ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 травня 2003 р.
за N 357/7678
Про затвердження Змін до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
та з метою приведення чинного порядку здійснення безготівкових розрахунків в Україні в національній валюті у відповідність до вимог Закону України "Про платіжні системи та переказ грошей в Україні" (
2346-14)
Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 29.03.2001 N 135 (
z0368-01)
та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.2001 за N 368/5559 (зі змінами), що додаються.
2. Департаменту платіжних систем (В.М. Кравець) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України та банків України для використання в роботі, а банкам - до відома своїх клієнтів.
3. Територіальним управлінням Національного банку України та банкам України протягом місяця після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України цієї постанови доопрацювати програмне забезпечення системи автоматизації банку щодо внесення змін до правил формування електронного розрахункового документа.
4. Департаменту інформатизації (А.С. Савченко) протягом місяця після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України цієї постанови розробити технологію обміну повідомленнями через СЕП для встановлення належного отримувача електронного розрахункового документа СЕП.
5. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
16.04.2003 N 149
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 травня 2003 р.
за N 357/7678
ЗМІНИ
до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті ( z0368-01 )
1. У розділі I:
1.1. У пункті 4 терміни "відповідний рахунок/відповідний позабалансовий рахунок" і "ордер меморіальний" викласти в такій редакції:
"відповідний рахунок/відповідний позабалансовий рахунок - рахунок, призначення якого відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України (
v0495500-97)
, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.11.97 N 388 (
v0493500-97)
, відповідає економічній суті операції, що за ним відображається";
"ордер меморіальний (далі - меморіальний ордер) - розрахунковий документ, який складається за ініціативою банку для оформлення операцій зі списання коштів з рахунку платника, внутрішньобанківських операцій відповідно до нормативно-правових актів Національного банку України".
1.2. Абзац другий пункту 5 викласти в такій редакції:
"Рахунки для обліку коштів у розрахунках за конкретними операціями (акредитиви, розрахункові чеки тощо) відкриваються підприємствами в банку, що їх обслуговує, лише на підставі заяви на акредитив, заяви на перерахування коштів тощо".
1.3. Пункт 10 викласти в такій редакції:
"10. Платіжні вимоги на примусове списання, стягнення коштів з рахунків платників банки приймають незалежно від наявності на них достатнього залишку коштів та виконують їх у межах наявного залишку, а в невиконаній сумі повертають стягувачу".
1.4. У пункті 15:
абзац другий викласти в такій редакції:
"Рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій уповноважених відповідно до законів України державних органів виконуються негайно та безпосередньо тими банками/філіями/відділеннями (далі - банк), у яких відкриті рахунки юридичних або фізичних осіб. Ці рішення (розпорядження) банк обліковує на відповідному позабалансовому рахунку. Відновлюються такі операції за рахунками лише органом, який прийняв рішення (розпорядження) про їх зупинення, або за рішенням суду, або в разі закінчення граничного терміну накладення адміністративного арешту, установленого відповідним законом України";
пункт після абзацу другого доповнити новими абзацами такого змісту:
"Якщо рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій надійшло від органу, який не має відповідних повноважень щодо прийняття цього рішення (розпорядження), або оформлено з порушенням законодавства України, то банк не пізніше наступного робочого дня повертає без виконання це рішення (розпорядження) разом з листом про причину його повернення (з обов'язковим посиланням на статтю закону та/або нормативно-правовий акт України, який порушено). Цей лист підписують керівник (його заступник) та головний бухгалтер (його заступник) банку, засвідчуючи підписи відбитком печатки банку. У відділенні лист підписує його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник), підпис засвідчується відбитком штампа відділення.
Якщо видаткові операції за рахунками клієнта зупинені на підставі рішення (розпорядження) уповноваженого державного органу, то інші рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій з рахунків такого клієнта, що надходитимуть від уповноважених згідно із законами України державних органів, банк не пізніше наступного робочого дня повертає без виконання разом з листом про причину його повернення (облік на відповідному позабалансовому рахунку та виконання раніше одержаного рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій). Цей лист підписують керівник (його заступник) та головний бухгалтер (його заступник) банку, засвідчуючи підписи відбитком печатки банку. У відділенні лист підписує його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник), підпис засвідчується відбитком штампа відділення.
Якщо видаткові операції за рахунками клієнта зупинені на підставі рішення (розпорядження) уповноваженого державного органу, але до банку надійшло(а) рішення (ухвала) суду, санкціонована прокурором постанова слідчого, постанова державного виконавця про арешт коштів на рахунках такого клієнта, то виконанню підлягає рішення про арешт коштів. Також банк повідомляє уповноважений державний орган, який видав рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій, про надходження рішення про арешт коштів та прийняття його до виконання. У цьому разі банк продовжує обліковувати рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій та виконує його після здійснення заходів щодо арешту коштів до одержання рішення (розпорядження) уповноваженого державного органу, або рішення суду про відновлення таких операцій, або в разі закінчення граничного терміну накладення адміністративного арешту, установленого відповідним законом України.
