ХАРКІВСЬКА ОБЛАСНА РАДА

 

Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я

 

20 червня 2023 року                                                                                                         № 66

 

Про затвердження  Положення

про облікову політику у виконавчому

апараті обласної ради та визнання

деяких розпоряджень голови обласної

ради такими, що втратили чинність

 

Відповідно до статті 55 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 № 59 (зі змінами), Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджених наказом Міністерства фінансів України 12.10.2010  № 1202, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 р. за  № 1017/18312, Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб'єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 11 (зі змінами), Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2013 № 1203 (зі змінами):

 

     1.  Затвердити Положення про облікову політику у виконавчому апараті обласної ради (далі — Положення), додається.

2. Начальнику управління бухгалтерського обліку, фінансів та господарської діяльності, головному бухгалтеру виконавчого апарату обласної ради  (Ніна СТОРОЖЕНКО) та керівникам структурних підрозділів виконавчого апарату обласної ради забезпечити виконання вимог Положення в межах компетенції.

3.     Визнати такими, що втратили чинність:

-         розпорядження голови обласної ради від 29 грудня 2017 року № 204 «Про облікову політику»;

-         розпорядження голови обласної ради від 28 грудня 2018 року № 219 «Про знесення змін до розпорядження голови обласної ради від 29 грудня 2017 року № 204, до Положення про облікову політику, затвердженого цим розпорядженням, та до додатку до зазначеного Положення»;

-         розпорядження голови обласної ради від 29 травня 2019 року № 140 «Про внесення змін до Положення про облікову політику, затвердженого розпорядженням голови обласної ради від 29 грудня 2017 року № 204 «Про облікову політику» (зі змінами)».

4. Контроль за виконанням розпорядження залишаю за собою.

 

Голова обласної ради                                  Тетяна ЄГОРОВА-ЛУЦЕНКО


 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Розпорядження голови

обласної ради

20 червня 2023 року № 66

 

 

 

ПОЛОЖЕННЯ ПРО ОБЛІКОВУ ПОЛІТИКУ У ВИКОНАВЧОМУ АПАРАТІ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

Положення про облікову політику у виконавчому апараті обласної ради (далі – Положення) визначає принципи, методи і процедури, які застосовуються Харківською обласною радою для ведення бухгалтерського обліку, складання і подання фінансової та бюджетної звітності, не визначені національним положенням (стандартами) бухгалтерського обліку (далі - НП(С)БО) в державному секторі та щодо яких нормативно-правовими актами з бухгалтерського обліку передбачено більше ніж один варіант, а також строки корисного використання груп основних засобів та нематеріальних активів.

 

І. Загальні умови організації бухгалтерського обліку

 

1.1.          Ведення бухгалтерського обліку покладено на відділ бухгалтерського обліку та фінансів (далі - відділ бухгалтерського обліку та фінансів), який входить до складу управління бухгалтерського обліку, фінансів та господарської діяльності виконавчого апарату обласної ради, очолюваного  начальником управління бухгалтерського обліку, фінансів та господарської діяльності, головним бухгалтером виконавчого апарату обласної  ради (далі — начальник управління, головний бухгалтер).

Завдання та функціональні обов’язки  бухгалтерської служби виконавчого апарату обласної  ради, яку очолює начальник управління, головний бухгалтер, визначено у Типовому положенні про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 26.01.2011 № 59 (зі змінами), Положенні про управління бухгалтерського обліку, фінансів та господарської діяльності виконавчого апарату обласної ради, затвердженому розпорядженням голови обласної ради від 15.04.2021 № 85-ос.

1.2. Право надання першого та другого підписів на фінансових та банківські  документах визначається розпорядженням голови обласної ради.

1.3. Створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності здійснюється відповідно до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України (далі - Мінфін) від 24.05.1995 № 88 (зі змінами), та Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України (далі - Мінюст) від 12.04.2012 № 578/5 (зі змінами).

1.4. Підставою для відображення в обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факт здійснення таких операцій і складаються безпосередньо під час здійснення операції або, якщо таке неможливо, безпосередньо після її завершення.

Первинні документи складаються з дотриманням вимог щодо наявності наступних обов'язкових реквізитів: назва документа (форми), дата і місце складання, назва установи, від імені якої складено документ, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції, і правильність її оформлення, особисті підписи зазначених осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення.

Підготовка, подання, опрацювання та контроль документів здійснюється у строки, визначені у Графіку документообігу в Харківській обласній раді (додається).

Відповідальність за своєчасне і якісне складання документів, що відображають факт здійснення господарських операцій, достовірність наведених даних та передачу їх для відображення в бухгалтерському обліку несуть особи, які склали та підписали (або завізували) ці документи.

