З А Т В Е Р Д Ж Е Н О

рішенням обласної ради ( р28-10-4 )

                                                                       від 02 серпня2005 року

                                                                                                                                                                                        (ХХVІІІ сесія ІVскликання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П Р О Г Р А М А

 

соціального захисту громадян,

постраждалих внаслідок

Чорнобильської катастрофи

на 2005-2010 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи на період 2005-2010 років

 

 

1.                Загальні положення

 

        Програма соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок  Чорнобильської катастрофи 2005-2010 років розроблена з метою виконання Закону України  „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

         Мета програми – підтримка громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та їх сімей.

        Програма охоплює всі вікові категорії громадян з числа постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. Особлива увага приділяється сім’ям, що виховують дітей-інвалідів, інвалідність яких пов’язана з наслідками аварії на ЧАЕС, інвалідам віднесеним до потерпілих 1 категорії, сім’ям померлих, дітям сиротам і напівсиротам.

         З метою надання конкретних допомог громадянам, постраждалим від аварії на ЧАЕС програмою передбачені відповідні заходи щодо оздоровлення, медичного обслуговування, лікування, забезпечення житлом постраждалих та вирішення інших соціально-побутових проблем.

        Програма враховує організацію та проведення заходів до річниць Чорнобильської катастрофи, Новорічних  і Різдвяних свят, дня Міжнародного захисту дітей. 

         Врахована організаційна робота по  удосконаленню автоматизованої регіональної  програми Банку даних громадян постраждалих від наслідків Чорнобильської катастрофи з метою надання адресності пільг та виплати компенсацій постраждалим та членам їх сімей.

       Вирішення проблемних питань соціального захисту населення області, яке постраждало внаслідок Чорнобильської катастрофи, є одним із ключових напрямків роботи, яка визначена  структурним підрозділам обласної державної адміністрації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

2. Стан соціального захисту громадян, які постраждали    внаслідок Чорнобильської катастрофи

                                    

Наслідки аварії на ЧАЄС

 

Загальна чисельність постраждалих внаслідок Чорнобильської

катастрофи в Харківській області  станом на 1.07. 2005 року27793  осіб, з них

 

Ліквідаторів      14865                    Постраждалих            12928

в тому числі :                                              в тому числі:

категорії  1              5226                            категорії 1                 575    

категорії  2              6581                            категорії 2               1754

категорії  3              3058                            категорії 3               3113

                                                                     категорії  Д             7456

                                                                     категорії  4, Г             30

                                                                               

Найбільше учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та постраждалих проживають у   Московському районі – 2203,                                               

                                                     Вовчанському районі  - 1884,

                                                     Харківському районі – 1734,

                                                     Орджонікідзевському районі  - 1644

                                                     Київському районі – 1358.

 

    В м. Харкові та містах обласного підпорядкування проживає -  13413  постраждалих, у сільській місцевості -   14380.

     Загальна кількість переселених громадян -  5470.

     Населений пункт, в якому компактно проживає 1338 переселенців постраждалих внаслідок Чорнобильської  катастрофи – сел. Вільча  Вовчанського району. 

                       

     

 

 

 

 

                                                      

 

                                                               3

 

        В залежності від економічного  стану  держави та закладеними в Державному бюджеті можливостями по реалізації зобов’язань перед постраждалими, залежить повнота виконання Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

      Необхідність розробки вказаної програми виникла у зв’язку з тим, що протягом останніх років фінансування передбачених  Законом  України  „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” пільг та компенсацій здійснюється вкрай незадовільно. Враховуючи те,  що  в  дійсний  час  не  задовольняються  потреби  постраждалих  від  аварії  на ЧАЕС громадян у медичному обслуговуванні, лікуванні, оздоровленні, забезпеченні житлом та інше виникає потреба у пошуку додаткового фінансування з обласного бюджету та бюджетів районів і міст області, за рахунок залучення всіх можливих джерел фінансування для забезпечення соціального захисту цієї категорії населення в повному обсязі.

       Починаючи з 1 січня 1999 року  фінансування витрат на здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та пов’язаного з цим соціального захисту населення провадиться за рахунок коштів Державного бюджету України.

Вкрай недостатньо фінансуються витрати на забезпечення постраждалих від аварії на ЧАЕС громадян безкоштовними ліками за рецептами лікарів.

Основні медичні заклади, які лікують постраждалих громадян області: обласний спеціалізований диспансер радіаційного захисту населення і науково-дослідний  інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Академії медичних наук України, центральні районні лікарні. В 2004 році на базі   медичних закладів області пройшли стаціонарне лікування 8743 постраждалих громадян, в т. ч.   829  дітей.

Діагностична апаратура, що є в наявності, має значний моральний та фізичний знос, крім відповідних хімічних реактивів та витратних матеріалів, потребує технічного обслуговування і ремонту. На виконання програми заходів щодо організації комплексного медико-санітарного забезпечення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на 2005рік Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій була направлена заявка на централізоване  придбання медичного обладнання та витратних матеріалів.

