Затверджено

рішенням обласної ради

від 26 жовтня 2006 року   № 68-V (68-5-рр)

(VІ сесія V скликання)

 

 

Комплексна програма

розвитку  системи  зв‘язку,  оповіщення  та  інформатизації

цивільної  оборони  Харківської  області  на  2006-2010 роки

 

1.Загальні  положення

 

Комплексна програма  розвитку  системи  зв‘язку, оповіщення  та інформатизації цивільної оборони Харківської  області  на  2006-2010 роки  (далі-програма) розроблена відповідно  до  завдань, покладених  на  Цивільну  оборону  України  Законами України  ”Про  Цивільну  оборону  України” (2974-12), “Про  захист  населення  і  територій від  надзвичайних  ситуацій  техногенного  і  природного  характеру” (1809-14), Положенням про  організацію  оповіщення  і  зв‘язку  у  надзвичайних  ситуаціях,  затвердженим постановою  Кабінету  Міністрів  України  від  15 лютого  1999  року № 192 (192-99-п) ”Про затвердження Положення про організацію оповіщення і зв‘язку у надзвичайних ситуаціях”, Указами Президента  України  від  6 грудня  2001 року  №1193/2001 ”Про  рішення  Ради     національної  безпеки  і оборони України” (1193/2001), від  31 жовтня  2001 року  “Про  заходи  щодо  вдосконалення  державної  інформаційної  політики  та  забезпечення інформаційної  безпеки України”,  з  урахуванням  загальних  тенденцій  і  напрямків  розвитку  системи  зв‘язку  в  Україні, відповідно до розпорядження  Кабінету  Міністрів  України  від  4 березня 2004 року  № 109-р  “Про  затвердження  Комплексної  програми  розвитку  системи зв‘язку, оповіщення  та  інформатизації  МНС  на  2004-2010 роки”.

Програма  спрямована  на  створення  умов для  підвищення  безпеки  людини,  рівня  її захищеності  від  впливу  шкідливих  техногенних, природних, екологічних  і  соціальних факторів  за  рахунок  більш  ефективного  функціонування  системи  Цивільної оборони  області  внаслідок  підвищення  надійності  та  стабільності  системи  зв‘язку  та оповіщення. Актуальність  проблеми  забезпечення  безпеки  населення  і  територій  від наслідків  надзвичайних  ситуацій  техногенного  та  природного  характерів  зумовлена тенденціями  до зростання  збитків  населення  і  шкоди  територіям, що  спричиняються небезпечними  природними  явищами, пожежами, промисловими  аваріями і катастрофами. Сукупні  розміри  прямих  і  опосередкованих  втрат  (людських, економічних  та  інших) від  факторів  надзвичайних  ситуацій  природного  та  техногенного  характеру  з  кожним роком  зростають.

 

2. Загальна  характеристика  сучасного  стану  системи  зв‘язку 
та  оповіщення цивільної  оборони  області

 

          Діюча  система  автоматизованого  оповіщення  цивільної  оборони  області

 створена на  базі  апаратури  П-157, П-160, П-164 та  апаратури  дистанційного  управління (АДУ-ЦВ), розміщеної  на  міському  і  позаміському  пунктах  управління  начальника  Цивільної оборони  області, в  11  центрах  і  16  цехах  електрозв‘язку  Харківської філії  ВАТ “Укртелеком”. В системі  автоматизованого  оповіщення  цивільної  оборони  області задіяно:

-         мережу  телефонного  зв‘язку (57 міських  і 34 сільських  АТС);

-         мережу  проводової  та  ефірної  радіотрансляції (188 радіотрансляційних  вузлів, 492 937 проводових  радіоточок, в м. Харкові - 320 457);

-         199  електросирен  та  пристроїв  керування  об‘єктовими  електросиренами.

        Кінцеві  блоки  апаратури  оповіщення  П-160  (37 пунктів)  розміщені  в  чергових частинах  районних  відділів  УМВС  України  в  Харківській  області.

        У особливий  період  управління  системою  оповіщення  здійснюється  із позаміського пункту  управління, який  забезпечується  зв‘язком  через  захищений  вузол  зв‘язку (телефонний, телеграфний  зв‘язок  з  районними  центрами  області  і  сусідніми  областями).

      Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.1999 року № 192 ”Про затвердження Положення про організацію оповіщення і зв‘язку у надзвичайних ситуаціях” обслуговування  апаратури  оповіщення  здійснюється  спеціалістами  Харківської філії  ВАТ “Укртелеком” та центром технічної експлуатації №6 філії спеціалізованого електрозв‘язку  ВАТ “Укртелеком”.

