Про затвердження Інструкції про порядок розслідування, обліку та дій обслуговуючого персоналу при нещасних випадках з пасажирами в метрополітені
Наказ Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 12 грудня 2002 року N 305
Зареєстровано в Харківському обласному управлінні юстиції
3 січня 2003 р. за N 2/608
Наказ втратив чинність
(згідно з наказом Державного підприємства "Харківський метрополітен"
від 20 грудня 2004 року N 460)
З метою виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 року N 270 "Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру" та наказу Міністерства транспорту України від 8 квітня 1998 року N 117 "Про затвердження Інструкції про порядок розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру на залізничному транспорті України", затвердженого в Міністерстві юстиції України 22.07.98 р. за N 473/2913, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок розслідування, обліку та дій обслуговуючого персоналу при нещасних випадках з пасажирами в метрополітені (далі за текстом - Інструкція) (додається).
2. Карамшуку М. Ф. - начальнику служби руху, Колінько О. І. - начальнику адміністративно-господарської служби визначити необхідний тираж та забезпечити друкування і розсилку Інструкції з додатками до неї всім структурним підрозділам та відділу внутрішніх по охороні метрополітену.
Строк виконання - 10 діб після затвердження Інструкції.
3. Керівникам структурних підрозділів метрополітену Лінькову В. В., Карамшуку М. Ф., Гулакову П. З., Ковтуну В. В., Бортовику Л. В., Філіпповичу В. П., Однорогову А. С., Лозовому Д. Ю., Філенко А. П., Цвіркуну М. С., Колінько О. І., Швачію В. А., Уварову В. В., Рудім Ю. В., начальнику відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену Гонтарю П. В. ознайомити з Інструкцією причетних працівників під підпис та забезпечити її виконання.
4. Верьовкіну В. І. - помічнику начальника метрополітену з експлуатації внести доповнення у посадову інструкцію чергового помічника начальника метрополітену з експлуатації, згідно з цією Інструкцією.
5. Кузнецовій І. С. - юрисконсульту (керівнику) сектору по юридичній роботі забезпечити подання на державну реєстрацію до Харківського управління юстиції цього наказу.
6. Наказ від 22.07.99 року N 123 вважати таким, що втратив чинність.
7. Даний наказ ввести в дію з 15.01.2003 року.
8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Лісового В. Б. - заступника начальника метрополітену - головного ревізора з безпеки руху.
Начальник метрополітену | М. Д. Пилипчук |
ЗАТВЕРДЖЕНО Зареєстровано |
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок розслідування, обліку та дій обслуговуючого персоналу при нещасних випадках з пасажирами в метрополітені
1. Загальні положення
1.1. Інструкція про порядок розслідування, обліку та дій обслуговуючого персоналу при нещасних випадках з пасажирами в метрополітені (далі - Інструкція) розроблена на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 року N 270 "Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру", визначає порядок розслідування і обліку нещасних випадків невиробничого характеру (не пов'язаних з трудовими обов'язками) зі сторонніми метрополітену громадянами, в тому числі з пасажирами, а також з працівниками метрополітену, які не знаходяться на роботі, які призвели до ушкодження здоров'я потерпілих, і установлює обов'язки посадових осіб структурних підрозділів метрополітену щодо організації роботи по попередженню нещасних випадків.
1.1.1. Скорочення, терміни та визначення, які використані у тексті Інструкції:
N | Повний термін | Скорочений термін | Визначення терміну |
1 | Автоматичний пропускний пункт | АПП | Автоматичний пункт пропуску та сплати за проїзд пасажирами у метрополітені. В. М. Елисеев, В. А. Медеников "Устройства пассажирской автоматики на метрополитене", Москва, "Транспорт", 1989 г., стор. 39 - 43 |
2 | Пропускний контрольний пункт | ПКА | Автоматичний пункт пропуску пасажирів у сторону виходу зі станції метрополітену. В. М. Елисеев, В. А. Медеников "Устройства пассажирской автоматики на метрополитене", Москва, "Транспорт", 1989 г., стор. 75 - 77 |
3 | Полуавтоматичний контрольний пункт | ПКП | Пункт для пропуску та підрахунку пасажирів, які користуються службовим входом. В. М. Елисеев, В. А. Медеников "Устройства пассажирской автоматики на метрополитене", Москва, "Транспорт", 1989 г., стор. 90 - 91 |
4 | Автоматизована система керування роботою станції з використанням промислового телебачення | АСКРСТ | Автоматизована система для забезпечення контролю та управління роботою ескалаторів, ланцюгами освітленості об'єктів станції та дільниць колії, схем електропостачання ветки електродепо та інших об'єктів станції. N 04805918, 59991.000.6В 01 від 18.10.2002 р. |
5 | Поїзний диспетчер | ДЦХ | Працівник, на якого покладені обов'язки оперативного розпорядника руху поїздів на лінії метрополітену. Посадова інструкція затв. 20.12.2000 р. |
6 | Персональна електрообчислювальна машина | ПЕОМ | Персональна електрообчислювальна машина |
7 | Автоматизована система керування маршрутно-релейної централізації | АСКР-МРЦ | Система керування стрілками та сигналами станції на автоматизованому робочому місці чергового по посту централізації. Місцева інструкція, затверджена 30.08.2002 р. |
8 | Пункт відновлювальних засобів | ПВЗ | Відновлювальне формування у метрополітені для ліквідації наслідків сходів з рейок електропоїздів та виконання аварійно-рятувальних робіт по вилученню людей, які опинились на коліях станції та перегоні, а також усунення наслідків аварійного характеру у спорудах та обладнаннях метрополітену. "Положення про відновлювальні формування у метрополітенах", Москва, 1989 р. затв. 27.08.88 р. |
1.2. Розслідуванню у відповідності до даної Інструкції підлягають нещасні випадки, що сталися:
1.2.1. з пасажиром в метрополітені внаслідок наїзду на нього рухомого складу; удару електропоїздом або його частинами; падіння з електропоїзда; падіння з платформи на колію; падіння на платформі, на ескалаторі, у вестибюлі, у пішохідному переході, у пішохідному виході, на наземній поверхні на відстані до 5-ти метрів по фасаду пішохідного виходу та до одного метра по інших частинах периметру пішохідного виходу, у разі відсутності магазинів, влаштованих в павільйоні, а також в вагонах, в залах, внаслідок удару вхідними дверима, стулками АПП, ПКА або ПКП; падіння деталей конструкцій, світильників інформаційних табло, рекламних щитів; заподіяння тілесних ушкоджень іншою особою, отруєння, самогубства, опіків, ураження електричним струмом, травми, отримані внаслідок стихійного лиха, контакту з тваринами та інше.
1.2.2. зі стороннім метрополітену громадянином на території структурного підрозділу метрополітену (електродепо, ремонтно-механічної служби, побутових приміщень служб, які знаходяться на балансі метрополітену, автотранспортного підприємства, складу служби матеріально-технічного постачання, санаторію-профілакторію "Дубовий гай", підстанціях і т. ін.) внаслідок наїзду або удару рухомим складом, падіння при пересуванні, падіння з висоти, падіння деталей конструкцій та інших важкостей, заподіяння тілесних ушкоджень іншою особою, отруєння, самогубства, опіків, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, отримані внаслідок стихійного лиха, контакту з тваринами, ураження блискавкою.
1.2.3. із стороннім метрополітену громадянином іншої держави та особою без громадянства в метрополітені або на території структурного підрозділу метрополітену внаслідок обставин, перелічених в п. 1.2.1 та 1.2.2.