На комплексне медико-санітарне забезпечення у минулому році отримано 100,4 тис. грн. при запланованих 173,0 тис. грн., а фактична потреба становила більше ніж 3,0 млн. грн.

Законом України „Про Державний бюджет України на 2005 рік” на ці видатки області заплановано 167,4 тис. грн.

Фінансування медичних закладів за рахунок місцевого бюджету не покриває фактичних затрат на лікування постраждалих громадян.

                                                 4

 

В області протягом останніх трьох років існує  напружена ситуація, пов’язана з забезпеченням мешканців області безкоштовними ліками за рецептами лікарів. Передбаченими видатками з Державного бюджету  на 2005 рік витрати на медичне обслуговування на 1 особу складають 26,3 грн. при середній  потребі 118 грн. на одну особу. За рахунок цієї статті забезпечуються також оплата додаткового харчування у спеціалізованих лікувальних закладах та безкоштовне зубопротезування постраждалих.

Підприємства аптечної мережі  області  в минулому році здійснювали надання лікарських засобів обмеженим категоріям хворих по життєво-необхідним показникам.

Разом з цим, протягом останніх років на забезпечення житлом постраждалих від аварії на ЧАЕС громадян виділяються кошти в розмірі близько 1 відсотка від потреби.

       Для виконання в повному обсязі Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” в частині забезпечення житлом постраждалих, області потрібно 170-180 млн грн.

Зазначеним Законом передбачено, що Кабінет Міністрів України щорічно виділяє обласним державним адміністраціям цільовим призначенням капітальні вкладення відповідно до кількості сімей, що потребують поліпшення житлових умов.

Станом на 01.01.2005 року в області на квартирному обліку перебуває 1947 сімей постраждалих, в тому числі: 582 учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії, 598 учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 2 категорії та 767  переселенців з зони радіаційного забрудення. В реєстрі громадян, які гостро потребують поліпшення житлових умов налічується 292 сім’ї.

В дійсний час житлом забезпечені переселенці з радіоактивно  забруднених територій, що стали на квартирний облік до 08.05.1991 року, а учасники ліквідації та потерпілі внаслідок аварії на ЧАЕС 1 категорії, які стали на квартирний облік до 01.04.1992 року.

 Чисельність постраждалого населення області, яке має право на безкоштовне або пільгове оздоровлення станом на 01.01.2005 року складає 28464 чол., в т.ч. 7628 дітей.

Для забезпечення цієї категорії громадян путівками на санаторно-курортне лікування у 2005 році згідно існуючого законодавства області  необхідно 35195,9 тис.грн., в т.ч. 7338,1 тис.грн. – на оздоровлення дітей.

 

У минулому році за кошти Державного бюджету оздоровлено 2483 мешканців області або 8,3% від загальної чисельності громадян, які мали право на безкоштовне або пільгове оздоровлення, з них:  884 дорослих (4,0%) і 1599 дітей (20,3 %).

                                                            5

 

 У 2005 році МНС України запланувало для області збільшення кількості дорослих путівок (9% від загальної чисельності громадян) та зменшення дитячих путівок (13% від загальної чисельності дітей).

Протягом останніх двох років за рахунок коштів місцевих бюджетів, підприємств, організацій районів та інших джерел фінансування в заміських дитячих оздоровчих таборах  оздоровлюється близько 40% постраждалих дітей області.

По дорослому населенню таке оздоровлення неможливе у зв’язку з відсутністю коштів.

В області створена  і працює система роботи  по соціальному захисту постраждалих. З метою посилення  та максимального виконання існуючого законодавства щорічно видаються розпорядження голови облдержадміністрації, якими намічаються шляхи організації цієї роботи та її координації. В минулому році в області видано 2 розпорядження, щодо  соціального захисту громадян,  які постраждали  внаслідок  Чорнобильської катастрофи.

В усіх районах області і містах обласного значення прийняті  відповідні  розпорядження  та затверджені  додаткові заходи  щодо посилення  соціального захисту громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи,  в ході  виконання  яких особлива  увага приділена  інвалідам 1 групи, сім’ям померлих, дітям-інвалідам, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою, дітям-сиротам і дітям з багатодітних та неповних сімей.

Реалізація заходів даної Програми надасть можливість приділити більше уваги в районах міста і області громадянам, постраждалим внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема сім’ям з дітьми, які виховують дітей- інвалідів, інвалідам 1 групи, сім’ям померлих.

Вона буде сприяти поліпшенню роботи по забезпеченню житлом, покращенню житлових умов гостро потребуючих, забезпеченню  своєчасної спеціалізованої та консультативної медичної допомоги і комплексних профілактичних оглядів, забезпеченню путівками, наданню матеріальної допомоги тим, хто її потребує.