ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням обласної ради

від 31 січня 2006 року(11-4-рр)

(XXXVI сесія IV скликання)

 

 

 

 

 

 

Обласна Комплексна програма

забезпечення молоді житлом

до 2012 року

 

 


1. Загальні положення

 

Обласна Комплексна програма забезпечення молоді житлом до 2012 року (далі – Програма) спрямована на подолання тенденції до стрімкого скорочення населення, створення додаткових умов для забезпечення молоді житлом, активізації інвестиційної діяльності у сфері іпотечного кредитування та житлового будівництва для молодих сімей і одиноких молодих громадян.

Ця Програма як складова Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки (постанова  Кабінету  Міністрів    України    від      29 липня 2002р. № 1089) повинна сприяти покращанню демографічної ситуації, створити необхідні умови для поліпшення соціально-побутового та економічного становища молодих сімей і одиноких молодих громадян, їх гармонійного розвитку як одного із чинників становлення та самореалізації молоді в суспільстві і державі.

 

2. Мета і основні завдання Програми

 

Метою Програми є реалізація державної житлової політики в частині розв’язання житлової проблеми шляхом створення механізмів здешевлення вартості кредитування, сприятливих умов для розвитку молодіжного будівництва, удосконалення механізмів придбання житла і забезпечення на цій основі подальшого розвитку системи іпотечного житлового кредитування.

Основною метою Програми є збільшення обсягів житлового будівництва в області за рахунок коштів населення, що дасть змогу вирішити такі питання:

-   поліпшення житлових умов населення, у першу чергу молоді;

- підтримка будівельного комплексу регіону: як безпосередньо будівельних підприємств, так і галузей виробництва, які  обслуговують будівництво;

-   створення нових робочих місць;

- формування сучасних ринкових відносин у житлово-експлуатаційній сфері;

-  покращання демографічного становища в області.

 

3. Обґрунтування необхідності

подальшого впровадження Програми

 

З початку діяльності Харківського регіонального відділення Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву  (тепер – Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”, далі - Регіональне управління Фонду) станом на  1   січня   2006    року   на   довгострокове    пільгове   кредитування  молоді на будівництво (реконструкцію) і придбання житла було залучено і використано 32,55 млн грн. бюджетних коштів, у тому числі:

 

- з державного бюджету                                                 –   25,04 млн грн.
          - з обласного бюджету                                                          –     5,50 млн грн.
          - з бюджету міста Харкова                                           –     1,90 млн грн.
          - з інших місцевих бюджетів                                                  –     0,11 млн грн.

- коштів від повернення раніше наданих кредитів        

з усіх рівнів бюджетів                                                          –     1,70 млн грн.                                                  

 

Це дало змогу укласти 447 кредитних угод.

 

Із використанням пільгових кредитів було введено в експлуатацію 26 багатоквартирних житлових будинків у містах Харкові та Ізюмі, селищі Нова Водолага, а також у Харківському та Дергачівському районах області.

Органами місцевого самоврядування разом з Регіональним управлінням Фонду розроблено та затверджено ряд місцевих програм забезпечення молоді житлом (далі – програми).

Але реальна участь у фінансуванні програм здійснювалась лише з боку  територіальних громад міст Харкова та  Ізюма, а також селища Нова Водолага.

У цілому фінансову підтримку з боку обласного та інших місцевих бюджетів протягом 2004 - 2005 років слід визнати незадовільною.

У той же час, завдяки використанню наявних можливостей, Регіональним управлінням Фонду надавались і надаються довгострокові пільгові кредити на придбання житла молодим сім‘ям у Балаклійському, Богодухівському, Борівському, Великобурлуцькому, Дергачівському, Ізюмському, Кегичівському, Красноградському, Куп‘янському, Нововодолазькому, Печенізькому, Харківському, Чугуївському, Шевченківському районах області.

Останнім часом спостерігається суттєве збільшення попиту з боку молоді Харківщини на отримання довгострокових житлових кредитів за допомогою Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву, чого не було в перші роки діяльності відділення. Це свідчить як про зростання платоспроможності молоді, так і про зростання довіри до влади.

Важливою особливістю поточного етапу реалізації відповідної Програми є застосування механізму часткової компенсації відсотків по кредитах комерційних банків на будівництво і придбання житла. Ця форма державної допомоги дозволила суттєво збільшити ефективність діяльності Фонду. Тільки за перше півріччя 2005 року за допомогою Регіонального управління на Харківщині поліпшили свої житлові умови понад 2000 молодих сімей. Попит продовжує зростати не лише в Харкові, а й в районах області.

Таким чином, питання забезпечення молоді житлом сьогодні залишається актуальним, соціально та економічно привабливим і перспективним, оскільки лише на квартирному обліку в області на початок року перебувало 76 950 сімей та одинаків, серед яких третину складає молодь. Завдяки роботі Фонду суттєво пожвавився сектор інвестування коштів населення в житло, зокрема в будівництво, що позитивно впливає на розвиток іпотечного кредитування.