Якщо на кошти на рахунках клієнта накладено арешт відповідно до рішення (ухвали) суду, санкціонованої прокурором постанови слідчого, постанови державного виконавця, то рішення (розпорядження) про зупинення видаткових операцій з рахунків такого клієнта, що надходитимуть від уповноважених згідно із законами України державних органів, банк не пізніше наступного робочого дня повертає без виконання разом з листом про причину його повернення (облік на відповідному позабалансовому рахунку та виконання раніше одержаного рішення про арешт коштів). Цей лист підписують керівник (його заступник) та головний бухгалтер (його заступник) банку, засвідчуючи підписи відбитком печатки банку. У відділенні лист підписує його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник), підпис засвідчується відбитком штампа відділення. Після вжиття заходів щодо арешту коштів банк приймає до виконання розпорядження уповноваженого державного органу про зупинення видаткових операцій з рахунків клієнта, що надходитимуть від уповноважених згідно із законами України державних органів".
У зв'язку з цим абзац третій вважати абзацом сьомим.
1.5. У пункті 22 слова "банківських установах" замінити словом "банках".
2. У розділі II:
2.1. У пункті 1 слова "(за винятком платіжного доручення платника, що відповідно до розділу III цієї Інструкції складається в довільній формі)" виключити.
2.2. У пункті 2 слова "а також платіжних доручень, що відповідно до розділу III цієї Інструкції складаються в довільній формі)" виключити.
2.3. В абзацах другому, третьому та четвертому пункту 4 слова "(якщо вони передбачені формою документа)" замінити словами "(якщо згідно з формою документа вимагається їх заповнення)".
2.4. У пункті 5:
абзац перший викласти в такій редакції:
"Якщо розрахункові документи, у яких перевірені реквізити, заповнено з порушенням вимог цього розділу, розділів V і VI та додатка 8 до цієї Інструкції, то банк, що здійснив перевірку, повертає їх без виконання в порядку, передбаченому пунктами 15 і 16 цього розділу";
пункт після абзацу четвертого доповнити новим абзацом такого змісту:
"розрахунковий документ подано до банку з порушенням законодавства України або документ не може бути виконано відповідно до законодавства України".
У зв'язку з цим абзаци п'ятий та шостий вважати відповідно абзацами шостим та сьомим.
2.5. Пункт 10 доповнити абзацом другим такого змісту:
"Банк, що обслуговує платника із застосуванням системи "клієнт - банк", зобов'язаний перевірити відповідність номера рахунку платника і його коду (номера), що зазначені в електронному розрахунковому документі, і приймати цей документ до виконання лише, якщо вони належать цьому платнику".
2.6. Пункти 16 і 17 викласти в такій редакції:
"16. У разі відмови виконати розрахунковий документ, оформлений клієнтом іншого банку чи органу державного казначейства, банк у день надходження документа має зробити на його зворотному боці напис про причину повернення документа без виконання (з обов'язковим посиланням на статтю закону України, відповідно до якої розрахунковий документ не може бути виконано, або/та розділ/пункт нормативно-правового акта Національного банку, який порушено), зазначити дату його повернення (це засвідчується підписами відповідального виконавця і працівника, на якого покладено функції контролера, та відбитком штампа банку) і не пізніше наступного робочого дня надіслати цей розрахунковий документ у банк чи орган державного казначейства, від якого він надійшов.
Напис про причину повернення без виконання платіжної вимоги стягувача на примусове списання, стягнення коштів засвідчують підписами керівник (його заступник) і головний бухгалтер (його заступник) банку/філії. У відділенні цей напис засвідчує підписом його керівник (у разі його відсутності - уповноважений працівник).
17. Якщо платіжну вимогу стягувач доставляє в банк платника самостійно (посильним, рекомендованим або цінним листом тощо), то банк повертає її або безпосередньо посильному, або рекомендованим чи цінним листом".
2.7. У пункті 18:
абзац другий викласти в такій редакції:
"Якщо платіжні вимоги на примусове списання, стягнення коштів надійшли до банку протягом операційного часу, але на час надходження на рахунку платника немає коштів або їх недостатньо для виконання, то банк виконує ці платіжні вимоги з урахуванням сум, що надійдуть на рахунок платника протягом операційного часу (поточні надходження). Якщо для виконання цих платіжних вимог недостатньо коштів, що протягом операційного часу надійдуть на рахунок платника, то вони виконуються частково (у порядку, визначеному розділом V цієї Інструкції) та після закінчення операційного часу повертаються в порядку, визначеному пунктом 16 цього розділу. Якщо протягом операційного часу кошти на рахунок платника не надходили, то після закінчення операційного часу ці платіжні вимоги повертаються без виконання в порядку, визначеному пунктом 16 цього розділу";
у другому реченні абзацу третього слова "пунктом 18 розділу" замінити словом "розділом".
2.8. У пункті 20:
абзац перший викласти в такій редакції:
"Списання коштів (і в повній, і в частковій сумі) з рахунку платника здійснюється на підставі першого примірника розрахункового документа, який залишається на зберіганні в банку платника";
пункт після абзацу першого доповнити новим абзацом такого змісту:
"На вимогу клієнта банк надає довідку про виконання (часткове виконання) платіжної вимоги, що засвідчується підписами керівника (його заступника) і головного бухгалтера (його заступника) банку та відбитком печатки банку, або примірник засвідченої ними платіжної вимоги, на підставі якої здійснено оплату".