1.3. Нещасні випадки, що сталися в метрополітені або на території структурного підрозділу метрополітену з працівниками інших підприємств, організацій або установ, які виконують (виконували) роботу в метрополітені по завданнях керівників своїх підприємств, організацій або установ, розслідуються у відповідності з Положенням про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 р. N 1094, далі по тексту - Положення. Якщо нещасний випадок стався з громадянином іншої держави, який тимчасово знаходиться і виконує роботу в метрополітені, то розслідування, оформлення та облік такого нещасного випадку проводиться у відповідності з Угодою про порядок розслідування нещасних випадків на виробництві, які мали місце з робітниками при знаходженні їх за межами держави проживання від 09.12.94 р. Якщо між Україною та державою проживання потерпілого згадана Угода не укладена, розслідування та облік нещасного випадку проводиться у відповідності з вищеназваним Положенням.
1.4. Нещасні випадки з пасажирами та працівниками метрополітену, що сталися внаслідок катастроф, аварій та серйозних інцидентів, а також внаслідок пожеж в метрополітені розслідуються і підлягають обліку в порядку, визначеному відповідними інструкціями та Положенням з обов'язковим введенням до складу комісії з розслідування представників Держнаглядохоронпраці і відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, якщо не було прийнято спеціального рішення Кабінету Міністрів України.
1.5. Всі нещасні випадки із пасажирами в метрополітені або сторонніми метрополітену громадянами на території структурних підрозділів із смертельними наслідками, пов'язані із заподіянням тілесних ушкоджень іншою особою, а також нещасні випадки, що сталися внаслідок контакту зі зброєю, боєприпасами та вибуховими матеріалами, розслідуються органами внутрішніх справ та прокуратури та передбачені п. п. 1.2 та 1.4 даної Інструкції, повинні розслідуватися в тісній взаємодії з працівниками відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену або за участю працівників служби воєнізованої охорони метрополітену (в залежності від того, який структурний підрозділ здійснює фізичну охорону об'єкта або території метрополітену).
1.6. У разі настання нещасного випадку з пасажиром в метрополітені або зі стороннім метрополітену громадянином на території структурного підрозділу метрополітену (незалежно від ступеню тяжкості), який має прикмети здійснення злочину, самогубства, а також при травмуванні невідомої особи або виявленні невпізнаного трупу, розслідування проводиться відділом внутрішніх справ по охороні метрополітену або прокуратурою. Після отримання письмового висновку відділу внутрішніх справ по охороні метрополітену або прокуратури про встановлення особи потерпілого, причин та обставин нещасного випадку, такі нещасні випадки оформлюються та розглядаються в терміни, передбачені наказом (розпорядженням) про призначення комісії з розслідування нещасного випадку невиробничого характеру.
1.7. На підставі результатів розслідування розробляються заходи щодо запобігання подібним випадкам.
2. Розслідування нещасних випадків невиробничого характеру
2.1. Кожний нещасний випадок невиробничого характеру повинен бути розслідуваний комісією та складатися з двох рівнів дій:
ПЕРШИЙ РІВЕНЬ ДІЙ
2.1.1 повинен бути виконаний НЕГАЙНО по факту нещасного випадку на місці події черговим персоналом метрополітену, до якого належать: начальник станції, черговий по станції, черговий по електродепо, майстер пункту технічного огляду рухомого складу, машиніст-інструктор, черговий персонал служби воєнізованої охорони та електромеханічної служби, інспектор з контролю колії служби колії та тунельних споруд, черговий електромеханік, начальник дільниці, до роботи комісії залучається черговий постовий міліціонер та інші працівники метрополітену по таблиці 1 або 2.
Основною метою дій першого рівня є встановлення факту випадку (обставин), ступінь тілесних ушкоджень потерпілого та складання первинних документів до матеріалів розслідування нещасного випадку, у тому числі:
- пояснення потерпілого (якщо це є можливим);
- дані його особи: прізвище, ім'я та по батькові, рік народження, домашня адреса, місце праці (навчання, пенсіонер і т. ін.);
- стан взуття або одягу потерпілого;
- свідчення очевидців або осіб, причетних до нещасного випадку, дані про цих осіб;
- прізвище, ім'я та по батькові лікаря бригади швидкої медичної допомоги, номер машини швидкої медичної допомоги;
- найменування лікарняного закладу, куди направлено потерпілого;
- протокол огляду місця події з характеристикою стану обладнання, сходів, підлог, освітленості та інших факторів, що впливають на об'єктивність розслідування причин та обставин нещасного випадку. Комісією першого рівня оформлюється первинний акт (додаток 1) в двох примірниках: один примірник направляється у службу руху, другий примірник - у відділ внутрішніх справ по охороні метрополітену, акт підписується членами комісії першого рівня. Ці документи повинні знаходитись у службі руху до прибуття комісії другого рівня, або протягом 45-ти років, якщо такої комісії не було створено.
Нещасні випадки розслідуються незалежно від того, чи був потерпілий у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння.
ДРУГИЙ РІВЕНЬ ДІЙ
2.1.2. Повинен бути виконаний протягом десяти календарних днів комісією з розслідування нещасного випадку, згідно з п. п. 2.1.3, 2.1.4.
2.1.3. Нещасні випадки, що сталися з працюючими особами або з такими, що навчаються, розслідуються комісією, утвореною організацією, де працює або навчається потерпілий. За попереднім узгодженням до роботи комісії можуть залучатися працівники відповідних структурних підрозділів метрополітену.
2.1.4. Нещасні випадки, що сталися з особами, які не працюють, розслідуються комісією, утвореною районною держадміністрацією (виконавчим органом міської, районної у місті ради) або за її рішенням визначеною організацією, у тому числі і метрополітеном. Якщо комісія з розслідування нещасного випадку утворюється визначеним підприємством, то за попереднім узгодженням до роботи комісії можуть залучатися працівники відповідних структурних підрозділів метрополітену по таблиці 1 або 2.
2.1.5. Комісія з розслідування нещасного випадку утворюється метрополітеном у двох випадках:
- коли нещасний випадок стався з працівником метрополітену, який у той час був пасажиром;
- коли нещасний випадок стався з будь-яким пасажиром, не працівником метрополітену, але за рішенням райдержадміністрації. Підготовка наказу (розпорядження) про призначення такої комісії покладається:
- на начальника служби руху по нещасних випадках з пасажиром на станції метрополітену;
- на начальника відповідного структурного підрозділу по нещасних випадках із сторонньою метрополітену особою на території структурного підрозділу.
До складу комісії залучаються працівники метрополітену, що зазначені у таблиці 1 або 2 в залежності від ступеню важкості, обставин та місця події нещасного випадку.
2.1.6. Після завершення роботи комісії другого рівня, оформлення акта форми НТ посадова особа метрополітену, яка приймала участь у роботі комісії з розслідування нещасного випадку, передає копію акта особі, відповідальній за облік та аналіз нещасних випадків у метрополітені, до копії акта додаються усі матеріали розслідування у першому рівні в оригіналі, для подальшого зберігання згідно з даною Інструкцією.
2.1.7. За результатами розслідування нещасного випадку з пасажиром метрополітеном розробляються пропозиції по запобіганню повторення подібних нещасних випадків.
2.1.8. Оригінал акта форми НТ залишається по місцю створення комісії другого рівня та примірники розсилаються згідно із наказом про призначення комісії з розслідування нещасного випадку невиробничого характеру, копія акта форми НТ з додатками зберігається у службі руху протягом 45 років.
2.1.9. Кожний нещасний випадок, згідно з результатами розслідування другого рівня, повинен бути розглянутий на оперативній нараді керівником відповідного структурного підрозділу в залежності від обставин травмування або травмуючих факторів, передбачених таблицею 1 або 2, в зазначений термін після закінчення розслідування.
