ЗАТВЕРДЖЕНО

рішення обласної ради

від 23 грудня 2010 року № 31-VI (31-6)

                                                                  (ІІІ сесія VІ скликання)

 

 

 

 

Регіональна цільова Програма

 розвитку цивільного захисту

(цивільної оборони)

Харківської області на 2011-2013 роки

 

 

 

Загальна частина

    

Безпека людини, її життя і здоров’я визнані Конституцією України найвищими соціальними цінностями. Кожний громадянин України має конституційне право на безпечне для життя і здоров’я довкілля. Забезпечення безпеки та захисту населення, об’єктів економіки і національного надбання від негативних наслідків надзвичайних ситуацій залишається невід’ємною частиною державної політики національної безпеки та однією з найважливіших функцій центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

Потужний промисловий розвиток Харківської області призвів до значного зростання ризиків виникнення надзвичайних ситуацій (далі – НС). Зношеність об’єктів промислового та господарського призначення у різних галузях економіки сягає 70 % і більше і з кожним роком експлуатації зростає. На території області функціонують понад 1250 потенційно небезпечних об'єктів та близько 160 хімічно небезпечних об’єктів, з яких до І ступеню хімічної небезпеки відносяться: державне підприємство "Хімпром" (м. Первомайський), хлоропереливна станція виробничого управління водного господарства «Донець» КП „ВТП Вода” (смт Есхар Чугуївського району); до ІІ  ступеню хімічної небезпеки - хлоропереливна станція виробничого управління водного господарства «Донець» КП „ВТП Вода” (смт Кочеток Чугуївського району), - аварії на яких можуть призвести до виникнення надзвичайної ситуації державного та регіонального рівня. На вказаних об’єктах зберігається понад 1500 тонн хлору.

Через територію Харківської області проходить аміакопровод "Тольятті - Одеса", де міститься близько 15 тис. тонн аміаку, 9 магістральних газопроводів та один нафтопровід.

До зниження рівня безпеки населення призводить збільшення кількості геологічних процесів, зокрема зсувних. Зараз на території області у зоні зсувних процесів знаходиться  10 міст і селищ міського типу та 21 сільський населений пункт. У зоні гідрогеологічних явищ, зокрема підтоплень, перебуває більш як 2000 домоволодінь, загальною площею 241,6 км кв.

За останній рік у Харківській області зареєстровано 14 надзвичайних ситуацій, в яких загинуло 22 особи (з них 3 - діти) та 46 - постраждало. Протягом 2010 року на водних об’єктах області загинуло 115 особи, з яких 4 дитини.

Внаслідок надзвичайних ситуацій, що сталися протягом 2010 року, - було порушено нормальні умови життєдіяльності близько 12 000 осіб та завдано збитків на суму понад 183 млн  877 тис. гривень.

Нині Харківська область нараховує 683 будинків підвищеної поверховості та висотних будівель, їх  протипожежний стан  залишається вкрай незадовільним.

У випадку виникнення пожежі мешканці вказаних будівель фактично стають заручниками.

На пожежах у 2010 році загинуло 99 осіб проти 181 - в 2009 році.  Залишається критичною ситуація із забезпеченням пожежної безпеки в сільській місцевості, де щороку виникає майже третина від загальної кількості пожеж, а їх гасіння значно ускладнюється через затримку із прибуттям до місця пожежі державних пожежно–рятувальних підрозділів. На сьогодні в області функціонує 19 підрозділів місцевої пожежної охорони, при мінімальній потребі - 68 підрозділів.

Протягом 2010 року в лісових масивах області виникло 440 пожеж, вогнем пошкоджено 189,06 гектарів лісу, збитки становили понад 929 тис. грн.

Система оповіщення та інформування населення про надзвичайні ситуації вкрай застаріла. Обладнання системи встановлено ще за радянських часів і не відповідає вимогам сьогодення. Потребує подальшого удосконалення система екстреної допомоги населенню, зокрема  диспетчерська служба за єдиним телефонним номером „112”.

Основними причинами виникнення техногенних аварій є:

-                    послаблення механізму державного контролю за безпекою у виробництві;

-                    недосконалість законодавчої бази, яка в нових економічних умовах не забезпечує відповідного рівня функціонування виробництва, зменшення кількості надзвичайних ситуацій та мінімізації їх наслідків, а також відповідальність власників підприємств та господарств усіх форм власності за поліпшення роботи у цьому напрямку;

-                    знос основних виробничих фондів, особливо на підприємствах переробної галузі, хімічної, нафтогазової промисловості;

-                    накопичення, зберігання та використання великої кількості небезпечних речовин і отрутохімікатів.

Сучасні види техніки та засобів оперативного реагування від загального обсягу складають лише 3 відсотки, а індивідуальне спорядження та засоби захисту – 20 відсотків потреби.

Регіональна цільова Програма розвитку цивільного захисту (цивільної оборони) Харківської області на 2011 – 2013 роки (далі – Програма) розроблена згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2009 року № 156 ”Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку цивільного захисту на 2009 – 2013 роки”.