Первинні документи перевіряються за формою та змістом (опрацьовуються в межах компетенції) працівниками відділу бухгалтерського обліку та фінансів. Первинні документи після здавання річних звітів передаються до архіву обласної ради. Відповідальність за збереження та своєчасну передачу документів до архіву обласної ради несе заступник начальника управління, начальник відділу бухгалтерського обліку та фінансів, бухгалтер виконавчого апарату обласної ради.

1.5. З метою забезпечення безперервності та повноти відображення операцій і достовірної оцінки активів та зобов’язань в бухгалтерському обліку застосовується автоматизована форма обліку, із використанням меморіально-ордерної системи та комплексу програм автоматизації бухгалтерського обліку «Адель» («Адель - бухгалтерія»), авторське право на підставі свідоцтва від 03.02.2002 № 12154 належить фізичній особі – підприємцю Адельгейму В.Г., який здійснює його супровід.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, накопичується і систематизується (із забезпеченням збереження на електронних носіях та в паперовому вигляді) на рахунках бухгалтерського обліку відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку у державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від  31.12.2013 № 1203 (зі змінами), та в меморіальних ордерах, що складаються згідно з Порядком складання типових форм меморіальних ордерів та інших облікових регістрів суб’єктів державного сектору, затвердженим наказом Мінфіну 08.09.2017 № 755 (зі змінами).

Для узагальнення  інформації про наявність і рух активів, капіталу, зобов’язань з метою відображення цих операцій застосовується Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами та Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджені наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219 (зі змінами).

З метою забезпечення контролю регістри бухгалтерського обліку, складені на електронних носіях, роздруковуються, підписуються виконавцем та начальником управління, головним бухгалтером або особою, ним призначеною.

Меморіальні ордери - накопичувальні відомості формуються не пізніше 5-го числа місяця, наступного за звітним. Усі меморіальні ордери підлягають реєстрації у книзі «Журнал-головна».

Облік у книзі «Журнал-головна» ведеться по субрахунках аналітичного обліку, що застосовуються для забезпечення повноти відображення господарських операцій обласної ради.

1.6. У первинних документах і меморіальних ордерах виправлення помилок підтверджується підписами посадових осіб, які відповідають за їхнє складення, у касових і банківських документах виправлення не допускаються.

Помилки в облікових регістрах за минулий звітний період виправляються способом «сторно». Цей спосіб передбачає складання бухгалтерської довідки, в яку помилка (сума, кореспонденція рахунків) заноситься зі знаком «мінус», а також відповідно заноситься правильний запис (сума, кореспонденція рахунків). Внесенням зазначених записів до облікового регістру у місяці, в якому виявлено помилку, ліквідується неправильний запис та відображається правильна сума і кореспонденція рахунків бухгалтерського обліку. У доповідній зазначається: причина помилки, посилання на документи та облікові регістри, в яких допущено помилку та на документи, на підставі яких виправлена помилка.

1.7.          З метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності обласної ради проводиться інвентаризація активів і зобов’язань відповідно до ст. 10 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», з оформленням документів, зазначених у наказі Мінфіну від 17.06.2015 № 572 «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації».

Інвентаризація проводиться у випадках та у терміни, визначені Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженим наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (зі змінами), на підставі розпорядження голови обласної ради, в якому зазначаються терміни її проведення та склад комісії.

Під час інвентаризації активів і зобов’язань перевіряються та документально підтверджуються їхня фактична наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.

1.8. З метою відображення інформації про фактичний фінансовий та  майновий стан, результати діяльності та рух грошових коштів, відповідно до ст. 80 Бюджетного кодексу України, Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44 (зі змінами),  Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 28.02.2017 № 307 (зі змінами), складається фінансова та бюджетна звітність обласної ради.

Складання фінансової та бюджетної, податкової та статистичної звітності про фінансово-економічну діяльність обласної ради здійснюється на підставі даних регістрів бухгалтерського обліку за формами, встановленими відповідними нормативно-правовими актами України.

Звітним (бюджетним) періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Проміжна звітність (за проміжні облікові  періоди квартал, перше півріччя, дев'ять місяців) складаються наростаючим підсумком із початком звітного року станом на останнє число звітного періоду.

Звітність подається до Державної казначейської служби України (далі – орган Казначейства) у визначені терміни.

1.9. Звітні сегменти не передбачаються у зв’язку з неможливістю їхнього  визначення за критеріями, наведеними у НП (С)БО 103 «Фінансова звітність за сегментами», затвердженому наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1626 (зі змінами).

