ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проєкту рішення Харківської обласної ради

«Про затвердження регіональної цільової Програми розвитку цивільного захисту Харківської області на 2021 – 2023 роки»

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття рішення

Харківська область є одним із найбільших промислових центрів України. На території області розміщено 3332 потенційно небезпечних об’єктів, із яких:  377 віднесено до об’єктів підвищеної небезпеки, 64 хімічно-небезпечних об’єктів, 2 арсенали (склади) зберігання озброєння та боєприпасів.

Безпека людини, її життя і здоров’я визначено у Конституції України найвищими соціальними цінностями. Кожний громадянин України має конституційне право на безпечне життя і здоров’я. Забезпечення безпеки та захисту населення є невід’ємною частиною державної політики національної безпеки та однією із найважливіших функцій центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

До повноважень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування належить створення територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення та проведення її реконструкції. Існуюча система централізованого оповіщення в Харківській області не відповідає сучасним вимогам та потребує значних витрат на підтримання її у належному стані, обладнання та апаратура системи відпрацювали встановлені експлуатаційні терміни. З упровадженням сучасних цифрових телекомунікаційних систем використання застарілих зразків апаратури оповіщення за аналоговим принципом стає неможливим.

Однією із проблем в області у сфері цивільного захисту є недостатній рівень забезпечення аварійно-рятувальних підрозділів сучасними матеріально-технічними засобами для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків.

Накопичення матеріальних засобів у регіональному матеріальному резерві складає 42 % від передбачених номенклатурою матеріальних резервів.

Щороку на водних об’єктах області гине від 50 до 70 осіб, у тому числі від 5 до 8 дітей. Найбільша кількість загиблих зафіксована у літній період (травень – серпень), вона складає близько 90 %  від загальної кількості загиблих на водних об’єктах за рік. Усі випадки загибелі людей сталися за межами місць, організованих для відпочинку на воді.

2. Мета і завдання прийняття рішення

Метою Програми є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту.

Основними завданнями Програми є:

підвищення ефективності здійснення заходів щодо захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків;

забезпечення ефективного управління територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області;

забезпечення готовності органів управління та сил до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям та реагування на них;

удосконалення системи зв’язку і оповіщення населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;

придбання засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами регіонального матеріального резерву;

забезпечення спеціальним обладнанням  підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;

створення умов щодо утримання у постійній готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби (далі – ХОКАРВС) до дій за призначенням;

забезпечення проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям з води тіл загиблих, водолазного обстеження дна акваторій пляжів, проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах;

забезпечення пожежної безпеки сільських населених пунктів.

3. Правові аспекти

Кодекс цивільного захисту України, ст. 43, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», розпорядження Президента України від 14 липня 2001 року № 190/2001-рп «Про невідкладні заходи щодо запобігання загибелі людей на водних об’єктах», постанова Кабінету Міністрів України від 06 березня 2002 року № 264 «Про затвердження Порядку обліку місць масового відпочинку населення на водних об’єктах», постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 775 «Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій»; Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733; Правила охорони життя людей на водних об’єктах України, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 10 квітня 2017 року № 301, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 травня 2017 року за № 566/30434.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Головним розпорядником коштів за Програмою є Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.

Контроль за ходом виконання Програми здійснює Харківська обласна рада.

Фінансування заходів, передбачених Програмою буде здійснюватися за рахунок коштів обласного бюджету.

5. Позиція заінтересованих органів

Проєкт рішення погоджений з Департаментом фінансів Харківської обласної державної адміністрації, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Міжрегіональним центром гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій, управлінням внутрішнього аудиту та правової перевірки Харківської обласної державної адміністрації.

6. Регіональний аспект

Проєкт рішення не стосується питання розвитку адміністративно-територіальної одиниці.

7. Громадське обговорення

Проєкт рішення не потребує громадського обговорення.

8. Прогноз результатів

Реалізація заходів Програми надасть можливість:

створити сучасну територіальну автоматизовану систему централізованого оповіщення населення  та забезпечить ефективне функціонування і виконання завдань цивільного захисту;

своєчасно проводити оповіщення та доведення необхідних сигналів і повідомлень до керівного складу органів управління і сил цивільного захисту територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області, суб’єктів господарювання та населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій;

забезпечити надійне та стале управління спеціалізованими службами цивільного захисту;

оперативно залучити необхідні людські, фінансові, матеріальні та інші ресурси для вирішення завдань із попередження і ліквідації надзвичайних ситуацій;

оперативно реагувати аварійно-рятувальним підрозділам спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області на можливі надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні й небезпечні події;

оперативно реагувати у випадку виникнення надзвичайних ситуацій (подій) на водних об’єктах, своєчасно забезпечувати проведення аварійно-рятувальних заходів;

підвищити рівень забезпечення безпечного відпочинку населення;

зменшити вірогідність виникнення техногенних надзвичайних ситуацій на гідроспорудах (дамбах, греблях) і трубопроводах, які перетинають водні об’єкти;

зняти соціальну напругу серед населення;

збільшити інформаційний вплив на мешканців Харківської області щодо правил поведінки на водних об’єктах.

 

 

Заступник директора Департаменту

цивільного захисту Харківської

обласної державної адміністрації                                           Володимир ЩІТОВ

 

 

«____» _______________2020 р.