2.1.10. За матеріалами розслідування нещасного випадку та рішенням оперативної наради, при необхідності, видається наказ, яким затверджуються додаткові заходи по попередженню травматизму, винуваті особи притягуються до відповідальності, згідно з діючим законодавством.
2.1.11. Нещасні випадки з пасажиром в метрополітені або зі сторонньою метрополітену особою на території структурного підрозділу метрополітену, які не привели до втрати працездатності у потерпілого, розслідуються у метрополітені у порядку, передбаченому п. 2.1.1 та таблицею 1 або 2 даної Інструкції, та беруться на ОПЕРАТИВНИЙ облік у службі руху метрополітену.
Матеріали розслідування нещасних випадків, взяті на оперативний облік, служать меті розроблення більш повних профілактичних заходів по зменшенню невиробничого травматизму на метрополітені та у випадках звернення громадян з заявами про компенсацію спричинених збитків. Матеріали розслідування таких випадків зберігаються в службі руху протягом 45-ти років.
3. Дії обслуговуючого персоналу при нещасних випадках з пасажирами в метрополітені
3.1. При виникненні нещасного випадку з пасажиром в метрополітені або зі сторонньою метрополітену особою на території структурного підрозділу метрополітену кожний працівник метрополітену, дотримуючись вимог техніки безпеки, ПОВИНЕН ВИКОНАТИ НИЗКУ ЗАГАЛЬНИХ ОБОВ'ЯЗКОВИХ ДІЙ:
Примітка. При виникненні надзвичайної ситуації обслуговуючий персонал станції виконує вказівки чергового по станції (контролер автоматичних пропускних пунктів, касир 2 та 3 розряду).
3.1.1. негайно вжити заходів з метою недопущення збільшення важкості пошкоджень у потерпілого або травмування інших осіб;
3.1.2. негайно надати першу допомогу потерпілому;
3.1.3. повідомити черговий диспетчерський персонал про нещасний випадок, викликати швидку медичну допомогу потерпілому;
3.1.4. не змінювати положення виявленого мертвого тіла, якщо воно не може бути зачеплене рухомим складом. У протилежному разі загиблого слід перенести, попередньо зазначити його положення, по змозі не змінюючи пози, на узбіччя колії. Затримувати у таких випадках рух поїзда, до прибуття відповідальних посадових осіб для розслідування, забороняється.
3.2. У випадку падіння людини на станційну колію в межах пасажирської платформи в період руху електропоїздів черговий по станції, по посту централізації, контролер АПП або будь-який інший працівник метрополітену зобов'язаний негайно вжити заходів для зупинки електропоїзда, який прибуває на станцію, та зняття напруги з контактної рейки;
3.2.1. у випадку отримання візуальної інформації з контролюючих приладів черговий по посту централізації повинен зупинити електропоїзд за допомогою перекриття дозволяючого оказання вхідного світлофору на забороняюче, черговий по станції - за допомогою натискання кнопки екстреної зупинки поїзда, що знаходиться на пульті АСКРС, відповідно по першій або по другій колії.
Примітка. При виникненні надзвичайної ситуації обслуговуючий персонал станції виконує вказівки чергового по станції (контролер автоматичних пропускних пунктів, касир 2 та 3 розряду).
3.3. Вилучення потерпілого з колії дозволяється тільки після зняття напруги з контактної рейки.
В цьому випадку ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
3.3.1. дати заяву ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки (якщо черговий по станції сам не знімав у екстреному порядку напругу або не знав, чи знята напруга* по заявці машиніста електропоїзда, що зупинився);
Примітка. На Салтівській лінії метрополітену, яка обладнана схемою екстреного зняття напруги з контактної рейки, чергові по станціях повинні:
- на станціях: "Героїв праці", "Студентська", "Академіка Павлова", "Пушкінська", "Університет" - увімкнути тумблер екстреного зняття напруги з контактної рейки;
- на станціях: "Київська", "Історичний музей" - увімкнути тумблер підготовки зняття напруги з контактної рейки та натиснути на кнопку зняття напруги з контактної рейки;
- на станції "Барабашова" екстрене зняття напруги з контактної рейки повинно бути виконано за допомогою програмних засобів ПЕОМ АСКРСТ АСКР-МРЦ або за допомогою опломбованої кнопки на пульті центральної секції АСКР-МРЦ з відповідної контактної рейки.
3.3.2. одержати повідомлення ДЦХ про те, що напруга з контактної рейки тієї колії, на якій знаходиться потерпілий, знята;
3.3.3. опуститися на колію через торцеві двері;
3.3.4. перевірити відсутність напруги на контактній рейці покажчиком напруги (трубкою Мурашова);
3.3.5. за допомогою машиніста електропоїзда, що зупинився, працівників метрополітену, міліції, пасажирів (не допускаючи останніх на колію) організувати підняття або вивід потерпілого на платформу, зачинити торцеві двері;
3.3.6. доповісти ДЦХ про вилучення потерпілого з колії і дати заявку на подачу напруги, згідно з інструкцією про подачу та зняття напруги з контактної рейки;
3.3.7. організувати доставку потерпілого в службове приміщення, незалежно від того, має потерпілий явні пошкодження чи ні, надати першу долікарняну допомогу робітниками станції або міліції, викликати швидку медичну допомогу (в координації дій з ДЦХ);
3.3.8. встановити та записати прізвище, ім'я та по батькові, вік, адресу потерпілого, місце роботи або навчання, свідків нещасного випадку;
3.3.9. доповісти про нещасний випадок: начальнику станції, ДЦХ, ЧЕРГОВОМУ ПОМІЧНИКУ НАЧАЛЬНИКА МЕТРОПОЛІТЕНУ 3 ЕКСПЛУАТАЦІЇ, який ПОВИНЕН сповістити телефонограмою членів комісії з розслідування нещасного випадку згідно таблиці 1 або 2.
3.4. Якщо людина опинилась під електропоїздом, що зупинився, машиніст електропоїзда, черговий по станції (по посту централізації) кожен, незалежно один від одного, зобов'язані дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки тієї колії, на якій трапився нещасний випадок.
Примітка. На Салтівській лінії метрополітену, яка обладнана схемою екстреного зняття напруги з контактної рейки, чергові по станціях повинні:
- на станціях: "Героїв праці", "Студентська", "Академіка Павлова", "Пушкінська", "Університет" - зняти напругу з контактної рейки у екстреному порядку вмиканням тумблеру;
- на станціях: "Київська", "Історичний музей" - увімкнути тумблер підготовки зняття напруги з контактної рейки та натиснути на кнопку зняття напруги з контактної рейки;
- на станції "Барабашова" - екстрене зняття напруги з контактної рейки повинно бути виконано за допомогою програмних засобів ПЕОМ АСКРСТ АСКР-МРЦ або за допомогою опломбованої кнопки на пульті центральної секції АСКР-МРЦ з відповідної контактної рейки.