 

ІІ. Організація обліку основних засобів, запасів та інших активів

 

2.1. Облік основних засобів та нематеріальних активів

2.1.1.Формування інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи здійснюється у бухгалтерському обліку відповідно до НП(С)БО 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202 (зі змінами), та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб'єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11 (зі змінами).

Бухгалтерський облік нематеріальних активів здійснюється відповідно до НП(С)БО 122 «Нематеріальні активи», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202 (зі змінами), та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11 (зі змінами).

2.1.2. Необоротні активи, що віднесені до складу основних засобів, малоцінних необоротних матеріальних активів (далі - МНМА), нематеріальних активів до дати набрання чинності НП(С)БО 121 «Основні засоби» та НП(С)БО 12 «Нематеріальні активи», обліковуються у складі відповідних активів до їхнього вибуття (списання) з обліку.

2.1.3. До складу основних засобів відносяться необоротні активи, термін експлуатації яких перевищує один рік та первісна вартість яких за одиницю (комплект) складає 20 000,00 грн та більше, без урахування податку на додану вартість.

2.1.4. Необоротні активи, строк корисного використання яких понад один рік і вартість менше 20 000,00 грн без ПДВ за одиницю, а в подальшому –  відповідно до вартісного критерію основних засобів, визначених Податковим кодексом України), визнаються малоцінними необоротними матеріальними активами.

2.1.5. Операції з надходження, введення в експлуатацію, руху та вибуття основних засобів та інших необоротних матеріальних активів оформлюються первинними документами, які затверджені наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818.

Списання основних засобів проводиться відповідно до Положення про порядок списання майна, що знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, затвердженого рішенням обласної ради від 27.02.2022 № 1225-VІІ (зі змінами), та Порядку списання об'єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314 (зі змінами).

2.1.6. Документи аналітичного обліку необоротних активів систематизуються за датами здійснення операцій та заносяться до меморіального ордера № 9.

2.1.7. Введення в експлуатацію необоротних активів здійснюється  відразу - після їхнього надходження (в одному звітному місяці) - на підставі відповідних актів, оформлених комісією зі списання основних засобів, інших матеріальних цінностей та введення в експлуатацію основних засобів у виконавчому апараті обласної ради, створеною розпорядженням голови обласної ради.

Відділ бухгалтерського обліку та фінансів одночасно із введенням в експлуатацію необоротних активів інформує матеріально відповідальних осіб про присвоєні об’єктам необоротних активів інвентарні номери.

2.1.8. Матеріально відповідальні особи, у віданні яких знаходиться отримання, переміщення, зберігання необоротних активів:

-      несуть відповідальність за нанесення інвентарних номерів на об’єкти необоротних активів;

-      забезпечують упродовж року облік перебування об’єктів в експлуатації, а також їхнього вилучення з експлуатації у зв’язку із ремонтом та з інших підстав;

-      подають голові комісії зі списання основних засобів, інших матеріальних цінностей та введення в експлуатацію основних засобів у виконавчому апараті обласної ради у письмовому вигляді відомості про наявність необоротних активів, що стали не придатними для подальшого використання. 

2.1.9. Для визначення строків  корисного використання основних засобів та нематеріальних активів застосовується Типові строки корисного використання основних засобів суб’єктів   державного сектору та Типові строки корисного використання нематеріальних активів суб’єктів державного сектору (далі - Типові строки), зазначені відповідно в додатках 1 та 2 Методичних рекомендацій щодо облікової  політики суб’єкта державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11 (зі змінами).

Термін корисного використання основних засобів та нематеріальних активів, які не визначені в Типових строках, встановлюється на рівні терміну використання аналогічних об’єктах та   визначається при їхньому введенні в експлуатацію.

2.1.10. Нарахування амортизації на основні засоби та нематеріальні активи здійснюється один раз на рік на річну дату балансу прямолінійним методом протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів.

Амортизація на малоцінні необоротні матеріальні активи нараховується у розмірі 50 відсотків первісної вартості - в першому місяці передачі об'єкта необоротних активів у використання та у розмірі 50 відсотків первісної вартості - у місяці його вилучення з активів (списання з балансу).

2.1.11. Переоцінка проводиться за розпорядженням голови обласної ради інвентаризаційною комісією за видами основних засобів на річну дату балансу, у якому визначаються порядок та строки її здійснення.

Рішення про проведення переоцінки об’єктів основних засобів приймається головою обласної ради, із визначенням порядку та строків її здійснення. 

Проведення переоцінки основних засобів здійснюється в разі, коли розмір відхилення залишкової вартості основних засобів від їхньої справедливої вартості перевищує поріг суттєвості, що дорівнює 10%.

 

2.2. Облік запасів

2.2.1.   Формування у бухгалтерському обліку інформації про запаси та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності здійснюється відповідно до НП(С)БО 123 «Запаси», затвердженого наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202 (зі змінами), та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01 2015 № 11 (зі змінами).