      Радіозв‘язок  організовано  з вузла зв‘язку та позаміського пункту управління начальника  цивільної  оборони області. При  виникненні  надзвичайних  ситуацій  на  території  області  зв‘язок  з  місця аварії  організовується  з  пересувного  пункту  управління  Головного управління з питань надзвичайних ситуацій облдержадміністрації.

        За  необхідності використовується  система  відомчого  зв‘язку.

 

 

3. Зміст  проблеми  та  обґрунтування способу її вирішення

 

         Згідно  зі  статтею  3  Конституції  України  людина,  її  життя  і  здоров‘я  визнаються  в  Україні  одним  з  найвищих  соціальних  цінностей. Держава  відповідає  перед людиною за  свою  діяльність. Безпека  людини  і  навколишнього  середовища, їх  захищеність від  шкідливих  техногенних,  природних,  екологічних  і  соціальних  факторів  є  неодмінною  умовою  сталого  розвитку  суспільства.       Запобігання  виникненню  надзвичайних  ситуацій  техногенного  та  природного  характеру,  зменшення  збитків  і  втрат  у  разі  їх  виникнення  та  ефективна  ліквідація наслідків  надзвичайних  ситуацій  відповідно  до  Указу  Президента  України  від 9 лютого  2001 року № 80/2001 «Про  заходи  щодо  підвищення  рівня  захисту  населення  і  територій  від  надзвичайних  ситуацій  техногенного  та  природного  характеру»  є  одним  із  головних  пріоритетів  у  діяльності  місцевих  органів  влади.

Основними  завданнями  щодо захисту  населення  і  територій  під  час надзвичайних  ситуацій  є:

-         забезпечення  готовності  органів  управління,  сил  і  засобів  до  дій,  спрямованих на запобігання  надзвичайним  ситуаціям,  та  реагування  на  них;

-         розроблення  та  реалізація  заходів  щодо  запобігання  виникненню надзвичайних  ситуацій та щодо ліквідації їх наслідків;

 

 

-         збір  та  аналітичне  опрацювання  інформації  про  надзвичайні  ситуації;

-         оповіщення  населення  про  загрозу  та  виникнення  надзвичайних  ситуацій, своєчасне  і  достовірне  інформування  його  про  наявну  обстановку  і  вжиті  заходи;

-         проведення  рятувальних  та  інших  невідкладних  робіт  з  ліквідації  наслідків  надзвичайних  ситуацій  та  організація  життєзабезпечення  постраждалого  населення.

Вирішення  зазначених  завдань  без  сучасної  системи  зв‘язку  та  оповіщення  цивільної  оборони  неможливе.

На  цей  час  основою  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  області  є  комплекс взаємопов‘язаних  стаціонарних  і  рухомих  вузлів  зв‘язку,  пунктів  управління  і  каналів (ліній)  внутрішньообласної  мережі  зв‘язку. Система  зв‘язку  побудована  за  принципом  використання  каналів  мережі  загального  користування як орендованих, так  і  таких, що  комутуються.

Зв‘язок  в  ланці  управління  організовується  по  виділених  каналах, що  комутуються, а  також  по  лініях  безпосереднього  зв‘язку  і  забезпечує  відкритий  телефонний  і  телеграфний  зв‘язок,  передачу  даних,  факсимільний  зв‘язок.

В  умовах  обмежених  фінансових  можливостей  на  всіх  напрямках  використовується  мінімально  необхідна  кількість  орендованих  каналів.

Мобільний  компонент  системи  зв‘язку  складається  з  вузлів  зв‘язку  рухомих  пунктів  управління  та  рухомих,  мобільних  засобів  зв‘язку  органів,  служб  цивільної  оборони. Радіозв‘язок  є  основним  видом  зв‘язку  в  зонах  надзвичайних  ситуацій. У  повсякденній  діяльності  радіозв‘язок  забезпечує  резервування  проводових  каналів  зв‘язку.

Технічною  основою  системи  зв‘язку  області є  застарілі  технічні  засоби  військового  призначення,  розроблені  і  виготовлені  для  Збройних  Сил  СРСР.  Це  стосується  радіостанцій  середньої  і  малої  потужності, радіоприймачів, рухомих  вузлів  зв‘язку, телефонної  та  телеграфної  апаратури  зв‘язку.

В  експлуатації  перебувають  засоби  зв‘язку  випуску  60-х  років  минулого  століття,  які  на  цей час  повністю  відпрацювали  встановлений  ресурс.

