ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ

Харків

від 26 жовтня 2000р. № 999

Про затвердження Положення про
головне управління освіти та науки
обласної державної адміністрації

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2000
року № 1326 "Про затвердження Типового положення про Головне управління
освіти і науки Київської міської державної адміністрації, управління освіти і
науки обласної. Севастопольської міської державної адміністрації" та
розпорядження голови обласної державної адміністрації від 29 серпня 2000
року № 810 "Про структуру апарату, управлінь, відділів та інших структурних
підрозділів облдержадміністрації та райдержадміністрацій'' затвердити
Положення про головне управління освіти та науки облдержадміністрації
(додається).

Голова обласної державної адміністрації

О.Дьомін

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням голови
обласної державної адміністрації

від 26 жовтня 2000р. № 999

ПОЛОЖЕННЯ

про головне управління освіти та науки
обласної державної адміністрації

1. Головне управління освіти та науки обласної державної адміністрації
(далі — управління) є структурним підрозділом обласної державної
адміністрації, підзвітним та підконтрольним голові обласної державної
адміністрації та Міністерству освіти і науки України (далі МОН).

2. Управління у своїй діяльності керується Констітуцією та законами
України, актами Президента України. Кабінету Міністрів України, наказами
МОН розпорядженнями голови обласної державної адміністрації, а також цим
Положенням.

У межах своїх повноважень управління організовує виконання актів
законодавства у сфері освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної
діяльності та інтелектуальної власності, а також з питань мовної політики та
здійснює контроль за їх реалізацією.

3. Основними завданнями управління е:

участь у забезпеченні реалізації державної політики у сфері освіти.
наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної
власності;

забезпечення розвитку системи освіти з метою формування гармонійно
розвиненої, соціальне активної, творчої особистості;
створення в межах своїх повноважень умов для реалізації рівних прав
громадян України на освіту, соціального захисту дітей дошкільного та
шкільного віку, студентської молоді, педагогічних, наукових, інших
працівників закладів та установ освіти і науки;
створення умов для здобуття громадянами повної загальної середньої
освіта відповідно до освітніх потреб особистості та її індившуальних
здібностей і можливостей, реалізації їх права відповідно до законів України їй
здобуття вищої освіти;
забезпечення розвитку освітнього, наукового та науково-технічного
потенціалу з урахуванням національно-культурних, соцально-економічних,
екологічних, демографічних та інших особливостей області;
здійснення контролю за дотриманням актів законодавства з питань освіти і
науки, виконанням навчальними закладами усіх форм власності державних

вимог щодо змісту, рівня та обсягу дошкільної, позашкільної, загальної
середньої, професійно-технічної освіти;

координація діяльності навчальних закладів та наукових установ, що
належать до сфери управління обласної державної адміністрації, організація
роботи з їх кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного
забезпечення;

забезпечення моніторингу рішень у сфері освіти, наукової, науково-
технічної та інноваційної діяльності в області захисту інтелектуальної
власності;
формування регіональної наукової та науково-технічної політики,
впровадження інноваційних заходів, спрямованих на соціально-економічний
розвиток області, держави;

сприяння функціонуванню системи науково-технічної інформації;

сприяння інтеграції вітчизняної освіти і науки у світову системі
збереженням і захистом національних інтересів.

4. Управління відповідно до покладених на нього завдань:
1) здійснює керівництво і контролює діяльність відділів освіти районних
державних адміністрацій;

2) координує роботу відділів освіти районних державних адміністрацій,
управлінь та відділів освіти міськ(рай) виконкомів, а також підприємств,
установ та організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності з
питань навчання й виховання дітей дошкільного та шкільного віку,
студентської молоді;

3) аналізує стан освіти і науки в області, розробляє регіональні програми їх
розвитку, а також науково-технічної та інноваційної діяльності, організовує і
контролює виконання цих програм на місцях;

