ПРАВОВА ПІДСТАВА ДЛЯ РОЗРОБКИ ПРОГРАМИ

 

Правовою підставою для розробки обласної Програми протидії торгівлі людьми  на 2008-2010 роки  (далі Програма)  є:

 

·        постанова Кабінету Міністрів України від 07.03.07 р. № 410 "Про затвердження Державної програми протидії торгівлі людьми  на період до 2010 року" (410-2007-п)

 

МЕТА ПРОГРАМИ

 

Метою  Програми  є створення умов для протидії торгівлі людьми та пов'язаній з нею злочинній діяльності, підвищення ефективності роботи з виявлення відповідних злочинів, вирішення питань щодо реінтеграції осіб, які постраждали від торгівлі людьми.

 

ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ, ШЛЯХИ ТА ЗАСОБИ ЇЇ РОЗВ'ЯЗАННЯ

 

Однією з проблем, що стоять сьогодні перед Україною та світовою спільнотою, є торгівля людьми. Прибутки від цього виду злочинів посідають третє місце після торгівлі зброєю та наркотиками. За оцінками місії ОБСЄ в Україні, щорічно у світі продається близько 12 млн  людей, доходи від цього складають приблизно 19 млрд  доларів США на рік.

Аналіз результатів виконання Комплексної програми протидії торгівлі людьми на 2002-2005 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2002 року №766 (766-2002-п), розпорядження облдержадміністрації від 29 липня 2002 року № 322 “Про затвердження обласних заходів протидії торгівлі людьми на 2002 – 2005 роки” (322/2002-р) показав, що економічні проблеми, незадовільний стан справ на ринку праці, високий рівень безробіття та низька якість життя населення і далі змушують громадян шукати роботу за кордоном. Як свідчить практика, найуразливішою категорією людей, які страждають від цього злочину, є жінки та діти. Найпоширенішими злочинами такого роду для України є сексуальна експлуатація, насильство, жорстоке поводження з дітьми, використання праці дітей.

За даними Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні  зростає кількість жертв трудової експлуатації. Так, у 2005 р. МОМ надано допомогу 232 жертвам трудової експлуатації, у 2006 р. – 319, а протягом  I півріччя  2007 р. – вже 200. У Харківській області до 2007 року майже всі випадки торгівлі людьми  були пов'язані із сексуальною експлуатацією, проте на сьогодні також зростає кількість випадків трудової експлуатації. Що стосується торгівлі  дітьми, у 2005 р. через МОМ в Україні допомогу отримали 39, у 2006 р. – 50, у I півріччі 2007 р. – вже 41 дитина. Випадки торгівлі дітьми складають понад 10% загальної кількості випадків, і цей відсоток постійно збільшується. 

У Харківській області в 2007 році  порушено 28 кримінальних справ за ст. 149 КК України (у порівнянні з 2006 р. – 25, з 2005 р. - 23), 10 кримінальних справ за ст. 300 КК України (у порівнянні з 2006 р. – 2,  з 2005 р. - 1), 81 кримінальна  справа  за ст. 301 КК України (у порівнянні з 2006 р. – 69, з 2005 р. - 35), 56 кримінальних справ за ст. 302 КК України        (у порівнянні з 2006 р. – 49, з 2005 р. - 44) та 18 кримінальних справ за  ст. 303 КК України (у порівнянні з 2006 р. – 31, з 2005 р. - 12). Співробітниками Управління Служби безпеки України в Харківській області  у 2007 році викрито та припинено діяльність 2-х організованих злочинних угруповань, що діяли в сфері торгівлі людьми. Співробітниками Харківського прикордонного загону на ділянці у пунктах пропуску через Державний кордон України було виявлено 1 факт спроби вивезення громадян за межі території України з метою продажу. Разом з тим, цей злочин є досить латентним з огляду на низку причин. Зокрема, потерпілі не завжди повідомляють правоохоронним органам про вчинений злочин, складною є процедура отримання доказів у країні, в якій перебуває потерпілий, відсутність самоідентифікації жертв торгівлі людьми та  відсутність ідентифікації з боку оточуючих.

