проведенні практичних занять з інформатики з використанням комп'ютерів клас ділиться на 2 групи, але не менше 8 учнів у групі
8. При поглибленому вивченні іноземної мови з 1-го класу 1-12-й класи клас ділиться на групи з 8 - 10 чол. у кожній (не більше 3 груп)
9. При поглибленому вивченні іноземної мови з 7-го класу 7 - 12-й класи більше 27
10. При проведенні уроків з трудового навчання у 5 - 12-му класах у спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) у спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) для розумово відсталих дітей - у 4 - 10(11)-му класах ) більше 7
11. При вивченні державної мови та інших мов, що вивчаються як предмет (включаючи іноземну мову), при проведенні уроків з трудового навчання і основ здоров'я та фізичної культури у загальноосвітніх санаторних школах (школах-інтернатах) у загальноосвітніх школах-інтернатах для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування: 1- 9-й класи 10 -12-й класи 20 25 20
____________
* Поділ здійснюється за рішенням педагогічної ради закладу за умови, що граничнодопустиме навчальне навантаження на учня не перевищуватиме загальну кількість годин, передбачених навчальним планом для даного класу з урахуванням поділу.
Заняття з лікувальної фізкультури в загальноосвітніх санаторних школах (школах-інтернатах) проводяться за групами з кількістю учнів не менше 7 чоловік.
Заняття з лікувальної фізкультури в спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) проводяться за групами та індивідуально. Наповнюваність груп 4 - 6 чоловік згідно з медичними показаннями учнів.
Наповнюваність груп та поділ їх на підгрупи при організації трудової підготовки учнів у міжшкільному навчально-виробничому комбінаті встановлюється в межах коштів, передбачених комбінату загальноосвітніми навчальними закладами на таку підготовку учнів.
Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів розповсюджується і на вечірні (змінні) школи.
( Додаток 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 (z0844-02) від 09.10.2002, Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту N 921 (z1482-12) від 17.08.2012, Наказом Міністерства освіти і науки N 401 (z0645-16) від 08.04.2016 )