ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до Регіональної цільової програми розвитку цивільного захисту

  на 2016-2017 роки

 

Обґрунтування, підстави

 

Харківська область є одним із найбільших промислових центрів України. На території області розміщено 3580 потенційно-небезпечних об’єктів, із яких 388 віднесені до об’єктів підвищеної небезпеки, 67 хімічно-небезпечних об’єктів, 4 арсенали зберігання боєприпасів та склад компонентів ракетного палива, на якому дотепер зберігаються небезпечні вибухопожежонебезпечні компоненти відпрацьованого ракетного палива.

Наявність на території області значної кількості техногенно-небезпечних об’єктів потребує сучасного рівня технічного оснащення підрозділів пожежно-рятувальної служби Харківщини.

Щороку в регіоні виникає понад 5 тисяч пожеж та інших надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, під час яких гинуть понад 250 людей.

За даними статистики рятувальники Головного управління ДСНС України у Харківській області своїми умілими та оперативними діями щороку рятують понад 1150 людей та майна на сотні мільйонів гривень, знешкоджують близько 4 тисяч боєприпасів часів Другої світової війни, здійснюють у середньому від 20 до 180 виїздів на добу. Із настанням холодної пори року кількість виїздів збільшується майже у два рази.

Протягом останніх років централізоване фінансування по загальному фонду державного бюджету здійснювалося лише по видатках на комунальні послуги та заробітну плату особовому складу. Потреба гарнізону у придбанні пально-мастильних матеріалів становить понад 10 млн грн, але задовольнялася вона лише на 15 %. І це тільки першочергова потреба.

Найважливішою проблемою в області у сфері цивільного захисту є низький рівень забезпечення аварійно-рятувальних підрозділів сучасними матеріально-технічними засобами для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків.

Протягом 2015 року на водних об’єктах області загинуло 62 особи, з яких 2 дитини.

Накопичення матеріальних засобів у регіональному матеріальному резерві від передбачених Номенклатурою складає 42 відсотка.

Технічний стан та оснащення регіональної автоматизованої системи централізованого оповіщення Харківської області не відповідає сучасним вимогам (апаратура оповіщення застаріла) та потребує реконструкції.

Для забезпечення сталої роботи диспетчерського пункту керівника територіальної підсистеми цивільного захисту Харківської області – голови обласної державної адміністрації (далі – диспетчерський пункт) в поточній діяльності, умовах надзвичайних ситуацій та особливого періоду необхідно утримувати приміщення диспетчерського пункту відповідно до вимог Інструкції з експлуатації запасних пунктів управління в мирний час та Інструкції щодо утримання захисних споруд цивільної оборони у мирний час, затвердженої наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 09.10.2006 № 653.

Технічний стан приміщень та оснащення диспетчерського пункту не відповідають вимогам зазначених Інструкцій, пункт потребує ремонту, технічного обслуговування системи вентиляції та життєзабезпечення, а також доукомплектування матеріальними засобами.

 

Проблемні питання

 

Найважливішими проблемами області, на розв’язання яких спрямована Програма, є:

підвищення ефективності здійснення заходів щодо захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків;

забезпечення ефективного управління територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області;

забезпечення готовності органів управління та сил до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, та реагування на них;

удосконалення системи зв’язку та оповіщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;

придбання засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами регіонального матеріального резерву;

створення умов щодо утримання в постійної готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби до дій за призначенням;

забезпечення спеціальним обладнанням  підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;

забезпечення пально-мастильними матеріалами, піноутворювачем та хімічним поглиначем підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту для оперативного реагування на надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні і небезпечні події та ліквідація їх наслідків;

забезпечення робіт щодо виявлення та знешкодження вибухонебезпечних предметів часів Другої світової війни на території Харківської області.

 

Мета і основні завдання Програми

 

Метою Програми є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту.

Основними завданнями Програми є:

підвищення ефективності здійснення заходів щодо захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків;

забезпечення ефективного управління територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області;

забезпечення готовності органів управління та сил до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, та реагування на них;

удосконалення системи зв’язку та оповіщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;

придбання засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами регіонального матеріального резерву;

створення умов щодо утримання в постійної готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби до дій за призначенням;

забезпечення проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям тіл загиблих з води, водолазного обстеження дна акваторій пляжів, проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах;

забезпечення пожежної безпеки сільських населених пунктів;

забезпечення спеціальним обладнанням  підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;

забезпечення пально-мастильними матеріалами, піноутворювачем та хімічним поглиначем підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту для оперативного реагування на надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні і небезпечні події та ліквідація їх наслідків;

забезпечення робіт щодо виявлення та знешкодження вибухонебезпечних предметів часів Другої світової війни на території Харківської області.

 

Фінансове забезпечення

 

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації заходів Програми, становить 21329,0 тис. грн, із них: за рахунок обласного бюджету 20739,0 тис. грн, у тому числі за роками: 2016 рік – 8664,5 тис. грн, 2017 рік – 12664,5 тис. грн.

Обсяг фінансування заходів Програми буде уточнюватися під час складання проекту обласного бюджету на відповідний рік, виходячи з його можливостей.

 

Очікувана ефективність від реалізації Програми

 

Виконання Програми дасть змогу забезпечити:

функціонування територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області та вирішення завдань щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків;

поповнення регіонального матеріального резерву, згідно із встановленою Номенклатурою обсягами;

надійного функціонування регіональної автоматизованої системи централізованого оповіщення Харківської області та диспетчерського пункту керівника територіальної підсистеми цивільного захисту Харківської області – голови обласної державної адміністрації;

оперативне реагування аварійно-рятувальних підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області на можливі надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні і небезпечні події;

своєчасне проведення робіт з виявлення та знешкодження вибухонебезпечних предметів часів Другої світової війни;

зменшення кількості загиблих на воді та підняття рівня безпечного відпочинку населення на водних об’єктах;

зменшення соціальної напруги серед населення Харківської області.

 

Контроль за реалізацією Програми

 

Контроль за виконанням Програми здійснює обласна державна адміністрація.

Координує дії щодо виконання заходів Програми Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.

 

 

 

 

 

Директор Департаменту цивільного

захисту Харківської обласної державної

адміністрації                                                                                         В.І. Фадєєв