Разом із активними діями, які проводять правоохоронні органи та відповідні структури, надзвичайно важливим елементом є інформаційно-просвітницька робота, організація та проведення  різноманітних заходів з метою підвищення обізнаності широких кіл громадськості, представників владних структур, а також тренінгів для працівників притулків для неповнолітніх з метою виявлення серед дітей, що потрапляють до притулків, потерпілих від торгівлі людьми. Важливу роль в  процесі реінтеграції постраждалих осіб повинні відігравати спеціальні програми центрів зайнятості: підтримка програм, спрямованих на розвиток підприємництва, особливо для сільських районів, тощо. Підтримка роботи регіональної "гарячої лінії", що працює на базі громадської організації, -  надзвичайно  важливий фактор у діяльності,  пов'язаній із протидією торгівлі людьми. Вона водночас  виконує  превентивну функцію та є цінним джерелом інформації для потерпілих від торгівлі людьми. Інформаційні кампанії, спрямовані на підвищення рівня обізнаності щодо торгівлі людьми, залишаються основним методом відвернення торгівлі людьми.  Важливою проблемою є сприяння створенню в області центру реабілітації для потерпілих від торгівлі людьми. Потребує вдосконалення система медичної, психологічної та юридичної допомоги потерпілим від торгівлі людьми.

Прийняття  даної Програми дасть змогу здійснити комплекс заходів,  спрямованих на запобігання торгівлі людьми, та консолідувати зусилля місцевих органів  виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів та громадських організацій.

 

 

 

 

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

 

·              забезпечення правового захисту жертв торгівлі людьми;

·              включення питань щодо протидії торгівлі людьми до освітніх програм для дітей, учнівської та  студентської молоді;

·              проведення роз'яснювальної роботи серед усіх верств  населення, особливо  груп "ризику";

·              підвищення якості надання  соціальних послуг особам, що постраждали від торгівлі людьми, у тому числі з питань працевлаштування та професійного навчання;

·              сприяння діяльності центрів реабілітації для осіб, що постраждали від торгівлі людьми;

·              співробітництво з громадськими організаціями, що провадять діяльність, пов'язану з протидією торгівлі людьми;

·              вивчення та використання  міжнародного досвіду із запобігання торгівлі людьми, захисту прав осіб, що постраждали, розшуку зниклих осіб за кордоном, їх повернення та реабілітації.

 

ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ

 

№ з/п

Цілі та задачі

Показники

1.

Підвищити інформованість  широких кіл громадськості щодо поняття "торгівля людьми"

Кількість населення, яке може дати визначення  поняття "торгівля людьми"

2.

Підвищити рівень обізнаності державних службовців та  працівників інших структур, що працюють з групами "ризику" щодо  "торгівлі людьми"

Кількість працівників, які можуть назвати головні мотиви, завдяки яким люди потрапляють до торговців людьми, та основні методи, якими  рекрутують людей до процесу торгівлі людьми

3.

Підвищити інформованість груп "ризику", зокрема дітей та молоді, щодо небезпек, пов'язаних із торгівлею людьми

Кількість населення серед  груп "ризику", які можуть назвати головні мотиви, завдяки яким люди потрапляють до торговців людьми,  та основні методи, якими  рекрутують людей до процесу торгівлі людьми

4.

Підвищити інформованість  широких кіл громадськості щодо можливостей легального працевлаштування за кордоном та легальної міграції

 

Кількість населення, яке володіє відповідною інформацією.

Кількість осіб, які звернулися до "гарячої лінії" з цих питань

5.

Забезпечення соціальної підтримки, допомоги та захисту постраждалих від торгівлі людьми

Кількість постраждалих від торгівлі людьми, яким надано соціальну допомогу.

Наявність інформаційних матеріалів для постраждалих від торгівлі людьми

6.

Скоротити ризик повторного  потрапляння жертв до торговців людьми

Кількість жертв торгівлі людьми, які постраждали більше одного разу

7.

Сприяння реінтеграції та соціальному включенню постраждалих від торгівлі людьми

Кількість постраждалих від торгівлі людьми, які мають робоче місце після реінтеграції

 

КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ

 

Головним виконавцем та координатором Програми є управління у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації.

Управління у справах сім’ї та молоді обласної державної адміністрації:

·              здійснює заходи щодо реалізації Програми і розглядає матеріали звіту у визначений термін на засіданнях колегії, аналізує надану виконавцями статистичну та аналітичну інформацію;

·              забезпечує використання бюджетних коштів за призначенням, сприяє залученню інших джерел фінансування;

·              вносить пропозиції щодо зміни або подовження терміну виконання заходів, вирішує проблемні питання, що виникають у процесі реалізації Програми.

Управління, відділи  та інші структурні підрозділи обласної державної адміністрації надають інформацію про хід виконання заходів Програми управлінню у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації  два рази на рік до 10 січня та 10 липня наступного за звітним року.

