ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради

 

до Прем’єр-міністра України та Верховної Ради України

щодо вдосконалення Порядку формування місцевих бюджетів

на 2010 рік

 

Вельмишановна  Юліє  Володимирівно!

Вельмишановний Володимире Михайловичу!

 

Місцеві органи влади, депутати місцевих рад усіх рівнів вживають заходів щодо забезпечення сталого соціально-економічного розвитку регіону, наповнення дохідної частини бюджетів усіх рівнів, створення необхідних умов для функціонування бюджетної сфери області, соціального захисту населення.

Водночас, викликає занепокоєння незадовільний фінансовий стан бюджетів окремих органів місцевого самоврядування, і, як наслідок, -  недостатність фінансових ресурсів на виконання делегованих повноважень, на виплату заробітної плати та оплату спожитих бюджетною сферою енергоносіїв до кінця 2009 року.

Особливо турбує те, що аналогічна ситуація прогнозується й на 2010 рік. Про це свідчать показники проектів місцевих бюджетів області, розроблені Міністерством фінансів України, із урахуванням змін до Бюджетного кодексу України від 23.06.2009. 

Представниками громад всієї області, членами Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області 08.09.09 направлено Вам зауваження та пропозиції щодо обґрунтованості показників міжбюджетних відносин сіл, селищ та міст області, проте, в уточнених показниках, наданих Міністерством фінансів, вони не враховані.

Основними недоліками проектів місцевих бюджетів на 2010 рік є неврахування в повному обсязі видатків на виконання органами місцевого самоврядування делегованих державою повноважень, невірний показник бюджетної забезпеченості, що застосовується для обрахунку цих видатків.

По окремих галузях забезпечення  видатками менше ніж на половину від потреби, це стосується соціальних програм по галузях сімї та молоді, фізкультури і спорту, культури. Особливо необхідно відзначити низький рівень забезпечення видатками на утримання органів місцевого самоврядування усіх рівнів, враховуючи  введення штатної чисельності з 1 січня 2010 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від27 травня 2009 № 504 (504-2009-п), бо видатки забезпечують потребу лише по заробітній платі  на 50%.

 В останні роки місцеві бюджети настільки обмежені, що не містять видатків на модернізацію закладів освіти для забезпечення якісного навчання та розвитку дітей, лікування населення, на розвиток установ соціально-культурної сфери.  Це змушує  місцеві органи влади вживати заходів по оптимізації мережі та штатів бюджетних установ. У той же час, за державною програмою „Шкільний автобус” у 2008-2009 роках Харківська область не отримала жодного автобуса.

Показники міжбюджетних трансфертів, визначені Міністерством фінансів України відповідно до вищезазначених змін до Бюджетного кодексу України, що заветовані Президентом України, щодо сіл, селищ та міст районного значення,  без урахування особливостей розвитку інфраструктури і мережі бюджетних установ, спричинять необхідність затвердження та передачі значних міжбюджетних трансфертів між громадами, що призведе до додаткових трудових та фінансових затрат.

Зміна порядку зарахування доходів, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів по районних та обласних бюджетах та заміна їх значними сумами дотацій унеможливить отримання додаткових доходів для вирішення нагальних проблем регіону, спрямування коштів на окремі соціально значимі об’єкти будівництва (школи, лікарні, дитячі садки, газифікацію населених пунктів), фінансування затверджених регіональних програм.

Зарахування в повному обсязі до бюджетів сіл, селищ та міст податку з власників транспортних засобів, збору за забруднення навколишнього природного середовища розпорошить кошти і не дасть змоги сконцентрувати фінансовий ресурс для вирішення особливо гострих екологічних проблем та унеможливить фінансування робіт по ремонту та утриманню доріг через  високу собівартість і незначний обсяг надходжень до бюджетів органів місцевого самоврядування.  

З урахуванням вищенаведеного, вважаємо за доцільне забезпечити формування проектів місцевих бюджетів на 2010 рік за діючим Бюджетним кодексом. Водночас, положення вищезазначених змін та перехід на прямі міжбюджетні відносини між державним і бюджетами органів місцевого самоврядування застосувати в порядку апробації у 1-2 областях, а також довести питому вагу фінансового ресурсу, що перерозподіляється через місцеві бюджети до 50 відсотків від загального обсягу, що дасть змогу покращити фінансову забезпеченість та виконати делеговані повноваження.  

 

 

             Схвалено

рішення обласної ради

від 29 жовтня 2009 р. № 1408-V  (1408-5-рр)

(XLVIIсесія V скликання)