У зв'язку з цим абзаци другий, третій та четвертий вважати відповідно абзацами третім, четвертим та п'ятим.
2.9. Пункти 22, 23 і 29 викласти в такій редакції:
"22. Банк може виконувати платіжні доручення клієнтів з урахуванням сум, що надходять на рахунки клієнтів протягом операційного дня (поточні надходження), якщо це визначено в договорі про розрахунково-касове обслуговування.
23. Факт списання банком коштів з рахунку клієнта та їх зарахування на рахунок оформляється меморіальним ордером за формою додатків 1, 1-а, 1-б до цієї Інструкції (залежно від конкретного випадку) для:
часткової оплати платіжних вимог;
документального підтвердження операцій з перерахування з банківських рахунків на користь клієнтів-отримувачів (фізичних та юридичних осіб) унесених у касу банку коштів. У меморіальних ордерах, які банк складає для оформлення операцій з перерахування на рахунки отримувачів коштів, що внесені юридичними або фізичними особами в касу банку готівкою згідно з вимогами Інструкції з організації емісійно-касової роботи в установах банків України (
v0001500-94)
, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 07.07.94 N 129 (із змінами), у реквізиті "Призначення платежу" зазначаються найменування юридичної особи (прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи), яка внесла готівку до каси банку, та номер і дата договору з отримувачем за його наявності;
перерахування коштів, зарахованих на рахунок "Кредитові суми до з'ясування";
перерахування коштів, зарахованих на відповідні рахунки до настання дати валютування;
перерахування коштів, зарахованих на відповідні рахунки згідно з вказівкою банку ініціатора щодо зупинення зарахування переказу на рахунок отримувача;
перерахування коштів для вжиття заходів щодо виконання рішення (ухвали) суду, санкціонованої прокурором постанови слідчого, постанови державного виконавця про арешт коштів на рахунку;
перерахування коштів у разі закриття акредитива;
списання коштів з рахунку свого клієнта відповідно до наказу про примусову сплату боргового зобов'язання (додаток 22) у разі несвоєчасного погашення клієнтом кредиту або відсотків за його користування, якщо це передбачено в кредитному договорі;
здійснення договірного списання коштів з рахунку свого клієнта на підставі його доручення про таке списання, обумовленого в договорі про розрахунково-касове обслуговування або іншому договорі про надання банківських послуг, крім договірного списання коштів за платіжними вимогами отримувачів;
документального оформлення внутрішньобанківських операцій.
Дата складання меморіального ордера має відповідати даті списання коштів з рахунку платника. Меморіальний ордер засвідчується підписами відповідального виконавця банку, який його оформив, і працівника, на якого покладено функції контролера, та відбитком штампа банку. Меморіальний ордер, що оформлений для перерахування коштів на рахунки клієнтів-отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в інших банках, засвідчується підписами керівника (його заступника) і головного бухгалтера (його заступника) банку або підписами уповноважених згідно з внутрішніми нормативними документами банку осіб та відбитком печатки банку.
Застосування в розрахунках меморіальних ордерів здійснюється з урахуванням вимог цього розділу";
"29. Банк отримувача зобов'язаний зарахувати кошти на рахунки своїх клієнтів за електронними розрахунковими документами в день їх отримання, якщо під час проведення контролю за реквізитами цих документів, що здійснюється відповідно до цього розділу, не виявлено розбіжностей.
Банк, що обслуговує отримувача, зобов'язаний перевірити відповідність номера рахунку отримувача і його коду (номера), що зазначені в електронному розрахунковому документі, і зараховувати кошти на рахунок отримувача лише, якщо вони збігаються. У разі їх невідповідності банк має право затримати суму переказу на строк до двох робочих днів для встановлення належного отримувача цих коштів. Для встановлення належного отримувача банк отримувача зобов'язаний надіслати банку платника запит щодо уточнення номера рахунку та/або коду (номера) отримувача. Обмін запитами щодо уточнення цих реквізитів та відповідями здійснюється засобами платіжної системи в захищеному вигляді за допомогою окремих типів електронних документів, формати та правила заповнення яких визначаються цією платіжною системою.
У разі надання банком платника уточнених даних щодо номера рахунку та/або коду (номера) отримувача, з метою зарахування коштів на його рахунок, банк отримувача оформляє меморіальний ордер на підставі електронного розрахункового документа та уточнених даних банку платника щодо номера рахунку та/або коду (номера) отримувача. У реквізиті "Призначення платежу" меморіального ордера банк отримувача зазначає номер і дату розрахункового документа та номер і дату документа банку платника щодо уточнених даних, на підставі яких кошти зараховуються на рахунок отримувача, а також повторює текст реквізиту "Призначення платежу" цього розрахункового документа. Якщо немає змоги встановити належного отримувача, то банк не пізніше другого робочого дня зобов'язаний повернути кошти, переказані за цим документом, банку, що обслуговує платника, із зазначенням причини їх повернення (у порядку відповідно до пункту 16 цього розділу). У разі недотримання цих вимог відповідальність за шкоду, завдану суб'єктам переказу, покладається на банк, що обслуговує отримувача.