3.5. Машиніст електропоїзда, що зупинився на станції, зобов'язаний:
3.5.1. негайно інформувати ДЦХ про причину зупинки, номер маршруту, місце знаходження електропоїзда, оголосити пасажирам про вимушену зупинку з технічних причин, закликати до ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І СПОКОЮ, дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки та включення підплатформеного освітлення;
3.5.2. одержати повідомлення ДЦХ про те, що напруга з контактної рейки тієї колії, на якій зупинився електропоїзд, знята;
3.5.3. спуститися на колію, перевірити відсутність напруги на контактній рейці покажчиком напруги (трубкою Мурашова), встановити переносну закоротку між ходовою і контактною рейкою;
3.5.4. доповісти ДЦХ про встановлення закоротки з позначенням її номера;
3.5.5. визначити візуально ступінь пошкодження потерпілого, визначити спосіб звільнення людини з-під вагона;
3.5.6. якщо людина не затиснута рухомим складом, подає ознаки життя, машиніст з допомогою працівників міліції повинен звільнити людину з-під електропоїзда, підняти потерпілого на платформу станції і передати його працівникам служби руху, пасажири з вагонів не висаджуються;
3.5.7. якщо людина затиснута рухомим складом на колії, затиснута кузовом або іншими частинами вагона між платформою (шляховою стіною) та її неможливо звільнити без демонтажу обладнання або в будь-якому випадку, коли потерпілий не подає ознак життя, машиніст повинен доповісти про це ДЦХ, дати заявку на виїзд ПВЗ, починати підготовчу роботу по звільненню потерпілого, підйому його на платформу та передачі для огляду лікарю бригади швидкої медичної допомоги.
Далі машиніст зобов'язаний:
3.5.8. попередити пасажирів про наступну висадку через двері тих вагонів, що зупинилися в межах пасажирської платформи, закликати до ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І ОРГАНІЗОВАНОСТІ;
3.5.9. розблокувати і відкрити двері вагонів в межах пасажирської платформи, відкрити торцеві двері вагонів, що залишились в тунелі, періодично голосно сповіщаючи пасажирів про необхідність висадки, про ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І ОРГАНІЗОВАНОСТІ;
3.5.10. доповісти ДЦХ про виконану висадку пасажирів.
ПРИ ПРИБУТТІ ФОРМУВАННЯ НВЗ НА СТАНЦІЮ керівник ПВЗ повинен не змінювати положення виявленого мертвого тіла, якщо воно не може бути зачеплене рухомим складом. У протилежному разі тіло загиблого слід перенести, попередньо зазначавши його положення, по змозі не змінюючи пози, на узбіччя колії. Затримувати у таких випадках рух поїзда, до прибуття відповідальних посадових осіб для розслідування, забороняється. В ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ РОБІТ ПО ЗВІЛЬНЕННЮ ПОТЕРПІЛОГО ПРАЦІВНИКИ ВСІХ СЛУЖБ МЕТРОПОЛІТЕНУ ПОВИННІ ВИКОНУВАТИ ВСІ ВКАЗІВКИ КЕРІВНИКА ПВЗ - КЕРІВНИКА РОБІТ.
3.5.11. одержати від керівника робіт повідомлення про вилучення потерпілого з-під електропоїзда, про приведення рухомого складу в технічний стан, який забезпечує безпечний рух до електродепо або до пункту обороту, про одержане повідомлення від керівника робіт, доповісти ДЦХ;
3.5.12. зняти переносну закоротку і доповісти про це ДЦХ;
3.5.13. вимагати у ДЦХ подачу напруги на контактну рейку;
3.5.14. контролювати по приладах подачу напруги на контактну рейку, контролювати наповнення пневмомагістралі стисненим повітрям до номінального тиску;
3.5.15. закрити двері вагонів, заблокувати їх;
3.5.16. провести скорочене випробування пневматичних гальм електропоїзда у разі розчепи вагонів або стоянки більше як 20 хвилин;
3.5.17. доповісти ДЦХ про готовність до руху;
3.5.18. далі машиніст електропоїзда повинен діяти за наказами ДЦХ.
3.6. Якщо людина опинилася під електропоїздом, що зупинився, і затиснута рухомим складом на колії, затиснута кузовом або іншими частинами вагона між платформою (шляховою стіною) і її неможливо звільнити без підіймання вагона (візка, колісної пари) або без знімання обладнання вагона, ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
3.6.1. якщо черговий по станції самостійно побачив по АСКРСТ наїзд електропоїзда на людину, він зобов'язаний негайно доповісти про це ДЦХ і вимагати зняття напруги з контактної рейки;
Примітка. На Салтівській лінії метрополітену, яка обладнана схемою екстреного зняття напруги з контактної рейки, чергові по станції повинні:
- на станціях: "Героїв праці", "Студентська", "Академіка Павлова", "Пушкінська", "Університет" - зняти напругу з контактної рейки у екстреному порядку вмиканням тумблера;
- на станціях: "Київська", "Історичний музей" - увімкнути тумблер підготовки зняття напруги з контактної рейки та натиснути на кнопку зняття напруги з контактної рейки;
- на станції "Барабашова" - екстрене зняття напруги з контактної рейки повинно бути виконано за допомогою програмних засобів ПЕОМ АСКРСТ АСКР-МРЦ або за допомогою опломбованої кнопки на пульті центральної секції АСКР-МРЦ з відповідної контактної рейки.
3.6.2. якщо черговий по станції не побачив по АСКРСТ падіння людини на колію і наїзд на неї електропоїзда, а побачив на станційній колії електропоїзд, що зупинився у незвичайному місці станції, він зобов'язаний доповісти про це ДЦХ і одержати від ДЦХ інформацію про причину зупинки електропоїзда;
3.6.3. вийти до електропоїзда, що зупинився, оцінити обстановку і доповісти про це ДЦХ;
3.6.4. прийняти рішення за узгодженням з ДЦХ про закриття станції на вхід пасажирів, якщо таке рішення прийняте, дати вказівку черговому міліціонеру закрити на вхід двері типу "Метро", доповісти ДЦХ;
3.6.5. надати допомогу машиністу по виводу пасажирів із зупиненого електропоїзда і далі до виходу їх зі станції;
3.6.6. при наявності на станції ескалаторів дати заявку ескалаторному диспетчеру про включення ескалаторів на підйом для скорішого звільнення платформи від пасажирів;
3.6.7. оголосити по гучномовній системі сповіщення пасажирам інформацію про те, що станція на вхід зачинена і запропонувати всім пасажирам залишити станцію, оголошення повторити декілька разів з інтервалом 0,5...1 хв.;
3.6.8. виставити біля вхідних дверей пости (черговий міліціонер або контролер автоматичних пропускних пунктів з ключами) для зустрічі формувань ПВЗ, аварійних бригад служб електропостачання, автоматики, телемеханіки та зв'язку, швидкої медичної допомоги, працівників служби колії та тунельних споруд;
3.6.9. приготувати і доставити до місця події медичні аптечки, носилки, поліетиленовий кульок або покривало;
3.6.10. вилучити службові посвідчення у працівників метрополітену, що спускаються на колію для виконання аварійно-рятувальних робіт, для подальшої реєстрації у Книзі обліку проходу робітників у тунель. Зареєструвати у означеній книзі працівників метрополітену та правоохоронних органів, якщо вони будуть спускатися на колію;
3.6.11. фіксувати час подій, прізвища, імена та по батькові потерпілого (якщо така можливість є), свідків, бригади швидкої медичної допомоги, керівників аварійних бригад;
3.6.12. регулярно інформувати ДЦХ про всі події в ході аварійно-рятувальних робіт;
3.6.13. після закінчення аварійно-рятувальних робіт доповісти про це ДЦХ, привести платформу в нормальний санітарний стан і керуватися наказами ДЦХ щодо відновлення перевізного процесу.