2.2.2.   Облік запасних частин, готових деталей та вузлів, що призначені для заміни зношених частин комп’ютерної та копіювально-розмножувальної техніки (у тому числі клавіатура, маніпулятор «миша», карта пам’яті, відеокарта та ін. ) та встановлення яких не призведе до поліпшення об’єкта основних засобів, відображається на субрахунку 1515 «Запасні частини».

2.2.3.  Одиницею аналітичного обліку запасів визначається їхнє найменування, додатково облік запасів здійснюється з номенклатурними номерами.

Облік запасів ведеться за найменуваннями, номенклатурними номерами стосовно матеріально відповідальних осіб в оборотних відомостях (за кожним субрахунком) у кількісному та вартісному вимірах.

Находження та передача в експлуатацію запасів (залежно від призначення запасів) здійснюється через відділ матеріально-технічного забезпечення управління бухгалтерського обліку, фінансів та господарської діяльності виконавчого апарату обласної ради та відділ інформаційних технологій управління з питань діяльності виконавчого апарату та роботи з персоналом. 

У місцях зберігання запасів матеріально відповідальні особи ведуть кількісний облік наявності та руху запасів, що відображається у регістрах складського обліку запасів за найменуваннями.

Оцінка запасів при їхньому вибутті (списанні з балансу) здійснюється за ідентифікованою собівартістю відповідної одиниці запасів, яка обчислюється при отриманні кожної партії запасів.

2.2.4.  Вартість запасів, що передані в експлуатацію, виключається зі складу активів (списується з балансу) на підставі актів списання запасів, що складаються комісією зі списання основних засобів, інших матеріальних цінностей та введення в експлуатацію основних засобів у виконавчому апараті обласної ради.

2.2.5. Для обліку операцій з витрачанням виробничих запасів використовується меморіальний ордер № 13, а для вибуття та переміщення малоцінних та швидкозношуваних предметів – меморіальний ордер № 10.

 

2.3. Організація обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у складі основних засобів

2.3.1. Бухгалтерський облік дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у складі основних засобів здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій щодо обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, виробів з них та матеріалів, що їх містять, затверджених наказом Мінфіну від 15.09.2015 року № 790.

2.3.2.  Дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння  у складі основних засобів (обладнання, устаткування, інструменти тощо), які знаходяться в експлуатації, незалежно від ступеня їхнього зношення, враховуються за початковою масою, якщо дані про їхній вміст зазначено у паспортах, формулярах, технічних умовах або інших первинних документах на ці вироби.

2.3.3. Облік дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, що містяться в основних засобах, здійснюється в облікових регістрах (інвентарні картки обліку  об’єкта основних засобів), які реєструються відділом бухгалтерського обліку та фінансів. 

На кожну номенклатурно-облікову позицію оформлюється окрема картка, із зазначенням реквізитів, які характеризують основні засоби, що підлягають обліку, та дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, що містяться в конкретному вузлі, комплектуючих об’єкта основних засобів.

2.3.4. Інформація про вміст дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння в основних засобах заноситься в облікові регістри на підставі відомостей, зазначених в технічній документації (паспортах, формулярах, інструкції з експлуатації, довідниках тощо). За відсутності таких даних (засоби іноземного виробництва, застаріле обладнання вітчизняного виробництва тощо) вміст дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння може бути визначено за інформацією розробників, виробників або спеціально призначеною комісією (далі - комісія) на підставі аналогів та розрахунків.

2.3.5. За відсутності даних про вміст дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння (коли комісія не має технічної можливості та кваліфікованих фахівців для визначення вмісту дорогоцінних металів, а також через відсутність даних про наявність дорогоцінних металів або аналогів) в облікових документах робиться запис про можливу наявність в основних засобах дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, вміст яких буде визначено після списання та переробки.

2.3.6. При проведенні ремонту основних засобів, заміні вузлів та комплектуючих здійснюється коригування облікових даних про вміст дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, встановлених та вилучених  під час ремонту, зважаючи на їхній вміст в устаткуванні, якщо відповідні характеристики документально підтверджені.

2.3.7. При передаванні основних засобів, у тому числі списаних, обов’язково у супровідних документах зазначаються назва, маса дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, а також метод визначення вмісту дорогоцінних металів, якщо така інформація є в облікових регістрах.

2.3.8. Списання на витрати дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у складі основних засобів здійснюється на підставі акта вибуття або ліквідації, у разі їхньої непридатності для подальшого використання. Назва та вага дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння відображається у відповідному акті.

