ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту рішення  Харківської обласної ради «Про затвердження регіональної цільової Програми розвитку цивільного захисту Харківської області на 2018 – 2020 роки»

 

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття акту

 

Харківська область є одним із найбільших промислових центрів України. На території області розміщено 3460 потенційно-небезпечних об’єктів, із яких 381 віднесені до об’єктів підвищеної небезпеки, 67 хімічно-небезпечних об’єктів, 3 арсенали (склади) зберігання озброєння та боєприпасів.

Безпека людини, її життя і здоров’я визнані Конституцією України найвищими соціальними цінностями. Кожний громадянин України має конституційне право на безпечне життя і здоров’я. Забезпечення безпеки та захисту населення є невід’ємною частиною державної політики національної безпеки та однією з найважливіших функцій центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

До повноважень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування належить створення місцевої системи централізованого оповіщення, проведення її модернізації, а також забезпечення оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій. Існуюча система централізованого оповіщення в Харківській області не відповідає сучасним вимогам та потребує значних витрат на підтримання її у готовності, обладнання та апаратура системи відпрацювали встановлені експлуатаційні терміни. З впровадженням сучасних цифрових телекомунікаційних систем використання застарілих зразків апаратури оповіщення за аналоговим принципом стає неможливим.

Однією із проблем в області у сфері цивільного захисту є недостатній рівень забезпечення аварійно-рятувальних підрозділів сучасними матеріально-технічними засобами для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків.

Накопичення матеріальних засобів у регіональному матеріальному резерві складає 42 відсотки від передбачених Номенклатурою.

Щороку на водних об’єктах області гине від 50 до 70 осіб, у тому числі від 5 до 8 дітей. Найбільша кількість загиблих зафіксована у літній період (травень – серпень), вона складає близько 90 % від загальної кількості загиблих на водних об’єктах за рік. Усі випадки загибелі людей сталися за межами місць, організованих для відпочинку на воді.

 

2. Мета і завдання прийняття акта

 

Метою Програми є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту.

Основними завданнями Програми є:

підвищення ефективності здійснення заходів щодо захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків;

забезпечення ефективного управління територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області;

забезпечення готовності органів управління та сил до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, та реагування на них;

удосконалення системи зв’язку та оповіщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;

придбання засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами регіонального матеріального резерву;

забезпечення спеціальним обладнанням підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;

створення умов щодо утримання у постійній готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби (далі – ХОКАРВС) до дій за призначенням;

забезпечення проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям тіл загиблих з води, водолазного обстеження дна акваторій пляжів, проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах;

забезпечення пожежної безпеки сільських населених пунктів;

 

3. Правові аспекти

 

Проект Програми підготовлений відповідно до вимог Конституції України, Кодекс цивільного захисту України, розпорядження Президента України від 14 липня 2001 року № 190/2001-рп «Про невідкладні заходи щодо запобігання загибелі людей на водних об’єктах», постанова Кабінету Міністрів України від 06 березня 2002 року № 264 «Про затвердження Порядку обліку місць масового відпочинку населення на водних об’єктах», постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 775 «Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій»; Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733; Інструкція про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв’язку цивільної оборони підприємствами електрозв’язку України, затверджена спільним наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи і Державного комітету зв’язку та інформатизації України від 16 серпня 2000 року № 210/219, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07 березня 2001 року за № 207/5398;  Інструкція з експлуатації запасних пунктів управління в мирний час, затверджена наказом Міністерства оборони України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства з питань житлово-комунального господарства України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Міністерства палива та енергетики України, Державного комітету України з державного матеріального резерву, Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Служби безпеки України, Державного комітету телебачення і радіомовлення від 19 березня 2008 року № 01/1т/1т/01/85т/14п-т/20т/39т/0180/015/012/8т, Правила охорони життя людей на водних об’єктах України, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 10 квітня 2017 року № 301 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 травня 2017 року за № 566/30434.

 

4. Фінансово-економічне обґрунтування

 

Головним розпорядником коштів за Програмою є Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.

Контроль за ходом виконання Програми здійснює Харківська обласна рада.

Фінансування заходів, передбачених Програмою буде здійснюватися за рахунок коштів обласного бюджету.

 

5. Позиція заінтересованих органів

 

Проект розпорядження погоджений з Департаментом фінансів Харківської обласної державної адміністрації.

 

5. Громадське обговорення

 

Проект рішення не потребує громадського обговорення.

 

6. Прогноз результатів

 

Реалізація заходів Програми надасть можливість:

створити сучасну автоматизовану систему централізованого оповіщення населення та забезпечить ефективне функціонування та виконання завдань цивільного захисту;

своєчасно проводити оповіщення та доведення необхідних сигналів і повідомлень до керівного складу органів управління і сил цивільного захисту територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області, суб’єктів господарювання та населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій;

забезпечити надійне та стале управління спеціалізованими службами цивільного захисту;

оперативно залучити необхідні людські, фінансові, матеріальні та інші ресурси для вирішення завдань з попередження і ліквідації надзвичайних ситуацій;

оперативне реагування аварійно-рятувальних підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області на можливі надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні і небезпечні події;

оперативно реагувати у випадку виникнення надзвичайних ситуацій (подій) на водних об’єктах, своєчасно забезпечувати проведення аварійно-рятувальних заходів;

підвищити рівень забезпечення безпечного відпочинку населення;

зменшити вірогідність виникнення техногенних надзвичайних ситуацій на гідроспорудах (дамбах, греблях) і трубопроводах, які перетинають водні об’єкти;

зняти соціальну напругу серед населення; збільшити інформаційний вплив на мешканців Харківської області щодо правил поведінки на водних об’єктах.

 

 

 

 

Директор Департаменту цивільного

захисту Харківської обласної

державної адміністрації                                                              П.О. Пономаренко