3.7. Машиніст електропоїзда, що зупинився на перегоні, якщо людина опинилась під електропоїздом зобов'язаний:
3.7.1. негайно інформувати ДЦХ про причину зупинки, номер маршруту, місце знаходження електропоїзда, дати заявку ДЦХ на зняття напруги з контактної рейки, виклик ПВЗ та включення освітлення у тунелі;
3.7.2. оголосити пасажирам про вимушену зупинку з технічних причин, закликати до ДОТРИМАННЯ ВИТРИМКИ І СПОКОЮ;
3.7.3. одержати повідомлення ДЦХ про те, що напруга з контактної рейки тієї колії, на якій зупинився електропоїзд знята;
3.7.4. спуститися на колію, перевірити відсутність напруги на контактній рейці покажчиком напруги (трубкою Мурашова), встановити переносну закоротку між ходовою і контактною рейкою;
3.7.5. доповісти ДЦХ про встановлення закоротки з позначенням її номера;
3.7.6. якщо людина не затиснута рухомим складом і не має тілесних ушкоджень, машиніст електропоїзда самостійно або разом з працівниками ПВЗ повинні підняти його до вагона електропоїзда. Після подання напруги на контактну рейку встановленим порядком та поновлення руху на перегоні потерпілого на рухомому складі вивезти на найближчу станцію і передати працівникам служби руху;
3.7.7. якщо людина не подає ознак життя і не затиснута рухомим складом:
- доповісти ДЦХ про визначену ситуацію;
- звільнити від пасажирів вагон, під яким знаходиться потерпілий;
- по прибуттю робітників ПВЗ вимагати від керівника ПВЗ не змінювати положення виявленого мертвого тіла, якщо воно не може бути зачеплене рухомим складом. У протилежному разі тіло загиблого слід перенести, попередньо зазначивши його положення, по змозі не змінюючи пози, на узбіччя колії. Затримувати в таких випадках рух поїзда, до прибуття відповідальних посадових осіб для розслідування, забороняється;
- закрити двері вагонів, заблокувати їх;
- одержати від керівника робіт повідомлення про технічний стан рухомого складу, який забезпечує безпечний рух;
- зняти переносну закоротку і доповісти про це ДЦХ;
- вимагати у ДЦХ подачу напруги на контактну рейку;
- контролювати по приладах подачу напруги на контактну рейку;
- контролювати наповнення пневмомагістралі стисненим повітрям до номінального тиску;
- провести скорочене випробування пневматичних гальм електропоїзда у разі розчепи вагонів або стоянки більш як 20 хвилин;
- доповісти ДЦХ про готовність до руху;
- після подання напруги на контактну рейку встановленим порядком та поновлення руху на перегоні потерпілого (або частини його тіла) на рухомому складі вивезти на найближчу станцію і передати працівникам служби руху та для огляду лікарю швидкої медичної допомоги;
- висадити пасажирів на платформу;
- далі машиніст повинен діяти за наказами ДЦХ.
3.7.8. якщо людина затиснута рухомим складом, машиніст електропоїзда повинен починати підготовчу роботу по звільненню потерпілого:
- до прибуття ПВЗ машиніст повинен звільнити від пасажирів вагон, під яким знаходиться потерпілий, шляхом переводу їх до суміжних вагонів;
- оглянути потерпілого і визначити його стан, доповісти ДЦХ;
- при прибутті бригади ПВЗ вимагати від керівника ПВЗ не змінювати положення виявленого мертвого тіла, якщо воно не може бути зачеплене рухомим складом. У протилежному разі тіло загиблого слід перенести, попередньо зазначивши його положення, по змозі не змінюючи пози, на узбіччя колії. Затримувати в таких випадках рух поїзда, до прибуття відповідальних посадових осіб для розслідування, забороняється;
- закрити двері вагонів, заблокувати їх;
- одержати від керівника робіт повідомлення про технічний стан рухомого складу, який забезпечує безпечний рух;
- зняти переносну закоротку і доповісти про це ДЦХ;
- вимагати у ДЦХ подачу напруги на контактну рейку;
- контролювати по приладах подачу напруги на контактну рейку;
- контролювати наповнення пневмомагістралі стисненим повітрям до номінального тиску;
- провести скорочене випробування пневматичних гальм електропоїзда у разі розчепи вагонів або стоянки більш як 20 хвилин;
- доповісти ДЦХ про готовність до руху;
- після подання напруги на контактну рейку встановленим порядком та поновлення руху на перегоні потерпілого (або частини його тіла) вивезти на рухомому складі на найближчу станцію і передати працівникам служби руху та лікарям швидкої медичної допомоги для огляду;
- висадити пасажирів на платформу;
- далі машиніст повинен діяти за наказами ДЦХ.
3.8. При падінні людини на станційну колію:
- якщо електропоїзда на станції немає;
- при зупинці електропоїзда не доїжджаючи до людини, що впала на станційну колію;
- при наїзді електропоїзда на людину на станції;
- при зупинці електропоїзда на перегоні, якщо виявлено сторонню особу у тунелі і електропоїзд зупинився не доїжджаючи до людини;
- при наїзді електропоїзда на людину на перегоні;
ПОЇЗНИЙ ДИСПЕТЧЕР ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
3.8.1. отримавши заявку на зняття напруги з контактної рейки головної колії від машиніста електропоїзда, від чергового по станції, від будь-якого працівника метрополітену, передати наказ машиністу електропоїзда зупинитися, не в'їжджаючи на станцію по тій колії, де трапилося падіння людини на колію;
3.8.2. передати наказ енергодиспетчеру на зняття напруги з контактної рейки тієї колії і тієї станції, де трапився нещасний випадок;
3.8.3. отримати повідомлення енергодиспетчера про зняту напругу з контактної рейки;
3.8.4. передати повідомлення про зняту напругу з контактної рейки особі, що замовила її зняття (машиністу електропоїзда, черговому по станції або працівнику метрополітену);
3.8.5. дати наказ черговому по станції на вивід (вилучення) потерпілого зі станційної колії, якщо падіння людини трапилось при відсутності електропоїзда на станції і електропоїзд було зупинено в тунелі перед станцією;
3.8.6. доповісти про нещасний випадок, що трапився, ЧЕРГОВОМУ ПОМІЧНИКОВІ НАЧАЛЬНИКА МЕТРОПОЛІТЕНУ З ЕКСПЛУАТАЦІЇ, який ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ викликати швидку медичну допомогу на станцію, де трапився нещасний випадок, сповістити телефонограмою членів комісії на першому рівні з розслідування нещасного випадку по таблиці 1 або 2;
3.8.7. дати накази про підготовку формування ПВЗ до виїзду, про підготовку аварійних бригад служб автоматики, телемеханіки та зв'язку і електропостачання до виїзду, інспектору служби колії та тунельних споруд про відрядження на станцію працівника дистанції колії по посаді не нижче помічника шляхового майстра;
3.8.8. контролювати за записом в журналі доповіді про встановлення і зняття закороток (від машиніста електропоїзда, від керівника формування ПВЗ);
3.8.9. організувати оборот електропоїздів на діючій лінії, розставити електропоїзди по станціях на тій дільниці лінії, де рух зупинено;
3.8.10. дати наказ на виїзд формування ПВЗ, аварійних бригад служб електропостачання і автоматики, телемеханіки та зв'язку до місця аварійно-рятувальних робіт, якщо по доповіді машиніста електропоїзда людина затиснута рухомим складом;
3.8.11. якщо в подальшому з'ясувалося, що ПВЗ не знадобилось, диспетчер по радіозв'язку повинен завернути ПВЗ і аварійні бригади служб автоматики, телемеханіки та зв'язку і енергопостачання на місце постійної дислокації;
3.8.12. по доповіді чергового по станції, доповіді машиніста електропоїзда, виходячи з прогнозу часу виконання аварійно-рятувальних робіт, прийняти рішення про закриття станції на вхід та про закриття інших станцій, де зупинено рух електропоїздів;
3.8.13. після закінчення аварійно-рятувальних робіт прийняти доповідь:
керівника формування ПВЗ про закінчення робіт і зняту закоротку, машиніста електропоїзда - про зняту закоротку і готовність до руху, шляхового майстра - про готовність колії і контактної рейки до пропуску електропоїздів, чергового по станції - про вихід людей з колії, закритті торцевих дверей і готовності станції до відновлення перевізного процесу;
3.8.14. дати наказ енергодиспетчеру на подачу напруги на контактну рейку, передати наказ машиністу електропоїзда і черговому по станції про подану напругу;
3.8.15. по заявці машиніста відправити електропоїзд до першої станції для висадки пасажирів, що перебували у електропоїзді, для видалення потерпілого та надалі відправити електропоїзд резервом у електродепо для комісійного огляду;
3.8.16. дати наказ черговому по станції відкрити станцію на вхід;
3.8.17. дати накази на лінію про відкриття інших станцій та відновлення руху електропоїздів;
3.8.18. дати наказ на відправлення із електродепо резервного електропоїзда.