4) прогнозує потребу області у фахівцях різних спеціальностей для системи
освіти і науки, формує регіональне замовлення на їх підготовку, координує
роботу з укладення між професійно-технічними навчальними закладами та
підприємствами, установами, організаціями договорів про підготовку кадрів;

5) організовує і контролює роботу державних і комунальних вищих
навчальних закладів відповідно до делегованих МОН повноважень, а також
закладів післядипломної освіти, що перебувають у його підпорядкуванні; керує
в установленому порядку роботою з організації підвищення кваліфікації та
перепідготовки педагогічних працівників;

6) сприяє розвитку мережі навчальних закладів в області, утворює в межах
своїх повноважень навчальні заклади або вносить в установленому порядку
у пропозиції щодо їх утворення, реорганізації та ліквідації;

7) вносить МОН пропозиції щодо впорядкування мережі навчальних
закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а

також дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних

навчальних закладів;

8) організовує роботу з ліцензування та атестації навчальних закладів, їх
державного інспектування, проведення атестації педагогічних працівників і
керівних кадрів навчальних закладів усіх форм власності, ведення обліку і
складання звітів з цих питань у межах своєї компетенції;

9) координує роботу вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та
наукових установ незалежно від їх підпорядкування і форм власності з питань.
спрямованих на реалізацію державної політики в галузі освіти та науки в
регіоні;

10) співпрацює з керівниками науково-дослідних установ та науково-
дослідних підрозділів вищих навчальних закладів, готує у межах своїх
повноважень пропозиції щодо призначення їх на посади та звільнення з посад;

11) бере в установленому порядку участь в укладанні та припиненні дії
контрактів з керівниками навчальних закладів, що перебувають у
підпорядкуванні місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого

самоврядування, в проведенні конкурсів на заміщення вакантних
посад керівників вищих навчальних закладів І-II рівнів акредитації,
професійно-технічних навчальних закладів, що підпорядковані МОН і
перебувають у державній власності, і подає МОН відповідні матеріали;

12) аналізує стан виконання керівниками вищих навчальних закладів І-ІІ
рівнів акредитації, професійно-технічних навчальних закладів, що
підпорядковані МОН умов контрактів і вносить пропозиції щодо встановлення
(скорочення- продовження) терміну дії або розірвання (припинення дії)
укладених контрактів;

13) вживає заходів для забезпечення навчальними закладами належного
рівня дошкільної, позашкільної, загальної середньої та професійно-технічно.
освіти, організовує їх навчально-методичне й інформаційне забезпечення,
сприяє підвищенню кваліфікації та розвитку творчості педагогічних
працівників;

14) забезпечує в межах своїх повноважень виконання актів законодавства
щодо всебічного розвитку та функціонування української мови як державної та
мов національних меншин, створення належних умов для розвитку
національної освіти, зокрема освіти національних меншин; впроваджує в
практику освітні та наукові програми відродження та розвитку національної
культури, національних традицій Українського народу і національних меншин
України;

15) впроваджує в практику рекомендовані МОН нові освітні програми та
інші педагогічні розробки, визначає регіональний компонент у змісті освіти;

16) вносить на розгляд МОН пропозиції щодо запровадження
експериментальних навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів,
нових освітніх програм, педагогічних новацій і технологій та надання
навчальним закладам статусу експериментальних;

17) формує замовлення на навчально-методичну літературу, бланки
звітності та документів про освіту;

18) організовує доставку підручників для забезпечення ними учнів
загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів;

19) залучає до реалізації освітніх програм творчі спілки, національні
культурні товариства, громадські організації (зокрема дитячі і молодіжні), що
зареєстровані у порядку, визначеному законодавством;

20) проводить роботу, спрямовану на виявлення, підтримку і розвиток
обдарованих дітей, організовує проведення серед учнів таких заходів, як
олімпіади, змагання, конкурси тощо;