2.3.9. Використання коштів від здачі у вигляді брухту й відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, що обліковувались у складі основних засобів, списаних на підставі рішення обласної ради або акта комісії зі списання основних засобів, інших матеріальних цінностей та введення в експлуатацію основних засобів у виконавчому апараті обласної ради, які перебували на балансі обласної ради, здійснюється таким чином:

- 80 відсотків коштів, отриманих за здані у вигляді брухту й відходів золото, платину, метали платинової групи, дорогоцінне каміння, перераховуються в дохід загального фонду обласного бюджету;

- 50 відсотків коштів, отриманих за здане у вигляді брухту й відходів срібло, перераховуються в дохід загального фонду обласного бюджету;

- решта коштів залишається в розпорядженні обласної ради та використовується на ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, на покриття витрат, пов’язаних з організацією збирання і транспортування відходів і брухту на приймальні пункти, а також на інші господарські потреби, включаючи оплату комунальних послуг енергоносіїв згідно з затвердженим кошторисом.

2.3.10. У разі списання майна з балансу обласної ради вносяться зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями відповідно до розпорядження голови обласної ради та на підставі довідки, виданої органом Казначейства про підтвердження надходження коштів на спеціальний реєстраційний рахунок.

 

ІІІ. Організація обліку коштів, розрахунків та зобов’язань

3.1. Формування в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності інформації про операції з грошовими коштами, розрахунки із дебіторами та кредиторами, а також зобов’язання здійснюється відповідно до вимог НП(С)БО 128 «Зобов'язання», затвердженого наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629, та Порядку бухгалтерського обліку окремих активів та зобов’язань бюджетних установ, затвердженого наказом Мінфіну від 02.04.2014 № 372 (зі змінами).

3.2. Облік операцій з надходження бюджетних асигнувань загального фонду бюджету на рахунок обласної ради та здійснення видатків ведеться в меморіальному ордері № 2.

Облік операцій з отримання власних надходжень та інших коштів спеціального фонду бюджету на рахунок обласної ради та здійснення видатків (витрачання коштів) ведеться в меморіальному ордері № 3.

3.3. Для забезпечення діяльності обласної ради складаються індивідуальні кошториси, плани асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету, плани спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), зведення показників спеціального фонду кошторису за кожною виконуваною бюджетною програмою (функцією) відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228  (зі змінами), за формами, встановленими наказом Мінфіну від 28.01.2002 № 57 «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету» (зі змінами).

3.4. Бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, передбачені бюджетними призначеннями по напрямах, визначених у паспорті бюджетної програми.

Обласна рада бере бюджетні зобов’язання та здійснює платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік органом Казначейства.

Бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету беруться виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.

Будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення. Бюджетні зобов’язання реєструються в органі Казначейства.

3.5. Облік бюджетних зобов’язань здійснюється відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну дві 02.03.2012 № 309 (зі змінами).

3.6. Для чіткого розмежування видатків обласної ради та одержувачів бюджетних коштів за економічними характеристиками операцій, які здійснюються відповідно до функцій держави, застосовується економічна класифікація видатків бюджету за кодами, визначеними Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333 (зі змінами).

3.7. Сума зареєстрованих неоплачених фінансових зобов'язань має  відповідати сумі кредиторської заборгованості, відображеній у Звіті про заборгованість за бюджетними коштами (форма № 7д, № 7м), що є додатком 7 до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 24.1 2012 № 44 (зі змінами).

3.8 Кошти обласної ради обліковуються на рахунках, відкритих в органі Казначейства відповідно по Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну від 22.06.2012 № 758 (зі змінами).

3.9. Списання коштів з рахунків на оплату видатків проводиться відповідно до затвердженого кошторису, за винятком операцій з безспірного списання коштів y випадках, установлених чинним законодавством України, та помилкового, зайвого надходження коштів на ім’я обласної ради.

3.10. Усі господарські відносини обласної ради з постачальниками товарів, виконавцями робіт та надавачами  послуг оформлюються договорами.

Договори укладаються виключно в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами, з урахуванням вимог Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Бюджетного кодексу України, Закону України «Про публічні закупівлі» та інших нормативно-правових актів, що регулюють правові відносини між сторонами.

Відповідно до підпункту 3 пункту 13 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011  № 59 (зі змінами), з метою забезпечення дотримання вимог законодавства щодо цільового використання бюджетних коштів та збереження майна, проєкти договорів (контрактів), у тому числі про повну індивідуальну матеріальну відповідальність, погоджуються начальником управління, головним бухгалтером.

3.11. Розрахунки з юридичними та фізичними особами за товари, роботи та послуги здійснюються після їхнього отримання.

