Затверджено

рішенням обласної ради

від  23 грудня  2005 року (р34-8-4)

(XXXIV сесія IV скликання)

 

 

Програма

розвитку інформаційного простору

Харківської області

 на 2006 – 2010  роки

 

 

 

Вступ

 

Програма розвитку інформаційного простору області на 2006 – 2010 роки розробле­на на основі Законів України „Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”, „Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний за­хист журналістів”, „Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”, „Про видавничу справу”, Указів Президента України „Про деякі питання під­тримки книговидавничої справи” (№ 816 від 23.06.1998 р.), „Про додаткові заходи щодо безперешкодної діяльності засобів масової ін­формації, дальшого утвердження свободи слова в Україні” (№ 1323 від 09.12.2000 р.), „Про вдосконалення забезпе­чення реаліза­ції державної мовної політики” (№ 233 від 05.04.2001 р.), „Про додаткові заходи щодо забезпечення відкритості у діяльності органів дер­жавної влади” (№ 683 від 01.08.2002 р.), „Про до­даткові заходи щодо державної підтримки національного книговидання і книгорозповсюдження” (№ 1217 від 09.11.2002 р.), а також відповідних постанов Кабінету Міністрів України, рішень Державного комітету телебачення і радіомовлення України, розпоряд­жень голови Харківської обласної державної адміністрації.

 

Загальний аналіз розвитку інформаційного простору області

 

У Харківській області зареєстровано понад 20 телекомпаній. З них найбільшу вагу має Харківська обласна державна телерадіокомпанія зі своїми розгалу­женими виробничими можливостями. Найпоміт­нішими серед недержавних теле­радіокомпаній є „Simon”, „7 канал”, „Право А/ТВК” та інші. Їх аудиторія - це головним чином Ха­рків, Харківський, Дергачівський райони. Важливе місце в ін­формаційній сфері області посідають місцеві ТРК міст Лозової, Ізюма, Змієва, Куп'ян­ська і Первомайсь­ка.

На сьогодні в області зареєстровано 1207 періодичних друкованих ви­дань, 84 із них - з початку поточного року. Виходить із різною періодичніс­тю – 320. Середній загальний разовий наклад видань газет і журналів становить близько     2 млн примірників. Вагомий вплив на формування громадської думки в області мають газети „Слобідський край”, „Время”, ”Вечерний Харьков”, „Слобода”.

Найбільш cyттєвo впливають на соціально-економічну та політичну ситуацію в області районні та міськрайонні газети (27 видань), які є одним з головних джерел інформування половини населення області, що проживає за межами м.Хар­кова. Су­марний наклад міськрайонних і районних газет становить понад 80 тисяч примірни­ків, що набагато більше від передплати на будь-яке обласне громадсько-політичне видання. Ці видання широко та об’єктивно висвітлюють діяльність Пре­зидента  України, Уряду, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування на рівні об­ласті,  районів. При цьому увага населення акцентується на позитивних зрушеннях в економіці та сус­пільно-політичному житті країни, області.

В області працює близько 40 провайдерів всесвітньої мережі Інтернет, що обслуговують понад 20 тисяч користувачів. Найбільш відомі провайдери: Укртелеком, ИТЛ, „Восток”, „Слобода”, „Макснет”, „Фастнет”, „Балунет”, „Онет”, „Вокар”. Проте майже 90 % користувачів працюють у мережі Укртелекому.

У Харкові сьогодні працює більш ніж 20 радіостанцій, але майже всі вони віщають на обласний центр та передмістя. До того ж, лише 3 радіостанції місцеві („Новая волна”, LFM, „Радіо Фора”), решта – сітьові. Практично на всю область веде передачі лише ре­дакція Харківського обласного радіо. В області нараховується понад 500 тисяч основних радіоточок проводового мов­лення. Щороку спостерігається тенденція до зменшення їх кількості.

На сьогодні в області зафіксовано понад 450 суб'єктів видавничої справи ви­давців, виготівників поліграфічної продукції і книгорозповсюджувачів різних форм власності. 3 них 390 внесені до Державного реєстру видавців, виготівників та розповсюджувачів видавничої продукції в управлінні у справах інформації Харківської облдержадміністрації та Державним комітетом телебачення і радіомовлення України. Уся їхня діяльність спрямова­на на за­доволення інформаційних, культурних, освітніх, професійних та інших потреб гро­мадян. Поступово зростає випуск україномовних книжкових видань, більшу час­тину з яких становлять навчальна, наукова, педагогічна література. Найбільшими державними поліграфпідприємствами в області є книжкові фаб­рики „Глобус”,   ім. М.В.Фрунзе, видавництво „Харків”. В райцентрах області діє 17 комуналь­них друкарень.

Особливе занепокоєння викликає матеріально-технічний стан підприємств інформаційної галузі. Всі вони оснащені вкрай застарілим обладнанням. Мораль­ний та фізичний знос основного поліграфічного устаткування державних і комуналь­них друкарень складає 90 %. Не вирішеними сьогодні залишаються проблеми редакцій районних і міськра­йонних газет, які через недофінансування з боку своїх засновників змушені скоро­чувати обсяги видань, а часом і зривати графік випуску газет, що вкрай нега­тивно позначається на якості їх передплати.

 

Мета програми

Розширення інформаційного простору, як за рахунок збільшення можливостей доступу до каналів інформації, так і за рахунок підвищення якості інформації, що розповсюджується по цих каналах. Зосередження особливої уваги на розширенні інформаційного простору в сільській місцевості, де його розвиток перебуває практично в початковій стадії.

Розширення можливості громадян області в отриманні права на доступ до якіс­ної, виваженої, об'єктивної інформації; створення умов для модернізації інформа­ційної інфраструктури; розширення кола споживачів інформаційного продукту; за­безпечення безперебійного функціонування засобів масової інформації, що на­лежать до сфери управління органів державної влади і місцевого самоврядування; реалізація заходів щодо соціального захисту журналістів; поліпшення діяльності видавничо-поліграфічної сфери.

Фінансове забезпечення

 

Фінансове забезпечення Програми здійснюється у межах коштів, передбачених  на її виконання в обласному бюджеті,  та  за рахунок інших джерел.

За попередніми розрахунками, для виконання передбачених Програмою заходів  необхідно:

у 2006 році – 7 200 тис. грн.,  

у 2007 році – 3 960 тис. грн.,

у 2008 році – 2 180 тис. грн.,

у 2009 році – 1 200 тис. грн.,  

у 2010 році –  660 тис. грн.

 

 

Контроль за реалізацією Програми

                                               

 

Головним виконавцем та координатором Програми є  управління у справах інформації  облдержадміністрації.          

 

Управління у справах інформації  облдержадміністрації:

 

- контролює хід реалізації Програми, аналізує надану виконавцями статистичну та аналітичну інформацію;

- забезпечує використання бюджетних коштів за призначенням, сприяє залученню інших джерел фінансування;

- вносить пропозиції щодо змін або подовження терміну виконання заходів, вирішує проблемні питання, що виникають у процесі реалізації Програми.