21) разом з органами охорони здоров'я здійснює загальний контроль за
охороною здоров'я дітей і проведенням оздоровчих заходів, створенням
безпечних умов для навчання і праці учасників навчально-виховного процесу,

22) вживає заходів до захисту прав та інтересів неповнолітніх, у тому числі
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що виховуються в
сім'ях опікунів, школах-інтернатах, дитячих будинках незалежно від форм
власності (зокрема сімейного типу), інших закладах;

23) сприяє відповідним підрозділам органів внутрішніх справ та
соціальним службам у запобіганні дитячій бездоглядності та
правопорушенням серед неповнолітніх;

24) організовує діяльність психологічної служби та педагогічного
патронажу в системі освіти;

25) розробляє пропозиції щодо встановлення нормативів
бюджетних асигнувань на утримання навчальних і наукових закладів
комунальної форми власності та соціальний захист учасників навчально-
виховного і наукового процесу;

26) контролює використання капітальних вкладень і сприяє раціональпому
розміщенню нового будівництва об'єктів освіти, погоджує проекти будівництва
навчальних закладів та наукових установ;

27)сприяє активізації винахідницької діяльності, охороні об'єктів
інтелектуальної та промислової власності;

28) сприяє розвитку діючих та створенню нових форм науково-технічної,
науково-технологічної та інноваційної діяльності науково-технологічних
парків, інноваційних центрів, бізнес-інкубаторів тощо;

29) бере участь за дорученням МОН у проведенні експертизи інноваційних
пропозицій для включення їх до національних, державних та регіональних
програм;

30) бере участь у визначенні доцільності виконання і фінансування
інноваційних проектів у складі регіональних наукових і науково- технічних
програм;

31) контролює роботу з усунення недоліків у науковій (науково-технічній)
діяльності науково-дослідних установ області, яю повністю або частково
фінансуються за рахунок державного бюджету, виявлених під час комплексних
перевірок, проведених відповідними органами державної влади;

32) вживає у межах своєї компетенції заходів до поліпшення матері альних
та житлових умов студентів, працівників освіти і науки, організації їх
медичного та побутового обслуговування;

33) розглядає питання та вносить МОН в установленому порядку
пропозиції щодо відзначення працівників освіти і науки державними
нагородами, запроваджує інші форми морального і матеріального
стимулювання їх праці;

34) забезпечує розгляд звернень громадян з питань, що належать до його
компетенції, у разі потреби вживає заходів до усунення причин, що зумовили їх
появу;

35) готує та в установленому порядку подає статистичну звітність про стан
і розвиток освіти і науки в області;

36) виконує інші функції, що випливають з покладених на нього завдань.

5. Управління має право:

одержувати в установленому порядку від місцевих органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, а також від підприємств, установ та
організацій інформацію і матеріали. необхідні для виконання покладених на
нього завдань;
вносити до МОН пропозиції з питань удосконалення законодавства та
змісту освіти, організації навчально-виховного процесу, поліпшення навчально-
методичного забезпечення навчальних закладів;
за дорученням голови обласної державної адміністрації утворювати
координаційні комісії, експертні та робочі групи для науково-організаційного
супроводу виконання державних програм і проектів, залучати (укладенням
контрактів, договорів) спеціалістів до роботи в цих комісіях (групах), а також
для надання консультацій, проведення аналізу стану і складання прогнозів
розвитку освітнього, наукового і науково-технічного потентату області.

створювати авторські колективи для підготовки регіональних
посібників і за погодженням з МОН впроваджувати їх у практику;

організовувати випуск видань інформаційного та науково-методичного
характеру;

залучати працівників інших структурних підрозділів обласної державної
адміністрації, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх
керівниками) для розгляду питань, шо належать до його компетенції;

укладати в установленому порядку угоди про співпрацю,
встановлювати прямі зв'язки з навчальними закладами і науковими установами
зарубіжних країн, міжнародними організаціями, фондами тощо;

організовувати і проводити в установленому порядку конференції,
семінари, наради тощо з питань, що належать до його компетенції.