Діюча  автоматизована  система  оповіщення  цивільної  оборони  побудована  за  принципом  автоматичного  відбору  постійно  діючих  каналів  (ліній)  зв‘язку.  Вона  створена  в  колишньому  СРСР  для  використання  тільки  у  випадку  загрози  або  виникнення  широкомасштабних  військових  дій  із  застосуванням  зброї  масового  ураження, що  не  відповідає  теперішнім  завданням  Цивільної  оборони  України.

Апаратура  оповіщення, яка  використовується  в  існуючій  системі  цивільної  оборони  області  (деяка  ще  випуску  60-х років  минулого  століття),  вичерпала  встановлений  ресурс  експлуатації,  знята  з  виробництва, ремонтні  комплекти  використані  повністю. Подальша  її  експлуатація  пов‘язана  з  низькою  надійністю  та  ризиком  повної  відмови, а також зі значними додатковими фінансовими витратами.

Одночасно  з  впровадженням  на  деяких  напрямках  зв‘язку  сучасних  цифрових  систем  передачі  інформації,  використання  застарілих  аналогових  систем  апаратури  оповіщення  стало  неможливим.

Програма  забезпечить  підвищення  рівня  захисту  населення  і  територій  під  час  надзвичайних  ситуацій  за  рахунок  вдосконалення  та  розвитку  системи  зв‘язку,  оповіщення  та  інформатизації  цивільної  оборони.

 

4. Мета і  завдання  програми

 

          Основною  метою  програми  є  створення  умов  забезпечення  безпеки  людини  і  навколишнього  середовища, підвищення  рівня  їх  захисту  від  впливу  шкідливих  техногенних, природних, екологічних  і  соціальних  факторів  за  рахунок  підвищення  ефективності  функціонування  системи  зв‘язку,  оповіщення  та  інформатизації  цивільної  оборони  області.

Для  досягнення  поставленої  мети  необхідно:

-         створити  сучасну  систему  зв‘язку,  оповіщення  та  інформатизації  цивільної  оборони;

-         провести  реконструкцію  діючої  автоматизованої  системи  оповіщення  цивільної  оборони  області.

 

4.1 Розвиток  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  області.

 

        Метою  заходів  цього  напрямку  є  створення  сучасної  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  області. Технічною  основою  розвитку  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  стануть  цифрові  телекомунікаційні  системи,  радіозасоби,  що  забезпечують  радіодоступ  мобільних  абонентів  до  вторинних  мереж  зв‘язку.

Оперативність  та  якість  прийняття  рішень  з  організації  управління  цивільною  обороною  області  передбачає  наявність  розвинутої  системи  зв‘язку. Сучасний   пункт  управління   надасть  можливість  особам  керівного  складу  цивільної  оборони  області  здійснювати обмін  інформацією, вести  переговори  з  будь-яким  абонентом  на території  області, що  підвищить  оперативність  управління  силами,  залученими  до  ліквідації  надзвичайних  ситуацій, а  також  забезпечить  взаємодію  різних  органів  управління.

      Основними  завданнями, що  реалізуються  в  рамках  розвитку  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  області, є:

-         забезпечення  відповідного  рівня  зв‘язку  за  рахунок  поступового  переходу  на  цифрові  системи;

-         забезпечення  відповідного  рівня  надійності  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  області  за  рахунок  резервування  каналів  зв‘язку  на  основних  напрямках;

-         забезпечення  високої  мобільності  системи  зв‘язку  цивільної  оборони  області  за  рахунок  встановлення  сучасних  засобів   на  пункті  управління;

-         підвищення  оперативності  та  якості  прийнятих  рішень  з  організації  управління  цивільної  оборони  області.

 

4.2 Розвиток (реконструкція)  автоматизованої  системи  оповіщення 

цивільної  оборони  області.

 

       Метою  заходів  цього  напрямку  є  реконструкція  існуючої  системи  автоматичного  оповіщення  цивільної  оборони  області.

        Розвиток (реконструкція)  системи  автоматизованого  оповіщення  цивільної  оборони  буде  здійснюватись  шляхом  впровадження  нової  апаратури  оповіщення.

Основними  завданнями, що  реалізуються  в  рамках  реконструкції  системи  автоматизованого  оповіщення  цивільної  оборони  області, є:

-         забезпечення  надійності  системи  оповіщення;

-         підвищення  оперативності  і  якості  оповіщення;

-         суттєва  економія  електроенергії, матеріальних  та  фінансових  витрат  на  експлуатаційно-технічне  обслуговування;

-         технічний  захист  інформації.

