П о я с н ю в а л ь н а     з а п и с к а

 

до проекту рішення Харківської обласної ради

«Про внесення змін до комплексної програми

"Розвиток місцевого самоврядування в Харківській області

на 2012 2016 роки", затвердженої рішенням обласної ради

від 22 грудня 2011 року № 294-VI (зі змінами)»

 

З метою вдосконалення діяльності у напрямку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області, їх обтяжень та речових прав, що є похідними від права власності, для забезпечення майнових основ місцевого самоврядування, у зв’язку з набранням чинності Законом України від 26 листопада 2015 року № 834-VIII «Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів України щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, відповідно до статті 140 Конституції України, статей 43, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» розроблено проект рішення обласної ради «Про внесення змін до комплексної програми «Розвиток місцевого самоврядування в Харківській області на 2012-2016 роки», затвердженої рішенням обласної ради від 22 грудня 2011 року № 294-VI (зі змінами)»,  у якому передбачено викладення у новій редакції пункту 2 колонки «Назва заходу» розділу VІІ «Забезпечення майнових основ місцевого самоврядування» частини «ЗАХОДИ ТА ПРОГНОЗНІ РОЗРАХУНКИ ФІНАНСУВАННЯ» щодо проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, їх обтяжень та речових прав, що є похідними від права власності.

Відповідно до вимог чинного законодавства України, будь-які правочини щодо нерухомого майна (відчуження, управління, іпотека тощо) вчиняються, якщо право власності чи інше речове право на таке майно зареєстровано згідно з вимогами цього Закону, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Таким чином, інститут реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень спрямований на встановлення особливого порядку виникнення, зміни, припинення прав та обов’язків щодо об’єкту речового права – нерухомого майна. У той же час, метод правового  регулювання цих відносин має співвідноситись із загальними засадами цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 182 Цивільного кодексу України абсолютно всі речові права та обтяження на нерухоме майно підлягають державній реєстрації і  виникають виключно з її моменту. Будь-які правочини, що стосуються нерухомого майна (включаючи ті, що не спрямовані на перехід речових прав або виникнення обтяжень) можуть вчинятися тільки за умови попередньої державної реєстрації.

Із набранням чинності (01 січня 2016 року) Законом від 26 листопада 2015 року № 834-VIII внесено ряд суттєвих змін до нормативно-правових актів, що регламентують правовідносини у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Насамперед, це пов’язано із передачею повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень органам місцевого самоврядування.

Зокрема, Законом передбачено такі зміни:

- розширено суб'єктний склад осіб, які наділені повноваженням проводити державну реєстрацію прав, зокрема це: суб’єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб’єкти, державні реєстратори прав на нерухоме майно, де згідно з даним Законом державний реєстратор повинен перебувати у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації прав, нотаріус та державний виконавець – у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону;

- державна реєстрація права власності й інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах АР Крим, області, міст Києва та Севастополя, окрім державної реєстрації права власності й інших речових прав, що проводиться нотаріусами незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

- із дня набрання чинності цим Законом нотаріуси наділяються повноваженнями державних реєстраторів прав на нерухоме майно та можуть здійснювати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень без вчинення нотаріальної дії щодо такого майна.

- вводиться адміністративна відповідальність за порушення строків державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;

- інформація, наявна в Державному реєстрі прав, буде відкритою як за об’єктом, так і за суб’єктом;

- документи, що видаються за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав, заявник може отримувати як в електронному, так і в паперовому вигляді. При цьому документи, отриманні в електронній і паперовій формі, матимуть однакову юридичну силу. Припинено видачу свідоцтв про право власності та витягів з державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Підтвердженням проведення державної реєстрації є рішення реєстратора про реєстрацію права власності на об’єкт нерухомого майна, яке буде формуватися в електронному вигляді і доступ до якого буде здійснюватися заявником нерухомості через веб-портал Міністерства юстиції України. За бажанням заявника, рішення реєстратора може бути надано у паперовій формі шляхом його друку на аркушах паперу форматом А4 без використання спеціальних бланків, проставлення підпису та печатки державного реєстратора;

- рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Крім того, з 1 січня 2016 року змінився розмір плати за проведення державної реєстрації прав.

Поряд зі зміною суб’єктів, уповноважених на проведення державної реєстрації прав, запроваджено важелі контролю за проведенням такої реєстрації з боку Міністерства юстиції України та його територіальних органів. 

За Міністерством юстиції та його територіальними органами залишаються повноваження з нормативно-методичного забезпечення державної реєстрації прав, контролю за проведенням такої реєстрації; розгляду скарг на рішення дії чи бездіяльність державних реєстраторів; забезпечення підвищення кваліфікації державних реєстраторів.

Вперше в системі державної реєстрації прав  запроваджено можливість оскарження рішень дій та бездіяльності органів державної реєстрації прав в адміністративному порядку. Особа, яка вважає, що її права порушено зможе оскаржити відповідні дії чи рішення до територіального органу Міністерства юстиції. У разі незгоди з рішенням вказаного органу за результатом розгляду скарги, його можна буде оскаржити до Мін’юсту. Виключення складають рішення про державну реєстрацію прав, які можна буде оскаржити виключно до Міністерства юстиції або до суду.

Відповідно до вищевикладеного, прийняття рішення обласної ради «Про внесення змін до комплексної програми «Розвиток місцевого самоврядування в Харківській області на 2012-2016 роки», затвердженої рішенням обласної ради від 22 грудня 2011 року № 294-VI (зі змінами)» приведе у відповідність із вимогами чинного законодавства нормативні акти обласної ради, вдосконалить діяльність у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області, їх обтяжень та речових прав, що є похідними від права власності для забезпечення майнових основ місцевого самоврядування та забезпечить реалізацію концептуального підходу, схваленого Урядом, щодо передачі повноважень із надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень органам місцевого самоврядування.

 

 

 

Голова постійної комісії з питань

розвитку місцевого самоврядування

та адміністративно-територіального устрою                        Е. Юрченко