3.9. КЕРІВНИК ФОРМУВАННЯ ПВЗ після прибуття на станцію, де трапився нещасний випадок, ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
3.9.1. організувати розвантаження обладнання, інструменту, доставку його до місця ведення аварійно-рятувальних робіт, здати службові посвідчення працівників ПВЗ черговому по станції (посту централізації) для подальшої реєстрації у Книзі обліку проходу робітників у тунель;
3.9.2. впевнитись у відсутності напруги на контактній рейці;
3.9.3. встановити на місці ведення робіт свою закоротку, доповісти про це ДЦХ;
3.9.4. дати вказівку аварійній бригаді служби електропостачання про встановлення додаткового освітлення місця ведення робіт, аварійній бригаді служби автоматики, телемеханіки та зв'язку - про встановлення надійного радіозв'язку з ДЦХ, іншими посадовими особами метрополітену;
3.9.5. не змінювати положення виявленого мертвого тіла, якщо воно не може бути зачеплене рухомим складом. У протилежному разі тіло загиблого слід перенести, попередньо зазначивши його положення, по змозі не змінюючи пози, на узбіччя колії. Затримувати в таких випадках рух поїзда, до прибуття відповідальних посадових осіб для розслідування, забороняється. Приступити до ведення аварійно-рятувальних робіт згідно з відпрацьованими технологічними прийомами і варіантами дій з метою скорішого вилучення потерпілого з-під рухомого складу; В ПРОЦЕСІ ПРОВЕДЕННЯ РОБІТ ПО ВИЛУЧЕННЮ ПОТЕРПІЛОГО КЕРІВНИК ПВЗ МАЄ ПРАВО ЗАЛУЧИТИ ДО ВИКОНАННЯ ДОПОМІЖНИХ ОПЕРАЦІЙ (ДІЙ НА РІВНІ ПЛАТФОРМИ) БУДЬ-ЯКОГО ПРАЦІВНИКА МЕТРОПОЛІТЕНУ, ЯКИЙ ЗНАХОДИТЬСЯ НА СТАНЦІЇ;
НА ПЕРЕГОНІ:
- вилучити потерпілого (або частин його тіла) з-під вагону, підняти його до вагону, з якого пасажири попередньо переведені до суміжних вагонів, після поновлення руху вивезти потерпілого на найближчу станцію на платформу і передати робітникам служби руху та лікарю швидкої медичної допомоги для огляду.
3.9.6. висновки огляду потерпілого лікарем швидкої медичної допомоги записати у первинні документи.
В усіх випадках травмування, в тому числі при травмах, не сумісних з життям, констатація смерті проводиться тільки лікарем швидкої медичної допомоги;
НА СТАНЦІЇ:
3.9.7. привести обладнання електропоїзда в технічний стан, що забезпечує безпечний рух до електродепо або до пункту обороту, доповісти про це ДЦХ та машиністу електропоїзда;
3.9.8. забезпечити підйом усіх людей на платформу (у вагон), прибирання інструменту, пристосувань, допоміжних матеріалів з колії;
3.9.9. надати можливість працівникові служби колії та тунельних споруд по посаді не нижче помічника шляхового майстра провести огляд стану колії і контактної рейки в зоні виконання аварійно-рятувальних робіт;
3.9.10. дати вказівку аварійній бригаді служби електропостачання на зняття додаткових приладів освітлення місця виконання робіт та аварійній бригаді служби автоматики, телемеханіки та зв'язку на зняття тимчасового телефонного зв'язку;
3.9.11. забезпечити підйом на платформу (у вагон) людей, обладнання, інструменту, допоміжних матеріалів;
3.9.12. зняти закоротку, що була встановлена на місці виконання робіт, і доповісти про це ДЦХ;
3.9.13. забезпечити повернення службових посвідчень, винос обладнання зі станції, посадку людей, завантаження обладнання у автомобіль ПВЗ та відбуття на місце постійної дислокації.
3.10. ПРИ ПАДІННІ ЛЮДИНИ (ЛЮДЕЙ) НА ЕСКАЛАТОРІ, ескалатор повинен бути негайно зупинений працівником метрополітену, який першим виявив факт падіння людини:
3.10.1. черговим біля нижнього майданчика ескалатора;
3.10.2. черговим по станції, контролером АПП (який побачив факт падіння по АСКРСТ);
3.11. Ескалатор може бути зупинений будь-яким пасажиром за допомогою вимикачів аварійної зупинки, що знаходяться на верхньому і нижньому оголовниках балюстради кожного ескалатора;
3.12. Ескалатор може бути зупинений в результаті спрацювання блокуючого захисту.
3.13. При зупинці ескалатора через падіння людини ЧЕРГОВИЙ БІЛЯ НИЖНЬОГО МАЙДАНЧИКА ЕСКАЛАТОРА ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
3.13.1. НЕГАЙНО доповісти про факт падіння людини ескалаторному диспетчеру і черговому по станції;
3.13.2. вивести інших пасажирів з ескалатора, що зупинився;
3.13.3. підійти до упавшої людини, допомогти їй піднятися, якщо потерпілий або його одяг, або взуття не затиснені частинами ескалатора, допомогти залишити ескалатор, передавши потерпілого черговому по станції;
3.13.4. оглянути ескалатор, особливо уважно в зоні падіння людини, доповісти результати огляду ескалаторному диспетчеру;
3.13.5. далі діяти за наказами ескалаторного диспетчера;
3.13.6. якщо людина, її одяг або взуття затиснені рухомими частинами або між рухомими і нерухомими частинами ескалатора, черговий біля нижнього майданчика ескалатора зобов'язаний доповісти про це ескалаторному диспетчеру і черговому по станції. Далі діяти за вказівками чергового по станції.
3.14. Якщо потерпілий за допомогою чергового біля нижнього майданчика ескалатора, або самостійно, залишив зупинений ескалатор, ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ доставити потерпілого в службове приміщення, надати йому першу допомогу, викликати швидку медичну допомогу (в координації дій - з ДЦХ), доповісти начальнику станції про випадок, записати дані про потерпілого згідно п. 2.1.1 даної інструкції, далі діяти за наказами поїзного диспетчера.