Якщо ідентифікаційний номер отримувача містить п'ять дев'яток, то банк, що обслуговує отримувача, зобов'язаний перевірити тільки номер рахунку отримувача, що зазначений в електронному розрахунковому документі. У цьому разі банк зараховує кошти лише за номером рахунку, якщо цей номер належить фізичній особі.
Банк, що обслуговує отримувача, може здійснювати додатковий контроль за зарахуванням коштів на його рахунок за електронними розрахунковими документами, якщо це передбачено в договорі про розрахунково-касове обслуговування цього отримувача".
2.10. У пункті 30:
абзац четвертий викласти в такій редакції:
"Операцію з повернення коштів, зарахованих на рахунок "Кредитові суми до з'ясування", банк отримувача оформляє меморіальним ордером, який засвідчується підписами керівника (його заступника) і головного бухгалтера (його заступника) банку або підписами уповноважених згідно з внутрішніми нормативними документами банку осіб та відбитком печатки банку";
абзац п'ятий виключити.
3. У розділі III:
3.1. У пункті 1 слова "або за довільною формою (передбаченою договором між платником та банком, що обслуговує його, у порядку, передбаченому цим розділом)" виключити.
3.2. Пункти 10, 11, 12, 13 виключити.
У зв'язку з цим пункти 14, 15, 16, 17 вважати відповідно пунктами 10, 11, 12, 13.
4. Розділ V "Розрахунки платіжними вимогами в разі здійснення примусового списання (стягнення) коштів на підставі рішень судів та інших державних і недержавних органів" викласти в такій редакції:
"Розділ V. Примусове списання, стягнення коштів на підставі виконавчих документів та примусова оплата боргового зобов'язання згідно з наказом про примусову оплату боргового зобов'язання
1. Стягувачі, які мають рахунки в банках, і стягувачі, які рахунків у банках не мають, здійснюють примусове списання, стягнення коштів з рахунків платників, відкритих у банках/філіях/відділеннях (далі - банк), у порядку, передбаченому цим розділом.
2. Порядок виконання платіжних вимог на примусове списання, стягнення коштів з платників, рахунки яким відкриті в органах державного казначейства, визначається і регулюється нормативно-правовими актами Державного казначейства України.
У разі надходження до банку платіжних вимог на примусове списання, стягнення коштів з цих рахунків вони передаються для виконання відповідному органу державного казначейства, якщо це передбачено договором між банком та органом державного казначейства, або повертаються стягувачу без виконання в порядку, передбаченому пунктом 16 розділу II цієї Інструкції.
3. Примусове списання, стягнення, примусова оплата коштів з рахунків платників дозволяється лише у випадках, установлених законами України.
4. Примусове списання, стягнення коштів банки здійснюють з будь-яких рахунків, відкритих учасникам безготівкових розрахунків відповідно до Інструкції про порядок відкриття та використання рахунків у національній та іноземній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 18.12.98 N 527 (
z0819-98)
і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24.12.98 за N 819/3259 (зі змінами), примусову оплату суми боргового зобов'язання на підставі свого наказу банк здійснює з рахунку позичальника, який відкритий саме в цьому банку.
5. Примусове списання, стягнення, примусову оплату коштів з рахунків платників, відкритих у банках, відповідно до законів України, ініціюють:
державні виконавці, які отримали відповідне право виключно на підставі визначених законом виконавчих документів;
банки на підставі своїх наказів про примусову сплату боргового зобов'язання з рахунків клієнтів-боржників, якщо це передбачено кредитними договорами.
6. Розпорядження про примусове списання, стягнення коштів не менше ніж у трьох примірниках стягувач оформляє на бланку платіжної вимоги за формою додатка 4 або 4-а (якщо стягувач не є отримувачем цих коштів) згідно з вимогами щодо заповнення реквізитів розрахункових документів, що викладені в додатку 8 до цієї Інструкції та цьому розділі.
У реквізиті "Призначення платежу" платіжної вимоги стягувач зазначає назву, номер і дату виконавчого документа. Виконавчий документ, на підставі якого оформлено платіжну вимогу, банку не подається.
7. Стягувач несе відповідальність за обґрунтованість примусового списання, стягнення коштів і правильність даних, що зазначені в платіжних вимогах на таке списання, стягнення коштів.
8. Платіжну вимогу стягувач подає до банку, що його обслуговує, разом із двома примірниками реєстру платіжних вимог за формою додатка 9 до цієї Інструкції, реквізити якого заповнюються згідно з вимогами, що викладені в додатку 8.
9. Банк, що обслуговує стягувача, приймає платіжні вимоги протягом 10 календарних днів з дати їх складання, а банк платника - протягом 30 календарних днів з дати їх складання.
10. Сума переказу, що обліковується в банку, який обслуговує отримувача, до настання дати валютування не може бути об'єктом примусового списання, стягнення, примусової оплати, що застосовуються до отримувача.
11. Якщо платник і стягувач обслуговуються в різних банках, то банк, що обслуговує стягувача, надсилає банку платника не менше ніж два примірники платіжної вимоги на примусове списання, стягнення коштів (один з яких - перший). Крім того, стягувачу повертається не менше ніж один примірник платіжної вимоги та реєстру платіжних вимог. Перший примірник реєстру платіжних вимог залишається в банку, що обслуговує стягувача.
