ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту рішення Харківської обласної ради VII скликання

«Про  звернення депутатів Харківської обласної ради до Голови Верховної Ради України стосовно сприяння невідкладному розгляду проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження заходів, направлених на зменшення споживання енергетичних напоїв (реєстраційний № 2470 від 24.03.2015)»

1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту Рішення

В останні десятиріччя в світі спостерігається активне збільшення обсягу споживання енергетичних напоїв, в тому числі слабоалкогольних енергетичних напоїв, які містять кофеїн, що в свою чергу призводить до зростання рівня занепокоєння небезпекою для здоров’я громадян, зокрема молоді.

Стрімко розвивається ринок енергетичних напоїв і в Україні, особливо після введення на законодавчому рівні окремих заборон щодо вживання у публічних місцях алкоголю. Збільшенню обсягів продажу сприяє і розвинута рекламна кампанія енергетичних напоїв, що зосереджує увагу широкого кола споживачів на перевагах та корисних властивостях продукту.

Енергетичний напій – це, як правило, безалкогольний сильногазований напій, що містить у своєму складі значний вміст кофеїну (або його аналогів: теофіліну, теоброміну, еуфіліну), нерідко таурин, екстракт гуарани, вітаміни, вуглеводи (глюкозу, сахарозу), адаптогени тощо. Виробники стверджують, що енергетичний напій позбавляє втоми, надає бадьорості, підвищує витривалість, концентрацію, швидкість реакції, покращує пильність та емоційний стан, стимулює обмін речовин. Вживання продукту рекомендоване в період підвищеного розумового та фізичного навантаження: при заняттях спортом, навчанні, роботі, під час активного відпочинку, вечірок, довгих поїздок за кермом.

Враховуючи вказане, енергетичний напій став користуватися неабияким попитом у підлітків (на яких, перш за все, поширюються обмеження продажу алкогольних та слабоалкогольних напоїв), студентів у період сесій, молоді в нічних клубах, працівників, які працюють понаднормово або в нічний час для підвищення працездатності та подолання сонливості.

Проте існуюча реклама не забезпечує належного інформування споживачів про можливий негативний вплив уживання енергетичних напоїв на здоров’я людини, а також про можливу небезпеку, яку несе цей продукт для окремих категорій та груп населення. Не в повній мірі ця інформація відображається і на упаковках торгових марок, під якими реалізуються енергетичні напої.

На сьогодні спеціальне правове регулювання відносин у сфері виробництва та обігу енергетичних напоїв в Україні – відсутнє. Виробництво та реалізація слабоалкогольних енергетичних напоїв регламентуються відповідними положеннями Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» в частині слабоалкогольних напоїв. Щодо безалкогольних енергетичних напоїв поширюються загальні норми про виробництво харчових продуктів, передбачені Законом України «Про безпечність та якість харчових продуктів».

Враховуючи негативний вплив енергетичних напоїв на організм людини, законодавство ряду іноземних держав встановлює певні заборони та обмеження щодо їх реклами та обігу. В США заборонено продаж алкогольних напоїв з кофеїном. У Литві введено заборону на продаж енергетичних напоїв особам, які не досягли 18 років. Варто звернути увагу, що Науковий комітет з продуктів харчування Європейського Союзу не рекомендує вживати алкоголь та енергетичні напої одночасно, оскільки спільна дія напоїв з одночасним активним рухом може викликати проблеми зі здоров’ям, пов’язаними зі зневодненням.

 

Метою рішення є заклик до встановлення правових засад обігу енергетичних напоїв в Україні, обмеження споживання цього продукту дітьми та молоддю. Для досягнення цієї мети пропонується звернутися до Верховної Ради України стосовно вирішення на законодавчому рівні таких завдань: заборонити роздрібний продаж на території України енергетичних напоїв із вмістом алкоголю; встановити обмеження ємності тари, що використовується для роздрібного продажу цього продукту на рівні 0,33 л; обмежити рекламу енергетичних напоїв на радіо та телебаченні в період з 8.00 до 23.00. год.; заборонити продаж енергетичних напоїв неповнолітнім, у дитячих, освітніх, медичних установах, спортивних спорудах, у місцях проведення культурно-масових заходів; зобов’язати виробників енергетичних напоїв вказувати на упаковці продукту та в його рекламі застереження щодо вживання енергетичних напоїв неповнолітніми, вагітними жінками, жінками, що годують груддю, особами, що страждають серцево-судинними захворюваннями, захворюваннями ендокринної та центральної нервової системи, а також небезпеки вживання енергетичного напою у поєднанні з алкоголем.

 

3. Загальна характеристика та основні положення Рішення

Рішенням передбачається направлення звернення Харківської обласної ради до Голови Верховної Ради України стосовно сприяння невідкладному розгляду проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження заходів, направлених на зменшення споживання енергетичних напоїв (реєстраційний № 2470 від 24.03.2015).

 

4. Стан нормативно-правової бази у сфері правового регулювання

В Україні відсутнє спеціальне законодавче регулювання відносин у сфері обігу та споживання енергетичних напоїв.

 

5. Фінансово-економічний розрахунок

Прийняття вказаного Рішення не потягне за собою виділення додаткових коштів із місцевого бюджету.

 

 

Депутат Харківської обласної

Ради VII скликання                                                                              В. Кисіль