Рішення про оплату товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов’язання приймається після їхнього отримання. На здійснення відповідного платежу надається доручення органу Казначейства, якщо інше не передбачене бюджетним законодавством.

3.12. Здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг можливе та допускається виключно за умови дотримання вимог постанови КМУ від 04.12.20191070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» (зі змінами).

Для обліку операцій з попередньої оплати рахунків постачальників за матеріальні цінності, роботи та послуги, що будуть поставлені/виконані після здійснення платежу, але в поточному бюджетному періоді, застосовується субрахунок 2113 «Розрахунки за авансами, виданими постачальникам, підрядникам за  товари, роботи і послуги».

3.13. Передплата на періодичні видання, яку оформлюють у поточному році на наступний рік, відображається в обліку за наступною кореспонденцією рахунків: Дт 2113 «Розрахунки за авансами, виданими постачальникам, підрядникам за товари, роботи і послуги»,  Кт 2313 «Реєстраційні рахунки», та відноситься до складу витрат майбутніх періодів: Дт 2911 «Витрати  майбутніх періодів розпорядників бюджетних коштів», Кт 2113 «Розрахунки за авансами, виданими постачальникам, підрядникам за товари, роботи і послуги».

Суми витрат майбутніх періодів щоквартально на підставі Акта приймання-передавання періодичних видань або видаткових накладних входять до складу витрат поточного періоду: Дт 8013 «Матеріальні витрати», Кт 2911 «Витрати майбутніх періодів розпорядників бюджетних коштів».

3.14. Аналітичний облік розрахунків з дебіторами ведеться в меморіальному ордері № 4.

3.15. Для відображення операцій з готівкою в касі використовується Картка аналітичного обліку готівкових операцій, форма якої затверджена наказом Мінфіну від 29.06.2017 № 604 «Про затвердження форм карток і книг аналітичного обліку суб’єктів державного сектору та порядку їх складання» (далі - наказ  Мінфіну від 29.06.2017 № 604). Картка ведеться в розрізі кодів бюджетної класифікації видатків бюджету та видів надходжень.

3.16. Оформлення та ведення касових операцій здійснюється відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 (зі змінами) та Порядку оприбуткування готівки в касі Харківської обласної ради, затвердженого розпорядженням голови обласної ради від 10.07.2018 № 95 (зі змінами), із застосуванням документів установленої форми (відомість на виплату готівки, прибуткові та видаткові касові ордери (№ KO-1 і № KO-2), журнал реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (№ KO-3а), касова книга (№ KO-4), інші документи).

3.17. Відповідальною особою за збереження грошових готівкових коштів та грошових документів є посадова особа відділу бухгалтерського обліку та фінансів, на яку покладено виконання обов’язків касира та з якою укладено договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність.

3.18. Посадовою особою відділу бухгалтерського обліку та фінансів, на яку покладено виконання обов’язків касира, щоденно на підставі записів, відображених у касовій книзі, складається відповідний звіт касира та вноситься запис до меморіального ордера № 1.

3.19. Одержана готівка витрачається суворо за цільовим призначенням. Використання коштів, які надходять до каси, без попереднього зарахування на рахунки обласної ради, відкриті в органі Казначейства, заборонено.

3.20. Для грошових коштів, що зберігаються готівкою у касі обласної ради, встановлено ліміт залишку готівки в касі в розмірі 0,00 гривень.

3.21. Інвентаризація каси проводиться інвентаризаційною комісією, не рідше одного разу на рік при проведенні суспільної інвентаризації.

3.22. Заробітна плата нараховується працівникам виконавчого апарату обласної ради відповідно до  НП(С)БО 132 «Виплати працівникам», затвердженого наказом Мінфіну від 29.12.2011 № 1798 (зі змінами), Кодексу законів про працю України, законів України «Про оплату праці» та «Про відпустки», постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268 (зі змінами), Колективного договору між керівництвом та профспілковою організацією виконавчого апарату Харківської обласної ради.

Виплата заробітної плати працівникам за першу половину місяця проводиться 15-го числа, а за другу половину місяця - 30-го числа.

При цьому, згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України «Про оплату праці» та ч. 3 ст. 15 Кодексу законів про працю України розмір заробітної плати за першу половину місяця (аванс) неодмінно має бути не меншим, ніж оплата за фактично відпрацьований час, із розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника.

У разі коли посадовий оклад визначено у гривнях із копійками, цифри до 0,5 відкидаються, а від 0,5 і вище – округлюються до однієї гривні відповідно до  постанови КМУ № 1298  «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».

3.23. Підзвітні суми мають цільове призначення і мають витрачатися виключно з метою, на яку вони видані, згідно з кодами економічної класифікації видатків бюджету.