12. Якщо стягувач сам надсилає до банку платника (відповідно до пункту 13 розділу II цієї Інструкції) платіжну вимогу на примусове списання, стягнення коштів, то банк, що обслуговує стягувача, повертає стягувачу всі примірники платіжної вимоги та не менше ніж один примірник реєстру. Перший примірник реєстру платіжних вимог із написом про одержання примірників платіжної вимоги, засвідчений підписом стягувача, залишається в банку, що обслуговує стягувача.
13. Платіжну вимогу на примусове списання, стягнення коштів банк платника приймає та виконує у порядку, установленому розділом II цієї Інструкції.
14. Банк платника приймає до виконання платіжну вимогу стягувача незалежно від наявності достатнього залишку коштів на рахунку платника.
15. Банк не пізніше ніж наступного робочого дня повідомляє платника про надходження платіжної вимоги на примусове списання, стягнення коштів з його рахунку, якщо умова про таке повідомлення передбачена договором про розрахунково-касове обслуговування цього платника (у порядку, передбаченому договором).
16. У разі недостатності коштів на рахунку платника банк виконує платіжну вимогу в межах наявного залишку коштів (у порядку, передбаченому пунктом 17 цього розділу), а в невиконаній сумі повертає її не пізніше наступного робочого дня із зазначенням причин повернення (відповідно до пункту 16 розділу II цієї Інструкції):
якщо платіжна вимога надійшла від банку, що обслуговує стягувача, то банк повертає її стягувачу через цей банк;
якщо платіжну вимогу стягувач доставляє в банк платника самостійно (посильним, рекомендованим або цінним листом тощо), то банк повертає її або безпосередньо посильному, або рекомендованим чи цінним листом. Якщо місцезнаходження стягувача в платіжній вимозі не зазначено, то вона повертається стягувачу через банк, що його обслуговує.
17. Часткову оплату платіжної вимоги банк оформляє меморіальним ордером (додаток 1 до цієї Інструкції), який засвідчується підписами відповідального виконавця і працівника, на якого покладено функції контролю, та відбитком штампа банку.
У реквізиті "Призначення платежу" меморіального ордера банк зазначає номер і дату платіжної вимоги, яку частково сплачено, та повторює текст, що наведений у реквізиті "Призначення платежу" цієї платіжної вимоги. Для підтвердження часткової оплати відповідальний виконавець на всіх поданих у банк примірниках платіжної вимоги окреслює реквізит "Сума" та на зворотному боці примірників зазначає дату, суму часткового платежу та суму, що залишилася до сплати, засвідчуючи це своїм підписом.
Перший примірник платіжної вимоги, на підставі якого здійснено часткову оплату, залишається на зберіганні в банку платника.
18. Примусову оплату суми боргового зобов'язання за кредитним договором у разі несвоєчасного погашення кредиту або відсотків за його користування позичальником, що є клієнтом цього банку і отримав у ньому кредит, банк здійснює з рахунку позичальника, який відкритий саме в цьому банку, на підставі свого наказу, якщо це передбачено кредитним договором.
Наказ про примусову оплату боргового зобов'язання (згідно з додатком 22 до цієї Інструкції) банк-кредитор видає на загальну суму заборгованості, засвідчуючи його підписом голови правління банку або інших службових осіб, які мають повноваження на такий підпис відповідно до вимог законодавства України, та обліковує цей наказ на відповідному позабалансовому рахунку. Банк, який видав наказ, несе відповідальність за достовірність його даних.
19. Списання коштів з рахунку боржника на підставі свого наказу банк оформляє меморіальним ордером, у реквізиті "Призначення платежу" якого зазначає назву, номер і дату наказу, номер і дату кредитного договору, за яким видавався кредит, а також назву і статтю закону, який передбачає таке списання.
20. Наказ про примусову оплату боргового зобов'язання може бути пред'явлений до виконання протягом одного року з наступного дня після видачі його банком. Банк-кредитор має право скасувати свій наказ до часу оплати суми боргового зобов'язання і вжити до позичальника інших заходів щодо повернення цієї суми".
5. У розділі VI:
5.1 Пункти 7 і 8 викласти в такій редакції:
"7. Платник може в будь-який час до здійснення платежу відкликати з банку, що його обслуговує, розпорядження про списання коштів зі свого рахунку.
У разі внесення в договір про розрахунково-касове обслуговування або інший договір про надання банківських послуг змін щодо здійснення договірного списання коштів платник замість раніше виданого виписує нове розпорядження (додаток 24), яке подає до банку, що його обслуговує.
8. Якщо кредитором за договором є банк, що обслуговує платника, то право цього банку на проведення договірного списання передбачається в договорі про розрахунково-касове обслуговування або іншому договорі про надання банківських послуг. Договір може містити інформацію, яка потрібна банку для списання ним коштів з рахунку платника.
Банк, що обслуговує платника, здійснюючи на підставі договору про розрахунково-касове обслуговування або іншого договору про надання банківських послуг договірне списання коштів з рахунку платника, оформляє меморіальний ордер, у реквізиті "Призначення платежу" якого зазначає номер, дату та пункт договору, яким передбачено можливість застосування договірного списання".