Управління у справах сім'ї та молоді обласної державної адміністрації забезпечує подання до керівництва обласної державної адміністрації  та до обласної ради узагальненого звіту щодо виконання зазначених заходів Програми  два рази на рік до 20 січня та 20 липня  наступного за звітним року.

 

 ФІНАНСУВАННЯ ПРОГРАМИ

 

Фінансування заходів Програми здійснюється в межах асигнувань, передбачених у обласному бюджеті на соціальні програми по галузі сім'ї, жінок, молоді та дітей, та за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.

Головним розпорядником коштів обласного бюджету, спрямованих  на виконання заходів Програми, є управління у справах сім'ї та молоді обласної державної адміністрації.

 

ЗАХОДИ

обласної  Програми протидії торгівлі людьми

 на 2008-2010 роки

 

1.      Забезпечити проведення щорічних обласних міжвідомчих нарад-семінарів, засідань обласної комісії з питань координації зусиль та обміну інформацією щодо протидії торгівлі людьми, проведення аналізу та уточнення стратегії запобігання торгівлі людьми та боротьби з нею.

 

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

служба у справах дітей облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

Управління Служби безпеки України в Харківській області;

управління у справах преси та інформації облдержадміністрації;

обласний центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

2.            Забезпечити проведення навчання державних службовців, керівників загальноосвітніх навчальних закладів, заступників директорів з виховної роботи, класних керівників стосовно питань протидії торгівлі  дітьми, викорінення найгірших форм дитячої праці спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур.

 

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

обласний центр соціальних служб

 

3.      Забезпечити впровадження програм соціальної та психологічної реабілітації дітей, що постраждали  від торгівлі людьми, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур.

 

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

служба у справах дітей облдержадміністрації;

управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області

2008-2010 роки

 

4.            Забезпечити реалізацію тренінгових програм для учнів шкіл – інтернатів з метою зменшення ризику їх потрапляння до сексуального та трудового рабства, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур.

 

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

5.Забезпечити  включення до навчальних планів курсів підвищення кваліфікації Харківського обласного науково-методичного інституту безперервної освіти лекцій, навчальних курсів та практичних занять з питань протидії торгівлі людьми.

 

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації

2008 рік

 

6. Забезпечити проведення  в загальноосвітніх  навчальних закладах усіх типів і форм власності  уроку  "Протидія торгівлі людьми"  до Всесвітнього Дня боротьби із рабством.

 

 

 

Головне управління освіти і науки                                                                                                                                              

облдержадміністрації;

управління у справах сім'ї та молоді

облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

райдержадміністрації;

за участю громадських організацій                                                                2008-2010 роки

 

7. Забезпечити підготовку, видання та розповсюдження інформаційно-освітніх матеріалів з питань протидії торгівлі людьми, зокрема дітьми та молоддю.

 

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

8. Забезпечити  розміщення в  навчальних закладах усіх типів і форм власності стендів з інформаційними матеріалами про професії, що користуються попитом на вітчизняному ринку праці, а також про наслідки нелегального виїзду за кордон з метою працевлаштування.

 

 

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

9. Забезпечити проведення інформаційно-просвітницьких заходів, реалізацію проектів, програм, спрямованих  на попередження та профілактику торгівлі людьми та вирішення проблеми соціального захисту дітей і молоді, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур.

 

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління освіти і науки облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

Управління Служби безпеки України в Харківській області;

служба у справах дітей облдержадміністрації;

обласний центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

10. Забезпечити проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи з питань зайнятості населення, зокрема впровадження програм та тренінгів для осіб, що планують виїжджати за кордон,  на базі молодіжних центрів праці, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур.

 

 

Головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації;

управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

Управління Служби безпеки України в Харківській області;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

11. Сприяти працевлаштуванню та професійному навчанню осіб, що постраждали від торгівлі людьми.

 

 

Головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації

2008-2010 роки

 

12. Сприяти висвітленню у засобах масової інформації заходів із запобігання та протидії торгівлі людьми та надання допомоги особам, що постраждали, створенню циклів тематичних теле-, радіопередач,  медіа проектів, спрямованих на підвищення рівня інформованості громадян, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур.

 

 

Управління у справах преси та  інформації облдержадміністрації;

управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

Управління Служби безпеки України в Харківській області;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

13. Забезпечити  роботу  регіональної телефонної  консультативної "гарячої лінії" з  попередження торгівлі людьми.