Останні   нормативні   зміни щодо  забезпечення роботи Фонду  та його регіональних управлінь, зокрема, підвищення граничного віку позичальників до 35 років без відповідного збільшення обсягів пільгового фінансування, обмеження  категорій молоді при отриманні державних кредитних ресурсів,  суттєво зменшують можливості отримання кредитів мешканцями малих міст, сіл і селищ, а також  молодим сім‘ям, які ще не мають дітей, та одиноким молодим громадянам. Тому  Програмою передбачається надання переваги в отриманні допомоги за рахунок коштів місцевих бюджетів таким категоріям молоді як працівники агропромислового комплексу, соціальної сфери,  органів місцевого самоврядування в районах, молодим подружжям, які укладають перший шлюб,  одиноким молодим жінкам.

 

4. Шляхи та методи реалізації  Програми

 

1. Збільшення обсягів уже запровадженого довготермінового кредитування молодих сімей і одиноких молодих громадян на будівництво (реконструкцію) та придбання житла за рахунок державного і місцевих бюджетів  на умовах, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 2001 року № 584 „Про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім‘ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла”.

2. Поширення практики використання механізму надання часткової компенсації відсотків по іпотечних кредитах комерційних банків за рахунок державного бюджету на умовах, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 2003 року № 853 „Про затвердження порядку часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім‘ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла”.

3. Розробка місцевих положень про порядок надання житлових кредитів, компенсацій і допомог молоді та іншим верствам населення на умовах, які враховують місцеві пріоритети і завдання Програми.

4. Робота щодо можливості  використання коштів місцевих бюджетів на часткову компенсацію відсотків по житлових кредитах комерційних банків.

 5.   Збільшення      обсягів   житлового   будівництва у рамках  Програми 

шляхом  заохочення підприємств до участі у фінансуванні, з метою поліпшення житлових  умов  молодих  спеціалістів,  через  створення  молодіжних житлово-

будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів або соціотехнополісів –  інноваційних   форм   територіальної інтеграції,  діяльність

яких спрямована на максимальну реалізацію творчого, інтелектуального та професійного потенціалу молоді.

6. Заохочення місцевих органів влади до співпраці з Регіональним управлінням Фонду через розробку та реалізацію спільних проектів, спрямованих на будівництво (реконструкцію) житла для молоді, інших верств населення.

            7. Розробка   та   впровадження   механізму  використання  вивільненого, після  отримання   кредиту   позичальником, житла в якості місцевих кредитних ресурсів. Позичальник після одержання нової квартири надає Фонду в часткове

погашення зобов‘язань по кредиту звільнене житло, яке стає кредитом для іншої сім‘ї з меншим рівнем платоспроможності. Цей механізм суттєво збільшує ефективність використання бюджетних коштів, прискорює обіг кредитів і дає змогу забезпечити житлом більшу кількість сімей.

          8. Реалізація    заходів, які є невід¢ємною частиною Програми,   з метою  досягнення відповідних показників її виконання.

 

5. Етапи та механізми реалізації Програми

 

Для  реалізації даної Програми необхідно розробити  низку відповідних місцевих програм, для чого провести  аналіз можливостей міст і районів області щодо започаткування молодіжного житлового кредитування. На цьому (першому) етапі об’єктом аналізу виступає рівень соціально-економічного розвитку, зокрема, наявність:

-                об’єктів незавершеного будівництва (реконструкції), ділянок під забудову та можливості використання їх у рамках Програми;

-         будівельних організацій, що ефективно працюють;

-         філій банків - учасників Програми;

            -   організацій, діючих підприємств, які зацікавлені у вирішенні кадрових питань;

-         молоді, яка бажає отримати кредити;

            -  реальної можливості фінансування Програми за рахунок місцевих бюджетів;

            -   зацікавленості з боку органів місцевого самоврядування.

Аналізується стан вторинного ринку житла в населеному пункті з метою оцінки можливостей його ефективного використання в рамках Програми.

Аналізується також контингент населення, що знаходиться на місцевому квартирному обліку, з метою виявлення бажаючих отримати кредит серед інших верств населення.

У містах і районах, де вже склалися сприятливі умови для започаткування молодіжного житлового кредитування, впроваджується другий етап:

- місцеві органи влади надають Регіональному управлінню Фонду кредитні ресурси у вигляді коштів, об’єктів нерухомості та інших матеріальних активів;

          -  Регіональне   управління  Фонду здійснює експертну оцінку проектно-кошторисної  документації  об’єктів  будівництва,  укладає відповідні угоди із забудовниками, разом з місцевими фахівцями здійснює заходи щодо її популяризації, відкриває консультативні пункти;

-  розробляється механізм нормативно-правового врегулювання реалізації Програми в районі (населеному пункті).

На останньому (третьому) етапі починається кредитування населення. Залежно від ситуації:  той чи інший населений пункти, яка кількість і категорія бажаючих отримати кредити,  обсяги фінансування, - Регіональне управління Фонду разом з органами місцевого самоврядування розробляють локальні програми подальшого розвитку житлового будівництва із залученням коштів населення.