 

5.Очікувані  результати від реалізації  програми

 

             У  результаті  реалізації  програми  буде  створено  сучасну  систему  зв‘язку  та  оповіщення  цивільної  оборони  області, яка  забезпечить  ефективне  функціонування  та  виконання  завдань  цивільної  оборони  і  надасть  можливість:

-         оперативно  залучити  необхідні  людські, фінансові, матеріальні  та  інші  ресурси  для  вирішення  завдань  з  попередження  і  ліквідації  надзвичайних  ситуацій;

-         своєчасно  попереджувати  органи  управління  цивільної  оборони  і  населення  про  загрозу  та  виникнення  надзвичайних  ситуацій;

-         забезпечити  надійне  та  стале  управління  відповідними  службами  цивільної  оборони  при  загрозі  та  виникненні  надзвичайних  ситуацій.

У  разі  здійснення  заходів  програми  створиться  реальна  можливість  суттєво  підвищити  рівень  безпеки  людини  і  навколишнього  середовища, їх  захищеності  від  впливу  шкідливих  техногенних, природних, екологічних  і  соціальних  факторів.

 

6. Фінансове  забезпечення   програми

 

        Загальний  обсяг  фінансових  ресурсів,  необхідних  для  реалізації  програми,   становить 1535,08 тис. грн. 

         Фінансування  витрат  на  виконання  заходів  проводиться  за  рахунок  коштів  обласного  бюджету в межах асигнувань, виділених на фінансування програми виходячи із можливості обласного бюджету,  відповідно  до  розпорядження  Кабінету  Міністрів  України  від  4 березня  2004 року № 109-р “Про  затвердження  Комплексної  програми  розвитку  системи  зв‘язку, оповіщення  та  інформатизації  МНС  на  2004-2010  роки”.    

            Головним розпорядником коштів обласного бюджету щодо виконання заходів програми є Головне управління з питань надзвичайних ситуацій Харківської облдержадміністрації.

 

7. Заходи Комплексної програми розвитку системи звязку, оповіщення та інформатизації цивільної оборони Харківської області на 2006-2010 роки

 

з/п

     Найменування  заходу

Термін

виконання

Кошторис,

(тис. грн)

Відповідальні  виконавці

Примітки

 1

                      2

       3  

        4

                     5

          6

 

 

 

  1

Експлуатаційно-технічне

обслуговування  апаратури

оповіщення

   2006 р.

 100,0

Головне управління  з 

питань надзвичайних

ситуацій  ХОДА

За рахунок обласного бюджету

 

   2007 р.

 258,38

 

   2008 р.

 258,38

 

   2009 р.

 258,38

 

   2010 р.

 258,38

 

 

 

  2

Розробка та впровадження

програмно-апаратних комплексів моніторингу, збирання, накопичення передачі, оброблення і відображення даних на базі сучасної комп‘ютерної техніки, телекомунікаційних засобів, інформаційно-програмних продуктів

   2006 р.

       -

Головне управління  з 

питань надзвичайних

ситуацій  ХОДА

 

За рахунок обласного бюджету

   2007 р.

  23,5

   2008 р.

  12,9

   2009 р.

    -

   2010 р.

    -

  3

Розробка проекту внутрішньообласної  системи оповіщення «Сигнал - ВО» 

   2006 р.

    -

Головне управління  з 

питань надзвичайних

ситуацій  ХОДА

 

За рахунок обласного  бюджету

 

 

   2007 р.

    84,2

 1

                    2

       3

       4

                  5

           6

 

 

  4

Придбання необхідної техніки зв‘язку та оповіщення, монтаж та пусконалагоджувальні роботи

   2006 р.

       -

Головне управління  з 

питань надзвичайних

ситуацій  ХОДА

 

За рахунок

обласного бюджету

 

   2007 р.

   18,4

 

   2008 р.

   27,4

 

   2009 р.

   38,6

 

   2010 р.

   23,1

 

 

  5

Комплексна перевірка функціонування, паспортизація та оформлення експлуатаційної документації системи зв‘язку та оповіщення цивільної оборони області

   2006 р.

      -

Головне управління  з 

питань надзвичайних

ситуацій  ХОДА.

 

За рахунок

обласного

бюджету

 

   2007 р.

    32,8

 

   2008 р.

    35,1

 

   2009 р.

    42,7

 

   2010 р.

    63,4

 

 

 

        ВСЬОГО  по  роках

   2006 р.

  100,00

 

 

   2007 р.

  417,28

 

   2008 р.

  333,78

 

   2009 р.

  339,68

 

   2010 р.

  344,88

 

          РАЗОМ

 

1535,08

 

 

Заступник голови обласної ради                                            С. Чернов