 

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

14. Сприяти залученню міжнародних громадських організацій та  благодійних фондів до реалізації проектів, спрямованих на запобігання і протидію торгівлі людьми.

 

 

Управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації;

за участю громадських організацій

2008-2010 роки

 

15. Забезпечити проведення моніторингу виконання  Програми  за всіма напрямками та сприяти висвітленню у засобах масової інформації ходу її виконання.

 

Управління у справах сім'ї та молоді

облдержадміністрації;

Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області;

управління у справах преси та інформації облдержадміністрації;

головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації;

за участю громадських організацій

2008 – 2010 роки

 

 

 

 


Прогнозні показники

фінансування заходів обласної  Програми протидії торгівлі людьми

 на 2008-2010 роки

 

№ з/п

Заходи

2008 рік

2009 рік

2010 рік

Загальна сума

(тис. грн.)

Ефективність

  заходів

Сума

(тис. грн.)

Сума

(тис. грн.)

Сума

(тис. грн.)

1.

Забезпечити роботу постійно діючих семінарів для державних службовців, керівників загальноосвітніх навчальних закладів, заступників директорів з виховної роботи, класних керівників  з питань протидії торгівлі  дітьми, викорінення найгірших форм дитячої праці, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур

8,00

9,55

10,00

27,55

Планується за 3 роки залучити близько 800 чол. на постійно діючі семінари (щоквартально), у тому числі на виїзні в райони області

2.

Забезпечити підготовку, видання та розповсюдження інформаційно-освітніх матеріалів з питань протидії торгівлі людьми, зокрема дітьми та молоддю

24,00

25,00

26,9

75,9

Розробка та розповсюдження плакатів, буклетів та іншої методичної літератури для різних верств населення для розповсюдження у ВНЗ, ЗОШ, центрах зайнятості, притулках для  неповнолітніх  тощо під час заходів, інформаційних кампаній та за метою надання методичної допомоги фахівцям, що опікуються відповідною проблематикою  (10000 екз.  щорічно)

3.

Забезпечити проведення інформаційно-просвітницьких заходів, реалізацію проектів, програм, спрямованих на попередження та профілактику торгівлі людьми, та щодо проблем соціального захисту дітей і молоді, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур

36,3

38,9

40,00

115,2

Спільно з громадськими організаціями  проведення  обласної акції "Не продавайся!" (щорічно), конкурсу творчих робіт серед учнів ЗОШ  "Моє вільне майбутнє", інформаційної кампанії в нічних клубах "Обережно, рабство!", інтерактивних лекцій для учнів  ЗОШ "Це необхідно знати" та інших інформаційно-просвітницьких заходів для всіх соціальних груп населення, особливо молоді та осіб, що  входять до групи "ризику"

4.

Забезпечити впровадження програм та тренінгів для осіб, що планують виїжджати за кордон, на базі молодіжних центрів праці

8,00

8,00

9,6

25,6

Планується за 3 роки залучити близько 500 чол. на постійно діючі семінари "Безпечне працевлаштування молоді. Як не стати жертвою" (щоквартально), у тому числі на виїзні в райони області (на базі  МЦП              м. Красноград та м. Лозова тощо)

5.

Сприяти створенню циклів тематичних теле-, радіопередач, медіа проектів, спрямованих на підвищення рівня інформованості громадян щодо запобігання торгівлі людьми, спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур

7,00

8,00

8,00

23,00

Започаткування постійного висвітлення відповідної тематики в різних форматах  у ЗМІ всіх рівнів, шляхом  залучення науковців, громадських  лідерів, політиків, фахівців з відповідних питань

6.

Забезпечити реалізацію тренінгових програм для учнів шкіл-інтернатів, з метою зменшення ризику їх потрапляння до сексуального та трудового рабства. спільно з працівниками відповідних  правоохоронних структур

10,00

10,00

11,00

31,00

Спільно з громадськими організаціями проведення постійно діючих  тренінгів на базі шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

7.

Забезпечити  роботу  регіональної телефонної  консультативної "гарячої лінії" з  попередження торгівлі людьми

6,7

7,45

8,1

22,25

Фінансування єдиної  регіональної телефонної  консультативної "гарячої лінії", яка працює на базі Харківської громадської організації "Жіноча громада"

 

Всього:

100,00

106,9

113,6

320,5

 

 

 

Заступник голови

обласної ради                                                                                                                                          С. Чернов