5.2. Доповнити розділ пунктом 9 такого змісту:
"9. Фізичні та юридичні особи в договорах з банками про розрахунково-касове обслуговування або інших договорах про надання банківських послуг можуть передбачати доручення банку на договірне списання коштів зі своїх рахунків на користь третіх осіб.
Договір може містити інформацію, яка потрібна банку для списання ним коштів з рахунку платника.
Банк, що обслуговує платника, здійснюючи на підставі договору про розрахунково-касове обслуговування або іншого договору про надання банківських послуг договірне списання коштів з рахунку платника, оформляє меморіальний ордер, у реквізиті "Призначення платежу" якого зазначає номер, дату та пункт договору, яким передбачено можливість застосування договірного списання".
6. В абзаці першому пункту 3 розділу VII слово "комерційного" виключити.
7. У додатках:
7.1. У додатку 1 "Меморіальний ордер" реквізит "Код операції"
(номер поля 18) виключити.
7.2. Додатки 1 "Меморіальний ордер", 1-а та 1-б "Зведений
меморіальний ордер" перед реквізитом "Підпис" (номер поля 42)
доповнити реквізитом "М.П.
[68]".
7.3. Додаток 8 викласти в новій редакції (додається).
7.4. Пункт 1 у додатку 24 "Розпорядження на списання коштів"
викласти в такій редакції:
"1. Платник _________________________________________________
(назва юридичної/фізичної особи, її
ідентифікаційний код/номер)
доручає банку списати кошти з рахунку ____________________________
(номер рахунку платника)
у банку ________________________ і перерахувати кошти на рахунок
(назва банку, його код)
____________________ у банку __________________ за наявності цього
(номер рахунку (назва банку,
отримувача) його код)
розпорядження та в разі надходження від отримувача
_____________________________________________ платіжної вимоги та
(назва юридичної/фізичної особи,
її ідентифікаційний код/номер)
супровідних документів ________________________________ у день їх
(зазначається платником
у разі потреби)
отримання, а в разі закінчення операційного дня наступного дня".
7.5. Додаток 24-а "Розпорядження на списання коштів"
виключити.
7.6. У додатку 25 "Повідомлення про невиконання
розрахункового документа" слова "за відповідним позабалансовим
рахунком" замінити словами "за позабалансовим рахунком _______".
(номер)
Директор Департаменту
платіжних систем
Головний економіст Департаменту
платіжних систем
|
В.М.Кравець
І.Г.Савицька
|
Додаток 8
до Інструкції про
безготівкові розрахунки в
Україні в національній
валюті
ПРАВИЛА
заповнення реквізитів розрахункових документів на паперових носіях, їх реєстрів і заяви на відкриття акредитива
1. Ці правила містять вимоги щодо заповнення реквізитів розрахункових документів, їх реєстрів і заяви на відкриття акредитива.
2. У цих правилах слово "Банк" означає - банки, що обслуговують платника, отримувача, стягувача.
N
по-
ля
|
Назва
реквізиту
|
Вимоги щодо заповнення реквізиту
|
1
|
Назва
документа
|
Зазначається назва розрахункового документа
або реєстру, передбаченого Інструкцією
Національного банку України про безготівкові
розрахунки в Україні в національній валюті.
|
2
|
Код розрахун-
кового
документа
|
Зазначається код розрахункового документа за
Державним класифікатором управлінської
документації, затвердженим наказом
Держстандарту України від 06.11.96 N 472.
Код має відповідати назві розрахункового
документа, зазначеній у полі 1.
|
3
|
N
|
Зазначається номер розрахункового документа
(реєстру, заяви на відкриття акредитива), що
може включати як цифри, так і букви.
|
4
|
Дата
складання
|
Зазначається дата складання розрахункового
документа (реєстру, заяви на відкриття
акредитива): число, місяць та рік цифрами у
форматі ДД/ММ/РРРР (за винятком розрахункових
чеків) або число - цифрами ДД, місяць - словом,
рік - цифрами РРРР.
|
5
|
Дата
валютування
|
Зазначається дата, починаючи з якої гроші,
переказані платником отримувачу, переходять у
власність отримувача.
Під час формування електронного
розрахункового документа системи електронних
платежів Національного банку України реквізит
"Дата валютування" розміщується в полі
"Допоміжні реквізити".
|
6
|
Сума словами
|
Зазначається з великої букви сума
розрахункового документа (реєстру, заяви на
відкриття акредитива) та слово "гривень"
("гривня", "гривні" або "грн."), копійки -
цифрами та слово "копійка" ("копійки",
"копійок" або "коп."). Якщо сума складається
лише з копійок, то перед її зазначенням
обов'язковим є написання слів "Нуль гривень".