3.15. Якщо факт падіння людини на ескалаторі першим виявив черговий по станції по монітору АСКРСТ (при відсутності чергового біля нижнього майданчика ескалатора) або черговий по допоміжному посту АСКРСТ, він повинен негайно зупинити ескалатор, доповісти про це ДЦХ і ескалаторному диспетчеру, а потім:
3.15.1. встановити стан потерпілого, допомогти йому залишити ескалатор, якщо потерпілий або його одяг, або взуття не затиснуті частинами ескалатора, доставити потерпілого в службове приміщення, надати першу допомогу, викликати швидку медичну допомогу (в координації дій з ДЦХ), доповісти начальнику станції про випадок, записати дані про потерпілого згідно п. 2.1.1 даної Інструкції, передати потерпілого бригаді швидкої медичної допомоги;
3.15.2. оглянути ескалатор, особливо уважно в зоні падіння людини, доповісти результати огляду ескалаторному диспетчеру, далі у відношенні зупиненого ескалатора виконувати вказівки ескалаторного диспетчера.
3.16. Якщо людина, її одяг або взуття затиснуті частинами ескалатора і звільнити потерпілого немає можливості, ЧЕРГОВИЙ ПО СТАНЦІЇ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ надати на місці потерпілому першу долікарняну допомогу, викликати швидку медичну допомогу (в координації дій з ДЦХ) вивести інших пасажирів із зупиненого ескалатора, підготувати умови для роботи чергового персоналу електромеханічної служби і бригади швидкої медичної допомоги.
3.17. При зупинці ескалатора внаслідок падіння людини (незалежно від ступеню важкості пошкоджень потерпілого) ЕСКАЛАТОРНИЙ ДИСПЕТЧЕР ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
3.17.1. проінформувати про випадок ДЦХ відповідної лінії;
3.17.2. доповісти про випадок черговому помічнику начальника метрополітену з експлуатації;
3.17.3. проінформувати за затвердженою схемою посадових осіб електромеханічної служби про випадок;
3.17.4. направити черговий персонал електромеханічної служби на місце події для:
- огляду технічного стану ескалатора, відновлення дії блокувань, підготовки та виконання пробного пуску, якщо потерпілий не був затиснутий і залишив ескалатор;
- виконання робіт по визволенню потерпілого або його одягу, або взуття чи інших предметів, затиснутих між частинами ескалатору, виконання наступного ремонту і ввід ескалатора до експлуатації;
- складання акта технічного огляду ескалатору, в якому потрібно вказати основні технічні параметри ескалатора (зазори, довжина гальмового шляху і т. ін.).
Примітка. ПРИВОДИТИ В ДІЮ ЕСКАЛАТОР ДО ПОВНОГО ЗВІЛЬНЕННЯ ПОТЕРПІЛОГО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ. Якщо неможливо звільнити потерпілого, який затиснений частинами ескалатора, у виключних випадках, допускається пуск ескалатора у зворотному напрямку, але не більш як на півсходинки. При цьому: сходове полотно повинно бути звільнене від пасажирів та перекриваючі засоби або бар'єри закриті, коли вихід з ескалатора для пасажирів затруднений або існує безпосередня загроза їх життю, пуск ескалатора у зворотному напрямку допускається після попередження про це пасажирів по гучномовних засобах зв'язку.
3.18. ЧЕРГОВИЙ ПОМІЧНИК НАЧАЛЬНИКА МЕТРОПОЛІТЕНУ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ оповістити телефонограмою членів комісії з розслідування нещасного випадку по таблиці 1 або 2 на першому рівні, організувати в ситуації, що склалася, експлуатаційну діяльність метрополітену.
4. Облік і аналіз нещасних випадків невиробничого характеру
4.1. Кожний нещасний випадок невиробничого характеру, внаслідок якого у потерпілих настала втрата працездатності на один день і більше і взятий на господарчий облік, згідно з висновком лікарняного закладу, реєструється в журналі обліку нещасних випадків невиробничого характеру з пасажирами у метрополітені (додаток 2). Журнал знаходиться в службі руху метрополітену.
4.2. Нещасні випадки невиробничого характеру, які не викликали у потерпілих втрату працездатності, комісійно розслідуються, оформляються актами (додаток 1) на першому рівні, беруться на оперативний облік в службі руху, зберігаються в окремій справі не менше 45-ти років і служать цілям розробці більш повних профілактичних заходів по зменшенню невиробничого травматизму на метрополітені, а також відправними матеріалами при розгляді заяв громадян по позову на відшкодування збитків (моральних або матеріальних).
Такі нещасні випадки в журналі не реєструються і в статистичну звітність не включаються.
4.3. Облік, аналіз нещасних випадків невиробничого характеру, підготовка і своєчасне подання звітів, складання планів заходів по запобіганню невиробничого травматизму і контроль за їх виконанням покладається на службу руху метрополітену.
4.4. Працівник служби руху, на якого в числі інших питань покладається виконання обов'язків, передбачених п. п. 4.1; 4.2; 4.3; 5.1 і 5.2, знаходиться в оперативній підлеглості начальника служби руху.
5. Звітність про нещасні випадки невиробничого характеру
5.1. Метрополітен щомісячно 5-го числа кожного місяця, слідуючого за звітним, надає оперативну інформацію про нещасні випадки невиробничого характеру, які реєструються в журналі, вищестоячій організації.
5.2. Звіт про нещасні випадки невиробничого характеру з пасажирами в метрополітені відсилається:
- кожного кварталу не пізніше 10 числа місяця, слідуючого за звітним кварталом;
- по результатах року не пізніше 15 січня.
6. Нормативи участі посадових осіб метрополітену по запобіганню нещасних випадків невиробничого характеру
6.1. Начальники відокремлених структурних підрозділів метрополітену з метою запобігання нещасних випадків невиробничого характеру зобов'язані:
6.1.1. систематично проводити роботу по запобіганню нещасних випадків з пасажирами в метрополітені, забезпечуючи виконання рішень органів виконавчої влади по цих питаннях, наказів і розпоряджень начальника метрополітену;
6.1.2. забезпечити утримання в належному стані рухомого складу, ескалаторів, обладнання і пристроїв метрополітену;
6.1.3. разом з відділом міліції по охороні метрополітену виконувати заходи по недопущенню порушень в метрополітені діючих Правил користування метрополітеном, а також по підтриманню громадського порядку на станціях і в поїздах;
6.1.4. разом з відділом міліції по охороні метрополітену вживати заходи по впорядкуванню руху пасажирів, запобігаючи доступ сторонніх осіб в тунелі і тупики, а також в службові приміщення метрополітену;
6.1.5. систематично проводити роз'яснювальну роботу серед пасажирів і населення по запобіганню нещасних випадків, використовуючи для цього наглядну агітацію, пресу, радіо, телебачення та інші форми пропаганди;
6.1.6. вживати заходи по підвищенню уваги чергового персоналу, покращанню якості роботи АСКРСТ;
6.1.7. забезпечити утримання в постійному справному стані огороджень і освітлення територій і інших споруд метрополітену, які запобігають доступу сторонніх осіб на ці території і споруди;
6.1.8. вживати організаційно-технічні заходи по запобіганню нещасних випадків з пасажирами в метрополітені, зі сторонніми громадянами на об'єктах і спорудах метрополітену в тісній взаємодії з місцевими органами виконавчої влади;
6.1.9. при проведенні комісійних оглядів метрополітену обов'язково проводити перевірку здійснення заходів по запобіганню нещасних випадків невиробничого характеру на об'єктах метрополітену.
6.2. Начальник служби воєнізованої охорони метрополітену забезпечує дотримання встановленого режиму перебування сторонніх осіб і працівників метрополітену на об'єктах і територіях метрополітену, які охороняються воєнізованою охороною метрополітену.
6.3. Заступник начальника метрополітену - щоквартально, а головний інженер - перший заступник начальника метрополітену - 1 раз на півріччя розглядають стан травматизму невиробничого характеру і виконання заходів по запобіганню нещасних випадків з пасажирами в метрополітені.