3.24. Службовим відрядженням вважається поїздка за розпорядженням голови обласної ради на певний термін до іншого населеного пункту за межі області для виконання службового доручення.

Направлення працівників у відрядження та відшкодування відповідних витрат здійснюються згідно з Інструкцією про службові відрядження в межах України та за  кордон, затвердженою наказом Мінфіну від 13.03.1998 № 59 (зі змінами) постановою КМУ «Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за  рахунок бюджетних коштів» від 02.02.2011 № 98 (зі змінами) наказом Мінфіну від 28.09.2015 № 841 «Про затвердження форми Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, та Порядку його складання» (зі змінами).

Відділ бухгалтерського обліку та фінансів забезпечує працівника, що направляється у відрядження, коштами, при наявності розпорядження голови обласної ради та письмового звернення працівника, не пізніше ніж за 5 робочих днів до початку відрядження в межах сум, необхідних для оплати проїзду, проживання і добових (аванс).

При терміновому направленні працівника у відрядження (іноді – з інших причин), працівники обласної ради можуть бути відряджені без виплати авансу. У таких випадках понесені у зв’язку зі службовим відрядженням витрати відшкодовуються працівнику (за наявності документального підтвердження оплати) на підставі відповідного звіту, поданого ними за  формою, затвердженою наказом Мінфіну від 28.09.2013 № 841 (зі змінами).

Облік розрахунків з підзвітними особами по видатках на відрядження ведеться на субрахунку 2116 «Дебіторська заборгованість за  розрахунками з підзвітними особами» та відображується у накопичувальній відомості - меморіальному ордері № 8 в розрізі кодів економічної класифікації видатків.

3.25. Використання автомобілів для поїздок, пов’язаних зі службовою діяльністю посадових осіб обласної ради, здійснюється відповідно до постанови КМУ від 04.06.2003 № 848 «Про впорядкування використання легкових автомобілів бюджетними установами та організаціями» (зі змінами) та розпорядження голови обласної ради від 21.09.2022 № 77 (зі змінами).

Відповідальність за використання автотранспорту для поїздок, пов’язаних зі службовою діяльністю посадових осіб обласної ради, та додержання встановлених лімітів пробігу автомобілів покладається на працівників, які мають право їхнього виклику.

3.26. Кошти, що сплачуються відповідно до розпорядження голови обласної ради від 12 березня 2020 року № 45 «Про затвердження Розміру фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію», Порядку відшкодування фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію, розпорядником якої є Харківська обласна рада, зараховуються на рахунок обласної ради, відкритий в органі Казначейства по КПКВК 0110150 «Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення), міської, селищної, сільської рад», за загальним фондом та використовуються  на відновлення касових видатків за відповідними кодами економічної класифікації видатків, якщо витрати понесені у поточному бюджетному періоді, або перераховуються до доходів обласного бюджету, якщо фактичні витрати понесені у минулому бюджетному періоді.

 

IV. Організація обліку доходів та видатків

 

4.1. Облік доходів, отриманих за рахунок бюджетних асигнувань на виконання своїх повноважень, визначених законодавством, та які у кошторисі відносяться до доходів загального фонду (крім асигнувань капітального, які обліковуються у  складі цільового фінансування), ведеться на субрахунку 7011 «Бюджетні асигнування». Облік доходів, які спрямовуються на придбання необоротних активів, модернізацію, реконструкцію та реставрацію та які обласна рада отримує за спеціальним фондом, здійснюється на субрахунку 7211 «Дохід від реалізації активів» та 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів». Для обліку операцій нарахування доходів спеціального фонду використовується меморіальний ордер № 14 (субрахунок 7211 «Дохід від реалізації активів»). Для аналітичного обліку отриманих асигнувань використовується Картка аналітичного обліку відкритих (виділених) асигнувань за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 29.06.2017 № 604. Картка ведеться в розрізі кодів економічної класифікації видатків окремо, за кожним кодом програмної класифікації видатків.

Кошти, що надходять на рахунки обласної ради та вже були віднесені до фактичних видатків у минулих періодах, перераховуються в бюджет:

- Дт 5512 «Накопичені фінансові результати виконання кошторису»; - Кт 6312 «Інші розрахунки з бюджетом».

4.2. Касові видатки відображаються в обліку в момент списання коштів із реєстраційного рахунка обласної ради, відкритого в органі Казначейства.

Синтетичний облік касових видатків ведеться на рахунку 23  «Грошові кошти на рахунках» у розрізі відповідних субрахунків.

Аналітичний облік касових видатків ведеться у Картці аналітичного обліку касових видатків за  формою, затвердженою наказом Мінфіну від 29.06.2017 № 604, в розрізі кодів економічної класифікації видатків, окремо за кожним кодом програмної класифікації видатків.