Якщо сума платежу виражена в цілих гривнях,
то зазначається "00 копійок" або "00 коп.".
|
7
|
Сума
|
Зазначається сума цифрами, гривні від копійок
відділяються комою "," копійки позначаються
двома знаками. Якщо сума розрахункового
документа виражена в цілих гривнях, то
замість копійок проставляється два нулі "00".
|
8
|
Код платника
|
Зазначається ідентифікаційний код платника за
Єдиним державним реєстром підприємств та
організацій України (ЄДРПОУ) або реєстраційний
(обліковий) номер платника податку з
Тимчасового реєстру Державної податкової
адміністрації України (ТРДПАУ) (далі -
ідентифікаційний код), для фізичних осіб -
ідентифікаційний номер з Державного реєстру
фізичних осіб - платників податків та інших
обов'язкових платежів. Якщо ідентифікаційний
код/номер юридичній/фізичній особі не
присвоєний, то ставиться дев'ять нулів.
Якщо згідно із законодавством України
ідентифікаційний код нерезиденту не
присвоюється, то ставиться дев'ять нулів.
|
9
|
Платник
|
Зазначається назва платника, що відповідає
назві платника, яка заявлена в банку платника в
картці із зразками підписів та відбитка
печатки, або його скорочена назва, яка
відповідає зареєстрованій в установчих
документах.
Якщо платник - це орган державного
казначейства (фінансова установа), який
здійснює платіж за дорученням свого клієнта зі
свого рахунку, відкритого в банку, то реквізит
може додатково містити номер рахунку цього
клієнта в цьому органі державного казначейства
(фінансовій установі) та його ідентифікаційний
код (номер) (якщо він присвоєний).
|
10
|
Рахунок
платника
|
Зазначається номер рахунку платника в банку.
Якщо платником є орган державного
казначейства (фінансова установа), який
здійснює платіж за дорученням свого клієнта, то
зазначається номер рахунку цього органу
державного казначейства (фінансової установи).
|
11
|
Банк
платника
|
Зазначається назва та місцезнаходження
(населений пункт) банку платника.
Якщо платник обслуговується у відділенні
банку, то зазначається назва балансової
установи банку.
|
12
|
Код банку
платника
|
Код банку, зазначеного в полі 11.
|
13
|
Банк
отримувача
|
Зазначається назва та місцезнаходження
(населений пункт) банку отримувача.
Якщо отримувач обслуговується у відділенні
банку, то зазначається назва балансової
установи банку.
|
14
|
Код банку
отримувача
|
Код банку, зазначеного в полі 13.
|
15
|
Отримувач
|
Зазначається назва отримувача, що відповідає
назві отримувача, яка заявлена в банку
отримувача в картці із зразками підписів та
відбитка печатки, або його скорочена назва, яка
відповідає зареєстрованій в установчих
документах.
Якщо отримувач - це орган державного
казначейства (фінансова установа), на рахунок
якого в банку зараховуються кошти на користь
його клієнта, то це поле може додатково містити
номер рахунку цього клієнта в цьому органі
державного казначейства (фінансовій установі)
та ідентифікаційний код (номер) (якщо він
присвоєний).
|
16
|
Код
отримувача
|
Зазначається ідентифікаційний код отримувача
за Єдиним державним реєстром підприємств та
організацій України (ЄДРПОУ) або реєстраційний
(обліковий) номер платника податку з
Тимчасового реєстру Державної податкової
адміністрації України (ТРДПАУ) (далі -
ідентифікаційний код), для фізичних осіб -
ідентифікаційний номер з Державного реєстру
фізичних осіб - платників податків та інших
обов'язкових платежів.
Якщо платник знає, що ідентифікаційний
код/номер юридичній/фізичній особі не
присвоєний, то ставиться дев'ять нулів.
Якщо платник не знає ідентифікаційний номер
фізичної особи, то ставиться п'ять дев'яток. Ця
вимога поширюється лише на отримувача - фізичну
особу.
Якщо згідно із законодавством України
ідентифікаційний код нерезиденту не
присвоюється, то ставиться дев'ять нулів.
|
17
|
Рахунок
отримувача
|
Зазначається номер рахунку отримувача в
банку.
Якщо отримувач - це орган державного
казначейства (фінансова установа), на рахунок
якого в банку зараховуються кошти на користь
його клієнта, то зазначається номер рахунку
цього органу державного казначейства
(фінансової установи).
|
18
|
Код країни
нерезидента
|
Якщо платник є нерезидентом, то
проставляється символ "П" і тризначний код
країни платника;
якщо отримувач є нерезидентом, то
проставляється символ "О" і тризначний код
країни отримувача;
якщо платник і отримувач є нерезидентами
одночасно, то проставляється символ "П" і
тризначний код країни платника, далі символ "О"
і тризначний код країни отримувача.
Під час формування електронного
розрахункового документа системи електронних
платежів Національного банку України цей
реквізит розміщується в полі "Допоміжні
реквізити".
|
19
|
Призначення
платежу
|
Цей реквізит у платіжних дорученнях та
платіжних вимогах-дорученнях заповнюється з
урахуванням вимог, установлених розділом III
цієї Інструкції.
Реквізит "Призначення платежу" у платіжних
вимогах на примусове списання, стягнення коштів
заповнюється з урахуванням вимог розділу V цієї
Інструкції.
У розрахункових документах на сплату платежів
до бюджету цей реквізит заповнюється з
урахуванням вимог додатка 2 до Порядку передачі
банками інформації про закриття рахунків
клієнтів - платників податків і зборів
(обов'язкових платежів) до органів державної
податкової служби електронними засобами та
заповнення платниками податків розрахункових
документів у разі сплати платежів до бюджету
(затверджений наказом Державної податкової
адміністрації від 01.07.2002 N 301 (z0735-02),
зареєстрований в Міністерстві юстиції України
06.09.2002 за N 735/7023).