 

 

6. Фінансове забезпечення Програми

 

Фінансування Програми здійснюється відповідно до законодавства за рахунок:

          -  коштів державного бюджету;

          - коштів місцевих бюджетів, насамперед  бюджетів районів та міст обласного значення;

          - коштів підприємств усіх форм власності, громадських організацій та інших юридичних осіб (за їх згодою), зацікавлених у її реалізації;

     -  кредитів банків;

     -  коштів населення.

Прогнозні обсяги фінансування Програми за рахунок бюджетних та позабюджетних джерел наведені в таблиці (додається), що є її невід¢ємною частиною.

Розподіл і виділення коштів державного, обласного та місцевих бюджетів здійснюється виходячи з наявних можливостей при їх затвердженні на відповідні роки, згідно  з видатками за функціональною структурою на:

- надання пільгового довгострокового кредиту молодим сім‘ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла;

     - витрати, пов‘язані з наданням та обслуговуванням пільгових довгострокових кредитів, наданих сім‘ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла;

    -  часткову компенсацію відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім‘ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заходи з реалізації

обласної Комплексної програми

забезпечення молоді житлом до 2012 року

 

1.     Надавати методичну допомогу в розробці районних (міських, селищних) програм забезпечення молоді житлом з включенням до них конкретних заходів щодо розвитку молодіжного житлового кредитування, залучати до фінансування будівництва та придбання житла для молоді додаткові кошти місцевих бюджетів, пільгові банківські кредити та інші джерела, не заборонені законодавством.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

2005-2006 роки

 

2.     Сприяти розвитку індивідуального молодіжного житлового будівництва на селі шляхом надання пільгових довгострокових державних кредитів молодим сім‘ям та одиноким молодим громадянам, в тому числі на облаштування їх домашнього господарства.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

Постійно

 

3.     Сприяти роботі щодо задоволення потреб у житлі та господарських    будівлях молодих сімей, які проживають або переселилися в сільські

     населені пункти, де існує потреба в кваліфікованих працівниках, і  зайняті

     у   сільському   господарстві,   переробних   та   обслуговуючих   галузях

     агропромислового  комплексу або соціальній сфері села.

    Головне управління житлово-   

    комунального господарства та 

    розвитку інфраструктури 

    облдержадміністрації,

   Харківське регіональне управління  

   Державної спеціалізованої

   фінансової установи  “Державний 

   фонд сприяння молодіжному

    житловому будівництву”

    Постійно

 

4.     Відпрацювати механізм (у разі затвердження) використання коштів місцевих бюджетів для надання часткової компенсації відсотків по кредитах комерційних банків на будівництво (реконструкцію) або придбання житла для молодих сімей та одиноких молодих громадян.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

2006-2007 роки

 

5.     Розробити та відпрацювати механізм використання коштів місцевих бюджетів на надання молодим сім‘ям та одиноким молодим громадянам одноразової допомоги для здійснення особистого внеску при отриманні іпотечних кредитів.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

2006-2008 роки

 

6.     Впроваджувати в практику, на засадах соціального партнерства, місцевими органами виконавчої влади та Регіональним  управлінням Фонду реалізацію спільних середньо- та довгострокових проектів, спрямованих на забезпечення житлових потреб молоді та інших верств населення.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

Постійно

 

7.     Сприяти залученню до фінансування Програми, у встановленому порядку, коштів та матеріальних активів підприємств.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

Постійно

 

8.     Сприяти створенню товариств співвласників житла у багатоквартирних будинках, що зводяться за цією Програмою.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

Постійно

 

9.     Сприяти створенню інноваційних форм територіальної інтеграції, молодіжних житлових комплексів та соціотехнополісів з метою оптимального використання і нарощування інтелектуального та творчого потенціалу молоді, її соціального становлення і самореалізації.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

2007-2008 роки

 

10.Забезпечувати широку інформованість населення про хід реалізації                            Програми та можливість участі у ній.

Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури облдержадміністрації,

Харківське регіональне управління Державної спеціалізованої фінансової установи  “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”

Постійно

 


Таблиця

Прогнозні обсяги фінансування Програми

млн. грн.

Джерела

фінансування

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Державний бюджет

6,2

8,5

10,3

12,8

16,2

20,2

25,0

Місцеві бюджети,

з них за рахунок повернення раніше наданих кредитів

2,82

 

0,42

5,1

 

0,5

6,3

 

0,8

7,4

 

1,2

9,8

 

1,8

11,6

 

2,3

14,9

 

2,8

у т.ч. обласний,

з них за рахунок повернення раніше наданих кредитів

1,32

 

0,32

1,9

 

0,4

2,65

 

0,65

3,0

 

1,0

4,6

 

1,6

5,05

 

2,05

6,5

 

2,5

Інші джерела

25,0

40,0

80,0

120,0

170,0

230,0

300,0

ВСЬОГО

34,02

53,6

96,6

140,2

196,0

261,8

339,9

        

 

                  

Керуючий справами,

керівник секретаріату

обласної ради                                                     Т. Просєкіна