6. Управління в процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє з
іншими структурними підрозділами обласної державної адміністрації, органами
місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями,
об'єднаннями громадян.

7. Управління в межах своїх повноважень на основі та на виконання наказів
МОН, розпоряджень голови обласної державної адміністрації видає накази,
організовує і контролює їх виконання.

Управління проводить у разі потреби спільні заходи з органами місцевого
самоврядування та видає відповідні акти.

Рішення управління, прийняті в межах його повноважень, є обов'язковими
для виконання районними, міськими управліннями та відділами освіти.

8. Управління очолює начальник, якого призначає на посаду та звільняє з
посади голова обласної державної адміністрації за погодженням з МОН.

Начальник управління мас заступників, яких призначає на посаду та
звільняє з посади голова обласної державної адміністрації за погодженням з
МОН.

9. Начальник управління повинен мати повну вищу педагогічну освіту і
стаж керівної роботи у навчальних закладах та місцевих органах управління
освіти або наукових установах не менш як 5 років.

10. Начальник управління:

здійснює керівництво діяльністю управління, несе персональну
відповідальність перед головою обласної державної адміністрації за виконання
покладених на управління завдань:

спрямовує і координує діяльність підпорядкованих управлінню відділів
освіти районних державних адміністрацій з питань, що належать до його
відання:

особисто відповідає за виконання покладених на управління завдань з
реалізації державної політики у сфері освіти і науки;

затверджує положення про структурні підрозділи управління і посадові
обов'язки працівників управління;

розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису витрат;

подає на затвердження голови обласної державної адміністрації кошториси
доходів і видатків та штатний розпис управління в межах граничної
чисельності та фонду оплати праці його працівників:

призначає на посади та звільняє з посад працівників управління;

погоджує призначення на посади та звільнення з посад керівників відділів
освіти районних державних адміністрацій, навчальних закладів;

розподіляє обов'язки між його заступниками, визначає ступінь
відповідальності заступників та керівників структурних підрозділів
управління.

11. Для узгодженого вирішення питань, що належать до компетенції
правління, в управлінні утворюється колегія у складі начальника управління
(голова колегії), заступників начальника, а також інших відповідальних
працівників управління, керівників районних, міських управлінь та відділів
освіти, наукових установ Харківського обласного інституту післядипломної
педагогічної освіти та менеджменту, навчальних закладів.

До складу колегії можуть входити керівники інших місцевих органів
виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери
управління обласної державної адміністрації, а також вчені і
висококваліфіковані спеціалісти.

Склад колегії затверджується головою обласної державної адміністрації за
поданням начальника управління.

Рішення колегії проводяться в життя наказами начальника управління.

12. Виходячи з потреб забезпечення належного функціонування закладів та
установ науки і освіти при управлінні можуть утворюватися підрозділи (творчі
лабораторії, видавничі центри, інші підрозділи, які функціонують, у тому числі,
на госпрозрахунковій основі).

13. Для розгляду наукових рекомендацій та пропозицій щодо визначення
реалізації основних напрямів діяльності управління, обговорення
найважливіших програм і вирішення інших питань при управлінні можуть
утворюватися наукова рада та комісії у складі вчених і висококваліфікованих
спеціалістів.

Склад ради і комісій та положення про них затверджує голова обласної
державної адміністрації за поданням начальника управління.

14. Управління утримується за рахунок коштів державного бюджету.
Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників управління та
видатки на їх утримання визначає голова обласної державної адміністрації в
межах виділених асигнувань та затвердженої для державної адміністрації
граничної чисельності працівників.

Кошторис доходів і видатків, штатний розпис управління затверджує
голова обласної державної адміністрації після проведення їх експертизи
головним фінансовим управлінням обласної державної адміністрації

15. Управління є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в
установах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба
України та своїм найменуванням.

(Сидоренко О.Л.)