4.3. Фактичні видатки відображаються в обліку в момент їхнього здійснення на підставі актів списання, накладних, актів виконаних робіт (наданих послуг) тощо. Фактичні видатки визначають як дійсні видатки обласної ради щодо виконання кошторису, що підтверджені відповідними документами.

Синтетичний облік фактичних видатків ведеться на субрахунках 8011 «Витрати на оплату праці», 8012 «Відрахування на соціальні заходи», 8013 «Матеріальні витрати», 8014 «Амортизація», 8411 «Інші витрати за обмінними операціями», 8511 «Витрати за необмінними операціями». Аналітичний облік фактичних видатків ведеться в Картці аналітичного обліку фактичних видатків за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 29.06.2017 № 604, в розрізі кодів економічної класифікації видатків, за кожним кодом програмної класифікації видатків, за загальним та спеціальним фондами, за кожним видом коштів спеціального фонду складаються окремі картки.

 

 

 

Керуючий справами

виконавчого апарату

обласної ради                                                                                 Оксана МАЛИШЕВА


Додаток

до Положення про облікову політику

Графік документообігу в
Харківській обласній раді

1№

 

Найменування документа

Відповідаль-на особа

Підстава для створення документа

Термін виконання

Термін подання після виконання

1

2

3

4

5

6

1.

Кошториси, довідки, зміни до кошторисів, розрахунки до кошторису на наступний бюджетний рік та інші планові документи

Управління бухгалтерського обліку, фінансів та господар-ської діяльності

Основна діяльність

За потреби

Не пізніше 30 к. дн. із дня затверд-ження розпису відповід-ного бюджету

2.

Штатний розпис та зміни до нього

Управління бухгалтерського обліку, фінансів та господар-ської діяльності

Не пізніше ніж за місяць до введення в дію

За потреби

Не пізніше дня введення в дію

3.

Розпорядження голови обласної ради (основна діяльність, кадрова діяльність, розпорядження про відрядження)

Управління з питань діяльності виконав-чого апарату та роботи з персоналом

Розпорядчі документи

Щоденно (за потреби)

Щоденно (за потреби)

4.

Табель обліку робочого часу

Управління з питань діяльності виконав-чого апарату та роботи з персоналом

Діяльність обласної ради

Два рази на місяць

До 10 числа – за першу половину місяця, не пізніше п’яти робочих днів до моменту виплати заробітної плати – за другу половину місяця

5.

Авансові звіти

Підзвітні особи

Розпоряд-ження про відряд-ження

За наявності

Протягом 5 банківських днів після відрядження

6.

Договори на придбання товарів, робіт та послуг

Управління правового забезпе-чення діяльності ради , відділ публічних закупівель,

матеріально відповідальні особи

Основна діяльність

Щоденно

 (за потреби)

Щоденно

7.

Акти звіряння взаємороз-рахунків

Матеріаль-но відповідальні особи

Основна діяльність

На звітну дату (квартал, рік)

Протягом 5 робочих днів після звітного періоду

8.

Накладна на придбання

Матеріаль-но відповідаль-ні особи

Договір

При кожному придбані

Не пізніше наступного дня після придбання

9.

Накладна на видачу

Матеріаль-но відповідаль-ні особи

Службова записка, заявка, лист

При видачі товарно-матеріаль-них цінностей

Не пізніше   наступ-ного дня після видачі

10.

Акт виконаних робіт (наданих послуг)

Матеріаль-но відповідаль-ні особи

Договір

Після закінчення виконання робіт (надання послуг)

Не пізніше   наступного дня після видачі

11.

Акт на списання

Матеріаль-но відповідаль-ні особи

За необхід-ності

До 25 числа поточного місяця

До 25 числа поточного місяця

12.

Реєстри бюджетних зобов'язань

Управління бухгалтер-ського обліку, фінансів та господар-ської діяльності

Договір

Не пізніше наступного дня після отримання необхідних документів

Протягом 7 роб. днів із дати їхнього взяття

13.

Реєстри бюджетних фінансових зобов'язань

Управління бухгалтер-ського обліку, фінансів та господар-ської діяльності

Накладна або акт

Не пізніше наступного дня після отримання необхідних документів

Упродовж 7 роб. днів з дати їхнього прийняття

14.

Платіжна інструкція

Управління бухгалтерського обліку, фінансів та господар-ської діяльності

Накладна або акт

Не пізніше наступного дня після отримання необхідних документів

Упродовж 30 календар-них днів із дати виписки

 

 

 

Керуючий справами виконавчого апарату обласної ради                 Оксана МАЛИШЕВА