6.4. Заступник начальника метрополітену - головний ревізор з безпеки руху забезпечує контроль за виконанням усіх вимог даної Інструкції.
6.5. Загальне керівництво і контроль за діяльністю всіх структурних підрозділів і посадових осіб метрополітену по питаннях, що відносяться до травматизму невиробничого характеру, передбачених даною Інструкцією, здійснює начальник метрополітену.
Інструкцію розробив:
Начальник служби руху | М. Ф. Карамшук |
Таблиця 1 |
ПЕРЕЛІК ПРИМІРНОГО СКЛАДУ КОМІСІЇ З РОЗСЛІДУВАННЯ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ З ПАСАЖИРАМИ У МЕТРОПОЛІТЕНІ У ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД МІСЦЯ ПОДІЇ ТА ОБСТАВИН ТРАВМУВАННЯ
N | Місце поділ | Обставини травмування (травмуючий фактор) | Склад комісії першого рівня з розслідування нещасних випадків з пасажирами | Примітки |
1. | Станція метрополітену: платформа, вестибюль, станційна колія, сходи | Падіння людини | 1. Начальник станції або начальник дільниці - голова комісії. | 1. Допускається, при відсутності керівника структурного підрозділу, очолити комісію з розслідування заступнику керівника; при відсутності начальника станції - черговому по станції, при відсутності начальника дільниці, особа, яка виконує його обов'язки. |
2. | Станція метрополітену - ескалатор | Падіння людини | 1. Начальник станції - голова комісії. | |
3. | Станція метрополітену: пішохідний перехід, пішохідний вихід, наземна поверхня до 5 м по фасаду пішохідного виходу та до 1 м по інших частинах периметру пішохідного виходу | Падіння людини, удар вхідними дверима типу "М", падіння деталей конструкції світильників, рекламних щитів, інформаційних табло (без дії електроструму на потерпілого) | 1. Начальник дистанції тунельних споруд - голова комісії. | |
4. | Станція метрополітену: елемента станції ті ж, що в п. 3 | Травмуючий фактор той же самий, що в п. 3, але з дією електричного струму на потерпілого | 1. Начальник дистанції тунельних споруд - голова комісії. | |
5. | Станція метрополітену: прохід АПП, ПКА або ПКП | Удар людини створками | 1. Начальник дистанції зв'язку - голова комісії. | |
6. | Територія структурного підрозділу метрополітену: електодепо, ремонтно-механічна служба, побутові приміщення служб, які знаходяться на балансі метрополітену, автотранспортне підприємство, підстанція, санаторій-профілакторій "Дубовий гай", склад служби матеріально-технічного постачання та ін. | Падіння людини, удар людини, падіння важких предметів на людину, дія електричного струму на людину, інші травмуючі фактори | 1. Начальник відповідного структурного підрозділу метрополітену - голова комісії. | |
7. | Салон вагону метрополітену | Падіння людини, удар дверима вагону, інші травмуючі фактори, пов'язані з несправністю обладнання вагону | 1. Начальник електродепо - голова комісії. | |
8. | Тунель метрополітену, тунель з'єднувальної вітки | Падіння людини, удар об деталі або обладнання в тунелі, удар рухомим складом | 1. Начальник служби руху - голова комісії. |
Таблиця 2 |
ПЕРЕЛІК ПРИМІРНОГО СКЛАДУ КОМІСІЇ З РОЗСЛІДУВАННЯ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ З ПАСАЖИРАМИ У МЕТРОПОЛІТЕНІ У ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД МІСЦЯ ПОДІЇ ТА ОБСТАВИН ТРАВМУВАННЯ
N | Місце події | Обставини травмування (травмуючий фактор) | Склад комісії першого рівня з розслідування нещасних випадків з пасажирами | Примітки |
1. | Станція метрополітену: платформа, вестибюль, станційна колія, сходи | Падіння людини, падіння деталей конструкції, світильників, інформаційних табло, рекламних щитів, ураження електричним струмом | 1. Начальник служби руху або начальник служби доходів - голова комісії. | 1. Посадова особа, яка приймає участь у роботі комісії з розслідування нещасних випадків на другому рівні, може бути призначена із складу комісії першого рівня. |
2. | Станція метрополітену: станційна колія | Наїзд рухомого складу на людину | 1. Заступник начальника метрополітену - головний ревізор з безпеки руху поїздів - голова комісії. | |
3. | Станція метрополітену: платформа | Затиск людини між загонами, між вагоном та платформою | 1. Начальник служби руху - голова комісії. | |
4. | Станція метрополітену: ескалатор | Падіння людини, защемлення частин тіла в елементи ескалатора | 1. Начальник електромеханічної служби - голова комісії. | |
5. | Станція метрополітену: пішохідний перехід, пішохідний вихід, денна поверхня до 5 м по фасаду пішохідного виходу та до 1 м по інших частинах периметру пішохідного виходу | Падіння людини, удар вхідними дверима типу "М", падіння деталей конструкції, світильників, рекламних щитів, інформаційних табло | 1. Начальник служби колій та тунельних споруд - голова комісії. | |
6. | Тунель метрополітену, тунель з'єднувальної вітки | Падіння людини, удар об деталі або обладнання в тунелі, удар рухомим складом, дія електричного струму | 1. Заступник начальника метрополітену - головний ревізор з безпеки руху поїздів - голова комісії. | |
7. | Територія структурного підрозділу метрополітену: електродепо, ремонтно-механічна служба, побутові приміщення служб, які знаходяться на балансі метрополітену, автотранспортне підприємство, підстанції, санаторій-профілакторій "Дубовий гай" склад служби матеріально-технічного постачання та ін. | Падіння людини, падіння важких предметів на людину, дія електричного струму на людину, інші травмуючі фактори | 1. Начальник відповідного структурного підрозділу метрополітену - голова комісії. |
Додаток 1 |
Зразок форми акта
Державне підприємство Харківський метрополітен
АКТ N
про нещасний випадок невиробничого характеру з пасажиром в метрополітені
1. ____________________________________________________________________________________ 2. Дата народження ____________________________________________________________________ 3. Стать ______________________________________________________________________________ 4. Рід занять: працюючий, непрацюючий, дитина дошкільного віку, учень, студент 5. Дата і час нещасного випадку 6. Адреса потерпілого: ______________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________ 7. Місце, де стався нещасний випадок 8. Стислий виклад обставин нещасного випадку Пояснення: до безпосередніх обставин нещасного випадку відносяться: якість, освітлення місця нещасного випадку, стан підлоги, сходин, ескалатора та інших пристроїв метрополітену, стан взуття, одяг у потерпілого, наявність свідків нещасного випадку 9. Подія, що призвела до нещасного випадку 10. Причини нещасного випадку 11. Наслідки нещасного випадку (смертельний, несмертельний) 12. Перебування потерпілого в стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, тверезий 13. Рекомендовані заходи, які необхідно здійснити для усунення причин травмування
14. Висновок комісії: посада підпис ініціали та прізвище Голова комісії: _________________________________________________________________________ "___" ____________ 200_ р. |
Додаток 2 |
ЖУРНАЛ
обліку нещасних випадків невиробничого характеру з пасажирами у метрополітені
Підприємство ______________________
Початий ___________________________
Закінчений ________________________
N | Прізвище, ім'я, по батькові потер- | Рік народ- | Домашня адреса потерпілого | Дата і час нещас- | Місце, де стався нещас- | Обставини нещасного випадку | Причина нещасного випадку | Найме- | Діагноз | Дата скла- |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
___________