ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

до проекту рішення сесії Харківської обласної ради «Про внесення змін до рішення обласної ради від 07 грудня 2017 року № 559-VII «Про створення цільового дорожнього фонду Харківської області та затвердження відповідного Положення»

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття рішення

 

Рівень фінансування дорожніх робіт за останні 10 років становив 14-34% від науково обґрунтованої мінімально необхідної потреби.

За міцністю та рівністю існуючі дороги Харківської області не відповідають сучасним технічним вимогам на 40-50% загальної протяжності мережі, яка є найбільшою в Україні і складає 9634,4 кілометрів.

Разом з цим, фінансування, що виділяється для дорожньої галузі в Україні та приведене до 1 км автодороги загального користування, менше в кілька разів порівняно з країнами Європи. Це призводить до недофінансування навіть першочергових робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг всіх регіонів країни, в тому числі і Харківської області. За останні 7 років, фінансування таких робіт склало близько 18-36% від нормативно необхідного. Як наслідок, обсяг руйнувань та деформацій на автодорогах загального користування збільшився на 50% від загальної їх протяжності.

Через постійне недофінансування, дорожня галузь має наразі наступні негативні наслідки:

- істотне погіршення технічного стану автомобільних доріг та рівня безпеки дорожнього руху;

- відсутність можливості розвитку (будівництва та реконструкції) існуючої мережі автомобільних доріг відповідно до темпів зростання економіки області та інтенсивності руху транспортних засобів і вантажних перевезень;

- відсутність можливості повного використання транзитного потенціалу Харківської області;

- відсутність можливості здійснювати технічне переоснащення дорожньої галузі, широко впроваджувати нові технології, машини, механізми, матеріали, конструкції, інформаційно-аналітичні системи управління транспортними потоками та дорожнім господарством;

- незворотні руйнування і небезпека втрати стратегічної мережі автомобільних доріг;

- зниження темпів соціально-економічного розвитку Харківської області.

Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 07.12.2017 року№ 2233-VIII продовжено до 1 січня 2019 року експеримент з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування, ділянок вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами загального користування у всіх областях та місті Києві.

Враховуючи, що кошти отримані за рахунок перевиконання загального обсягу щомісячних показників надходжень митних платежів можуть спрямовуватись на розвиток доріг загального користування державного та місцевого значення, враховуючи позицію Державного агентства автомобільних доріг України, щодо потреби  відновлення автомобільних доріг державного значення за маршрутним принципом, для можливості фінансування робіт з будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення за рахунок коштів цільового Фонду, Департаментом капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації необхідно внести зміни до Положення про цільовий дорожній фонд Харківської області.

Відповідно до інформації, наданої Департаментом фінансів Харківської обласної державної адміністрації, наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2017 № 1181 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 20.09.2017 № 793» внесені зміни до Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів в частині видатків на утримання та розвиток автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури з метою забезпечення цільового використання бюджетних коштів.

Для законодавчого забезпечення реалізації цих заходів та з метою забезпечення використання коштів обласного бюджету відповідно до вимог бюджетного законодавства необхідно внести зміни до рішення обласної ради від 07 грудня 2017 року № 559-VII «Про створення цільового дорожнього фонду Харківської області та затвердження відповідного Положення», врахувавши вищезазначене та викласти Положення про цільовий дорожній фонд Харківської області у новій редакції.

 

2. Мета та шляхи її досягнення

 

Метою прийняття проекту рішення є забезпечення фінансування ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах загального користування та комунальної власності відповідно до науково-обґрунтованих потреб шляхом відокремлення джерел фінансування дорожнього господарства в окремий дорожній фонд у складі спеціального фонду обласного бюджету і створення додаткових джерел фінансування дорожнього господарства.

Проект передбачає джерела формування фонду, напрямки використання коштів, механізм управління коштами та контроль за їх використанням

 

3. Правові аспекти

 

Проект рішення Харківської обласної ради підготовлено на підставі нормативно-правових актів:

Бюджетний кодекс України;

Закон України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України»;

Закон України «Про автомобільні дороги»;

Закон України «Про дорожній рух»;

Закон України «Про автомобільний транспорт»;

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

 

4. Фінансово-економічне обґрунтування

 

Реалізація проекту рішення дозволить вирішити питання системності фінансування дорожнього господарства області, ініціювати додаткове фінансування із державного бюджету, збільшить фінансування за рахунок залучення інвестицій.

 

5. Позиція заінтересованих органів

 

Проект рішення обласної ради не потребує погодження з іншими органами.

 

6. Регіональний аспект

 

Прийняття проекту рішення наповнить обласний бюджет додатковими джерелами фінансування дорожнього господарства та забезпечить фінансування ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах загального користування у Харківській області відповідно до науково обґрунтованих потреб.

 

7. Громадське обговорення

 

Прийняття рішення обласної ради не потребує консультацій з громадськістю.

 

8. Прогноз результатів

 

Реалізація проекту рішення дозволить:

- забезпечити належне утримання та своєчасний ремонт автомобільних доріг загального користування та покращити їх технічний стан;

- покращити безпеку і організацію руху (дорожні знаки, освітлення, розмітка, огородження і т.д.);

- мінімізувати шкоду навколишньому середовищу від викидів шкідливих газів;

- покращити дорожню інфраструктуру (придорожній сервіс) та підняти її рівень до європейських стандартів;

- збільшити темпи соціально-економічного розвитку Харківської області.

 

 

Директор Департаменту капітального

будівництва Харківської обласної

державної адміністрації                                                                        С.Є. Жуков

 

«____» ____________ 2018 року