Реквізит "Призначення платежу" у платіжних
вимогах у разі договірного списання коштів
заповнюється з урахуванням вимог розділу VI
цієї Інструкції.
|
40
|
М.П.
|
Ставиться відбиток печатки, зразок якої
заявлений платником банку платника в картці зі
зразками підписів та відбитка печатки.
|
41
|
Підписи
платника
|
Ставляться підписи (підпис) відповідальних
осіб платника, які вповноважені розпоряджатися
рахунком і зразки підписів яких заявлені банку
платника в картці зі зразками підписів та
відбитка печатки.
|
42
|
Підпис банку
|
Ставляться підписи відповідального виконавця
банку, який оформив меморіальний ордер, та
працівника, на якого покладено функції
контролера. У разі перерахування коштів на
рахунки клієнтів-отримувачів (фізичних та
юридичних осіб), які відкриті в інших банках,
меморіальний ордер засвідчується підписами
керівника (його заступника) і головного
бухгалтера (його заступника) банку або
підписами уповноважених осіб згідно з
внутрішніми нормативними документами банку.
|
43
|
М.П.
отримувача
|
Ставиться відбиток печатки отримувача, зразок
якої заявлений банку отримувача в картці зі
зразками підписів та відбитка печатки.
|
44
|
Підписи
отримувача
|
Ставляться підписи (підпис) відповідальних
осіб отримувача, які вповноважені
розпоряджатися рахунком і зразки підписів яких
заявлені банку отримувача в картці зі зразками
підписів та відбитка печатки.
|
45
|
Строк дії
чека
|
Строк дії чека зазначається так: дата та рік
цифрами, місяць словом.
|
50
|
Дата
надходження
|
Зазначається дата (число, місяць та рік)
отримання банком платника розрахункового
документа: цифрами у форматі ДД/ММ/РРРР або
число зазначається цифрами ДД, місяць - словом
і рік - цифрами РРРР, що засвідчується підписом
відповідального виконавця та відбитком штампа
банку.
|
51
|
Дата
виконання
|
Зазначається дата (число, місяць та рік)
списання коштів з рахунку платника цифрами у
форматі ДД/ММ/РРРР або число зазначається
цифрами ДД, місяць - словами, рік - цифрами
РРРР, що засвідчується підписом відповідального
виконавця та відбитком штампа банку.
|
60
|
Дата
надходження
в банк
стягувача/
отримувача
|
Зазначається дата прийняття та перевірки
банком стягувача платіжної вимоги, яка підлягає
надсиланню в банк платника (банком чи
безпосередньо стягувачаем) або дата прийняття
банком отримувача розрахункового документа
(реєстру, заяви на відкриття акредитива) для
надсилання в банк платника, яка засвідчується
підписом відповідального виконавця та відбитком
штампа банку.
|
61
|
Рахунок
стягувача/
отримувача
|
Зазначається номер рахунку
стягувача/отримувача (у разі договірного
списання коштів) в обслуговуючому банку.
|
62
|
Стягувач/
отримувач
|
Зазначається назва стягувача/отримувача (у
разі договірного списання коштів), що
відповідає назві стягувача/отримувача, яка
заявлена в банку стягувача/отримувача в картці
із зразками підписів та відбитка печатки, або
його скорочена назва, яка відповідає
зареєстрованій в установчих документах.
Додатково може зазначатися поштова адреса
стягувача.
|
63
|
Банк
стягувача/
отримувача
|
Зазначається назва банку, що обслуговує
стягувача/отримувача (у разі договірного
списання коштів), у який стягувач/отримувач
подав платіжну вимогу. Додатково може
зазначатися місцезнаходження цього банку.
|
64
|
М.П.
стягувача/
отримувача
|
Ставиться відбиток печатки
стягувача/отримувача (у разі договірного
списання коштів), зразок якої заявлений банку
стягувача/отримувача в картці зі зразками
підписів та відбитка печатки.
|
65
|
Підписи
стягувача/
отримувача
|
Ставлять підписи відповідальні особи
стягувача/отримувача (у разі договірного
списання коштів), зразки підписів яких заявлені
банку стягувача/отримувача в картці зі зразками
підписів та відбитка печатки.
|
66
|
Код
стягувача/
отримувача
|
Зазначається ідентифікаційний код
стягувача/отримувача (у разі договірного
списання коштів) за Єдиним державним реєстром
підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) або
реєстраційний (обліковий) номер платника
податку з Тимчасового реєстру Державної
податкової адміністрації України (ТРДПАУ).
|
67
|
Код банку
стягувача/
отримувача
|
Зазначається код банку стягувача (органу
державного казначейства, якщо він присвоєний)
або отримувача (у разі договірного списання
коштів), якому стягувач/отримувач надав
розрахунковий документ.
|
68
|
М.П.
|
Ставиться відбиток печатки банку в разі
перерахування коштів на рахунки
клієнтів-отримувачів (фізичних та юридичних
осіб), які відкриті в інших банках.
|