 

Мета Програми

 

Метою Програми є створення умов для ефективного використання сил цивільного захисту (ЦО) області, їх матеріально-технічного забезпечення та зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків. Заходи Програми передбачають реальне підвищення рівня безпеки людини її захищеності від впливу шкідливих техногенних, природних, екологічних і соціальних факторів за рахунок більш ефективного функціонування системи цивільного захисту (ЦО) області, а також безпечну підготовку та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу.

 

Шляхи розв’язання проблеми

 

Основними завданнями щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій є створення єдиної системи цивільного захисту на основі системи Цивільної оборони України та єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.

Виконання заходів Програми сприятиме:

-         забезпеченню ефективності управління територіальною підсистемою ЦЗ;

-         забезпеченню готовності органів управління, сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, та реагування на них;

-         удосконаленню системи зв’язку та оповіщення населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;

-         проведенню рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та організації життєзабезпечення постраждалого населення;

-         придбанню засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та їх наслідків, проведенню невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами матеріального резерву;

-         забезпеченню розміщення на збереження засобів матеріального резерву на складах Головного управління з питань НС Харківської облдержадміністрації для їх оперативної доставки до можливих зон надзвичайних ситуацій;

-         створенню умов щодо утримання в постійній готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби (ХОКАРВС) до дій за призначенням;

-         забезпеченню проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям тіл загиблих з води, водолазного обстеження та очищення дна акваторій пляжів, проведенню водолазно-технічних робіт на гідроспорудах;

-         забезпеченню пожежної безпеки сільських населених пунктів;

-         проведенню державної експертизи з питань техногенної  та пожежної безпеки на об’єктах будівництва згідно з вимогами чинного законодавства;

-         досягненню належного рівня фінансового і матеріально–технічного забезпечення сфери захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, пожеж та їх наслідків.

 

Очікувані результати від реалізації Програми

 

Виконання  Програми дасть змогу створити ефективну територіальну підсистему єдиної державної системи цивільного захисту (цивільної оборони) Харківської області, яка забезпечить ефективне функціонування та виконання завдань цивільного захисту і надасть можливість оперативно залучати необхідні людські, фінансові, матеріальні та інші ресурси для вирішення завдань з попередження і ліквідації надзвичайних ситуацій та своєчасно попереджувати населення про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій.

Створення регіонального матеріального резерву, згідно із встановленою Номенклатурою та обсягами, дасть можливість своєчасно вживати запобіжних заходів для недопущення виникнення надзвичайних ситуацій та під час їх ліквідації. Закупівля новітніх засобів зв’язку дозволить модернізувати систему зв’язку і оповіщення населення області у разі виникнення надзвичайних ситуацій. Збільшення кількості підрозділів місцевої пожежної охорони буде сприяти більш ефективним заходам по запобіганню пожежам у сільських населених пунктах.

При реалізації заходів по запобіганню загибелі людей на водних об’єктах значно зменшиться кількість загиблих на воді, зросте рівень забезпечення безпечного відпочинку населення, зніметься соціальна напруга, зменшиться вірогідність виникнення надзвичайних ситуацій на гідроспорудах (дамбах, греблях).

Підвищиться ефективність підготовки кадрів, керівного складу та фахівців з питань цивільного захисту, навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях.

Очікується покращення оперативно–службової діяльності підрозділів пожежної охорони, місцевої пожежної охорони та загальне забезпечення виконання ними функцій щодо протипожежного захисту за такими напрямками:

-     оновлення парку пожежної техніки та службового автотранспорту;

-     придбання запасних частин та паливно-мастильних матеріалів;

-     придбання вогнегасних речовин;

-     придбання пожежних рукавів;

-     придбання бойового одягу для пожежних;

-     будівництво пожежних депо.

Вказані заходи позитивно вплинуть на загальну безпеку при проведенні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу.

 

Обсяги та джерела фінансування

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, становить 246319,9 тис. грн., з них: за рахунок обласного бюджету - 35874,9 тис. грн., субвенцій з державного бюджету в обласний бюджет - 210400 тис. грн., за рахунок власних коштів підприємств – 45 тис. грн.,

 

        у тому числі по роках:

2011 р. – 81460,9 тис. грн.;

2012 р. – 83036 тис. грн.;

2013 р. – 81823 тис. грн.

 

Обсяг фінансування Програми уточнюється під час складання проекту обласного бюджету на відповідний рік у межах видатків, передбачених головному розпоряднику коштів, відповідальному за виконання Програми.

 

Соціальні наслідки за умови виконання Програми:

 

-         покращання демографічної ситуації;

-         покращання стану здоров‘я, працездатності населення регіону та безпеки життєдіяльності.

          Екологічними наслідками є покращення стану навколишнього природного середовища через зменшення рівня загрози техногенних аварій.

 

Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

Контроль за виконанням Програми здійснює обласна рада. Обласна державна адміністрація забезпечує виконання Програми та звітує про її виконання перед обласною радою. Координацію дій щодо виконання Програми здійснює Головне управління з питань надзвичайних ситуацій Харківської обласної державної адміністрації.