ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проєкту рішення Харківської обласної ради

«Про звернення депутатів Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України щодо продовження виплати соціальної допомоги для внутрішньо переміщених осіб до кінця воєнного стану»

 

1.    Опис проблем, для вирішення яких підготовлено проєкт рішення, обґрунтування відповідності та достатності передбачених у проєкті рішення механізмів і способів вирішення існуючих проблем.

 

Згідно ухваленої постанови Кабінету Міністрів України №332 про «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» більшість внутрішньо переміщених осіб (ВПО), що постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, позбавляються виплат соціальної допомоги. З 1 березня право на допомогу матимуть лише окремі категорії громадян.

Уже нині із понад 4,8 мільйона осіб, які обліковуються як ВПО, лише дещо більше половини – близько 2,6 мільйонів – отримують виплати. При цьому за даними міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій майже 40% з отримувачів допомоги як внутрішньо переміщені особи наприкінці минулого року жили лише на ці кошти, оскільки не знайшли роботу або вона малооплачувана.

Для людей, які через збройну агресію Російської Федерації проти України, вимушені переїжджати до нових громад, винаймати там житло, вартість якого зазвичай перевищує суму однієї мінімальної заробітньої плати, а часто навіть і суму декількох, протягом місяця забезпечувати себе продуктами побуту та харчування, а подекуди навіть цілої родини. Середня ціна оренди житла в містах, де проживає найбільша кількість ВПО, у декілька разів перевищує прожитковий мінімум, який встановлений станом на 1 січня 2024 року і дорівнює 3028 гривень для працездатних осіб. Так у Києві середня ціна оренди житла дорівнює 16 630 грн тисяч гривень; 13093 грн тисяч у Дніпрі; 14 390 грн у Львові – і це лише на оренду житла (за інформацією Українського соціологічного порталу https://usp-ltd.org/seredni-tsiny-na-orendu-zhytla-v-ukraini-dani-za-sichen-infohrafika/).

Для сотень тисяч ВПО виплата соціальної допомоги у вигляді 2-3 тисяч гривень є життєво необхідною, оскільки вони допомагають людям витратити більшу суму коштів для базових потреб. Ці кошти внутрішньо переміщені особи не використовують у дорогих ресторанах та модних бутіках, для винаймання елітних апартаментів та подорожей на розкішні курорти.

 

2.          Мета і завдання прийняття рішення.

Метою і завданням даного проєкту рішення є наголошення на необхідності продовження виплат вимушено переміщеним особам державної допомоги адже штучне форсування процесу зменшення підтримки ВПО загрожує важкими соціальними наслідками та зростанням бідності серед них.

 

3.              Загальна характеристика і основні положення проєкту рішення.

Проєктом рішення Харківська обласна рада закликає до продовження виплат соціальної допомоги для внутрішньо переміщених осіб до кінця воєнного стану та пропонує Кабінет Міністрів України відмовитися від запланованого різкого зменшення кола тих, хто їх отримуватиме.

 

4.              Правове обґрунтування необхідності прийняття рішення.

Регулювання правовідносин у даній сфері здійснюється Конституцією України, законами України та постановою Кабінету Міністрів України №332 про «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

 

5.   Фінансово-економічне обґрунтування.

Реалізація запропонованого проєкту рішення не передбачає виділення коштів із бюджету Харківської області.

 

6.     Інформація про те, чи містить проєкт рішення інформацію з обмеженим доступом у розумінні статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Проєкт рішення не містить інформацію з обмеженим доступом у розумінні статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

 

7.     Інформація про дотримання прав і соціальної захищеності осіб з інвалідністю.

Проєкт рішення Харківської обласної ради не стосується прав і соціальної захищеності осіб з інвалідністю та не впливає на життєдіяльність цієї категорії.

 

8.     Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення.

Прийняття проєкту рішення сприятиме захисту прав вимушено переміщених осіб. У випадку ще більшого погіршення соціального та матеріального становища ВПО, держава ризикує втратити чимало людей, які вирішать мігрувати закордон, або навіть на окуповані території чи в зону ведення бойових дій. Переміщення людей в окупацію чи зону ведення бойових дій є прямою загрозою їхньому життю та правам людини, оскільки на окупованих територіях не діють жодні правові норми, що могли б якось захистити їхні права.

 

 

 

9.     Прізвище або назву суб'єкта подання, прізвище, посаду, контактні дані доповідача проєкту рішення на пленарному засіданні та особи, відповідальної за супроводження проєкту рішення.

Суб’єктом подання проєкту рішення є депутат Харківської обласної ради Олександр Скорик.

Особою, відповідальною за супроводження проекту рішення та доповідачем проекту рішення на пленарному засіданні є депутат Харківської обласної ради Олександр Скорик.

 

 

 

 

Керівник фракції Політичної партії

«Європейська Солідарність»

Харківської обласної ради                                                       Олександр СКОРИК